I. A. Vaszilenko
A politikai idő a kultúrák határán
1. A politikai idő jelensége
Bármennyire különbözőek is lennének az ilyen vagy olyan
szimbólumokat alkalmazó történelmi tudat típusai, a kairosznak, a
rendkívüli történelmi pillanatnak a tudata mindegyikben kifejeződhet.
Paul Tillich
A különböző civilizációk politikai kultúráját azok
sajátos, időbeli ritmikája különböztetimeg egymástól.
Vannak dinamikus kultúrák, amelyek feltartóztathatatlanul igyekeznek a holnap
felé, de léteznek másfélék is, amelyekben az idő lelassult ritmusa
az elveszett paradicsom utáni vágyakozást hívja életre.
Ezért a civilizációk dialógusában nincs egyetlen, az összesre
érvényes tér-idő. Ez szüli az időpolitika drámai paradoxonának
egyikét: minél lassabb a civilizáció időritmusa, annál nagyobb a
valószínűsége, hogy annak tradicionális politikai tere zsugorodni kezd a
sokkal dinamikusabb kultúrák beavatkozásának hatására.
Mi is az a politikai idő? A történelem ennek milyen típusait ismeri?
Már az ókori görög filozófusok különbséget
tettek kronosz: a formális idő és kairosz: az igazi, tartalommal és
gondolattal teli idő között. P. Tillich a kairosz fogalmán elmélkedve
hangsúlyozza: Az idő csupán az absztrakt szemlélődés
számára puszta forma, amely képes bármely tartalmat magába
foglalni; de annak számára, akiben az élet dinamikus, alkotó
jellegzetessége tudatosul, az idő tele van feszültségekkel, komoly lehetősé
gekkel, annak számára az idő minőségi tartalmú és gondolatgazdag.
Nem minden lehetséges bármikor, nem minden igaz bármikor, és nem kell
minden bármikor.1
A politikai idő tehát kairosz-idő, amely őrzi a történelem korszakos pillanatait.
Lüktetését kis létszámú politikai körökben és
sokezres gyűléseken lehet megérezni, ahol kitapintható a lelki-szellemi izgalom;
erejét a politikai tribün prófétai szavaiban lehet megragadni. De a
politikai időt nem lehet felmutatni és megkötözni, hiszen az szabad, eredeti é
s egyedi, ugyanis nem más, mint a kultúra sorsa.
A politológusok már régen észrevették, hogy
különbség van a politikai idő lineáris és ciklikus típusai
között. A ciklikus, körben forgó idő Kelet civilizációját
jellemzi. A ciklikus időritmus drámai felröppenésekkel és zuhaná
sokkal teli, amelyek alá vannak vetve az újraelosztás elvének, azaz a
politika színpadán mindig újabb és újabb jelenségek tűn
nek fel és tűnnek el. De a ciklikus idő politikai eseményekkel (pl. háború
k, forradalmak, diktatúrák) való telítettsége nincs kapcsolatban az
időbeli fejlődés gyorsuló dinamikájával. A politikai ingaóra
saját ciklusának ritmusa szerint működik.
Más a lineáris politikai idő, amely határozottan halad előre a fejlődés
útján. A nyugati civilizáció elsőként vette birtokba ezt az
időtípust. De lehet-e annak politikai idejét valóban lineárisnak nevezni?
A Nyugat ismerte a háborúk, a forradalmak, a tömeges járványok
hosszú időszakait, amelyek visszavetik a társadalmat. De ezzel együtt
nemzedékről nemzedékre felhalmozódtak a progresszió jelei a gazdasá
gban, politikában és a szociális szférában. Kétsé
gtelenül, a lineáris idő terminus leegyszerűsített formula, amely
mögött különféle, mélyben meghúzódó ritmusok,
rejtve maradt mozgások, a maguk váratlanságában meghökkentő
tendenciák bújnak meg.
A politológusok sokáig a lineáris politikai időt tekintették etalonnak.
Első pillantásra ennek fölénye a ciklikussal szemben teljesen
nyilvánvaló, mert a politikai evolúció, amely szakadatlan, kumulatí
v effektusokkal történik, előnyt élvez a politikai emelkedésekkel és
zuhanásokkal szemben, amelyek a ciklikus idő fázisai.
A lineáris idô azonban egyirányú, szakadatlan fejlődés,
amikor a társadalom megingathatatlanul egyetlen fejlődésmodellt
tökéletesít. A nyugati civilizáció számára ez a
liberális demokrácia modelljét jelenti. A politikai idő linearitása a
Nyugat számára lehetővé tette, hogy gyorsan fejlődjék kulturális
potenciálja, azt azonban ugyanilyen gyorsan ki is meríti. Már ma hallani olyan
hangokat, hogy bekövetkezett a történelem vége, a liberális
demokráciának nincs alternatívája. Még a nyugati
civilizáció nyílt apologétái is, mint pl. F. Fukuyama, unalomra
panaszkodnak: A történelem vége szomorú. Az
elismertetésért folytatott harc, az élet kockáztatása tisztá
n elvont célért, az ideológiai harc, amely merészséget,
fantáziát és idealizmust követel s mi marad ezek helyett?
Gazdasági számítás, végtelen számú műszaki
probléma, ökológiai gondoskodás és a fogyasztó finomodó
igényének kielégítése. A történelem utáni korban
nincs művészet, nincs filozófia, csupán az emberi történelem gondosan
megőrzött múzeuma létezik. [...] Elismerve a történelem utáni
korszak elkerülhetetlenségét, a legellentmondásosabb érzé
sekkel viseltetem azon civilizáció iránt, amely 1945 után
Európában jött létre észak-atlanti és ázsiai leá
gazásokkal. [...] Lehet,
hogy éppen a sok évszázados unalomnak ez a távlata fogja
rákényszeríteni a történelmet, hogy még egy
új startot vegyen?2
Mi is történik a civilizációval a lineáris idő ütemében?
Ezen idő mechanizmusán elmélkedve A. Sz. Panarin megjegyezte, hogy az egyenes
vonalúság a világhoz való instrumentális viszonyulás miatt
válik lehetségessé. Az eszközökre vonatkozó
információ elválik az értékszférára vonatkozó
információtól, s egy sajátos, eszközjellegű világ jelenik meg.
A Nyugat lényege ebben, az eszköz-és értékvilág
aggályos elkülönülésében áll, és abban, hogy az
eszközökhöz kapcsolódó információ növekedése
túlszárnyalja az értékekkel kapcsolatos információt. A
korábbi kultúrák felülmúlhatatlan, az értékek
világához tartozó kincseket tudtak létrehozni, de nem titkolták az
értékvilág elválását az értéksemleges
eszközszférától.3 A világhoz való eszkö
zjellegű viszonyulásnak köszönhetően a Nyugat a fejlődés gyors
tempóját tudta elérni a kultúra minden, az anyagi termeléshez
közel álló szféráiban. Az értékszférában
azonban a fogyasztói társadalom primitív ideáljára
támaszkodik. A 20. század folyamán a kultúra folyamatos krízist
él át:
az elveszett nemzedék fiataljainak lázadásai, az ellenkultúra
kihívásai igen magas ár a világhoz való
eszközszempontú viszonyulásért, az értékvilág
elhanyagolásáért.
Az egyirányú fejlődés elkerülhetetlenül kifáradáshoz
vezet a társadalom legkülönfélébb szféráiban. Az ö
kológiai válság a legfenyegetőbb jele az ilyen fajta kifáradásnak,
amikor a természeti erőforrások gyorsan kimerülnek, és a
civilizáció fuldokolni kezd, mivel nem bírja a fejlődés
tempóját. Az erkölcsi kifáradás a lineáris idő még egy
komoly tünete.4
A lineáris idő legnagyobb csapdája az a képessége, hogy provokálja
a politikusokat a gyorsítás lehetőségével, a felgyorsult
politikai idővel, amely szent célok felé közelít. A fogyasztói
tömegtársadalomban az ember nem tud és nem akar várni, mert a mának
él. ő a vallás utáni ember, aki a technikai civilizáció földi
lehetőségeiben hisz. S a politika, hogy megnyerje a választókat, felhaszná
lja a felgyorsult idő mítoszát. Így született meg a nagy
ugrás utópiája (Mao Ce Tung: tíz év megfeszített
munka, tíz év felhőtlen boldogság, Nyikita Hruscsov: 20 év
alatt felépítjük a kommunizmust), a gyorsítás
mitológiája (Mihail Gorbacsov).
A történelem megmutatta, hogy minden nagy ugrás, minden olyan kí
sérlet, amely a politikai óra mutatóját néhány fokkal
előbbre igazítja, katasztrófával végződik: a társadalom elkerü
lhetetlenül visszaesik. Oroszország a szemünk láttára éli meg a
soros gyorsítás csodás következményeit, az
elképzelhetetlen méretű zuhanást a termelésben, inflációt,
munkanélküliséget.
A gyorsuló politikai idő mítosza elkerülhetetlenül meg fog semmisülni,
szembekerül vele a hosszú lejáratú politikai idő eszméje, amely
egybeesik a nemzeti kultúra ritmusával. Itt az ideje rehabilitálni a
ciklikusságot az időpolitikában, amely a legtermészetesebb időritmus.
2. A politikai idő ciklusai
A társadalmi együttélés körforgásának, a
természet rendjének megfelelően az irányítási formák
változnak, egyik átmegy a másikba, s ismét visszatér.
Polübiosz
Az ember mindig megfigyelte, hogy a Természet világa a ciklikus idő törvé
nyei szerint él: egymást váltják a nappalok és
éjszakák, az apály és a dagály, az évszakok. A modern
orvoslás bebizonyította, hogy nem csupán az emberi szív munkája,
hanem az egész emberi organizmus ciklikus ritmus szerint változik: automatikus
kompenzációs reakciók mennek végbe, valahányszor az ember
i test kilép a nyugalom állapotából.5
A lineáris folyamatok pusztító hatásuk miatt a természet
világában anomáliának számítanak, mert a szakadatlan,
egyirányú fejlődés katasztrófával végződik. Egy percre
képzeljék el az örök esőt, az örökké vakító
napfényt, az örök havat vagy egyféle állat, pl. a kenguru szakadatlan
növekedését.
Csodálatos, hogy a valóságban ilyen dolog nem fordulhat elő. Logikus felté
telezni azt, hogy a civilizációk világát alá kell rendelni azoknak
a törvényszerűségnek, amelyek a természetben érvényesü
lnek. A ciklikusan fejlődő ezeréveskeleti kultúrák nem semmisítik meg az
ember és a természet harmóniáját. A gyorsított ütemű,
lineáris, néhány száz éves nyugati civilizáció az
emberiséget hallatlan ökológiai katasztrófába vitte. Ez azt jelenti,
hogy a politikai idő ciklikussága a civilizációk fejlődésének
elengedhetetlen feltétele? Vagy a ciklikusság véletlenszerű, a
váltás tényezője?
Sok filozófus figyel fel a civilizációk történelmében a ciklus
jelentőségére. Platón, Arisztotelész, Polübiosz, Vico, Danyilevszkij,
Spengler, Gumiljev különböző alapállásból kitartottak a politikai
idő ciklikus voltának eszméje mellett. Hegel dialektikájának
köszönhetőe
n elsőként teljes mértékben feltárult az időfogalom
szempontjából a ciklus heurisztikus jelentősége és annak
integráló lehetőségei.
A tagadás tagadásának törvénye úgy magyará
zza a ciklikusságot, hogy a kezdeti alapok hátrafelé haladnak, az utána
következők pedig előre.6 Ezért a politikai idő ciklikussága nem azt
jelenti, hogy elkerülhetetlen a politika történelmének ugyanahhoz való
visszatérése. Hegel szerint a kezdetekhez való
visszatérés mindig minőségileg új alapon lehetséges, s minden
egyes új ciklusnak megvan a maga fordulata, amely nyitott a következő körforgá
sra: az egész fejlődés spirál alakot vesz fel, emelkedő vagy ereszkedő á
ggal.
A politikai idő spirálja a ciklikusság mellett ugyancsak magába foglalja a
folytonosságot és a fokozatosságot. A politikai idő folytonossága a
fejlődés fokozatainak szerves összekapcsolódását, az
életképes elemek állandó felhalmozását,
összegyűjtését és átörökítését
jelenti. Az időbeli folytonosságot úgy lehet elképzelni, mint következetes
és fokozatos mozgást előre felfelé, vagy ellenkezőleg, hátra
lefelé.
Hogyan lehet meghatározni a politikai idő ciklusát?
J. S. Mill azt feltételezte, hogy a történelmi ciklust egy nemzedéknyi
idôvel lehet mérni, amelynek folyamán az emberi lények új csoportja
részesül oktatásban, elbúcsúzik
gyerekkorától, és birtokába veszi a társadalmat.7
A. Schlesinger a politikai ciklust úgy határozza meg, mint ami a nemzetek
erőfeszítésének folyamatos átcsoportosítása a tá
rsadalom egészének céljai és a magánemberi érdekek
között.8
De a fenti meghatározások még semmit sem magyaráznak meg. Sőt, ha minden
elhangzott igaz, akkor miért is születnek meg a politikai idő ciklusai, mi hatá
rozza meg azokat?
A kutatók többsége, akik között olyan elismert tekintélyek vannak,
mint Comte, Ortega y Gasset, K. Mannheim, A. Tocqueville, úgy tartják, hogy a politikai
ciklus fő mozgató ereje a nemzedékek élettapasztalata. A. Tocqueville azt
állította, hogy a demokratikus népek között minden egyes nemzedé
k új nép.9 Ortega minden új nemzedékben a
társadalmi organizmus soron következő integrációját lá
tta, azt a támasztási pontot, amelytől a történelmi evolú
ció mozgása függ.10
A nemzedéki koncepcióra támaszkodva azt lehet feltételezni, hogy minden
civilizációban a politikai idő ritmusa a politikai színpadon uralkodó
nemzedék életritmusától függ. A nemzedékek váltá
sa a politikai időciklusok váltását eredményezi. Ugyanakkor a
nemzedék eléggé megközelítőleges fogalom az akadémiai
tudományos kutatás számára. Jobban mondva még csak nem is
kategória,
hanem metafora. A nemzedéki ciklusok eléggé körülbelüliek,
matematikai pontossággal nem meghatározhatók.
Sok nyugati történész azonban, miután végigelemezte a széles
körből merített tényeket, arra a következtetésre jutott, hogy egy
nemzedék politikai élete kb. 30 év (K. Mannheim, Ortega y Gasset és A.
Schlesinger). Mindegyik nemzedék, amely elérte a nagykorúságot, a hatalmat
birtokló nemzedéknek szóló kihívásra fordítja
élete első tizenöt évét. Ez az új nemzedék aztán
tizenöt évre megragadja a hatalmat, ezt követően pedig politikai aktivitása
gyengül,
s az új, felnövekvő nemzedék kezd jogot formálni az utód
szerepére.
A. Schlesinger az amerikai politikai történelem kapcsán bizonyítja be, hogy
a harmincéves ciklus koncepciója a társadalmi céltudatosság
korszakainak beköszöntét jelenti: T. Roosevelt 1901-ben, F. D. Roosevelt 1933-ban, J.
F. Kennedy 1961-ben került politikai pozícióba. Ugyanígy történt
a konzervatív restauráció előtérbe kerülése is a 20-as, 50-es
és 80-as években.11
Oroszországban bonyolultabb kiszámolni a nemzedéki ciklusokat, mert azokat
gyakran megszakította fenyegető politikai esemény: háborúk, forradalmak,
hetvenévnyi totalitárius diktatúra. De a nemzedéki
koncepcióból eredeztethető, Oroszország politikai tapasztalatáva
l igazolt fő következtetés szerint a politikai idő dinamikája a politika
porondján szereplő nemzedék dinamikájától függ.
Ma, amikor a nyugatos nemzedék van hatalmon, amely megkísérli
Oroszországra ráerőszakolni a westernizáció modelljét, mindent
megsemmisítő, felgyorsult időviszonyok közepette élünk. Ez nem esik egybe a
nemzeti politikai kultúra ritmusával, s a keletkező disszonancia a szemünk
láttára semmisíti meg a társadalmi élet minden szférá
ját. A gazdaság monetáris modellje, amelyet Nyugaton az inflációval
és a termelés csökkenésével folytatott harc miatt hoztak lé
tre, Oroszországban, idegen kulturális talajon, váratlanul működésbe
hozta az infláció és a termelés csökkenésének
mechanizmusát. A tömegkultúra etalonjai, amelyet a
tömeginformáció eszközei ültettek el, néhány év
alatt megsemmisítették a nemzeti, kulturális hagyományokat. Még
tegnap azzal büszkélkedtünk, hogy Oroszország egyike a világ legtö
bbet olvasó és legműveltebb országának ma már ezt nem
mondhatjuk. Krízishelyzetben van nem csupán a gazdaság és a nemzeti
műveltség, de a szociális szféra, az akadémikus tudományok, az
egészségügy egyszóval az egész társadalom.
Ha a politikai idő függ az uralkodó nemzedéktől, akkor ebből csak egy
megoldás következik: a politikai
elitek rotációja. De a történelemnek van még egy tanulsága: az
új nemzedék hangja nem mindig az isteni kinyilatkoztatásé. A politikai idő
soron következő ciklusa nem garantálja a jólétet csak azért, mert az
előző krízisjellegű volt: senki sem tudja a történelem kései
óráját. Néha csak az ellenzék vagy a politikai outsiderek
tevékenysége képes lassítani a politikai óra mutatóit
és megmenteni a társadalmat.
James után azt mondhatjuk, hogy a politikai vezetőkre szavazó választók
mindannyiszor felszabadítják az elzárt politikai energiát. Ez a politikai
idő energiájává lesz, amely képes megerősíteni a tá
rsadalmat, de képes azt tönkre is tenni. Ezért a politikai időért mindig
emberek vállalják a felelősséget.
3. Beköszönt-e már a történelem tengelykorszaka?
A tengelykorszak mintha korlátlan kommunikációra hívna bennü
nket.
K. Jaspers
A tengelykorszak terminust K. Jaspers alkalmazta az ismert történelmi időszak
jelölésére, amely a világ történelmi egységének
alapját rakta le. Ez az időszámításunk előtti utolsó ezer é
v, Kr. e. 800 és 200 között. A három ősi civilizációban,
Indiában, Kínában és Hellászban hasonló törté
nelmi változások kezdődtek. K. Jaspers az
adott korszak szellemi életének remek jellemzését adta, utalt az emberi
létezés széttöredezett voltára, amelyben még élesebben
érezhető a világkatasztrófa várása, de utalt a dolgokat á
talakító lelkesedésre, az odaadásra, a lelki testvériségre,
az egység és a kölcsönös segítség iránti
törekvésre.
A tengelyidőben rakták le az emberiség szellemi alapjait, amely meghatá
rozta annak további fejlődését. Az emberiség éppen akkor
tudatosította magában a létezés egészét, önmaga
létezését és annak korlátait. Feltárult a világ
rettenete és a valódi tehetetlenség érzete. A szakadék
fölött állva az ember lényegi kérdéseket tesz fel, a
szabadságot és a menekvést akarva. A korlátait tudatosítva az ember
magasrendű célokat állít maga elé, megismeri az abszolútumot ö
ntudata és a transzcendens világ világosságának
mélységeiben.12
A tengelykorszak szimbolikus megjelenítői lettek azok a filozófusok, akik
leszoktak arról, hogy szembeforduljanak az egész világgal: Upanisadok
megalapítói, Buddha, Konfucius és Lao Cse Kínában, Zarathustra
Iránban, Homérosz, Héraklész, Parmenidész, Platón
Arisztotelész és mások Hellászban, a próféták
Palesztinában. Nem mindennapi áttörést valósítottak meg,
megkísérelték kitágítani az individuális emberi
létezés
határait, és a jövőbe tekinteni. Ennek köszönhetően a mitologikus
gondolkozástól eljutottak a logoszhoz, a világ racionális és
ésszerű magyarázatához.
Miért tűnik fel a tengelyidő jelensége? Erre a kérdésre még
kielégítő válasz nem született. K. Jaspers hipotézisek egész
sorát tekintette át, mégsem találta egyiket sem meggyőzőnek.
S valóban, ha azt feltételezzük, hogy a tengelyidő jelensége Indiá
ban, Kínában és Hellászban a népélet belső,
szubsztanciális egységének, az egész emberi létezés
egységes lendületének köszönhetően jött létre,
akkor ez nem magyarázat, hanem a titok leírása lesz. Ugyancsak nem
kielégítő a Fejlődés-elmélet nyomvonalán megfogalmazott
hipotézis, amely azt állítja, hogy azonos irányú és
azonos jellegű változáson megy át minden nemzedék, valamennyi
nép. A hipotézis nem veszi azt figyelembe, hogy tengelyidőről csak három
civilizáció tudott, a többiek számára ez a jelenség ismeretlen
maradt.
Bonyolult a tengelyidőt isteni beavatkozásként magyarázni. K. Jaspers
helyesen jegyzi meg, hogy ez nemcsak salto mortale lenne a megismerés
szférájából a megismerés látszatának
szférájába, hanem elfogadhatatlan tolakodás is az
istenihez való viszony tekintetében.13 A. Weber ismert hipoté
zise ugyancsak kérdések egész sorát veti fel. Ha egyetértünk
azzal, hogy a tengelykorszak egyidejűsége és egyfélesége (azonos jellege)
következménye volt a közép-ázsiai nomád népek
Eurázsiába való behatolásának, akkor kételkedni kezdü
nk a nomádok Eurázsiába való betörése és a tengelyidő
közötti inkubációs időszak (több, mint ezer év) időtartamá
ban.
Már a Kr. e. 3. évezred végén a nomád népek megjelentek a
Fölközi-tenger térségében, s a Kr. e. 2. évezred
végén Kínában, s kb. Kr. e. 1200 táján Iránban
és Indiában. De a tengelyidő a világtörténelemnek lényegesen
későbbi szakasza, Kr. e. 800 és 200 közötti időre tehető. Ráadá
sul Palesztinát nem érintette a nomád népek inváziója, de
Palesztina hozzájárulását a tengelyidő szellemi megalkotásá
hoz nehéz lenne nem értékelni. Ugyanakkor A. Weber hipotézisének fő
fogyatékossága abban van, hogy a hódítás ténye nem ké
pes megmagyarázni a tengelyidő alkotó lendületét. Egyet lehet érteni
azzal, hogy miután meghódították az ősi civilizációkat, a
nomád népek megváltoztatták ezen népek
világfelfogását: azt érzékelték, hogy az emberi létez
és törékeny, nem garantálható; ezáltal tragikus és
ugyanakkor hősi öntudat született meg. De ezzel nem lehet megmagyarázni az ősi
civilizációk teremtő impulzusainak, az alkotó lendületnek a
létrejöttét.
Igen, a világtörténelem titka nincs megfejtve. K. Jaspersnek azonban igaza van,
mikor azt állítja, hogy még a titokra való
rácsodálkozás is termékeny, amennyiben lehetséges a tudomá
nyos megismerést a további keresés felé taszítani. A tengelyidő
megfejtéséhez vezető egyik lehetséges út az értelem
feltárulásának útja. Mit jelent számunkra a történelem
tengelyideje?
Tekintsük át a világtörténelem jaspersi sémáját!
Az emberiség történelmének négy szakaszát
különbözteti meg: 1) Prométeuszi korszak: a beszéd megszületé
se, a munkaeszközök megjelenése, a tűz használata; 2) Az ősi, nagy
kultúrák korszaka: írásbeliség, mágikus vallás,
államiság; 3) Tengelykorszak: az ember kialakulása a világra
nyíló szellemi nyitottságában; 4) A tudomány és technika
korszaka: a világ mint az emberi érintkezés egységes szférá
ja. K. Jaspers megjelöli a világtörténelem két
lélegzetvételét. Az első a prométeuszi korszak, az ősi, nagy
kultúrák korszaka és a tengelykorszak. A második lélegzetvé
tel a tudomány és technika korával (a m
ásodik prométeuszi korszakkal) kezdődik, s lehet, hogy új, még
távoli és láthatatlan tengelykorszakhoz, az ember igazi
megszületéséhez vezet el.14
Kétségtelen, a világtörténelemnek ezen K. Jaspers által
felállított tengely sémájában benne van a
világtörténelem egységesülésének egyik lehetséges
magyarázata. A tengelyidő példázza az emberiség szellemi
egyesülésének lehetőségét. Ha a három ősi,
lényegében nem érintkező kultúrában a valamikori merész
szellemi törekvések azonos atmoszférája tűnik fel, akkor az lehetővé
teszi, hogy reménykedjünk, hogy az ilyen lehetőség a jövőben is megmarad. K.
Jaspersnek igaza van, mikor azt állítja, hogy a lehetőség bekerül a tö
rténelembe a róla szóló emberi gondolat útján.
Ugyancsak gyümölcsöző K. Jaspers gondolata a határtalan
kommunikációról, amelyhez bennünket a tengelykorszak hív meg.
15 A különböző civilizációk archetípusaiban a
tengelykorszaknak köszönhetően benne vannak az emberek közötti egyetemes
kommunikáció reménybeli alapjai. A tengelykorszak olyan közös
történelem, amely előre meghatározza az emberi kommunikáció jö
vőbeni lehetőségeit. A határtalan kommunikáció lehetővé
teszi a távolra való ugrást, hogy megszaba
duljunk a szűkös, származást érintő elképzelésektől, a
civilizációk párbeszédében lemondjunk a
kivételezettség igényéről. Bizonyos értelemben a tengelykorszak
szellemi etalon az emberiség egész, további fejlődését illetően.
4. Beigazolódnak-e a történelem második
tengelykorszakára
vonatkozó remények?
A történelem tengelykorszakának középpontjában áll az
ember a világra való szellemi nyitottságában. Az első tengelykorszak
által lefektetett, az emberi lényegre vonatkozó szellemi alapok mára
nyilvánvalóan összetörtek. A hitbeli kételkedés
forrongásba váltott át, amely a földgolyó egész
lakosságát magával ragadta.16 A nihilizmus a gondolkodás
fő típusa lett, amely képes átadni a feledésnek
Homérosztól Goethéig az emberiség
történelmét; ez a hit legrosszabb változata, ez a vak tagadás.
Az ember ismét a szakadék fölött áll, önmagát és
önnön korlátait tudatosítja. A szubsztanciális, lényegi
nyugtalanság, a lelki-szellemi zűrzavar, a létezés törékeny és
megrendült érzékelése, a katasztrófa előérzete mindezek
a Modernség nyilvánvaló vonásai és ugyanakkor a tengelykorszak
előfeltételei. Azonban nincs olyan fô tényező, amely ennek a korszaknak kö
zeledtét szimbolizálná. Nincs teremtő, szellemi nekibuzdulás,
alkotó impulzus,
amely képes felemelni az emberiséget a szellem csúcsaira. Az ember ma
megsemmisít, s nem alkot semmi újat. Láthatóvá lesz az élet
destruktív és konstruktív oldalai közötti tragikus szakadék.
A tengelykorszaknak az a nagy, vakmerő célja, hogy igaz emberekké
váljunk, még nem izgatja az emberiséget. Ezért a második
tengelykorszak perspektívája igen problematikus. A globális
problémák miatt is elkerülhetetlennek tűnik, hogy az emberiség egysé
gbe tömörüljön, egységes szubjektumként azonosítsa
önmagát, mert csak akkor kerülhet ki a krízisből. Ha a globális
problémákat egyedül törekszünk megoldani (ahogyan azt a Nyugat pró
bálja megtenni), csupán a válság mélyül el, és kö
zeledik a végzetes megoldás.
Az emberi létezés tragikus antinómiája mintha abban állna, hogy a
kiérlelt célok és a megvalósításuk iránti
hajlandóság között gyakran keletkeznek problémák, amelyet az
ember nem mindig tud megoldani. Ma ilyen problémát okoz maga az ember, aki nem ké
pes magára venni a felelősséget a szakadék szélén
álló emberiségért. Megérett annak szükségessége,
hogy új lelki-szellemi reformáció következzék be, amennyiben a
Természethez és a Kultúrához való korábbi hedonisztikus,
felelőtlen viszonyulás tehet
etlensége elkorcsosulással, sőt, pusztulással fenyegeti az emberiséget.
A kollektív cselekvés ipari társadalmában a szellemi-lelki
reformáció elkerülhetetlen: a tömegtársadalomban régen
megtanították az embert arra a gondolatra, hogy az ő egyéni
erőfeszítésétől semmi sem függ. Az ipari társadalom
képét mérnöki értelem formázta ki, amely azt igényelte,
hogy az elöregedett emberi világ alkalmazkodjék a gép
szükségleteihez. Ma, a túlélés érdekében, az embernek
másféle stratégiákat kell rehabilitálnia.
A lelki-szellemi reformáció azért szükséges, hogy
szülessék újra az emberáltal véghezvitt egyéni, szellemi-lelki
hőstett értéke. Ismét hinni kell abban, hogy a személyes áldozat
képes megváltoztatni a világot. Ez a hagyomány megmaradt a Kelet nagy
kultúráiban, amelyek nem a külső környezetet átalakító
technológiára tették a hangsúlyt, hanem arra, amely az ember belső
szellemi világát alakítja át. Buddha szavai ebben a tekintetben
szimbólum értékűek: Azért fordulok az emberekhez, hogy a szeretet
nem ismerő tudásból kigyógyítsam őket. Hogy megvalósí
tsuk a szellemi reformációt, az embereknek rehabilitálniuk kell a nem nyugati, a
szellemi potenciált megtartó kulturális hagyományokat, amelyek alkalmasak
arra, hogy robbanásszerű változást hozzanak
a kultúrában. S akkor, új tengelykorszakot remélve, megtaláljuk
végre az igazi történelmi távlatot.
5. A politikai és a szociokulturális idő:
egybeesések és különbségek az orientációban és a
perspektívában
Az együttműködés modelljei az időben léteznek.
A. Giddens
A politikai és a szociokulturális korszak kölcsönös kapcsolatairól
szóló kérdés annyiban kérdés, amennyiben a politikai
folyamatot a kultúra határozza meg. Ismeretes, hogy az emberi tapasztalat
mérésére nem létezik semleges mérőskála. A
szociokulturális idô minden civilizációban a kollektív
cselekvés ritmusát tükrözi, a politikai élet ritmusát pedig a
politikai idő fejezi ki. P. Sorokin ér R. K. Merton hangsúlyozzák, hogy az
idő-rendszer a szociális struktúrával együtt variálódik.
17
A szociokulturális és politikai idő mérésére a leolvasási
pontokat minden civilizációban azon események közül
választják ki, amelyeknek a társadalmi jelentősége a nemzeti
hagyományoktól és szokásoktól függ. A társadalmi
antropológia úgy tartja, hogy egy hét hosszának
meghatározásához minden civilizációban a piac és a vá
sár ismétlődô ritmusa szolgál: nyolc nap a korai Rómában,
tíz Kínában, hét a júdeai keresztény hagyományban,
öt vagy hat Afrika és Közép-Amerika egyes körzeteiben.
Kétségtelen, az időszámítás az emberiség nagy
többségét tekintve a pihenés biológiai szükségessé
gét tükrözi.18 Egy napot feltétlenül ki kell jelölni a
pihenésre vagy vallási szertartásokra és imádkozásra
(vasárnap a kereszténységben, szombat a judaizmusban, péntek az
iszlámban).
Emellett a szociokulturális idő meghatározott keretet biztosít minden tí
pusú politikai, gazdasági és társadalmi emberi tevé
kenység számára. Ezzel együtt mindegyik tevékenységtí
pusnak megvan a sajátos, a többitől különböző időbeli mátrixa.
Felvetődik a törvényszerű kérdés: milyen mértékben ké
pes a szociokulturális idő meghatározni a politikai idő ritmusát, avagy milyen
mértékben függetlenek a politikusok a nemzeti kulturális
hagyományoktól.
A szociokulturális időorientációval és távlattal foglalkozva
néhány alapvető aspektust meg lehet állapítani. Ezek az idő
tudatosulásának szintjével és mélységével, az
idővektorral és a domináns értékekkel kapcsolatosak és azzal, hogy
ezek hogyan hatnak a politikai idő mátrixára.
Kezdjük az idő tudatosulásának szintjével és
mértékével! A kutatók egyenes arányú függésre
hívják fel a
figyelmet: minél nagyobb a civilizáció szociokulturális fejlettségi
szintje, annál magasabb szintű a szociokulturális idő megértésének,
tudatosulásának szintje. Ahogy P. Stompka írja: egyik póluson van a
kóros nyugtalanság az idő folyása, múlása, hiánya stb. miatt
(pénz-idő szindróma), az ellenkezőn pedig az idő iránti közöny, annak
megvetése, engedékenység a vele való bánásmód
tekintetében (halasszuk holnapra-szindróma).19
A kultúra fejlődésének korai szakaszaiban a ritmust a termés
betakarítása, a vadászat, az esők és aszályok periódusai
adták. E. E. Evans-Pritchard Szudánban tanulmányozta a nuer törzseket, s
arra a következtetésre jutott, hogy az adott időpillanatban élnek, csupán a
jelen időpillanatot fogják fel, amely vagy a meteorológiai jellemzőkkel vagy a
természeti környezettel vagy a mindennapos tevékenységgel van kapcsolatban.
20 Ezeket a megfigyeléseket igazolja B. Adams is. Véleménye szerint a
korai társadalmak korában az idő másodlagos volt, függött a vá
ltozásoktól, s csupán instrumentális funkciója volt.21
A kultúrafejlődés későbbi szakaszában a ritmust a vallási ü
nnepek, a vásárok, társadalmi és politikai rituálék
adják. Az ipari társadalomban az idő az emberi tevékenység koo
rdinátora lesz. J. Goody írja, hogy az idő a modern világ kulcsgé
pezete, amely jelentőségét tekintve felülmúlja a gőzmozdonyt.22
A munkahét ritmusa mellett a piaci társadalomban komoly jelentősége van az
időnek (szezonális leárazások, nyaralás, vakáció).
Ezért az időszakok, még ha névértékük szerint azonosak is, nem
egyforma sebességgel telnek el. A dátumoknak nem csupán naptár szerinti,
hanem kulturális jelentősége is van. Az ipari korszak embere számára az
idő az anyagi forrás egyik fajtája, amelyet el lehet költeni, meg lehet
takarítani, el lehet adni, be lehet osztani vagy el lehet cserélni. L. Mumford í
rja: A bér, a szerződés, a munka, az étkezés árának
meghatározása órák szerint történik; a naptártól
vagy órától semmi sem igazán független.23 Az idő
despotikus hatalma arról tanúskodik, hogy az megszűnik eljátszani a
munkaeszköz szerepét, s átalakul független változóvá,
amely a társadalmi-politikai élet meghatározó tényezője lesz.
Ugyanakkor a szociokulturális idő tudatosulásának szintje nem egyértelmű
módon hat a civilizáció politikai idejének mátrixára. A 20.
század totalitárius politikai rezsimeiben, amelyek igen fejlett országokban
jöttek létre (a fasiszta Németország, Olaszország Mussolini
kormányzása idején, a francoista Spanyolország) a
társadalmi-kulturális időt igen magas szinten érzékelték, ezzel
szemben a
politikai időt viszont alacsony szinten, vele kapcsolatban inkább az engedékenysé
g volt a jellemző. A diktátorok általában hajlamosak arra, hogy saját
lehetőségeiket megnöveljék: néha úgy tűnik, képesek
megállítani a politikai óra mutatóit, s a politikai idő
démonát arra kényszeríteni, hogy nekik szolgáljon. Ez mindannyiszor
katasztrófával végződik. A szociokulturális idő
tudatosításának magas és a politikai idő tudatosításá
nak alacsony szintje közötti drámai szakadék a társadalmat a
voluntarista döntések káoszába süllyeszti.
A szociokulturális időre lényegi módon ható tényezők második
csoportját az orientáció vektora és a domináns érté
kek adják. Léteznek civilizációk, amelyek a törté
nelemnek élnek, hátrafelé fordulnak a dicsőséges múlt
eseményeihez és hagyományaihoz. Mások a jelennel vannak szoros
kapcsolatban, a mának élnek, s ebben találják meg az energiaforrá
st. Megint mások a jövőhöz fordulnak, az ő mágikus szavuk a
holnap. Tudomásul kell venni, hogy amerikai és az orosz társadalom
perspektivikus jellegű, a kínai a jelent központi kiindulási pontként
használja, ahonnan a létezés mindkét irányba kiárad, az
indiai pedig retrospektív jellegű.
Ugyana
kkor minden civilizáción belül vannak különbségek: a
különféle etnikai, vallási és szakmai csoportok
megválaszthatják saját, időbeli távlataikat. Ahogyan P. Stompka í
rja: az amerikai társadalom a jövőre orientált, eredményekre és
karrierre törekszik, és kész egy időre lemondani a jutalomról is. Ugyancsak
így vélekednek bizonyos foglalkozások képviselői is, amennyiben reá
lisan értékelik az időt. Egyes régiók azonban (pl. az ősi Dél) vagy
a patriarchális családok a múltról való emlékeik á
ltal élnek. S ott vannak végül a társadalom marginális rétegei
csavargók, munkanélküliek, hajléktalanok, akik csupán a
mának élnek.24
Ha a szociokulturális idővektor a társadalom valamennyi rétegének é
s csoportjának szociokulturális irányultságából adó
dik össze, akkor a politikai idővektor a politika színpadán szerepet
játszó nemzedéktől függ. A politikai idő irányvonala elég
gyakran változhat, s így tehát nem esik egybe a szociokulturális
hagyománnyal. Ilyen helyzet gyakran alakul ki a modernizálódó orszá
gokban. A társadalom egészében véve lehet retrospektív irá
nyultságú, amikor előnyben részesíti az ismétlődést, a
hasonlóságot és a rendet; a politikai idő vektora pedig perspektivikus: a
változásokra, az újdonságra, a haladásra irányul. Ennek
következménye, hogy drámai feszültséggel teli helyzet
köszönt be, egészségtelen robbanás, amely
polgárháborút is kiválthat.
A politikai osztálynak pontosan kell érzékelnie a nemzeti kultúra
ritmusát, hogy ne sértse meg a társadalom működésének finom
harmóniáját. A kultúrában vannak paradoxonok, amikor a
fejlődés éles fordulataiban váratlanul a legarchaikusabb mutatkozik a
legperspektivikusabbnak. Oroszországban a bolsevikok megsemmisítették a
kulákokat, pedig éppen a kulákok válhattak volna a jövőben
farmerokká, akik képesek lettek volna táplálni az éhező
országot. A politikai osztály tarsolyában olyan eszközöknek kell lenni,
amelyek a kultúra ilyen paradoxonjait tisztázzák. Egy arab közmondás
szerint egy éles kanyarban a sántító teve lesz az első. A tü
relmetlen, kapkodó modernizálók hozzászoktak ahhoz, hogy keményen
elbánjanak az archaikus nemzeti hagyományokkal, mert bennük
sántító tevét látnak. De a politika
művészetét éppen az jellemzi, hogy a szociokulturális hagyományokat
arra késztetik, hogy politikai célokat szolgáljon.
Ha összehasonlítjuk a civilizációk szociokulturális és
politikai idejét, nem lehet nem észrevenni, hogy a társadalmi élet egyik
vagy másik eseménye a két időmátrixban különféleké
ppen néz ki. A parlamenti forró viták és a kabinet b
ukása, a kormányváltás, a politikai elit rotációja
olyan események, amelyek jelentősen hatnak a politikai időre, s gyakran teljesen lé
nyegtelenek a szociokulturális idő szempontjából. A politikai idő mintha
beépülne a nagyobb szociokulturális időbe. Ezért azokban az
esetekben, amikor a kulturális és politikai idő ritmusa egybeesik, fellép a
rezonancia jelensége, a társadalom másodszorra is lélegzetet vesz, s a
kultúra soha nem tapasztalt fejlődésnek indul.
Érdekes, hogy az ilyen kedvező fejlődés időszakában, amikor minden a
változásokra és az előre haladó mozgásra összpontosul, a
politikusok érdeklődése a szociokulturális hagyományok iránt
gyengül. A politikai vezetők hajlamosak arra, hogy a politikai idő jelentőségét
túlértékeljék a kultúra sorsa szempontjából. Igen
széles körben elterjedt az a nézet, hogy dinamikus századunkban
domináns érték lesz a politikai döntések újszerű volta
és eredetisége.25 Alapvető figyelem irányul a politikai
technológiák iránt, amelyekben a politikusok a világ racionális
megváltoztatásának eszközeit látják. A múlt
kultúrája, amely társadalmi, politikai, kulturális változá
sok fő, szimbolikus szabályozója, s melyet szentnek és sérthetetlennek
tartanak, átadja helyét az innovációnak és olyan, jövő
felé mutató i
rányultságnak, amely alapvető kulturális változásokat céloz
meg.26
Politikai válságok idején ugyanakkor a társadalom változatlanul az
elfelejtett szociokulturális hagyományok felé fordul, keresi a támpontokat
a szociokulturális idő megszokott ritmusában az előző nemzedék
tapasztalatára apellál. A politikai és a szociokulturális idő
két hatalmas áradat, amely egyesülve a civilizáció kiapadhatatlan
forrásává lesz.
A fordítás Szilágyi Istvánné munkája.
A fordítás alapjául szolgáló eredeti mű:
I. A. Vaszilenko: Polityicseszkoje vremja na rubezse kultur, In: Voproszi filoszofii 1997/9., 46-56.
o.