A hûség kalligráfiája
Nádler István képei a Mûcsarnokban
Úgy írom e sorokat,
hogy tudom, mire megjelennek, már rég más tárlatoknak
adta át a helyét az a Nádler kiállítás,
amely e pillanatban az idei nyári szezon fõ attrakciójának
tûnik. Vagyis mire az olvasó kezébe kerül a véleményem
róla, nyilván már csak az elmúlt hónapok
egyik nagy élményének / elmulasztott lehetõségének
számíthat majd (nem kívánt törlendõ).
Sokan voltak természetesen olyanok, akik igyekeztek felhívni a
figyelmet erre a nem mindennapi kiállításra. Szinte még
meg sem érkeztem Budapestre, amikor az Új Mûvészet
máris rám csöngetett, kérvén, hogy ha már
írtam tavaly a Bak Imre életmû-bemutatóról,
akkor legyek szíves az idén az iker-pár nem kevésbé
érdemdús másik tagjáról is megemlékezni
mire föl nem csak igen-t mondtam, hanem úgy gondoltam, hogy
Nádler stílusának általános ismeretében
megtehetem azt, hogy a megírandó cikk címe is az iker-technikát
kövesse: ha volt egyszer Hûség Geometriája, akkor legyen,
mert oda kívánkozik utána, az Elkötelezettség
vagy a Barátság Kalligráfiája is. Hogy mit értünk
alatta, majd kiderül ez aztán menet közben.
Mikor aztán beléptem
a Mûcsarnok középsõ tengelyének az elsõ
termébe, ahol a Nádler kiállítás akárcsak
egy falakat megremegtetõ hatalmas orgona-akkord a fekete árnyalatokban
gazdag és ünnepélyesen emelkedett tábláival
elkezdõdött, akkor aztán mégiscsak elfelejtettem ezeket
az elõregyártott címkéket. Egész egyszerûen
néhány másodpercig semmi sem jutott az eszembe. Nem tudom,
hogy a feuilleton rovatokat megtöltõ szak-író barátaim,
illetve kritikus kollégáim mennyire érzékenyek a
transzcendens tartományokra és a kis hazánk dimenzióival
csak nehezen összeegyeztethetõ mélységekre és
magasságokra, nevezzük így: megnyilatkozási méretekre,
de nekem akkor elõször csak egy artikulátlan sóhaj
tolult az ajkamra. Ajánlanám persze, hogy aki jelentõs
mûvek elé lépve még soha nem érezte ilyen
üdvözült-nyomorultan magát, az ne menjen mûvészeti
írónak, mert nem annak való.
Mennyire volt indokolt a megrendültségem?
Meglehet, hogy van más iránya, sokkal finomabb dimenziója
is a boldogságnak, mint amit most Nádler a falakra akasztott,
például azok a kicsiny méretû Tanguy-, Miro-, és
Klee-képek, amelyek tavaly nyáron voltak egy japán mûgyûjtõ
jóvoltából a Szépmûvészetiben láthatók.
De hogy pont egy magyar mûvész pont a magyar Mûcsarnok túlzóan
öblös méreteihez (analóg a Parlament épülete)
így fel tudjon nõni, és ezt úgy tegye, hogy közben
baljával a Soulage-életmûvet, jobbjával Barnett Newmann
monumentális képeit ragadja magával, igen, úgy ölelve
a testéhez a nemzetközi avantgárd abszolút csúcsait
jelentõ fejezeteket, mintha a Kárpátmedencében is
ez a kontinentális léptekkel mért biztonság és
nagyvonalúság lenne a legtermészetesebb dolog, hát
ez sok egyéb téren ért csalódásért
képes kárpótolni.
Másrészt azonban
már elsõ látásra is nyilvánvaló volt,
hogy ezek a képek mégsem a francia vagy amerikai mûvészet
termékei. Mert azonnal emlékezetünkbe idézik azt a
tájat, ahol Nádler mûterme is van, Feketebács határát,
azt a horizontot, amely fölött a Badacsony és a Szent-György-hegy
bazaltoszlopai magasodnak, és ahol, akár csak egy selyem-öv
fodrozódó fénye, megcsillan a láthatáron
ama ezüstösen távoli víztükör is. Ahol szinte
lélegzik, domborodik a hegyoldalak lankája, és sötétkék
mélységekkel jelenti be magát vacsorára az este,
és ahogy az éjfél közeledik, duplájára
dagad éjszakánként a Balaton igen, itt minden fekete,
és a fonákján, teljesen titokban, a vászoncselédek
sikolyára emlékeztetõen vakítóan fehér,
miközben gerendákból épített terraszokhoz hasonlóan
tagolódik a szántás, iszaposan síkos a rét,
és a menydörgés is sokáig visszhangzik, s tõzegesen
darabos. Ami pedig kicsillan e fekete tartományok mögül, arról
meg nem lehet tudni, hogy lidércfény táncol-e ott, vagy
csak a sûrû fû fölött guggoló mécsesek,
esetleg bikák szemei leselkednek, keszegek, sügerek pikkelyei fénylenek,
vagy mert hiszen emberi települések között vagyunk
egyszerûen ablakok...
Igen, a második pillanatban,
ott, a Nádler-kiálltás küszöbén, amikor
a lenyûgözést felváltotta az emelkedés érzése,
talán a hazatérés öröme, akkor majdnem elkiáltottam
magam, hogy lám-lám, végre megérkeztünk a tapolcai
medencébe, itt vagyunk azoknál a fekete-ölû, fanyar
vulkánoknál, ezeknél az emberi megnyilatkozásokat
és kátrányként sûrû olajképeket
öklendezõ gejzíreknél. Mert itt más dolgok
képesek a nagyság és az ünnepélyesség
érzetét felkelteni, mint az Alpoktól nyugatra, itt ez a
kimért és súlyos dobütésekkel lépkedõ
ritmus számíthat költészetnek, mert ez az igazi, és
nem a napról-napra pasztörizált, meg újra felöntött
és cukorral feljavított tejszínes joghurtocskák
talmi világa, amiben egyébként naponta paskolunk. Nádler
rátalált, visszatalált a szikár venyigékhez,
s alattuk talajként a kemény bazaltsziklákhoz, úgy
hogy már kiáltanám is, üdvözlésként,
hogy Hahó, Pista, Hahó!
Mondhatnám mindezt úgy
is, kevésbé személyes hangon fogalmazva, és inkább
elgondolkodva, mint spontán elragadtatottsággal felkiáltva,
hogy: Lám-lám, a nem-ábrázoló mûvészet
is lehet közéleti. Bizony, így igaz ez, közéleti.
És nem csak azért, mert nincsen vegytiszta értelemben vett
nonfiguratív festészet, hiszen még a kevésbé
erõs mûvek is mindig megszólalnak és állásfoglalásra
késztetnek valamiképpen, hanem azért is, mert annyira szuggesztíven
"viselkednek" például éppen ezek a képek,
és oly ismerõsen boronganak, dudorásznak, s társalognak,
ahogy ott a falon megtámaszkodnak, igen, figurázzák azt,
ami én vagyok, illetve te voltál, vagy õ lesz. E képek
olyan dolgokra emlékeztetnek minket, amik fontosak voltak addig, amíg
az életünk sikere, vagy a nagyobb dolgok, mint például
az ország sorsa is fontosnak látszott, de amiket majdnem elfelejtettünk
azóta, amióta a mindennapok foglyaként csak beletörõdünk
abba, ami az egyedül lehetséges adottságnak látszik.
Maradjunk még állva
a bejáratnál. Mindjárt jobbra az ajtó mellett egy
pult, s rajta az obligát vendégkönyv. Mivelhogy közéleti
mûvészetnek tituláltam Nádler képeit, hát
lássuk, hogy miként válaszol erre ama bizonyos "köz".
Sok szép bejegyzés olvasható a vendégkönyvben,
ismeretlen látogatók dicsérõ sorai, meg természetesen
az elmaradhatatlan baráti gratulációk is. De szinte minden
oldalon egy-egy hangos közbekiáltás is felsérti ezt
a harmóniát, és ha durvább a fogalmazás,
akkor majdnem hogy a papírt is. Ami bántó bennük,
és majdnem hogy unikum számba megy (mert ezzel aztán tényleg
ritkán találkozunk, ha a világ nagy múzeumainak
a vendégkönyveiben lapozgatunk), az a hangvétel érces
öblössége, a hivalkodó magabiztosság, ami azt
jelzi, hogy aki itt megszólalt, az fölöslegesnek tartja kijárni
az iskoláit. Majdnem hálásan nyugtázom: A közélettel
is kapcsolatba hozható mûvészet mint amilyen Nádleré
is lám, próbára teszi a világképpel
és a kulturális értékekkel kapcsolatos öntudatot.
A vendégkönyv pedig olyan mérleg, amire ha tudnak
róla, ha nem a saját büszkeségük és
értékszemléletük tartalmát teszik oda megmérettetésre
a látogatók.
Vannak persze olyan bejegyzések
is, amiknek csak találgathatjuk a tartalmát. Például
egy hosszabb japán szövegre leltem, és elgondolkodtam azon,
hogy mire lehet büszke egy japán látogató, ha váratlanul
olyan képekkel találkozik, amilyeneket Nádler állított
ki most. Talán arra, hogy a kalligrafikus mûvészet, a Keletnek
ez több ezer éves kulturális öröksége, íme,
a Kárpátmedencében sem egészen ismeretlen, idõnként
úgy tûnik, mintha otthon lenne itt, lehet, hogy egyenesen õshonos?
Ez a bejegyzés maga is kalligrafikus jegyekkel lett beírva a vendégkönyvbe,
és azt a benyomást keltette, hogy a japán vendég
golyóstollal odavetett finom mívû hurkai és egymást
keresztezõ vonaljai kicsiben ismételték meg azt, amit Nádler
képei hatalmas ecsetvonásokkal, mondhatnám a Balaton tükrén
kanyargó hajók nyomvonalának a méretére emlékeztetõ
széles mozdulatokkal örökítettek meg a vásznakon.
Mennyire tud maga Nádler errõl a rokonságról
ha egyáltalán rokonságról van szó?
Emlékszem, a hatvanas
évek második felében Nádler azzal hívta fel
magára a figyelmet, hogy az elsõk között volt, akik
az akkor magára találó amerikai avantgárd eredményeibõl
igyekeztek meríteni. Amit talált, azt azonban inkább sorolhattuk
oda az orosz avantgárd tradícióihoz, mert hiszen az orosz
származású Kruschenik ornamentális pántlikákra
emlékeztetõ színes vásznai szolgáltak ösztönzésül
ahhoz, hogy Nádler meg a magyar népmûvészet sújtásos-zsínóros
motívumait dolgozza fel a képein. Azóta is ezt a Keletrõl
Nyugatra és onnan vissza Keletre tekintõ összegezõ
módszer ismerhetõ fel a képein. Az absztrakt geometrizálást
elõször a zenei inspirációk spontán lüktetésével
tette oldottabbá, a nyolcvanas évek eleje óta pedig sokáig,
mintegy másfél évtizedig szinte monomániás
következetességgel ismételt egyetlen motívumot, Málevics
híres fekete négyzetének szabad formákká,
lendületes színfoltokká feloldott változatait. Ez
a kézírást utánzó, a jegyzetelés ritmusát
eltúlzó és felnagyító ecsetjárás
vezette el õt a kalligráfiák közelébe. Noha
meg kell mondanom, hogy egyúttal a környezõ természet
képei is ezen az ajtón át tértek vissza a képeibe.
Mert a kéz gesztusainak a spontenaitása úgy látszik
utat engedett annak is, hogy a növényi vegetáció és
a geológiai alakzatok ismerõs képei öltsenek testet
ezekben a látszólag szabad formákban.
Amikor tehát Nádler
egyetlen hosszan tartó és merészen hajladozó ecsetvonással
segíti elõre a sárga vagy a vörös szín
haladását a fénylõen lazúros vagy iszaposan
sûrû alapozáson, akkor egyúttal a fûz és
a mogyoró vesszõinek is utat enged, hadd szólaljanak meg
azok is. És ugyanígy, szinte halljuk a fagyal-bokrok sikongó
zizegését, vagy a diófák ágainak a ropogó-recsegõ
merülését, ha engedünk a szélesebb ecsetvonásokkal
felhordott színfoltok hallucinatív erejének. Nádler
tájai éppen ez okból persze aligha rokoníthatók
a magyar festészet múltjának a legjobb tájaival,
például Szinyei, Mednyánszky vagy Csontváry, esetleg
Rippl vásznaival. Nem a személyes hangulat vagy a csapongó
fantázia víziói, hanem a természet organizmusainak
a belsõ tartományaiban átélt, és onnan újra
kivetített színek és formák együttesei ezek,
amelyek úgy tetszik sokkal személytelenebbül
formálódnak, mert a növényi és állati
vegetáció, vagy a geológiai alakzatok titkos, többnyire
láthatatlanul maradt erõinek engedelmeskednek. De mégis
hazai tájak valamiképpen és ezért aztán
például Weöres mágikus fényû természet-idézõ
rigmusait juttatják az eszünkbe: ...izzik a galagonya..., szél
szalad ide-oda... Vagy ha a legújabb, fekete festékbe merített
képeire tekintünk, akkor meg egy másik Weöres lelemény
sorait halljuk az ajtón kopogni: Egy hegy megy...
Ezek a hegynyi méretû
és súlyú vásznak valahol, a lelkük mélyén
visszakapják értelmesen tagolt és poetikus szépségû
beszédképességüket, és hála a
Mûcsarnokban rendezett kiállítás akusztikai installációjának,
ami (nyilván Nádler instrukcióit követve) ugyancsak
a hegyek felé mutató asszociációk irányába
mutatott monumentalitásuk, komor benyomást keltõ
külsõ megjelenésük dacára is képesek arra,
hogy zenei asszociációkat is keltsenek, a tibeti kolostor-szertartások
mély regiszterekben zengõ zsolozsmáira emlékeztessenek.
Nádler pesze nem túrista, nála az ilyen akusztikai hátterek
sem úti élményeket vagy Baedeker-oldalakat közvetítõ
illusztratív elemek. Inkább érezzük úgy, hogy
a föld gyomrából érkezõ hangokról van
szó, amelyek néha a festményeken is testet öltenek.
Mintha ezek az üzenetek képesek lennének arra, hogy titkos
csatornák segítségével a kontinensek között
közlekedjenek, s adott alkalommal itt-is, ott-is felszínre törjenek.
Ha közelebb léptünk az utolsó években festett
képekhez, akkor láthattuk, hogy azok olyan címeket kaptak,
amik meditációra és a barátokkal való társalgás
szertartásaira utalnak. Kútak mélységeit idézõ
beszélyek ezek, melyeket a mûvész szélesen hömpölygõ
írásjelekkel rögzített. Nádler, úgy
látszik, ott, a tapolcai medencében rátalált arra
a barlangrendszerre vagy geológiai rétegre, amely "vezeti
a hangot", és e csatornák segtségével kommunikál
most New York felhõkarcolói és a Himalája hegyrendszere
között.
Idáig próbáltam
követni a japán kiállításlátogató
gondolatait, de itt leteszem a pennát. Inkább egy másik
fonalat követve arra emlékeztetnék, hogy Karátson
Gábor egyik írásában megpendítette azt a
gondolatot, hogy Árpád vezér óta Csontváry
volt a legnagyobb hongyarapítónk, mert hiszen az országhoz
"csatolta" a szentföld egyes tartományait, valamint a
libanoni cédruserdõket. Nádler nem földrajzi értelemben
folytatja ezt a hongyarapítást, hanem a kultúrának
azokban a tartományaiban, amelyek a közvetlen környezetünkben
is feltalálhatók, de amik messzire elágaznak, mondhatnám,
hogy a nemzetek fölött lombosodó fák koronáiba
vezetnek, és ezért soha nem lehetnek kizárólag csak
a mienk.
Maradna még a kérdés,
hogy a képei mihez hûségesek? Az avantgárdhoz? A
posztmodern kísérletekhez? Vagy inkább ahhoz a tradícióhoz,
ami ezen a tájon Berzsenyi ódáiban szólalt meg eddig
a legsikeresebben? Az óda nem rossz megjelölés, ha tájékozódás
irányát keressük, s föntebb már leírtam
azt a szót is, hogy zsoltár, zsolozsma. Ám ezek a fogalmak
rögtön azt is jelzik, hogy Nádler kinõtte azokat a kategóriákat,
amik a rutinos besorolás közben a kezünk ügyébe
esnek. Igaz ugyan, hogy ebben a mûvészeti piac nélküli
országban él, ahol a kortárs mûvészet leginkább
még a hivatalok ügye, meg egy szûk baráti kör
csodálatának a tárgya, de azon túl a kutyának
sem kell, mégis, e mostoha helyzet ellenére is Nádler,
és "ikertestvére" Bak is azon nagyon kevesek közé
tartoznak, akiknek nincs más dolguk a világon, mint hogy fessenek.
És mivel Nádler is úgy fest, hogy csak féllábbal
foglal le magának egy helyet a nagyvilágban, mert a másik
lábával itt maradt Feketebácson és Budapesten, hát
tovább fejlõdhetett abban az irányban, amit negyven évvel
ezelõtt elkezdett. Másutt, ahol sokkal árnyaltabb és
kiterjedtebb mûvészeti élet van, már rég továbblépett
a közélet sajnos így látjuk: a semmi
fele.
Hogy ez a kivételes pálya
milyen értékek megvalósulását teszi lehetõvé,
annak megítélése még korai lenne könnyen
lehet, hogy ötven vagy száz évet kell még várnunk
a válaszra. Biztos viszont az, hogy e mûvekben szokatlan értékek
vannak jelen. A képek olyan dimenziók és komplexitások
felé fejlõdnek, amiknek a kiérlelésére az
avantgárd gyorsan továbbpörgõ és önmagát
is felemésztõ központjainak nem volt ideje.