Nagykorúság
Néhány szó Mattis Teutschról és a MissionArt
Galériáról
Néhány héttel ezelott a német televízió
valamelyik csatornáján majd egy órás musort láttam
"Das Russische Haus" címen a Der Blaue Reiter kialakulását
közvetlenül megelozo évek emlékanyagáról.
Azért használom ezt a szót, "emlékanyag",
mert ahogy a musor címe is utalt rá, nem kizárólag
festmények és grafikák szerepeltek ebben a visszatekintésben,
hanem "minden", ami egy házban elférhet vagy otthonra
találhat. Vagyis
fényképek Kandinszkijrol és jegyesérol, Gabriele
Münterrol, apró lim-lomból, levelekbol, levelezolapra, vagy
papír szélére firkantott vázlatokból és
jegyzetekbol összemontírozott együttesek, meg színes
keretekbe foglalt kiállítási anyag a baráti körükrol,
elsosorban a München közeli Murnauban sokat megfordult Javlenszkijrol,
aztán népmuvészeti alkotások a bajor és cseh
vidékrol, melyeket ezek a muvészek az 1910 körüli években
kezdtek szenvedélyesen gyujteni, illetve e muvek egy sajátos változata,
azok a falra akasztott, vagy a fiókos szekrényre, polcra állított
népi üvegfestmények (az ilyen képeket szoktuk "magyarul"
Hinterglasmalereinek hívni), melyek azért szerepeltek a musorban,
mert egyidoben ezek a széles ecsetjárással mázolt
szentképek ihlették Kandinszkijt és Javlenszkijt arra,
hogy oroszországi emlékeiket is felidézve hasonló
folthatású olajképeket fessenek.
De házilag kifestett bútorokat is láthattunk,
mégpedig a német és szláv parasztbútorok
stílusában, és ezeken a bútorokon felismerheto volt
Kandinszky korai korszakának az orosz falut felidézo, játékosan
primitiv stílusú motívumvilága..., sot volt ott
egy falépcso is, hasonló stílusban kipingálva, miközben
a kamera idonként rásiklott a mesebeli hajléknak tuno murnaui
ház szélesre tárt ablakaira, hogy kitekintsen abba az irányba,
amerre a Bajor Alpok hegyvonulatai látszottak sötétkék
ég töltötte ki itt a kereteket, meg krómsárga
gabonatáblák, odébb pedig, ahol a fák körvonalai
látszottak, méregzöld és lila árnyékok
karéjai vágtak huvösen sötétlo öblöket
a tájba, amely környezetben égo csipkebokorként lángoltak
a vörös háztetok, és zsibbadozva hunyorogtak a virágos
kertek, másutt meg dekoratív háttérként zárták
le a kilátást fekete vagy ultramarin négyszögeikkel
azok a szonyegszeruen tarka foltok, amelyekrol, ha jobban odanéztünk,
kitunt, hogy a mezoben vagy a hegyoldalban ülo, s ablakok sorával
meghintett aprócska házak. Tudjuk,
Kandinszkijék Münchenben települtek meg az 1900-as évek
elején, és ebbol következett késobb az is, hogy Gabriele
Münter, a muvész "örökös jegyese" (mert
hiszen volt Kandinszkijnak felesége is, állítólag
több is...) egyszóval Gabriele Münter, amikor megöregedett,
de magát még mindig Kandinszkij egyetlen igaz jegyesének
hitte, ez az érdemekben és huségben megoszült hölgy
nagylelkuen egy müncheni villába, az úgynevezett Lenbach-házba
örökítette át mindazt az évtizedeken át
orzött (mi több, sokszor egyenesen rejtegetett) emlékanyagot,
azt a sok-sok képet és egyéb hangulatkelto tárgyat,
amelyek annakidején a Der Blaue Reiter címu almanach megszületésér
vették körül, akár egy bábszínház
kelléktára.
A Lenbach-haus azóta
híres zarándokhelye a modern muvészet kedveloinek. A Münchenen
kívül fekvo murnaui ház viszont, az ihlet igazi forrása,
amelyet Münter asszony Kandinszkij tanácsára vásárolt
1909-ben, és amely afféle vidéki menedék és
varázsos hatalmú muvész-kuckó maradt, csak sokkal
késobb, csak a legutóbbi idokben vált múzeummá,
afféle Lenbach-haus kettové. Mindig is orosz háznak, "russisches
Haus-nak" hívták a környékbeliek, de sokáig
igazi gazda vagy igazán méltó feladat nélkül
máladozott ott magában. Most viszont szépen kitatarozva
és a muvészpár valamint a barátaik kisebb-nagyobb
olajképeivel és a melléjük felsorakoztatható
egyéb emléktárgyak tarka halmazával megtöltve
várja a látogatókat. Ez a ház ott Murnauban talán
még hitelesebben idézi most fel azt a hangulatot és azt
a színvilágot, ami az 1910 körüli években Kandinszkij
és festotársainak a környezetét jellemezte, mint az
"igazi" Lenbach-haus a nagyvárosban.
Talán e hangulat fogott meg engem is, ahogy elnéztem
a musort. Mert lassan ráébredtem arra, hogy tulajdonképpen
újra csak egyfajta Hinterglasmalereit látok, hiszen most is üveg
mögött, a televízió képernyojének a hátoldalán
ragyogott fel eroteljes színekkel a házat körülvevo
táj, és benne a szétszórt murnaui település
miniatur díszletekre emlékezteto képe, s ugyancsak ilyen
színereju foltokra bontott fénnyel világított a
musorban szereplo festmények bizánci ékszereket és
zománcot idézo koloritja is a TV-kamera munkáját,
vagyis a natúrban felvett tájat, és e tájról
egykoron festett fél-absztrakt képeket alig lehetett megkülönböztetni
egymástól. Minden az 1900-as dátumot körülölelo
évek fantasztikus optimizmusának a derüjével ragyogott,
és minden a délutáni napfény dekoratív színfoltjainak
a tarka fuzérévé sorakozott itt. Ha nem lett volna annyira
orosz színezetu az alaptónusként megszólaltatott
szín- és forma-harmónia, ha valamivel több lett volna
a spekulatív elem ebben az együttesben, akkor "A szecessziótól
az absztrakcióig" címet is adhatták volna a musorszerkesztok
a képernyorol felragyogó képek sorának.