Bevezető szavak
Idézettel kezdem saját magamtól, a könyv hátsó borítójáról. Ma sem igen tudom másként elképzelni magamnak Hamvast. Ha egyszer az a képtelen ötlet merülne fel bennünk, hogy az utóbbi pár száz év európai filozófiai faunáját megpróbáljuk elhelyezni egy képzeletbeli szoborparkban, alighanem az a vizuális meglepetés érne bennünket, hogy míg a nyugat-európai filozófusok alakja többségében megannyi jól megformált körplasztikaként tárulna a szemünk elé, addig az »Elbától keletre« működő bölcselők többségére a torzó, a részleges megformáltság lenne jellemző. Olyan portrék állnának előttünk, melyek csak részben kifaragottak, alakjuk belemosódna a háttérbe, vagyis jobbára olyan gondolkodók állnának képzeletben előttünk, kikről az mondható el, hogy legfeljebb csak úton fél úton vannak afelé, hogy elérjék a nyugat-európai filozófusi lét szoborszerű portréjának verzióját. Úgy véljük, a félbemaradt plasztikák, torzók között foglalna helyet a múlt század magyar szellemi életének egyik nagy talánya, Hamvas Béla.
Tüstént felmerül a kérdés: miért ilyen félig megmunkált lény, torzó Hamvas? Milyen okokra vezethető ez vissza, minek köszönhető? Sok minden más mellett annak is, hogy minden előzmény és folytonosság nélkül, a semmiből kellett megalkotnia, megformálnia önmagát. De hát mi az, ami nincs? Mi hiányzik? Kortársához, Ortega y Gassethez kell fordulnom, aki Goyát hozza fel mondandója illusztrációjához: Életkor és történelem nélküli emberként Goya mint ahogy talán Spanyolország is a kultúrának egy paradox formáját képviseli: a vad kultúrát, amely híján van a tegnapnak, a fejlődésnek, a biztonságnak: [...] a határ menti kultúrát.
Itt a monstruozitás gyökere: ami hiányzik, az a háttér, az alap, a kulturális folytonosság. Egy Kant vagy egy Dilthey, egy Gadamer nem utolsósorban azért is válhatott tökéletes körplasztikává, mert a filozófiai szakmát magas szinten művelő, névtelen professzorok százainak tudott a vállára lépni, mert a zseni mögött ott van a magas átlagszínvonal. S egy nép filozófiai műveltsége elsősorban ettől függ. Egy adott filozófiai kultúra színvonalát persze kiemelkedő tehetségeik alapján jegyzik; a bölcseleti zsenialitás azonban akkor szökik igazán szárba, akkor ereszt valóban mély gyökereket, ha maga az a színvonal is magas, melyből kisarjad. Illyés Gyula is megsejtett ebből valamit, midőn azt mondta, hogy nálunk többnyire akadt vezér, de nem volt vezérkar, egy olyan hátország, amely a folytonosságot tudja képviselni. S amíg ez nem alakul ki, addig mi is mindig határ menti kultúra maradunk. Feltehető a kérdés, hogy a 20. század magyar kultúrája miért épp a matematikában és a zenében alkotta a legmaradandóbbat. Egyebek mellett azért, mert megvolt a diszciplináris folytonosság, és magas színvonalon állt a szakmai háttér is. S hogy ez minek köszönhető, arra is megadható a válasz: talán azért, mert a matematika és a zene áll a legtávolabb a politikától.
Nézzünk most egy másik vonulatot. Thiel Katalin könyve beleilleszkedik abba a folyamatba, amit a magyar filozófiatörténet feldolgozásának reneszánszaként lehetne emlegetni. Ebbe a sorba tartoznak Perecz László, Hell Judit és Thiel Katalin mellett mások is. Arról van szó, hogy a magyar filozófiai gondolkodás története jó ideig háttérbe szorított, lekezelt, lebecsült területnek számított. Tény s való, hogy soha nem voltunk s talán nem is leszünk filozófiai nagyhatalom: ugyanakkor ez nem jelenti, nem jelentheti azt, hogy tudatosan leértékeljük, alábecsüljük teljesítményeinket. Kulturális önbecsülésünk, filozófiai öntudatunk része kell, hogy legyen az, hogy merjük vállalni, büszkén merjük vállalni azt, amit a magyar kultúra a filozófia terén tett. Ismét spanyol példával élek. Egy, az El Escorial mellett élő öregúr, José Luis Abellán professzor hat vaskos kötetben írta meg a spanyol filozófiai gondolkodás történetét, pedig Spanyolország igazán nem volt filozófiai nagyhatalom. Hasonló feladat várna a magyar filozófiatörténet-írásra is: egy átfogó akár többkötetes monográfia készítése a magyar bölcseleti gondolkodás történetéről.
Thiel Katalin Hamvas Béláról szóló könyve szépen megírt, alapos és korrekt munka. Kísérletet tesz arra, hogy korszakok és kategóriák mentén gondolja végig Hamvas gondolkodói életútját. A három kulcskategóriából válsághagyománymegvalósítás most az elsőre és a harmadikra utalnék röviden.
Válság. Erre a szóra hajlamosak vagyunk unottan legyinteni. Azt mondhatjuk, hogy Hamvas válságkori gondolkodó volt, de a nagy válságokon, gazdasági és politikai kríziseken immáron túl vagyunk, s ha bejutunk az Unióba, végleg megnyugodhatunk, nyugodt pozícióba juthatunk. Ezzel szemben kiemelhető, hogy:
1. A válság Hamvasnál nem politikai vagy gazdasági kategória, hanem az ember metafizikai határozmánya. Interview című írásában megjegyzi: Válság annyi, mint válságban lenni, válaszolni, választani, elválni, vállalni (33. o.). Vagyis a krízis a döntéssel, a kitettséggel áll összefüggésben, s azzal egyenlő, amit Heidegger az ex-sistentia ex-statikusságának nevez. Ex-ek vagyunk, kívül vagyunk önmagunkon, ki-tettek vagyunk a világba, a létbe, ami elől nem menekülhetünk, bárhogyan is szeretnénk azt. Ennyiben Hamvas válságfelfogása ma éppannyira aktuális, mint megszületése idején.
2. Ha a válságnak szűkebb jelentést tulajdonítunk, hasonló a helyzet. Megszoktuk, hogy a válság szó hallatán nyomorra, nélkülözésre, konfliktusokra, zavargásokra asszociálunk, holott a válságnak legalábbis két alaptípusát lehetne megkülönböztetni: vannak keserű és édes válságok. Európa általánosabban a nyugati világ ma egy ilyen édes válságban van: hedonisztikus válságban, ha úgy tetszik: erekciós válságban. Nem ismerjük pontosan az ilyen válságok természetrajzát, hiszen a legutolsó, ilyen természetű válság Európában meglehetősen régen volt a Római Impériumban. De a végkifejlet mégoly homályos ismerete is bizonyos óvatosságra kell, hogy intsen bennünket. S Hamvas válságelemzése ilyen vonatkozásban is tanulságokkal szolgál. A válsággal ugyanúgy vagyunk, ahogyan Jaspers a közember halálhoz való viszonyulását írja le: vagy megfeledkezik róla, elfelejti, vagy megrémül tőle. A kettő feltételezi egymást, következnek egymásból. Válságjelnek tekinthetjük például teljes joggal a New York-i felhőkarcolók lebombázását. Hamvas perspektívájából azonban feltehetjük a kérdést? És azok felépítését? Az vajon nem ugyanolyan válságjel? Hamvas másik kortársához, Spenglerhez fordulhatunk, aki A Nyugat alkonya című művében ezt írja: A »világváros« kőkolosszusa áll miden nagy kultúra életfolyamatának a végén. [...] Képe, ahogy félelmetes szépségével az emberi szem fényvilágában megjelenik, a végérvényessé »vált«-nak egész fennkölt halálszimbolikáját magában foglalja. (II/139-140.) A válság Hamvas felfogásában sokkal átfogóbb jelenség annál, semhogy a puszta rombolással, a pusztítással azonosíthatnánk.
Megvalósulás: ebből különösen a transzparens egzisztencia hamvasi fogalma érdemel említést. Manapság az átvilágítás szónak elég rossz csengése van. Ha valamit gyárat, bankot, hivatalt, egyetemi tanszéket át kell világítani, akkor ott, enyhén szólva, valami nincs rendben. S az átvilágítás, a megvilágítás a távolabbi múlt sötétjébe is belevilágít, különféle totalitárius diktatúrák vallatószobáinak vakító fényét idézi fel bennünk. Holott a megvilágítottság, az átláthatóság az emberlét legvonzóbb lehetőségei közé tartozik, s Hamvas is ekként fogja fel. Ez a kitárulkozás, a megnyílás, az őszinteség meghitt, patyolattiszta pillanata. Nekem erről Gabriel Marcel megfogalmazása jut az eszembe, aki az emberközöttiséget, az interperszonalitást úgy határozza meg, hogy együtt állni a fényben. Marcel a fényt János evangéliumának fénymetafizikája értelmében magyarázza. Ez a fény olyan, hogy nem vet árnyékot. Mikor a Másikkal a transzparens egzisztencia viszonyába kerülök, ez azt jelenti, hogy nincs árnyéka számomra. A transzparencia persze nem azzal egy jelentésű, hogy a Másik nyitott könyv számomra, hogy nincsenek titkai előttem ez embertelen lenne , hanem azt jelenti, hogy bízhatok benne, őszinte lehetek hozzá, fenntartás nélkül adhatom át magam neki, szerethetem. Az egzisztencia transzparenciája nem föltétlenül a lét felől kapja a fényt hagyjuk meg Heideggernek azt, hogy nyugodtan heverésszen a lét világló tisztásán , hanem sokkal inkább a másik embertől.
S ez a transzparencia az, ami ha megvalósul, realizálódik képes megszentelni a hétköznapokat. Hamvas filozófiai kóborlásainak egyik legvonzóbb vonása az, hogy tudja és meri a mindennapiságot is feltölteni nem mindennapisággal, képes megszentelni azt. Engedjék meg, hogy poézise folytán néhány sort felolvassak az egynapos élet és a szakrális hétköznap hamvasi leírásából: Az egynapos élet szerkezetének jelképe a tiszavirág, ez a kicsiny rovar, majdnem levegőből van, határtalanul törékeny, mint az illat. Életminimum. Olyan, mint az újsághír. Az egynapos élet szerkezetéhez tartozik a színház, a mozi, mindaz, ami mulandó és profán, a festék, a frizura, a divat. Emberek, akiknek élete egynapos élet. Életkörök beszűkülése: klikk, egyesület, társaság, kör, foglalkozás. A kishivatalnok. A koldus. A háziasszony. A gyári munkás. A szakember. A szobatudós. Az egynapos élet reggel kárminpiros és elragadó illata van, délben lila és nehéz, este barna és büdös, mint a hulla. A szakrális hétköznap reggel kemény és nehéz, délben tele van virággal, este az érett gyümölcstől roskad (70-71. o.).
Sok mindenről lehetne és kellene még beszélni Hamvas Béla és Thiel Katalin róla írt könyve kapcsán. Hamvas az én számomra az a gondolkodó ember, aki a maga kontójára, ami személyes életében gyakran nem bizonyult kifizetődőnek megpróbálta végiggondolni a világot, a sötét ponttól, az első hazugságtól kezdve egészen a személyes üdvözülésig. A végiggondolás útja során, útitársként, egy időre Thiel Katalin is csatlakozott hozzá, aki Platón Phaidroszának képét használva Nietzschét és Kierkegaard-t is felülteti a bakra, hogy velük együtt próbálja betörni ezt a rakoncátlankodó és minden irányba kitörni akaró nemes paripát. Vállalkozása azért tekinthető sikeresnek ha nem is véglegesnek , mert segítségével a hamvasi gondolkodás sokkal kormányozhatóbbá vált a filozófia úttalan útjain.
CSEJTEI DEZSŐ