Patrick
Mc Grath beszélgetése Drozdik Orsolyával
Képvilág Drozdik Képekkel vagyunk körülvéve.
Az emlékekbôl és a mindennapokból törnek ránk. Az éppen most látott,
és a "déja vu". Felgyülemlenek és kivetítésre várnak. Egymásra
torlódnak, mint a hullámok és ráúsznak a jelentésre, teljesen
betakarják, és ez válik jelentéssé. A létezésünk elnehezül tôle.
Mc Grath: A késô huszadik századi agy borús, boltozatos pincéi
mélyén, a szemiotikai információnak sima és tagadós iszapja kezd
csendesen emelkedni, gyengéden nyaldosva az elavuló tudás penészgombás,
omladozó falait. A falak összedôltek és a tudat egy utolsó szemantikai
lélegzettel elmerült és ma is ott fekszik minden elveszett város
, valahol ezer tonna sár mélyén. A képvilág a mítoszok és szimbólumok
változó mezôje, amely elfedi a természeteset, és a vele való kapcsolatunkban
közvetít.
Drozdik: Nagyon bonyolult választani - mit és hogyan - a képek
káoszából. Kulturális hangulatok szivárognak keresztül a művész
bensôségessé tett jelentésein keresztül - ez befolyásolja a választást.
Az intellektuális érdeklôdés metaforákat kényszerít az ismeretlenre.
(A metafora úgy értendô, mint egy csoport-meghatározás, és utalás
egy fogalomra épülve, amely kulturális rendszerünk irányító kódja.)
A metaforák rákényszerítése a zűrzavarra, új képcsoportba rendezi
a metaforákat. Az új hangulat energiát ad, újrarendez, újracsoportosít,
pl.: a közelgô katasztrófa lehetôségének észrevétele ösztökéli
a már meglevô primitív, romantikus és apokaliptikus képek elemzését.
Eredetiség
Mc Grath: Az eredetiség, akárcsak az én, soha nem tűnik el
igazán. Újszerű kombinációk, újjászületô műfajok, "kép-bankok"
- hosszú ideig lappangó, és hirtelen újra felvirágzó "kép-bankok"
- és mi mindig meg fogjuk találni az újat, amit soha nem láttunk
az elôtt. És az én? Ki működik én nélkül?
Drozdik: Miért van szükségünk eredetiségre? Vajon birtokolhatjuk-e?
Az eredetiség alig átlátszó, rajta keresztül homályosan lehet
látni az elôzményeket. A tudott, és az ismerôs pillantható meg
rajta keresztül. Néha hallod a súgót. A művész közvetítô a kultúra
és a stílus között. De a közvetítésnek fokozatai vannak. Bizonyos
művekben mintha több áttétel lenne, mint másokban. Bizonyos fokozatokban
a súgott jelentés teljesen eltorzul. Idônként "eredeti másolatok"
készülnek, ebben az esetben a közvetítés fokozata zéró. Stílus
Drozdik Amit látunk és hallunk, azok mindig visszhangok és hallucinációk,
és a stílus pedig a hallucináció kabátja. A festés a stílus kivitelezése.
A stílus automatikussá és unalmassá válik, amikor megszűnik új
kérdéseket feltenni, és önmagától kezd el működni. Ez az az idô,
amikor ott kell hagyni, mint egy szeretôt, aki nem tesz fel új
kérdéseket az érzékeknek és a tudatnak. Az új kérdés bizonytalanságot
okoz, és a kísérlet a bizonytalan feltárására új stílust hoz létre.
Absztrakt képek és figurális képek közt nincs különbség, mivel
mindegyik annak a képi szótárnak a része, amivel el vagyunk látva.
Az én
Mc Grath: Az én egy haldokló metafora. A nyelv az "ÉN"-nek,
mint eredeti személyiségnek a médiumát képviseli, de tulajdonképpen
a legrégebbi illúziónk. "ÉN" az "én" nyelvemnek a vezetôje vagyok
- az keresztül áramlik rajtam, és történetének mintáit a szubjektivitás
építményeiben mintázza meg. A tárgy - az "ÉN" - a nyelv szüleménye:
"ÉN" nem beszélek, "ÉN" beszélve vagyok. "ÉN" nem írok, "ÉN" meg
vagyok írva. Az üresség: megpillantva azt, visszatérek az életbe,
ami csak a bôr, egy membrán a semmi száján szorosan kifeszítve,
hogy kiiktassa a szagot. Nekem semmim sincs, ami ne lenne mesterséges.
KÖRNER
ÉVA KIÁLLÍTÁS MEGNYITÓ
BUDAPEST GALLÉRIA ÓBUDA BIOLÓGIAI METAFORÁK 1984.
A Budapest Galéria kiállítótermében, a volt Zichy kastélyban,
egy olyan teremben, amelynek már semmi köze a nagy építészeti
korszakok koincidenciájához, ahhoz a szellemi közeghez, amelyet
ezek valaha közvetítettek; mert ezt az építészeti teret megnyomorította
jóhiszemű bizalmunk a hasznosságban, odakínáltuk korunk egyik
leginkább racionális műfajának, a formatervezésnek, hogy létrehozza
itt a művészet megjelenhetésének színterét - ezzel a könnyelmű
bizalmunkkal megöltük a múltat, anélkül, hogy sikerült volna megteremteni
jelen gondolataink táját, nem definiált, tehát szabad szárnyalására
alkalmas színterét. Nyomorúságosan nem szabad környezetben, Drozdik
Orsolya lélegzetelállító vállalkozásba fogott. Saját egyszemélyes
teremtés történetet idéz fel, úgy olyan teljességgel, ahogy az
valaha katedrálisok vagy Campo Santók falain jelentek meg. Döbbenetes
nem csak a vállalkozás váratlansága - én magam legalább is messze
távon nem tudok ilyen vállalkozásról-, hanem a vállalkozás merészsége
is: hogyan állhatott neki egyetlen művész egy olyan hatalmas program
megvalósításához, amelyre valaha társadalmi konszenzus, fogalmi,
történelmi és szimbólum nyelvazonossága adta az alapot; a megformálás
történelmi folyamatossága biztosította az újra fogalmazásokban
rejlô rendhagyó gondolatok megjelenésének könnyebbségét is. De
ma már mindez a régmúlté, történészek ügye az akkori szimbólumok,
programok megfejtése.
Drozdik Orsolya idôben és térben nagy utat tett meg egzisztenciális
kérdések boncolgatásában, személyes egzisztenciájának mérésében;
a szó szoros értelmében méréseket végzett a korai munkáiban -
még Magyarországon -, amikor a képzôművészet eszközeivel egyenrangú
eszközként használta testét, a fizikai mozgást, a fizikai önmegvalósítást
a gesztusban - majd immár külföldrôl haza térve - ezek egyikének
fotóit itthon is kiállította. Saját teste volt az önáldozat súlyosságával
a hitelesített mérôeszköz amellyel a világ megismeréséért küzdött.
Ezeken a munkáin keresztül, majd az ezekbôl kialakított biológiai
metafóráiból a teremtés történet megfogalmazásának akarásáig merészkedett
vissza=elôre az út. Szándékosan használom az akarás szót, hiszen
mint ezt beszélgetéseink során Drozdik Orsolya elmondta, mind
gondolatai, mind eszközei alakulóban vannak: amit most ebben a
megfogalmazásban látunk, stádium egy még hosszan tartó munkában.
A biológiai metafórák megalkotása során az egzisztenciális kérdések
mind több érintkezôvel, csáppal kapcsolódtak egymáshoz összefüggô
csoportosulásokká, majd egyetlen nagy komplexummá alakultak, amelyben
a személyiségén és az egész emberiség, múlt és jelen és jövô találmánya,
természet és ember és az ember alkotta eszme és az ambivalens
módon önállósult tárgyi világ: a virágzó és a halálos, az ígéretes
és a pusztuló, egymást feltételezô körkörös lánckapcsolatai. És
ez a láncolat Drozdik világában a teremtés és az apokalipszis
egymásba fonódó mítoszába érkezett. D.O. lényének, személyes karakterének
és művészi munkásságának mozgatóereje intellektuális, nem pedig
esztétikai értékrend teremtése. A létfelfogás gondolati kutatása
alkotja a vezérfonalat, amelynek mindig más és más műfaj, más
és más forma ad hangot. Hallatlan merészséggel áll neki, hogy
alakuló gondolatainak szót leljen és mind máig ennek az akaratnak
vagyunk tanúi. A közvetlen elôzmények semmijébôl tör elô, követel
helyet magának ez a képciklus. Sokban sete-suta módon de dadogásában
annál igazabbul, ôszinte feltárulkozásban annál felkavaróbban.
D.O. teremtés és ítélet ciklusa nem támaszkodik olyan bázisokra,
mint rég múlt elôdei, a torceloi dóm, a pisai temetô alkotói,
egyedül a maga belsô világtörténelmének töredékességében is heroikus
merész terméke. Hitelét éppen ad hoc jellege, de tematikai és
formai szinten való továbbgondolhatósága nem utolsósorban önmagával
szembeni kihívása adja. A teremtés és az ítélet végsô pólusai
között sorolódik, a legerôsebben saját létezésében tapasztalt
biológiai világ és az ember által teremtett nagyon jelen való,
a sorsot már veszélyesen befolyásoló ember által teremtett valóságdarabok
és értelmezések között. Ez az érzéskényszer szülte a kétségbeesett
akaratot az értelmezésre és rendezésre. A képciklus telve van
művészettörténeti reminiszcenciákkal, mert a téma ezeket involválta,
és mert D.O. kérdésfeltevô = értelem keresô munkájának ez a képi
búvárkodás természetes velejárója. Középkori kódexek és freskók
emlékét idézi a feltámadás, továbbá a víz a tenger jelenetei,
a haláltánc ábrázolások, csontváz a "halál a nagy fejedelem" feliratos
szalaggal, Caspar David Friedrich világát idézi a hegyvidék=táj,
az elveszett emberrôl beszél, akit legyôzôtt a természet hatalmas
titokzatos lénye, a világszellem megnyilvánulása. Gyermekrajz
is lehetne a rózsa, de lehet, hogy nem csupán ennek közvetlen
ártatlanságát képviseli, hanem Bernard de Morley XII. századi
cluny-i szerzetes kérdését is: "Rózsa a múlt, csupán a nevét hagyta
meg nekünk" (Szerb Antal fordítása). Leonardóra emlékeztet a fríz
a biológiai és technikai szerkezetekkel - hiszen Leonardo fogalmazta
meg a mechanika és természet azonos törvényeit, mondván a mechanika
adja meg a kulcsot a jelenségek értelmezéséhez, veszedelmes precedenst
teremtve a gyilkos eszközök tudományos megalkotására. A tudomány
még másutt is jelen van a képciklusban, az emberi organizmus részeinek
ábrázolásában, amelyeket a sebészet tárgyi eszközeinek fejlôdése
tett lehetôvé. De mint beszélgetésünk során kiderült, D.O. a sebészetet
a brutális tudományok közé sorolja, mely a puszulásból, háborúból
erôsödött meg, hogy a gyógyulást szolgálja. A legnagyobb humanisták
tevékenysége különben is fordítottan problematikus, mert a tiszta
szellem törvényeibôl kiindulva gyilkos eszközök megteremtését
tették lehetôvé, mint Leonardo és Einstein. A belsô szervek képeinek
megformálásának közelebbi műtörténeti elôzményei is vannak: az
expresszionizmus, a geometrikus meg az organikus abrsztrakció.
Két feltűnôen társított kép a mába emeli a közelmúlt intellektualizmusának
harcait, a konstruktivizmus ma már világszerte összeomlott szellemi
optimizmusát még lebegtetve, mégis egy ôsibb hitbe viszakozva;
a viszonylag stabil pont az ember biológiai organizmusába vetett
bizalom. A kép-ciklus szinte szakrális elrendezésű. A kiállítóhely
idézôjeles apszisában a születés, feltámadás, végítélet, a transzcendens
valóság, a külsô falon a transzcendens realitásából leszármazó
természeti realitás, a hajóban az emberi szellem története. Az
oltár, kiemelt, monumentális építmény: a rajta lévô kegykép az
emberi agyat ábrázolja, az emberiség történeténetének, a jó és
a rossz, intellektus, (művészet) és fizikum alakító központi szervét,
amely még impozáns uralkodó voltában is kiszolgáltatott a lét
általános, mindenek feletti törvényszerűségének. A betegség és
pusztulás - sejtek épülése, ráksejtek búrjánzása - mind benne
foglaltatnak az életben. A középkor óta mélyen eltemetett gondolatok,
amellyekkel most - a túlracionalizált, ún. modern gondolkodás
csôdjében kezdünk újra barátkozni. Élet és halál viszonylata D.O.
gondolatvilágát a középkorból föltámadva lenyűgözi: "Én vagyok
a nagy halál, nagy fejedelem, ki az emberiséget a földig alázza"
(Dante tanítvány, idézi Bia?ostocki). A halál értelmezi, mert
méri az életet, az értékeket, végsô soron a nagy rendezô. Drozdik
képeit "titulus" a korakeresztény Biblia Pauperum felirataihoz
hasonló írott festett szövegmagyarázata kísérti. A hajóban két
önarckép, amelyekben - mint D.O. katalógusában írja - arra vállalkozott,
hogy kifejezze alkalmatlanságát arra, hogy egyetlen egyéniségbe
zárkózzék, és ellenállhatatlan vágyát arra, hogy sajátos képzeletbôl
kiindulva variációkat, a soha nem azonos azonosság fázisait rögzítse.
Ezek az önarcképek fejbevágnak, mindent megmagyaráznak. Merészségük
szándékoltan brutális, - szét kellett tépniük a világ nôies megközelítésének
mítoszát. A hagyományt, amely a nôművészeket védelmezôen és lenézôen
ôvezi. Hiszen még nem is olyan régen művésztársaságok címerében
állt, hogy M. Akvarellfestônôk társasága vagy valami hasonló.
És a nagyobb emancipáció kivívói, az erôsebb kitörési kísérletek
is a sajátosan nôi érzelmek, emlékezések, vágyak intuitív megjelenítésének
területén mozogtak. Virginia Wolf az egyetlen, aki megpendítette
a nô-férfi lét egymásbafonódó egységét. Ô volt az egyetlen, aki
a múlt nagy útjainak bejárására vállalkozott. De Orlandojának
története az érzelmek a nagyon finom, nagyon esztétikus pályán
zajlik. D.O. fel akarja tépni az esztétika megszépítô fátylát.
Olyan valóságra, olyan tudásra törekszik, amely áttöri a konvenciókat;
Wolf örököseként annak a konszenzusnak határait vizsgálja, amely
kimondva kimondatlanul, a férfi-nô szerepkört elválasztja, azt
a határt, amelyet az évezredes férfi uralom szabott meg. Ennek
a kitöréses hadmozdulatnak során önmagát küldi a harc elsô sorába,
a tudás megszerzésére és továbbadására, kivívására magát teszi
ki a legnagyobb sebezhetôségnek, ô maga építi a tudás áldozati
oltárát és önmagát helyezi oda áldozatként, és végleges és egyetlen
akarata végsô bizonyítékaként.
Körner Éva