Drozdik
Orshi |
Dystopium
Infinite
/Végtelen dystopia/
1994.
Richard
Anderson Gallery, New York
|
|
KALAND
A TECHNIKAI DYSZTOPIUMBAN VÉGTELEN DYSTOPIA
Részlet az 1992. márciusi Coppenhágai szinpoziumi elôadásomból,
amelyet Cornélia Lauf művészet kritikus szervezett 1984-ben kezdtem
a KALAND A TECHNIKAI DISZTOPIUMBAN CÍMŰ munkámon dolgozni. A pszeudó
latin cím az utópia ellentétét jelenti, és az abban megtett kalandomra
utal. Ebben a munkában a tudományos diskurzus fizikát, természetet
és testet reprezentáló módszerét elemeztem. Kutatásom az elmúlt
három évszázad tudománytörténetében mésfél évtizeden át tartott.A
tudományos reprezentáció dekonstruktiv elemzéséhez postmodern
stratégiát használtam. A munka kezdetén felkutattam a még mindíg
létezô 18. 19. századi tudományos muzeumokat, odautaztam és látogatásom
alatt, -gyakran eldugott- fényképezô géppel a kezemben, mindent
amit felfedeztem megörökítettem. Felderítettem a 18. század gondolkodási
modszerét és annak szimbólumait. Több ezer fekete fehér fotóval
megörökítettem a múzeumi kiállításokba fagyott tudomány történetét.
Ennek a fotó sorozatnak VÉGTELEN DYSTOPIA címet adtam. A fotosorozat
egyes képeit számokkal jelöltem. A képeket különbözô témákba soroltam;
fizika, technologia, test-anatomia-patologia, természet. A muzeumokban
talalt archeologiai leletekrôl készült fekete-fehér fotóim dokumentálják
a tudománytörténet reprezentációját felfedô kritikai elméletemet.
Ezek az alíg megvilágított poros múzeumok lettek kalandom szinterévé.
Nem volt nehéz felfedezni a mindenek hátterében meghúzódó fallikus
szimbolumot, a kiállított kisérleti ezközökben sem. Hirtelen támadt
casanova-i vággyal akartam magamévá tenni a felfedezett tárgyakat
és a muzeumokban elrejtett jelentést. Intellektuális vágyam szekszuálissal
telítôdött. A falloszt öleltem magamhoz. Körülvéve a tudományos
múzeum aurájával és a kiállított kisérleti ezközökkel, egészséges
tudásvággyal telítve nôvé tett . Az üres múzeumok sötétek és misztikusak
voltak. Egyszerre éreztem félelmet és vágyat a tudásra és a valóság
megismerésére. A tudományos múzeum tájképe és tárgyai jelentették
az igazság és a valóság világát és az kizárta a nôt. Azért, hogy
magamat befogadtassam szerelmes leveleket írtam a kiállított es
lefotozott tárgyakhoz. Egy szerelmes levélben, SZERELMES LEVÉL
A LEIDENI PALACKHOZ, Virginia Woolf Orlandójából választott redy-made-szerelem-szöveget-töredéket
dolgoztam át a lejdeni palackhoz írt szerelmi vallomásomhoz. A
patriarhalis társadalomban a fallocentrikus tudományos diskurzus
bizonyítja az igazság-ot és a valóság-ot, ezért megkérdôjeleztem
a tudomány elméletek történelmi hitelességét és fizikai realitást
bizonyító elméleteinek hitelességét is. Egyben feltérképeztem
annak idealizmusát, empirikusságát és szimbolumait, amely a logikát
és matematikai formát használt erre. A 18. század ártatlansága
és optimizmusa jelöli a modern utópia kezdetét. Azóta az utópia
felszívódott, mint az a levegôburok réseiben az ózon és bennünket
itt hagyott a technológiával, amely feleszi a természetet. A kisérleti
ezközök a vitrinekben megkövesült lerakódások és minta példényok,
egy józan létezésnek bizonyítékai, amely funkciója ma már az elveszett-jelentések
barlangjában van eltemetve. A természet törvényei, az archaikus
tudáshoz hasonlóan és a tudományos eszkôzôkkel együtt demonstrálják
egy hosszan fenálló racionalitás létezését. És a nézôben felmerul
a ketseg, hogy tudományos diskurzuson racionalizmusának bizonyító
ereje nélkül a valóság nem létezik, ahogy a fallikus diskurzuson
kívül sincs semmi, csak a csend zónája, a nô. Már egy éve dolgoztam
és használtam a dekonstrukció módszerét a tudományos múzeumok
kiállítási metodusának elméleti elemzésére fekete feher fotóimat,
amelyeket írásokkal és szerelmes levekkel együtt állítottam ki,
amikor a munka klasszikus konceptuális stílusa miatt limitálva
éreztem munkámat. Ezért úgy döntöttem, hogy kitágítom stílusomat
hagyományosabb technikákkal is. Elkezdtem szobrokat, talált tárgyakat,
rajzokat használni installációmhoz. És ezzel egy idoben, kitaláltam
egy 18. századi tudósnô történetét és munkásságát. 1985-86-ban
fogalmaztam meg pszeudo personámat, Edith Simpsont, akinek neve
Thomas Edison nevét és hírnevét viszhangozta. Ennek a kitalált
tudósnônek a munkáját egy létezô, de elfelejtett 17. századi angol
tudósnô Anna Conwey Finch mukásságáéra alapoztam. Ô a tudományos
elméleteiben azt állította, hogy az anyag nomád transformáción
megy keresztül és egy magasabb formává fejlôdik és igy tíz különbözô
modern evoluciós elméletet alapozott meg. Korának két rendkívül
képzett férfi árnyékában élt, és mégis jobb volt More-nál és Helmont-nál,
mert egy originális és egy teljes filozófiai szintézist hozott
létre. Anna Conwey Finch tagadta a különbözôséget az anyag és
a szellem között, azokat szétválaszthatatlanul egynek látta. Számára
a természet nem egy kozmikus gép volt , de egy élô valóság, amely
függetlenül létezô monadokból áll, amelyeknek élet-energiájuk
a kozmikus rend által szervezett és integrált. Könyve, A nagyon
régi és modern filozófia principiumai, Leibnitz természet filozófiájának
alapkövévé vált. ( más szóval Leibnitz azt eltulajdonította tôle)
A principiumok felmérhetetlen hatást tett a 18. század természet
tudományos gondolkodására, de Lady Anna nevét a tudománytörténet
teljesen elfelejtette. Mennyire másként fejlôdött volna a tudomány,
ha ezeknek a tehetséges tudósnôknek a munkája és filózófiája részévé
vált volna a tudomány fejlôdésének. Ezen gondolkodva fejlesztettem
ki elképzelt tudósnôm természettudományos elméletét.... .......
1983-ban végén kezdtem a VÉGTELEN DYSTOPIA című munkámon dolgozni
és azóta is folyamatosan dolgozom rajta. Már majdnem két évtized
múlt el és még mindíg végtelennek érzem vizuális és elméleti lehetôségeit
és rendkívül sok új lehetôséget látok benne. Ezek a fényképek
gyakran egy-egy installáció részei voltak, amelyekben más médiumokat
is használtam mint szobor, rajz, írás, viszont nagyon sok kiállításon
csak mint fotó installációk szerepeltek. VÉGTELEN DYSTOPIA Resumé
részlet A korai nyolcvanas években kezdtem el dolgozni a természet
és az emberi test tudományos reprezentációjának elemzésével, postmodern
elméleti stratégiát használva. A Kaland a technikai dystopiumban
, a fôcím alatt különbözô installációkat állítottam össze, amelyeket
kritikai elmeletemre épültek. Ezekben az installációkban fogalmaztam
meg skeptikus kritikámat a tudomány azon kisérletérôl, hogy a
relalitás modelljét a hatalomon keresztül hitelesíti és azt a
modszet, ahogy a racionalitás hogyan hozza létre az igazságot
és a rendet a meglévô fallocentrikus hatalmi structurában. A munkám
megvizsgálja ennek limitáltságat, elsôsorban a nôk helyzetére
figyelve. Kutatatásom 1983-90 között egy sorozat installációt
eredményezett, amelyekhez különbözô szobrászati technikákat és
anyagokat használtam, üveg, vas, olom, gipsz, porcelán. (azokhoz
az anyagokhoz hasonlóakat amelyeket a múzeumokban találtam) ás
ezeket együtt használtam fekete-fehér fotókkal és szöveggel. Egy
önálló fotósorozatot is létrehoztam, amelynek Végtelen Dystópia
címet adtam. Ezek az installációk elemzik azt a módszert, amellyel
a racionalista felvilágosodás kori tudósok és gondolkodók az univerzális
jelenségre az emberre magára modelezték kutatásaikat. Azaz a férfi
és nem az emberi az, amely mikrokozmoszt szolgálta és amelyhez
minden felfogható valóság mérve és kutatva lett. Ennek a másfél
évtizedes munkának a kezdetén rengeteget utaztam felkeresve a
különbözô 18. és 19. századi tudományos, medikai, és technológiai
múzeumokat, ahol több ezer fotót készítettem. A fekete-fehér foto
szériát Végtelen Dystopiumnak címeztem és ezek a Semmelweis muzeum,
Budapesten, Tyler Muzeum, Harlemben, Boerhave Museum, Leidenben,
a régi Vrolic Muzeum Amsterdamban, La Specola, Firenzében es a
Josephina kollekció Bécsben, es meg nagyon sok mas helyen keszitettem.
Az ezekben a muzeumokban talált kísérleti eszközökhöz szerelmes
leveleket írtam és similiakat (hasonlókat) készítettem a 18. századi
kisérleti eszközökhöz. 1985-86-ban kezdtem a pseudo személyisegemet
kitalálni, neve Edith Simpson, egy 18. századi tudósnô 200 évvel
született elöttem.. Kitalált élet-művét öszeállítottam, kifejlesztettem
elképzelt felfedezéseit és kisérleti ezközöket hoztam létre, elképzelt
munkájához. Személyiségét Anna Convey Finch, egy 17. századi létezô
angol tudósnô inspirálta. 1983-ban végén kezdtem a VÉGTELEN DYSTOPIA
című munkámon dolgozni és azóta is folyamatosan dolgozom rajta.
Már majdnem két évtized múlt el és még mindíg végtelennek érzem
vizuális és elméleti lehetôségeit és rendkívül sok új lehetôséget
látok benne. Ezek a fényképek gyakran egy-egy installáció részei
voltak, amelyekben más médiumokat is használtam mint szobor, rajz,
írás, viszont nagyon sok kiállításon csak mint fotó installációk
szerepeltek.
|
|