A VILÁG ÚJ KÉPE
Természettudósok a "szép"-rõl a komputer
korában
Az
utolsó néhány évben a nyugati esztétikai
és mûvészetelméleti irodalomnak a bestsellerjeivé
váltak azok a kötetek, amelyek a determinisztikus káosz valamint
a fraktálok, továbbá a szinenergetika, a komputer-technikából
adódó digitális megjelenítési módok,
és az ebbõl kifejlesztett "virtuális realitás",
"mûvi intelligencia", stb. tárgykörét ismertették.
A szélesebb közvéleményt
különösen a fantasztikus hatású komputer-képek
és faszcináló erejû színes fraktál-ábrázolások
ragadták meg. Közhellyé vált a kérdés:
mûvészet-e az ilyen komputergrafika? Ugyanakkor az is kiviláglott,
hogy a kérdéssel való akárcsak laikus színtû
foglalkozás is már figyelemreméltó színtû
matematikai felkészültséget igényel, s ez nem erénye
a nagyközönségnek. Ezért aztán az e tárgykörben
megjelenõ publikációk rendszerint csak a divatot kiszolgáló
sekélyes ismertetések maradtak, vagy pedig éppen ellenkezõleg:
matematikával alaposan megspékelt szakszövegekké váltak,
amelyek olyan meredekek a nem természettudományos képzettségû
olvasó számára, mint a bevehetetlen várak.
Most mégis megvásároltam
a Kunstforum c. mûvészeti folyóirat csaknem
hatszáz oldalas 1993 november-decemberi duplaszámát,
mert ebben mintegy 150 sûrûn nyomott oldalon Florian Fötzer
(ismert tudományos újságíró és könyv-szerzõ)
20 vezetõ természettudóssal és komputer-szakemberrel
folytat ezekrõl a kérdésekrõl beszélgetést.
A meginterjúvoltak között
van Hermann Haken, a szinenergetika megalapozója, Friedrich
Cramer, a Max Planck Intézet egyik igazgatója, aki a komplexitások
elméletének az egyik kidolgozója is, Heinz-Otto
Peitgen, a világszerte ismert fraktálkutató,
Bernd-Olaf Küppers, a káoszelmélettel
foglalkozó tudományelméleti kérdések jeles
szakértõje, Wolfgang Coy, az elektronikus informatika
egyik legjelentõsebb mai kutatója, Bernhard Korte,
a diszkrét matematikának és a chip-építés
elméletének a nemzetközi tekintélyû professzora,
Scott Fischer, a NASA azon intézetének
az igazgatója, amely digitális szimulációkkal és
a virtuális valóság kutatásával foglalkozik,
Otto Rössler, a róla elnevezett káoszelméleti
modell felfedezõje, s egyben az endofizika megalapítója
is, és még egy sor neves informatikai szakember, bilógus,
kibernetikus, neurológus vagy agykutató.
Az újra fontossá vált vizualitás
Az
egymást követõ interjúk alapkoncepciója az,
hogy a megkérdezettek egyetlen matematikai képletet vagy kifejezesét
sem használhatnak, hanem anélkül, hogy a problémákat
elbagatellizálnák mondanivalójukat a mindennapok
nyelvén próbálják elmagyarázni. A másik
igen figyelemreméltó vonás, hogy mivel mûvészeti
folyóiratról van szó a beszélgetések
célzatosan az esztétikai szempontok felé
terelõdnek.
Dícséretes eközben,
hogy Rötzer soha nem erõlteti a tudósokat a mûvészetre
vonatkozó szubjektív elképzeléseikrõl szóló
elhamarkodott nyilatkozatokra, vagy valamilyen rögtönzött esztétikai
rendszer fölvázolására, hanem miután kiadósan
elmesélteti velük a szaktudományuk területére
jellemzõ szemléleti és technikai újdonságokat,
tapintatosan a (komputer-munka folyamán oly nagy szerepet játszó)
vizualitásra tereli a szót, és az ezzel kapcsolatos
személyes élmények, illetve (ha vannak ilyenek) elvi szempontok
természetérõl érdeklõdik. Hogy az egyes interjúalanyok
aztán hogyan s milyen sikerrel fogadják el ezt a kihívást,
az igen különbözõ.
Az együttes képbõl azonban egy igen érdekes és
megbízható benyomás alakul ki arról, hogy az elektronikus
médiumok használata és a matematika, illetve a fizika néhány
valóban nagy újdonsága milyen forradalmat hozott az "inside"
berkekben a legmodernebb jellegû vizualitás és az általánosabb
esztétikai érdeklõdés, vagy izlés számára.
Amin az olvasó az interjúkat lapozgatva legelõször
is okul, az természetesen mégsem esztétikai ismeret, hanem
kb. 70-80 %-ban természettudományos jellegû újdonság,
ezt azonban a szövegek elõnyére kell hangsúlyoznom.
Végül is nem akármilyen dolog végre fogalmat alkotnunk
arról, hogy mi is az ami ezekbõl az elméletekbõl
még felfogható a laikusok számára is.
A szerényebb és
természetesebb hangütést segíti elõ az is,
hogy túl vagyunk már a káoszelmélet és a
fraktálok megismerésének elsõ, eufórikus
évein, amikor a váratlan fölfedezések mámorában
a gyors nemzetközi tekintélyre szert tett vezetõ komputer-matadorok
és fraktálkutató matematikusok némelyike azt hitte
magáról, hogy egyszemélyben Einstein, Picasso és
Leonardo. A megkérdezett interjúalanyok most maguk intenek állandóan
mérsékletre minket, mert hiszen válaszaik során
eleve abból a tapasztalatból indulnak ki, hogy ami a komputer-képernyõn
olyan fantasztikus és olyan faszcinálóan bámulatos,
az mint látvány, mint vizuális anyag gyakran
csak érdekes ornamens, vagy tetszetõsen dekoratív szín-kompozíció
a tapasztaltabb mûvészettörténész vagy a szellemtudományokkal
foglalkozó szaktudós számára.
A hangsúly azonban még
mindig azon az örömön van, amit az újramegtalált
vizualitás, egyszerûen a visszaszerzett kép feletti
ujjongás jelent. Ismételten is elhangzott az interjúk során,
hogy e tekintetben milyen káros volt a 20. század nagy részét
uraló egyoldalúan algebrai jellegû szemlélet hatása,
amely szinte kiirtotta a matematikából a vizualitást, s
vele a geometriát. Az ember legérzékenyebb és legtöbb
információt közvetítõ érzékszerve
mégiscsak a szem, s hogy most újra "szabad" látni,
sõt, van is mit látni, ezzel az örömmel
egyenlõre alig tudnak betelni a komputert is munkába fogó
matematikusok és fizikusok.
A szépség és az arányok
Egy
másik aspektus, és itt sokkal óvatosabbak az interjúalanyok,
mert hiszen egy belsõ tapasztalatról, majdnem hogy a természettudósok
közti titokról van szó az, hogy a matematikusok mindig
is hajlottak arra, hogy levezetéseiket és képleteiket ne
csak a helyes végeredmény szempontjából mérlegeljék,
hanem egyúttal arra is törekedjenek, hogy "szép"
és elegáns is legyen az, amit publikálnak. Szinte valamennyi
megkérdezett tudós úgy nyilatkozott most, hogy úgy
érzi, hogy az esztétikai elem, vagyis az ilyenfajta szépség
keresése a legfontosabb ösztönzõerõ a
matematikai kutatások során. Évezredeken át azonban
nem tudta a matematikus a laikusnak megmagyarázni, hogy mit is ért
szépségen a matematikában. Most viszont elégtétellel
látja, hogy ugyanez a laikus szinte le sem tudja venni tekintetét
a képernyõn megjelenõ vizualizált számcsodákról.
Ez persze még nem egészen
az, amit tényleg igazi esztétikai minõségnek nevezhetnénk,
és ami mûvészettörténetileg is fontos fordulatot
jelenthet az elektronikus médiumokra alapozott vizualitásban.
A döntõ élmény úgy látszik
más irányú. Mégpedig az, hogy a láthatóvá
tett matematikai folyamatok mintha visszahozták volna a reneszánszból
ismert, s azóta szinte feledésbe merült tanítást
a szép, vagy varázsos hatalmú arányokról.
Így például az egymást követõ
számok összegébõl alakított (úgynevezett
Fibonacci) számsor tagjai a legendás hírû aranymetszés
arányát adják ki. Ez az arány is új ragyogást
kapott most azáltal, hogy kiderült róla, hogy benne testesül
meg a a káosz és a rend közti határvonal utolsó,
legérzékenyebb, végsõ pontossággal soha le
nem írható, mert hiszen a hártyánál is hártyavékonyabb
határa.
Ez a felismerés nemcsak
azt a feltételezést hozta újra szóba, hogy az univerzum
vagy az élõk világa úgy látszik bizonyos
alapvetõ arányokat ismétel, s ezek nélkül nem
is lenne képes arra, hogy funkcionáljon, hanem egyúttal
arra gondolatra is csábít, hogy azt higyjük, hogy a szépségnek
objektív, azaz mérhetõ ismérvei vannak.
Hogy a lényege kifejezhetõ például néhány
szám-aránnyal. Hasonló felfogást képviselt
egykor a régi görögöknél a Püthagorász
nevével fémjelzett filozófiai iskola, és valamivel
késõbb Plátón, aki szerint a dolgok õsi,
eredeti formája tényleg egy ilyen elvontan tökéletes,
talán az égben lebegõ idea-rendszer képében
létezett volna. Plátón tanítását (és
általában is az arányok természetfölötti
hatalmáról szóló nézeteket) azonban már
nagyhírû tanítványa, Arisztotelesz is elvetette,
s nem is történt jelentõs fordulat e tekintetben évszázadokon
át az európai reneszánszig.
Most persze már nem ilyen
naív formában tér vissza az arányok tana, hanem
abban a sejtésben (ami egyúttal egy roppant raffinált filozófiai
bukfenc is), hogy ha igaz az, hogy a szépség mögött
mérhetõ arányok rejtõznek, akkor az is igaz kell,
hogy legyen, hogy az ember esztétikai élménye nem más,
mint a természet láttán mûködésbe
lépõ rejtett "tudás", egyfajta velünk
született ösztön, amely arra képesít minket, hogy
a valóság roppant bonyolultságát és komplexitását
egyszerûen leírható törvényekké
(például arányokká) redukáljuk. Ebben
a redukcióban maga a "szép", vagy általában
véve is a mûvészet, mint önálló lényeggel
bíró dolog, szinte teljesen el is tûnne, hiszen feladata
nem lenne más, mint hogy a természet és az õt munkába
vevõ ember között közvetítsen (a komputer-szakember
az ilyen közvetítõ szerepre korlátozott mûvészetre
talán az "interface" szót használná).
Bármennyire is megható
ebben a felfogásban a természet és az ember panteisztikus
egysége vagy egymásratalálása, csapdának
bizonyul az elmélet, ha megtesszük az utolsó lépést
is ennek a logikának az útján, és azt állítjuk,
hogy az esztétikai élmény tényleg csak megismerés,
végsõ soron tehát nem más, mint a virágszirmok
(ilyen vagy olyan okokból történõ) számolgatása.
A szörnyen banális
itt nem is az a híres-neves "szeret nem szeret"
mondókára járó sziromtépõ játék,
hanem az, hogy elfeledkezünk arról, hogy az ember nemcsak a természetben
él, hanem a társadalomban is, és hogy vannak
szépségek, megrendítõ események, és
ezek a mûvészet igazi pillanatai! amelyeknek nincsen természeti
megfelelõjük, mert nem természeti formákra vagy arányokra
vezethetõk vissza, hanem emberi sorsfordulatokat vagy konfliktusokat
modelleznek. A megismerés helyett itt valami más válik
fontossá.
Ezt a problémát
azonban már a 18-ik századi európai gondolkodás,
például Kant is ismerte, és máig ható érvénnyel
úgy igyekezett megoldani, hogy különválasztotta
a természeti szépet a mûvészi széptõl,
és csak ez utóbbinak adott filozófiai értelemben
vett esztétikai rangot.
Síma és örvénylõ geometriák
Az interjú-sorozat
legtöbb tudósa nem is osztja azt a nézetet, hogy az esztétikai
élményt bármiféle "szép" arányokkal
megmagyarázhatnánk, de, hogy miért nem, annak az õ
esetükben inkább természettudományos érvekre
épülõ oka van.
Ha ugyanis elfogadjuk, hogy
a tökéletes arányokban rejlik a bölcsek köve, akkor
nem marad más hátra, minthogy mechanikusan lepergessük az
információ és az energia optimális arányú
eloszlására vonatkozó fizikai törvényeket,
magyarán: a termodinamika és az információelmélet
idevonatkozó számításait. S amit "végsõ
tökéletességként" kapnánk, az valami roppant
unalmas és sivár dolog lenne, például egy végtelen
kiterjedésû négyzetháló.
30-40 évvel ezelõtt
már megpróbálkozott néhány (a Bauhaus szemléletén
nevelkedett) kutató, például az azóta elhúnyt
Max Bense, egy ilyen radikális tömörséghez
vezetõ információs esztétika kidolgozásával,
de a húsz most meginterjúvolt tudós között már
csak egyetlen egy akadt, aki esetleg valamilyen esélyt adott volna az
ilyenfajta gondolatok felélesztésének. És nagyon
óvatos volt a reakció akkor is, ha arra fordult a szó,
hogy esetleg a fraktálgeometria vegye át azt a szerepet, amit
korábban a szép arányok játszottak.
Kétségtelen, hogy
a fraktálok világa végtelenül bonyolult és
lélegzetelállító szeszélyességgel
felaprózott forma-örvénnyé dagasztotta fel azt, ami
korábban, akár egy görög templom, klasszikusan egyszerû
volt és ideális. Úgy érezzük, hogy a káoszdinamika
alapján generált kép már sokkal jobban hasonlít
a világra sõt, a társadalmi valóságra
is. Ám végsõ soron nem történne egyéb,
mint hogy az egyik (az euklideszi) geometriát egy másikra (a káoszelméletet
tükrözõre) cserélnénk fel, ha csakugyan a geometriai
arányokban látnánk a kérdésekre adott végsõ
választ. Mi az, ami elégtelen mindezekben a geometriákban?
Az interjú-sorozatban
nem esik szó róla, de már publikált dolog:
a fraktálok végtelen gazdagságúnak tetszõ
formaörvénylése sem minden tekintetben olyan komplex, mint
amilyennek látszik. Ha például topológiailag vizsgáljuk
õket (ez a matematika egyik formaelemzõ módszere), akkor
éppen a legszebbek szinte egyetlen alapszerkezetre egyszerûsödnek
le, és ez kissé a már említett négyzetháló
monotóniájára emlékeztet. Még szerencse,
hogy a fraktálgeometria arányait tulajdonképpen nem lehet
végsõ pontossággal leírni, mert törtek formájában
ki nem fejezhetõ számokról és bonyolult határétékekhez
közelítõ sorok által meghatározott struktúrákról
van szó, s így sok minden megmarad a komplexitásból.
De végül is és általában véve is: mindaz,
ami algoritmikus szerkezetû és a fraktálok is idetartoznak
magában rejti annak a veszélyét, hogy egyszercsak
megpillantsuk a szenzációs benyomás fonák oldalát
is, a megjelenési formák komplikáltsága mögött
a logikailag egyszerût vagy a fizikailag banálist.
Olyan csalóka játék
ez, mint az ablakon képzõdött jégvirágok. Elég
egy meleg lehelet, és a varázsos kert máris néhány
teljesen homogén anyagú vízcseppé olvad. Lehetséges
lenne, hogy a természet öntörvényû szépsége,
idegenül ható nagyszerûsége sem más, mint éppen
az univerzum eme közönye vagy "hûtlensége"
ahhoz, amit mi naív emberi szemmel szépnek és értékesnek
látunk?
A komputer és az agy munkája
Ebben
az interjú-sorozatban állandóan visszatérõ
fordulat, hogy a kérdéssel foglalkozó természettudósok
kijelentik: dacára az agy mûködését vizsgáló
kutatások újabb-és-újabb eredményeinek, még
ma sincs senki, aki meg tudná megválaszolni, hogy mi is történik
az agyvelõben, amikor gondolkodunk. Csak annyi biztos: a komputer
mûködése egyáltalán nem modellezi
az öntudat munkáját. Ezt már Neumann János,
a mai komputerek mûködési elveinek a megteremtõje is
tudta, s ezért dolgozta ki már akkor, amikor még ennek
a gyakorlati megvalósítására semmi esély
nem volt, a párhuzamosan, illetve hálószerûen telepített
processzorokkal mûködõ számológépek elméleti
alapjait. Az ilyen, majdnemhogy "statisztikus" alapon mûködõ
berendezések ugyanis már jobban hasonlítanának az
agyban lévõ neuronok fizikai elrendezéséhez és
"elektronikus kapcsolásához".
Ma azonban az a helyzet, hogy
a kutatók úgy vélik, a neurális hálózatokat
utánzó komputerek még mindig csak az agy "hardware"-jéhez
igyekeznek egy lépéssel közelebb kerülni, és
még ez is nagyon kétséges közelítés,
hiszen az agy mûködésében bonyolult kémiai folyamatok
és más, ma még nagyrészt ismeretlen biológiai
funkciók is szerepet játszanak. Miközben halvány fogalmunk
sincs arról, hogy milyen is lehet az a "software", amit az
idegrendszer, vagyis a "hardware", a magasabbrendû élõ
szervezetek idegpályáin futtat.
A kérdés azért
válik érdekessé a mûvészeti kritika vagy a
mûvészetfilozófia számára is, mert napjainkban
különösen a komputertechnika szülõhazájában,
az Egyesült Államokban nemcsak a tudományos problémákkal
foglalkozó kutatók, hanem az akció- és konceptmûvészet
divatján felnövekedett ifjabb mûvésznemzedék
egy része is egyre határozottabban fordul a mikroelektronika és
a digitális szimuláció látványos technikai
lehetõségei felé. Ennek egyik eredménye a sokat
emlegetett virtuális valóság technikája
is. Mûszaki felépítését tekintve hasonló
ez a pilóták kiképzésére használt
szimulátorokhoz, csakhogy most ugyanezt a technikát érdekes
szín- és formajátékok vagy soha nem volt környezeti
hatások átélésére formáljuk át,
vagyis aféle elektronikus happeningek kialakításához
használjuk. Az ilyen céllal felépített mûszeres
szimuláció egyik elfogadott elnevezése: cyberspace
(kibernetikus vagy mûvi tér, szintétikus világ).
Bukósisakhoz hasonló multimédia-sapkát húz
a fejére, az, aki részt akar venni a cyberspace eseményeiben,
és a szeme elé vetített komputerkép, valamint a
testére csatolt szenzorok segítségével válik
aztán részesévé egy olyan világnak, ami fizikailag
nincs is, de amit mégis lát és érez, tapint,
és talán nemsokára szagolhat is, ahogy igérik a
cyberpsace mûvészei. (Vagy nevezzük õket az érzékszervek
animátorának illetve manipulálójának?)
Ezek a nagy mûszaki felkészültséget
(és sok pénzt!) feltételezõ installációk
noha hasznosak lehetnek az érzékelésrõl szerzett
ismereteink finomítására a képzõmûvészek
kezében egyenlõre nem jelentenek sokkal többet, mint azt,
hogy a komputertechnika értelemében vett "hardware"
színtjén adják elõ performance-aikat, vagyis, hogy
az elektronika segítségével létrehozott objektumokkal
ágálnak. Néhány nagytekintélyû multimédia-professzor
ezért úgy tekint a virtuális valósággal az
álmok világába fejest ugró mûvészekre,
mint azokra a kamaszokra, akiknek örömet okoz az, ha fáramászás
közben véresre horzsolják a lábuk szárát.
"Új valóság teremtése, új
boldogság?.. Aki öt percig kibír a fején egy ilyen
sisakot, az érett bármilyen kinzókamrára".
A virtuális valóság
mûvészi felhasználása ezidõszerint tényleg
csak a komputeren készült filmdíszletek világában
és a video-klippek vizuális tüzijátékában
(lásd Music TV...) talált eddig testére szabott alkalmazásra.
Hogy e mögött milyen deficitek rejtõznek, arról hadd
idézzem ebbõl az interjúsorozatból az egyik legkitûnõbb
kibernetikust, Onno Onnen kritikáját: "Mi
a csudát akarnak az emberek a virtuális realitás segítségével
kommunikálni, amikor különben semmi mondanivalójuk nincsen
egymás számára?"
Modernizmus kontra illuzionizmus
Ha
nagyobb távlatból vesszük szemügyre a komputeren alapuló
technikák mûvészeti megnyilvánulásait, illetve
esztétikáját, akkor az a furcsa, igen, már paradoxnak
tûnõ benyomásunk támadhat, hogy e legmodernebb irányzatok,
amelyeket akár a sci-fi irodalomból elõlépett viziókhoz
is hasonlíthatnánk, végeredményben mégsem
a modernizmus gyermekei, hiszen a reneszánsz után kibontakozott
realista mûvészet fejlõdésfonalát veszik fel
újra.
Mert amit csinálnak,
és amit minden áron tovább igyekeznek tökéletesíteni,
az végül is nem más, mint az illuzionizmus technikája.
A cyberspace alkalmazása tulajdonképpen csak egy újabb
állomása a perspektívikus ábrázolásnak
vagyis a valóságos tér illúziójának
az odahazudása. Persze most már nem a papírra vagy a vászonra,
hanem közvetlenül a szem retinahártyájára. Több
errõl megkérdezett természettudós is így
látja a kérdést, és a kompjúter-software-ek
különbözõ megjelenítõ eljárásaiban
sem lát mást, mint a betûvetés fejlõdéséhez
vagy könyvnyomtatás megjelenéséhez hasonló
lépéseket. Elég meglepõ, amikor az informatika egy
ilyen professzora azzal hûti le a kedélyeket, hogy a legraffináltabb
CAD vagy raytracer eljárásokkal megtûzdelt multimédia-produktumokat
a mûvészi fikciók régebbi formáival, például
egy jó regénnyel veti össze, és azt kérdezi,
hogy amit ez a software nyújt, az van-e annyira épületes,
mint a regények oldalain vagy a színház deszkáin
megtapasztalható, és õsrégi idõk óta
mûvelt "virtuális valóság".
Föltehetjük persze
a kérdést, hogy az elektronikus médiákban tért
hódító hyper-illuzionizmus tényleg csak ennek az
új technikának a gyerekbetegsége lenne-e, vagy valami egészen
másról van itt szó, nevezetesen a posztmodern kor izlés-kríziseirõl.
Például arról a kényszerrõl, hogy egy elismerést
keresõ új kifejezési formák már születésük
pillanatában kénytelenek a tömegmûvészetek hangütése,
populáris stílusa után futni, ha piacot akarnak találni
maguknak. Sok jel látszik igazolni ezt a feltevést. Lehetséges
persze az is, hogy egy új szintézis felé vezet a triviálisnak
és az illúziót erõltetõ technikáknak
ez az inflációja.
Nem árt viszont tudatosítani,
hogy a multimédiák mûvelõi és az elektronika
mûvészei kedvenc effektusukat, az illuzionizmust gyakran önmaguk
ellen fordítják, és saját magukat csapják
be akkor, amikor azt hiszik, hogy hyper-realista felületimitációikkal
és a holdon tapasztalható látási viszonyokat is
megszégyenítõ árnyékhatásaikkal a
tágabb értelemben vett avantgárd tradícióit
folytatják. Az informatika szupermodernjei mûvészeti ambícióikat
vagy problémáikat tekintve gyakran csak 19. századi akadémisták
unokái. Miközben a mûvészettörténész
persze kalapot kell, hogy emeljen az elõtt a fantasztikus türelem,
tehetség és szellemi virtuózitás elõtt, amivel
az arra kiválasztottak egy-egy olyan programot írnak, aminek a
segítségével végül is sikerülhet, hogy
például egy brokát-terítõ anyag- és
színhatásait varázsolják oda a katódcsõre,
a csak 0-át és az 1-es számjegyet értõ technikára.
Amire a fejünket meg a komputerünket (nem?) használjuk
Tényleg
ezt a tanulságot vonhatnánk le: az elektronika és
a komputeres számítástechnika megrendítette az esztétikai
érzékenység eddigi formáit és kitágította
a határait, legnagyobb problémája azonban az, hogy egyenlõre
kibékíthetetlen ellentétek feszülnek a technika matematikai
apparátusának a roppant igényessége, és a
munkába vett vizuális hatások esztétikai értelemben
vett kezdetlegessége között.
Az ellentét abban a viszonylatban
is fennáll, hogy míg az iterációs technikával
generált fraktálok fantasztikus szenzuális és elméleti
eredményekkel öntöttek nyakon minket a matematikusok
és a fizikusok nem gyõzik feldolgozni és elméletileg
is értelmezni a képernyõn "maguktól megjelenõ"
szenzációkat addig a legprimitivebb illuzionista hatás
is esetleg évek programozómunkájába kerül.
Hûvös fejjel nem is lehet másra következtetnünk,
mint csak arra, hogy úgy látszik civilizációs feladatink
zöme hozta magával, hogy a komputert általában nem
a lényegébõl adódó feladatokra használjuk.
Az érdeklõdõ
közönség, illetve a komputer felhasználók szélesebb
tábora is követi a civilizációnk természetébõl
adódó torz elvárásokat. Vajjon hányan tudják,
hogy a Mandelbrot-halmaz híres almaemberkéjének a körvonalai
pontosan egybeesnek a Feigenbaum-számban adott tagolással, azaz
a káoszdinamika alapképletébõl adódó
úgynevezett bifurkációs folyamat ritmusa az, ami a halmaz
alakját meghatározza. Nyílvánvaló, hogy eljön
majd az idõ, amikor ismernie kell a Feigenbaum-számot, amelynek
a jelentõsége csak a p-vel
vethetõ össze, minden elemistának. Egyelõre azonban
a közönség még megáll az illuzionista élmény
határainál, és a Mandelbrot-halmazból is csak azt
méltányolja, ha a 16 színes VGA grafikkártya adottságai
helyett ugyanazt az almaemberkét a szuper-VGA technika 256 szinében
láthatja. Még nagyobb lenne a taps, ha az almaemberke ki is tudná
ölteni a nyelvét a képernyõn, hiszen egyébként
is ehhez lenne szükség a nagyobb matematikai apparátusra.
Ezt szem elõtt tartva
csak tisztelettel gondolhatok a természettudósok figyelemreméltó
filozófiai felkészültségére, és arra
az önfegyelemre és érzékenységre, amivel az
esztétika kérdéseiben állást foglalnak. Hermann
Haken például egy pillanatra a régi görög bölcsekre
emlékeztetett (csak több króm-acél fénnyel,
több matematikával a fogalmazás stilusában), amikor
azt a kijelentést tette, amellyel messze túl lõtt ennek
az interjú-sorozatnak a tulajdonképpeni témakörén,
hiszen amirõl beszélt, az a legõsibb és legegyetemesebb
értelemben vett kreativitás volt: "A mûvészeti
alkotások az instabilitások forrásai".
Szinopszis:
Florian Rötzer (szerk.):
Wissenschaft und Ästhetik: Das neue Bild der Welt.
(Kör-interjú a vezetõ természettudósokkal).
Az
utolsó néhány évben a nyugati esztétikai
és mûvészetelméleti (népszerûsítõ
és komolyabb igényû) irodalomnak a bestsellerjei lettek
azok a kötetek, amelyek a determinisztikus káosz, a fraktálok,
a szinenergetika, a komputer-technikából adódó digitális
megjelentési módok, és az ebbõl kifejlesztett "virtuális
realitás", "mûvi intelligencia", stb. tárgyköre
köré csoportosulnak.
A szélesebb közvéleményt
különösen a területrõl érkezõ fantasztikus
hatású komputer-képek, és faszcináló
erejû színes fraktál-ábrázolások ragadják
meg. Közhellyé vált a kérdés: mûvészet-e
az ilyen kép, tényleg esztétikai értékûek-e
a kompjuteren generált matematikai produktumok? Ugyanakkor azonban az
is megállapítható, hogy a kérdéssel való
akárcsak laikus színtû foglalkozás is már
figyelemreméltó színtû matematikai felkészültséget
igényel, s ez nem erénye a nagyközönségnek. Így
a megjelenõ publikációk rendszerint csak a divatot kiszolgáló
ismertetések, vagy pedig éppen ellenkezõleg: matematikával
alaposan megspékelt nehéz szakszövegek.
Most mégis megvásároltam
a Kunstforum c. mûvészeti folyóirat csaknem
hatszáz oldalas 1993 november-decemberi duplaszámát),
mert ebben kb. 150 sûrûn nyomott oldalon Florian Fötzer
(ismert tudományos újságíró és könyv-szerzõ)
20 vezetõ természettudóssal és komputer-szakemberrel
folytat beszélgetést. A meginterjúvoltak között
van Hermann Haken, a szinenergetika megalapozója, Friedrich
Cramer, a Max Planck Intézet egyik igazgatója, aki
a komplexitások elméletének a kidolgozója is, Heinz-Otto
Peitgen, a világszerte ismert fraktálkutató,
Küppers, a káoszelmélettel foglalkozó
tudományelméleti kérdések egyik legismertebb szakértõje,
Wolfgang Coy, az informatika egyik legjelentõsebb mai kutatója,
Bernard Korte, a diszkrét matematikának és
a chip-építés elméletének a nemzetközi
tekintélyû képviselõje, Scott Fischer,
a NASA digitális szimluációkkal és a virtuális
valóság kutatásával foglalkozó intézetének
az igazgatója, Otto Rössler, a róla elnevezett
káoszelméleti modell felfedezõje, egyben az endofizika
megalapítója, és még egy sor neves informatikai
szakember, bilógus, kibernetikus, neurológus és agykutató.
Az egymást követõ
interjúk alapkoncepciója az, hogy a partnerek egyetlen matematikai
képletet vagy kifejezesét sem használhatnak, hanem
anélkül, hogy elbagatellizálnák a dolgot, mert hiszen
mégsem olyan könnyû olvasni ezeket a szövegeket!
mondanivalójukat a mindennapok nyelvén próbálják
elmagyarázni. A másik igen figyelemreméltó vonás,
hogy mûvészeti folyóiratról lévén
szó a beszélgetések célzatosan az esztétikai
szempontok felé terelõdnek.
Dícséretes eközben,
hogy Rötzer soha nem erõlteti a tudósokat a mûvészetre
vonatkozó szubjektív elképzeléseikrõl szóló
elhamarkodott nyilatkozatokra, vagy valamilyen rögtönzött esztétikai
rendszer fölvázolására, hanem miután kiadósan
elmesélteti velük a szaktudományuk területére
jellemzõ szemléleti és technikai újdonságokat,
tapintatosan a (komputer-munka folyamán oly nagy szerepet játszó)
vizualitásra tereli a szót, és az ezzel kapcsolatos
személyes élmények, illetve (ha vannak ilyenek) elvi szempontok
természetérõl érdeklõdik. Hogy az egyes interjúalanyok
aztán hogyan s milyen sikerrel fogadják el ezt a kihívást,
az igen különbözõ.
Az együttes képbõl azonban egy igen érdekes és
megbízhatóan szolid benyomás alakul ki arról, hogy
az elektronikus médiumok használata és a matematika, ill.
a fizika néhány valóban nagy újdonsága milyen
forradalmat hozott az "inside" berkekben a legmodernebb jellegû
vizualitás és az általánosabb esztétikai
érdeklõdés, illetve izlés számára.
Ugyanakkor azonban amin az olvasó valóban azonnal okul, mert többnyire
ez is szenzációs a számára, az természetesen
mégsem esztétikai, hanem kb. 75 %-ban természettudományos
jellegû újdonság, ezt azonban a szövegek elõnyére
kell hangsúlyoznom. Végül is nem akármilyen dolog
végre fogalmat alkotni arról, hogy mi is az a káosz-elmélet,
illetve hogy mi a virtuális realitást szolgáló technikák,
továbbá a neuro-hálós kapcsolású komputerek,
vagy az "endofizika" ama problémavilága, ami még
felfogható a laikusok számára. Különösen,
ha egy magyar kiadás úttörõ szerepére gondolunk!
*
A felmerülõ
esztétikai problémák címszavakba foglalva:
Az arányok szerepe a
"szépben", a klasszikus és a reneszánsz számmisztika
(pl. az aranymetszet) módosított visszatérése a
fraktálok világában,
algoritmikus jellegû-e a természeti szép?
miért bukott meg mégis az ilyen racionális hagyományokra
építõ informatikai-esztétika?
a káosz és a rend határán születõ egyensúly
lehetséges esztétikai szerepe,
az alakfelsimerés mozzanata a tudományban és a mûvészetben,
a komplexitás esztétikai vetületei, fizikai, biológiai
esztétikai információk viszonya egymásközt,
neurális hálók a bilógiában és a mikroeletronikában,
modellezhetõ-e az agy tevékenysége, pl. a "szép"
vagy a "mûvészi" funkciója terén?,
nyújt-e a virtuális valóság valamit a mûvészetnek
és szociális ismereteknek?,
mennyiben közelekedett az elméleti fizika és a modern bilógia
a szellemtudományokhoz,
tudományos (esetleg mûvészeti?) ismeretnek számítanak-e
az endofizika "költõi" viziói?, stb.
Minden témakörre
található egy vagy több igen meggyõzõnek tûnõ
igenlõ, és néhány legalább
ugyanilyen súlyú tagadó válasz. Éppen
a legjelentõebb kutatók pedig néha megdöbbentõen
szellemtudományi oldalról szólnak hozzá a kérdésekhez.
Pl: Haken: "A mûvészeti alkotások instabilitások
forrásai." Vagy: Professzor Onnen (kibernetikus): "De
mi újat tudnának az emberek a virtuális valóság
technikájával kommunikálni, mikor különben sincs
semmi mondanivalójuk egymásnak...," stb.
Elképzelhetõnek
tartom, hogy az Enciklopédia Kiadó egy kb. 10-12 interjúra
szûkített válogatást jelentessen meg ebbõl
az anyagból egy középnagyságú könyv formájában,
amelyhez a magyar olvasó számára rövid utószót
és egy használható glosszáriumot (nálunk
alig ismert szakkifejezések!) kellene irni (Vállalnám).
A jogok valószínleg Rötzernél vannak, aki a magyar
kiadáshoz új (az eredetinél rövidebb és egyszerûbb)
bevezetést kellene, hogy írjon.
Köln, 1996, febr. 6. (Perneczky
Géza)