|
KIÁLLÍTÁS
MEGNYITÓ BUDAPEST GALÉRIA ÓBUDA
BIOLÓGIAI METAFORÁK
A Budapest Galéria kiállítótermében, a volt Zichy kastélyban, egy
olyan teremben, amelynek már semmi köze a nagy építészeti korszakok
koincidenciájához, ahhoz a szellemi közeghez, amelyet ezek valaha
közvetítettek; mert ezt az építészeti teret megnyomorította jóhiszemű
bizalmunk a hasznosságban, odakináltuk korunk egyik legracionálisabb
műfajának, a formatervezésnek, hogy létrehozza itt a művészet megjelenhetésének
egyik helyszínét. Könnyelmű bizalmunkkal megöltük a múltat, anélkül,
hogy sikerült volna megteremteni jelen gondolataink táját, nem definiált,
tehát szabad szárnyalására alkalmas színterét.
Nyomorúságosan
nem szabad környezetben, Drozdik Orsolya lélegzetelállító vállalkozásba
fogott. Saját, egyszemélyes teremtés történetet idéz fel, úgy, olyan
teljességgel, ahogy az valaha katedrálisok vagy Campo Santók falain
jelent meg. Döbbenetes nem csak a vállalkozás váratlansága - én
magam legalább is messze távon nem tudok hasonlóról -, hanem annak
merészsége is: hogyan állhatott neki egyetlen művész egy ilyen hatalmas
program megvalósításához, amelyre valaha a társadalmi konszenzus
fogalmi, történelmi és szimbolikai nyelvazonossága adta az alapot.
Drozdik Orsolya
idôben és térben nagy utat tett meg egzisztenciális kérdések boncolgatásában,
személyes egzisztenciájának mérésében; a szó szoros értelmében méréseket
végzett korai munkáiban - még Magyarországon -, amikor a képzôművészet
eszközeivel egyenrangú eszközként használta testét, a fizikai mozgást,
a fizikai önmegvalósítást a gesztusban. Saját teste volt az önáldozat
súlyosságával a hitelesített mérôeszköz, amellyel a világ megismeréséért
küzdött. Ezeken a munkáin keresztül, majd az ezekbôl kialakított
biológiai metafóráiból a teremtéstörténet megfogalmazásának akarásáig
merészkedett vissza=elôre az út. Szándékosan használom az akarás
szót, hiszen mint ezt beszélgetésünk során Drozdik Orsolya elmondta,
mind gondolatai, mind eszközei alakulóban vannak: amit most ebben
a megfogalmazásban látunk, stádium egy még hosszan tartó munkában.
D.O. lényének,
személyes karakterének és művészi munkásságának mozgatóereje egy
intellektuális, nem pedig esztétikai értékrend teremtése. A létfelfogás
gondolati kutatása alkotja a vezérfonalat, amelynek mindig más és
más műfaj, más és más forma ad hangot. Hallatlan merészséggel állt
neki, hogy alakuló gondolatainak szót leljen, és mind máig ennek
az akaratnak vagyunk tanúi.
D.O. teremtés
és ítélet ciklusa nem támaszkodik olyan bázisokra, mint rég múlt
elôdei, a torcelói dóm, a pisai temetô alkotói, egyedül belsô világtörténelmének
- töredékes merész - terméke. Hitelét éppen ad hoc jellege, de tematikai
és formai szinten való továbbgondolhatósága és nem utolsósorban
önmagával szembeni kihívása adja. A teremtés és az ítélet végsô
pólusai között sodródik, a legerôsebben saját létezésében tapasztalt
biológiai jelzések és - a sorsot már veszélyesen befolyásoló - az
ember által létrehozott valóságértelmezések között. Ezek a bonyolult
kényszerek szülték a kétségbeesett akaratot az értelmezésre és rendezésre.
A képciklus
tele van művészettörténeti reminiszcenciákkal, mert a téma ezeket
implikálja, és mert D.O. kérdésfeltevô = értelem keresô munkájának
ez a képi búvárkodás természetes velejárója. Középkori kódexek és
freskók emlékét idézik a feltámadás, továbbá a víz a tenger jelenetei,
a haláltánc ábrázolások, csontváz a "halál a nagy fejedelem" feliratos
szalaggal. Caspar David Friedrich világát idézi a hegyvidék=táj,
az elveszett emberrôl beszél, akit legyôzôtt a természet hatalmas
titokzatos lénye, a világszellem megnyilvánulása. Leonardóra emlékeztet
a fríz biológiai és technikai szerkezetekkel - hiszen ô fogalmazta
meg a mechanika és a természet azonos törvényeit, mondván a mechanika
adja meg a kulcsot a jelenségek értelmezéséhez, veszedelmes precedenst
teremtve a gyilkos eszközök tudományos megalkotására. A tudomány
másutt is jelen van a képciklusban, az emberi organizmus részeinek
ábrázolásában, amelyek ismeretét a sebészet tárgyi eszközeinek fejlôdése
tette lehetôvé.
De mint beszélgetésünk
során kiderült, D.O. a sebészetet a brutális tudományok közé sorolja,
mely a pusztulásból és a háborúból erôsödött meg, hogy a gyógyulást
szolgálja. A legnagyobb humanisták tevékenysége különben is fordítottan
problematikus, mert a tiszta szellem törvényeibôl kiindulva gyilkos
eszközök megteremtését segítették elô, mint Leonardo és Einstein.
A kép-ciklus
szinte szakrális elrendezésű. A kiállítóhely idézôjeles apszisában
a születés, feltámadás, végítélet, a transzcendens valóság, a külsô
falon a transzcendens realitásából származó természeti realitás,
a hajóban az emberi szellem története. Az oltár kiemelt, monumentális
építmény: a rajta lévô kegykép az emberi agyat ábrázolja, az emberiség
történeténetének, a jó és a rossz, intellektus, (művészet) és fizikum
alakító központi szervét, amely még impozáns uralkodói voltában
is kiszolgáltatott a lét általános, mindenek feletti törvényszerűségének.
A betegség és a pusztulás - sejtek épülése, ráksejtek búrjánzása
- mind benne foglaltatnak az életben. A középkor óta mélyen eltemetett
gondolatok, amellyekkel most - a túlracionalizált, ún. modern gondolkodás
csôdjében kezdünk újra barátkozni.
A hajóban
két önarckép, amelyeken mint D.O. katalógusában írja, arra vállalkozott,
hogy kifejezze alkalmatlanságát arra, hogy egyetlen egyéniségbe
zárkózzék, valamint ellenállhatatlan vágyát arra, hogy sajátos képzeletbôl
kiindulva variációkat, a soha nem azonos azonosság fázisait rögzítse.
Ezek az önarcképek fejbevágnak, mindent megmagyaráznak. Merészségük
szándékoltan brutális, - szét kellett tépniük a világ nôies megközelítésének
mítoszát. A hagyományt, amely a nôművészeket védelmezôen és lenézôen
ôvezi. Hiszen még nem is olyan régen művésztársaságok címerében
állt, hogy M. Akvarellfestônôk társasága vagy valami hasonló. És
még a nagyobb emancipáció kivívói, az erôsebb kitörési kísérletek
is a sajátosan nôi érzelmek, emlékezések, vágyak intuitív megjelenítésének
területén mozogtak. Virginia Wolf az egyetlen, aki megpendítette
a nô-férfi lét egymásbafonódó egységét. Ô volt az egyetlen, aki
a múlt nagy útjainak bejárására vállalkozott. De Orlandojának története
az érzelmek nagyon finom, nagyon esztétikus pályáján zajlik.
D.O. fel
akarja tépni az esztétika megszépítô fátylát. Olyan valóságra, olyan
tudásra törekszik, amely áttöri a konvenciókat; Wolf örököseként
annak a konszenzusnak határait vizsgálja, amely kimondva kimondatlanul,
a férfi-nô szerepkört elválasztja, azt a határt, amelyet az évezredes
férfi uralom szabott meg. Ennek a kitöréses hadmozdulatnak során
önmagát küldi a harc elsô sorába, a tudás megszerzésére és továbbadására,
kivívására. Önmagát teszi ki a legnagyobb sebezhetôségnek, ô maga
építi a tudás áldozati oltárát és önmagát helyezi oda áldozatként,
végleges és egyetlen akarata végsô bizonyítékaként.
Körner Éva
|