Drozdik
Orshi |
Manufacturing
the Self: Brains on High Heels
/Az ÉN fabrikálása: Agyak magas sarkú
cipõben/
1992-93. Boundary Rider, Sydney Biennial, Sydney
|
|
Az
Én Technológiái
Az én megmunkálása, gondolat-töredékek és ötletek az
Én megmunkálása című projekthez
(1992. október 14.)
epimeleia beautou /az önmagunkkal való törôdés/ az én megalkotása
A hatalom és az uralkodás technológiái az egyénen kívülrôl származnak,
az én átalakulása azonban a testre, lélekre, gondolatokra, viselkedésre
gyakorolt befolyások révén következik be, melyek segítségével
egy személy a tökéletesség vagy boldogság állapotát éri el, bölccsé
avagy halhatatlanná válik. (Az én alakításának folyamata során
meg lehet érteni, hogy miképp torzítják el külsô hatalmi erôk
az "Én"-t. Külsô erôk képesek ugyanis rávenni az egyént egy "Én"
létrehozására, mely akár a valós "Én" alternatívájának tűnhet.)
A történelem során különbözô technikák léteztek az én átalakítására.
(Történelmi példák segítenek e folyamat megértésében.) Az én hagyománya
Keleten és Nyugaton eltérô. A nyugati gondolkodásba John Cassian
(305-432) ültette át a keleti hagyományt. A kötelesség helyébe
a tiltást állította. A személyiség elfogadása. Az én megalkotása.
Az én megtagadása. Az én romantikus felfogása - beismerés, megosztottság,
az ideális felé való menekülés. Az énnel való foglakozás régebbi
vonulata ellensúlyt képez Freud a valódi én felfedezésére tett
kutatásaihoz. "Ki"-ként viselkedünk? Meg kell értenünk, hogy honnan
származnak a modellek, melyeket viselkedésünk, identitásunk kialakításához
használunk. Hogyan formálta az intézményesített tudás viselkedésünket,
hogyan alakította vágyainkat a média szerteágazó hatalma. Valaki
újjá válni a legérdekesebb dolog az életben. Az énünket azzá formálni,
amik lenni szeretnénk erôfeszítést és módszeres kitartást követel.
"Felrúg bevett törvényeket és valamiképpen megelôlegezi a jövendô
szabadságot." Megszabadulni az érvényes hatalomtól lehetôvé teszi
az én átalakulását. Elôször is meg kell érteni, hogy a külsô erôk
miképp kényszerítik rá az "Én"-t az engedelmeskedésre. A jövôt
illetô meglévô programok elfogadása, még ha a legjobb szándék
áll is mögötte, annyit tesz, mint az elnyomás eszközévé válni.
Mielôtt elfogadunk egy modellt, meg kell vizsgálnunk, és fényt
kell deríteni a mögötte rejlô intézményre és szerteágazó érdekekre.
Az én megelôlegezi a jövendô szabadságot, egy másfajta életet.
Az életet, amirôl az Én álmodik saját maga számára. Az életben
az Én megtapasztalja a képzelôerô szabadságát, a determináció
hatalmi rendszereitôl való szabadságot. A képzelôerô szabadságával
élni egyenlô egy az Én-t támogató környezet kialakításának lehetôségével.
Kisajátítunk magunknak egy "én"-t vagy az én ismeretének tükrében
és az én megformálása révén alakítjuk azt? Van az "én"-nek lehetôsége
az én átalakítására? Hol a kisajátítás határa? Hol kezdôdik az
önmagunkkal való foglalkozás? Mikor tudja valaki hasznosítani
magát, az én és annak vágyainak (szükségleteinek) ismeretével?
Egy nô számára nyilvánvaló az ambivalencia: az intellektuális
és az erotikus dialektikus diszkurzust hoz létre. Küzdelem az
ellentmondással: megvetni a férfiakat és kultúrájukat - patriarchális
és oppresszív lénye miatt - vagy kimutatni a vágyat befogadásukra.
Vagy megtalálni az egyensúlyt, mely az ambíció, a filozófiai és
testi szerelem metszéspontjában leledzik.
|
|