Két jegyzet Halász Károly legmonumentálisabb
képsorozatáról
1) Fantasztikus változat:
Ha összegyûjtenénk
a világ képzõmûvészetének azt a tíz-tizenkét
motívumát, amik annyira õsi tradíciókat hordoznak,
és oly szorosan tartoznak a vizuális közlés egyetemes
szókincséhez, hogy a neolitikum mûvészetében
ugyanúgy feltalálhatók lehetnének mint amennyi joggal
tartoznának bele az avantgárd szótárába is,
akkor Halász Károly vászonra taposott lábnyomait
nemcsak odasorolhatnánk e motívumok közé, hanem talán
egyenesen e lábnyomokkal kellene elkezdenünk az egész gyûjteményt.
"Az elsõ lépés",
vagy egyáltalán a lépés, és aztán
a sok lábnyomból kiadódó ösvény, út,
gyülekezõ-hely, otthon, település, ország, és-így-tovább,
ezek mind felépíthetõk abból a mozdulatból,
ahogy az ember, a természetnek ez a talányosan problematikus teremtménye
megszûnik mozdulatlan bálvány lenni "kilép"
a szobor pózából, és útjára indul.
A lábnyomok lehetnek vadászok nyomai, és ugyanígy
a gabonát vetõ ember kimért léptei, de vezethetnek
az elõrehaladó lépések egy tûzhely elé
vagy egy oltár felé is. Nagyon változatos Halász
lábnyom-repertoárja is. Egyik-másik képen a lábnyomok
csak olyan szerepet játszanak, mint az erdei avarban sötétlõ
árnyékfoltok, amelyek alig különböznek a környezõ
felület enyhén hullámzó szín- és tónusvilágától.
Másutt meg annyira híg közegben, a vászonra spriccelt
festékcsöppek olyannyira súlytalan kavargásában
fedezzük fel a nyomokat, hogy nem nehéz az apró pontoknak
ebben az örvénylõ rengetegében a csillagos ég
nyitott kompozícióját felismerni. A csillag-halmazok közt
felsejlõ lábnyomszerû köd-formákban pedig valamelyik
pogány isten fényévekkel mért lépéseit
kellene akkor látnunk.
A látóterünkön
áthaladó mitológiai lények archaikus jelei mellett
persze ott sorakoznak a kultúra emberléptékûbb és
ismerõsebbnek tûnõ nyomai is például
annak rajzolata, ahogy otthona szûk négyzetét vagy termõföldje
tágabb dimenzióit lépi ki az ember. Hasonlóképpen
születik meg a kör, a négyzet és a háromszög
kitaposott formáinak a segítségével a geometria
alap-szókészlete. A sokat használt utak keresztezõdésénél
pedig lassacskán kirajzolódnak az elsõ civilizációs
sémák, például a jellé egyszerûsített
ábrák, és innen már csak néhány újabb
lépés odáig, hogy e jelekben a betûk kezdeteit és
a számok világát ismerjük fel. Néha az az érzésünk,
hogy egy tûzhely parazsát hordták szét a lábak,
másutt pedig már csak az ünnepek kormos emlékére,
szétporló hamujára következtethetünk a nyomokból.
És vannak itt kék színû lábnyomok is, mint
a mesében, vagy aranyként sárgálló okker-mezõk,
és kendõt látunk, mély árnyékba merülõt,
sûrûn iszaposat, vagy angyalok lépteivel díszített
ezüst-fényû gyolcsot, illetve sötétlõ négyszöget,
a gyász kárpitjával áthúzott ágyhoz
hasonlót. Néha pedig ott fodrozódik e képeken az
gabonatáblákról is jól ismert szelíd karéjokba
rendezõdött fény is, máskor meg küllõs
interferencia-ráncok szerint rendezõdnek el a lábnyomokból
kiadódó festék-hullámok, miközben fölöttük
is, meg alattuk is mintha sár-aranyban és ultramarin-éjszakában
dolgoznának és topognának a szertartás menetét
kirajzoló meztelen lábak. Mert nemcsak vizuális élményekkel
szolgálnak e képek, hanem mozgásképzeteket is ébresztenek
a nézõben, sõt közvetítenek valamit az anyaggal
való találkozás taktilis örömeibõl is.
Ez a kompakt alkotásmód,
a sárból és festékbõl kitaposott képek
világa valami egészen sajátos módon új és
õsrégi. A képek azt éreztetik, hogy Halász
az archaikus rítusoktól indult el egykor, és hétmérföldes
csizmát képzelve a lábaira mérte ki a kultúra
évezredeit, s így jut el a varázsrítusait végzõ
õsember merev lépteitõl az árnyaltabb kultuszok
és szertartások világán át a body art-hoz
hasonló testgyakorlatok és a performance-szal rokon törekvések
közelébe. És itt megállt. Mert ezek a képek,
amelyeket inkább neveznék síkban maradt világ-teremtésnek
vagy két dimenzióba préselt kozmosz-építésnek,
soha nem válnak a kései avantgárd eseteivé, a posztmodernhez
is odasorolható intermédia mûvészet reflexióinak
és kommunikatív bukfenceinek a példatárává.
Nem "érdekesek", s nem "szórakoztatóak",
és még csak nem is "sokat-mondók", ha e kifejezés
alatt a mindenre reflektáló mûvelt fecsegést értjük.
Hanem szûkszavúak, majdnem hogy parasztosan kimértek. Annyira
azok, hogy azt is mondhatnám, hogy akár egyfajta archaikusan szabályozott
erkölcs és életmód koreográfiái is lehetnének.
A "szabályozott gyaloglás" megmarad e képeken
dolgos tevékenységnek, olyan feladatvállalásnak,
majdnem hogy betakarításnak és számvetésnek,
ami a "gazda" kiváltsága és kötelezettsége,
és aminek a komolyságához soha nem férhet kétség.
Ezért merem mondani,
bár Halász Karcsi kétségtelenül kortársunk,
mégis lényének egy jelentõs hányadával
mintha egy korábbi korszakból felejtõdött volna nálunk,
hiszen mind az egyénisége, mind pedig a festészete "elõbbrõl"
datálódik, mint az a jelenség, amit mi, egy kései
civilizáció gyermekei a "mûvészet" szóval
szoktunk illetni. Messzirõl, a történelem hajnalától
indult el egykor. És szinte látom azt a szekeret, a teli-kerék
taligát, amin Halász érkezik, és ami még
mindig ugyanaz az alkalmatosság, mint amit az agyagtáblákat
gyúró sumérok ismertek, vagy a matematikát toronnyá
emelõ asszírok használtak. Zárt szerkezetû
és egyszerû felépítésû formák
uralják õt magát is, és nem csak a mûveit.
Mozdulataiban sem fedezhetünk fel semmi kontraposztót, semmi laza
elereszkedést, hanem mint rendezõelvet, ahogy elõre
tekint csak a frontálisra vett szimmetriát. A szekere minden
deszkadarabjában pedig egy-egy kiló gondosan kimért örökkévalóságot,
a rend és a diszciplína tartozékait.
Mintha a saját ükapja
ülne rajta, úgy ül Halász a bakon, és úgy
halad felénk a taposott képeivel, ezekkel a szõnyegként
föltekert kincseivel, miközben mintha semmibe venné az idõ
dimenzióját is. Ide kívánkozik hát az eddig
elmondottak költõi szabadságú folytatása, a
komor jóslat: lehet, hogy az elnéptelenedett évezredek
és a kiürült múzeumok sivatagán át vezet
késõbb majd az útja, mert hiszen úton lesz talán
még a mûvészetek pusztulása utáni korszakokban
is.
2) A mûvészettörténész
szemével:
Halász a Pécsi
Mûhely tagjaként érett képzõmûvésszé,
és ha utána nézünk az életmûvet alakító
mozzanatoknak, akkor azt látjuk, hogy ezeknek a lábbal taposott
képeknek is a Pécsi Mûhelyhez vezet vissza a geneologiája.
A hetvenes évek neo-avantgárd légkörében nagyon
gyorsan váltott át a pécsiek kis csoportja a konstruktivizmusról
a konceptuális mûfajokra, onnan pedig az akció-mûvészet
különbözõ változataira.
Halász egyik alapvetõ emberi élménye akkoriban (és
még sokáig azután is) a provinciába való
bezártság volt, fantáziáját tehát
ennek ellentéte, a mozgásszabadság képzetei és
lehetséges vizuális jelei foglalkoztatták. Egész
képzõmûvészeti kis-enciklopédiát dolgozott
ki, hogy a rabság állapotát, és annak antagonisztikus
párját, a szabadságot, valamint a szabadság szinonímáját,
a nagyvilágban való utazás lehetõségét
mint mûvészeti motívumokat megfogalmazhassa magának.
Nemcsak az akkori idõk útlevélproblémái miatt
volt ez így, hanem a magyar társadalom szegénysége
miatt is utazni annyit jelentett, mint átlépni az utópiák
birodalmába. Minden külföldi út, különösen
persze egy-egy "nyugati" út a megvalósult mesék
ígéretét hordozta. Így vált ez a nagyon korlátozott
helyzet egy-egy pillanatra mégis örömek forrásává:
aki útlevelet kapott, az a költõi mámor állapotát
kapta ajándékba, és a valóságból átléphetett
a mesék és mítoszok birodalmába. Hogy aztán
maga az utazás mégis csak földi realitás maradt, és
ebben a mámoros állapotban nem egyszer kész életveszélyt
jelentett, az volt az érem másik oldala. De ha valaki mûvészetté
igyekezett a mindennapi élményeit átváltani, akkor
egy-egy szaltó erejéig sikerülhetett neki ez a semmibe, az
imaginárius szabadságba lendülõ halál-ugrás
is.
A magyar kiállítási
életben csakhamar híressé vált babos-kendõbe
kötött úti-cókmók meg a hozzá tartozó
vándorbot, vagy egy másik aspektust követve: a végiglátogatott
múzeumok és kiállítások remekmûveit
befõttes-üveg-méretben megismétlõ "stelázsi-múzeum"
ötlete, továbbá az európai metropoliszokra utaló
útjelzõ-táblák ezek voltak Halász
mûvészi eszközei ahhoz, hogy akkor is kinyithassa az utópiák
ígéretes kapuját, ha csak a mûtermében szomorkodott,
és néhány ív papír meg festék, vagy
csupán a falusi háztartás éléskamrájának
a tárgyi világa állt a rendelkezésére. És
ebbõl az "el innen", "tovább", és "kasseli
documenta" vagy egyszerûen "sziget" és vele szemben
"nagyvilág" elnevezést viselõ táblákból,
rajzokból, illetve akciókat és belsõ reakciókat
jelölõ motívumkincsbõl alakult ki a nekiinduló
lábnyomok kompozíciós formája is.
1978-ban meghívtam Halász
Karcsit néhány hónapra Kölnbe, és õ
akkor átlátogatott egyidõre Amszterdámba is, ahol
részben a De Appel alapítvány segítségével
maradhatott néhány hétig. Az Appelnek köszönhette
azt is, hogy egy többé-kevésbé underground jellegû
mûvészcsoport, egy bizonyos Videohead nevû mûhely tagjaival
ismerkedhetett össze, úgy hogy amszterdami tartózkodása
alatt ez a studió vált az otthonává. Vendéglátói
lehetõséget adtak neki arra, hogy egy 25 perces Sony-Colour video-kazettát
készítsen, és ekkor született meg a lábnyom
ötlete is, mint forma és jelkép: "Elsõ lépés
a videóhoz", ez volt a kis betét címe, amely egy papírlapra
tett elsõ (festékes) lépés aktusát és
lenyomatát rögzítette.
A következõ két
esztendõben aztán újra-és-újra visszatért
ehhez az amszterdami emlékéhez és megpróbálta
kamatoztatni az ötletet. Az 1980-as veszprémi kiállításra
egy 1 négyzetméteres festményt produkált, egy fekete-fehér
lábnyom-kompozíciót, így örökítve
meg és tágítva kép-kompozícióvá
a szabad mozgás és az ide-oda járás rítus-szerûen
megkomponált motívumát. Ez volt Halász elsõ
igazi taposott képe. A kompozíció a négyzet rajzával
és a beléje "járt" diagonálisok szerkezeti
szigorával a már ismert Halász-grafikák és
képek kompozíciós vázát követte, másrészt
viszont úgy is volt értelmezhetõ, mint egy akció,
vagy performance, ami azért válhatott továbbra is olvashatóvá
és újra-és-újra felidézhetõvé,
mert otthagyta a vásznon a lenyomatát. Ez a mûfaji szintézis
maradt továbbra is a képek jellemzõ tulajdonása:
bennük egyetlen jelrendszerré vált a lábnyomokból
kiadódó formák idõtlen világa és az
idõben lezajló "zarándoklás", a rítus.
Kézenfekvõ volt
sorozattá, vagy legalább is triptichonná bõvíteni
az így született akció-festészet darabjait, és
valóban, hamarosan egy egész kis oeuvre kerekedett ki ezekbõl
a láncszerûen egymáshoz kapcsolódó kompozíciókból.
"Taposott hármas kép" címet viseli például
az a vállalkozás, ami a nyolcvanas évek elején a
gráci Malerwoche alkalmából született, és a
pécsi Janus Pannonius Múzeum tulajdonábaba került,
s hasonló páros, vagy hármas kompozíciók
születtek vörös színben, vagy kék és fekete
tónusainak a segítségével, melyek azonnal New York-ban
vagy Washingtonban találtak gazdát (Soros gyûjtemény,
Meda Mladek gyûjtemény). Halász 1984-ben újra Kölnben
töltött valamennyi idõt, és ekkor alkalma nyílott
arra, hogy német gyártmányú diszperziós festékekkel
kísérletezzen, és így készítsen taposott
képeket. Néhányat az ekkor elkészült festményekbõl
máig a mûtermemben õrzök. Sajnos a következõ
években megszakadt a taposott képek szekvenciája, elsõsorban
azért, mert elkészítésükhöz a szokottnál
nagyobb szabad térrel, sok-sok négyzetméternyi üres
padlózattal rendelkezõ mûteremhez lett volna szüksége.
Csak most, hogy a Kiscelli Múzeum adott jelzést arról,
hogy a múzeumhoz tartozó templomtérben tervez számára
önálló kiállítást, nyúlt vissza
Halász a megszakadt sorozathoz. Ebbe a térbe ugyanis tényleg
csak monumentális hatású mûveket érdemes belehelyezni.
Csak úgy tudta "legyalogolni" a sok négyzetméteres
vásznakat, hogy kihordta a lakása butorait az egyik szobájából.
Mi lesz a további sorsuk
ezeknek a vásznaknak? Remélem, hogy Halász Karcsi kedvet
kap hozzá, hogy e tárlat megrendezése után is folytassa
a képek "taposását". Ami pedig a mûtermi
munka utáni "halhatatlanság" kérdéskörét
illeti, itt tolmácsolom az elképzelését, illetve
titkos kívánságát: A festményeket jó
lenne minél elõbb szakszerûen vakrámára applikálni.
E feladathoz egy másik nagy méretû vászongarnitúrára
lenne szükség, szûz felületekre, amiket könnyû
rámára feszíteni, és a képeket ezekre a fölfeszített
vásznakra lehetne aztán a képrestaurálás
ismert technikájával "rávasalni".
Ha elképzelem az eredményt,
akkor olyan típusú festmények sorozatát látom,
amelyek a hatvanas évek óriási méretekre törekvõ
szín-mezõ festészetét egyesítenék
a következõ két évtized akció-mûvészetével
és a közép-keleteurópai miliõ probléma-világával.
Hogy konkrét példákkal hozzam közelebb, hogy mire
gondolok: Halász Károly taposott vásznai bármely
múzeum falán jól elviselnék (például)
Morris Louis széle-hossza-nincs szín-csorgatásainak a szomszédságát,
és ugyanúgy egyenrangú társként vehetnék
fel a versenyt Hantai Simon batik-technikával készült monumentális
vásznaival is.