Primecz Henriett
Foucault hatása a szervezeti kutatásokra
A Panopticon koncepció megjelenése az irányítási rendszerekben
Foucault megjelenése a szervezeti kutatásokban
Michel Foucault az 1990-es évekre a szervezeti és menedzsment irodalom egyik leggyakrabban idézett szerzője lett. Üsdiken és Pasadeos1 felmérést végzett az Organization Studies című vezető európai menedzsment szakfolyóiratban, és Foucault-t találták a hetedik legtöbbet hivatkozott szerzőnek, közvetlenül Max Webert követően. Foucault divattá vált az európai üzleti felsőoktatásban. Ezt támasztja alá David Knights, az egyik legkiemelkedőbb brit Foucault kutató, állítása, amely szerint a Fegyelem és büntetés túlreprezentált a szervezeti kutatásokban. Ackroyd és Thompson2 – némi kritikai éllel – megjegyzik, hogy bárki, akinek egyetemi diplomája van menedzsmentből, azonnal képes egy „Panopticon”-t mutatni a környezetében.
Foucault hatása a szervezeti irodalomra többirányú. Különösen későbbi művei jelennek meg a menedzsment irodalomban: a hatalom és tudás kapcsolata, a szervezetek ’geneológiá’-ja, a munka kontrollja. A leggyakrabban idézett Foucault-mű: a Fegyelem és büntetés.
A kritikai számvitel épít leginkább Foucault hatalom/tudáskoncepciójára. A vezetői számvitel célja, hogy olyan gyakorlatot honosítson meg, amellyel az egyén cselekvése megismerhető, a divíziók teljesítményei összehasonlíthatók és a szervezetek irányíthatók. A kifinomult számviteli kontrollal a modern vállalatok átláthatókká és irányíthatókká válnak.3
A felügyelet más formái is kutatás tárgyát képezik a menedzsment irodalomban. A Panopticon koncepció világosan megjelenik a munkafolyamat-kutatásokban. A modern gyárak hatékonyságra törekvése, munkafolyamatok megszervezése gyakran a felügyelet és fegyelem fokozásával valósul meg. Taylor „tudományos menedzsment”-je, Henry Ford futószalagja, a „Just-in-Time” rendszer, a TQM koncepció, az MbO, az operációkutatás kiváló elemzést biztosítanak a Foucault-kutatóknak.4
Viszonylag új területe a foucault-i vizsgálatoknak az emberi erőforrás menedzsment (gyakran használt rövidítése: HRM). A szervezet céljai elérését támogató munkaerő hatékony és átlátható megszervezése a HRM célja; eszközei: teljesítménymenedzsment, karriermenedzsment, humán erőforrás-fejlesztés. Barbara Towley a foucault-i koncepció segítségével dekonstruálta az összes HRM folyamatot.5 A karriermenedzsment két híressé vált kutatása: Mike Savage 1833-1914 közötti időszakot átfogó vizsgálata a Great Western Railwaynél,6 illetve McKinlaynek7 a Bank of Scottlandnál végzett kutatása. A teljesítménymenedzsment, pl. Patricia Finlay és Tim Newton,8 illetve Norman Jackson és Pippa Carter9 munkáiban úgy jelenik meg, mint az alkalmazottak viselkedésének kontrollja és modifikálója. Hasonló szerepet tölt be az ún. emberi erőforrás-fejlesztés két fő iránya: a képzés és a szocializáció.10
Látszólag kellemesebb téma a vágy elemzése a szervezetekben, ezt azonban kevesebb kutató dolgozza fel. Szinte nem található hivatkozás Foucault szexualitás történetének trilógiájára. A kevés kivételhez tartozik azonban például Ken Starkey és Armand Hatchuel historigrafikus elemzése11 és Burell Szex és szervezetelemzés12 című alapműve, amelyek azt bizonyítják, hogy ezen a területen is alkalmazhatók Foucault gondolatai a szervezetek elemzéséhez.
A szervezetelméletek paradigmái
A szervezetelméleteket a társadalomtudományok közé soroljuk. A diszciplína forrásai az évtizedek alatt sokat változtak, a műszaki tudományoktól kezdve a kultúratanulmányokig.13 Ez azt is jelenti, hogy a szervezetek kutatói nagyon eltérő háttérrel, felkészültséggel, és nem utolsósorban filozófiai megközelítéssel vizsgálják a szervezeteket. Ezért több paradigma uralkodik a szervezetelméletek területén, amelyeknek felosztása egy – a legtöbb kutató által elfogadott – Gibson Burell és Gareth Morgan által 1979-ben kidolgozott módszer szerint történik.
Két lényeges dimenzió mentén lehet az iskolákat megközelíteni: egyrészt a társadalomtudományokat – episztemológiai, ontológiai, módszertani értelemben és az emberi természetre vonatkozóan – objektívként vagy szubjektívként értelmező, illetve a társadalmi status quot elfogadó és azt fenntartani kívánó vagy a változáspárti dimenziók alapján. A két dimenzió négy paradigmát határoz meg: funkcionalista, interpretatív, radikális strukturalista, radikális humanista. A szerzőpáros14 szerint minden társadalomtudománnyal foglalkozó kutatónak vannak implicit vagy explicit válaszai a két dimenzió kérdéseire, és ez automatikusan meghatározza, hogy mely paradigma mentén építi fel az elméletét. 15
|
Radikális változás szociológiája |
|
|
Szubjektív |
Radikális humanista |
Radikális strukturalista |
Objektív |
|
Interpretatív |
Funkcionalista |
|
|
Rend szociológiája |
|
Burell és Morgan 1979-es munkájukban szociológiai paradigmákról beszélnek, így az akkor elterjedt társadalomelméleteket az általuk alkotott modellbe elhelyezték. Csak példaként néhány elmélet:
Funkcionalista szociológia:
Objektivizmus
Társadalmi rendszerelmélet
Integratív elmélet
Radikális strukturalizmus:
Orosz társadalomelmélet
Konfliktuselmélet
Kortárs mediterrán marxizmus
Interpretatív szociológia:
Hermeneutika
Fenomenológia
Radikális humanizmus:
Kritikai elmélet
Anarchista individualizmus
Francia egzisztencializmus
Morgan16 később a paradigmákat tovább bontja metaforákra. Szerinte a szervezeteket metaforák segítségével értjük meg. Minden metafora a szervezetek egyfajta olvasata, amely bizonyos részeket hangsúlyoz, míg más részeket háttérben hagy. Minden szervezeti metafora kapcsolódik valamilyen paradigmához. Például a szervezetek gép metaforája a funkcionális paradigmához kötődik a biológiai vagy kultúrametaforákhoz hasonlóan. Az interpretatív paradigmára a nyelvi játékok és a dekonstrukció hozható példaként. A radikális strukturalista paradigma kapcsolódási pontja a szervezet mint az elnyomás eszközének metaforája. A radikális humanista paradigmához a platóni barlang metaforája társul. Morgan nem foglalkozik explicit módon Foucault munkásságával, azonban Foucault Panopticonját a radikális humanista megközelítés részeként tartja számon a szakirodalom. Természetesen a szervezeti kutatások és a gyakorlat messze leginkább a funkcionalista paradigmára építenek. Gioia és Pitre17 mutat rá, hogy a szervezeti kutatások a társadalomtudományi változókra természettudományos modelleket alkalmaztak, és leginkább megmaradtak a funkcionalista közelítésen belül.
Panopticon koncepció - Börtön/gyár metafora
A szervezetelméleteken belül Foucault-t hagyományosan a Jeremy Bentham által tervezett Panopticonnal azonosítják.18 A tervező szándékai szerint ez a tökéletes börtön, amely a kontrollt és a fegyelmet maximalizálja anélkül, hogy testi fenyítést alkalmazna. Ezért ez a börtönfelépítés nemcsak humánus, de még hatékony is. Foucault maga is érzékletes ellenpontként mutatja be a premodern testi kínzásokkal szemben.
A Panopticon a modern börtön, amely a felépítésével maximalizálja a felügyeletet; a foglyok sohasem szereznek tudomást a megfigyelésükről, a hatalom automatikusan működik az állandó láthatóság miatt. Egyetlen felügyelő elegendő az őrtoronyban, függetlenül attól, hogy kit figyel, és figyel-e egyáltalán. A hatalom mindig látható, hiszen az őrtorony fenyegetően mindig ott áll, ugyanakkor ellenőrizhetetlen, mert a fogoly soha nem tudja, hogy őt nézik-e. Az elrendezés atomizálja a hatalmat, semmit nem lehet elrejteni, a gépezet biztosítja az aszimmetriát, ezért nem számít, ki tekinthető a hatalom gyakorlójának. Foucault további következtetésre jut: „A panoptikus sémát mindig felhasználhatjuk, ha az egyének olyan sokaságával van dolgunk, akikre valamilyen feladatot vagy viselkedést akarunk rákényszeríteni.”19
Ezen gondolat alapján a börtön/gyár metafora alkalmazható olyan szervezetekre, amelyek olyan irányítási rendszert alkalmaznak, ami láthatóvá teszi a munkavállalókat. Sewel és Wilkinson azt mutatja be, hogy a menedzsmentben előszeretettel alkalmazott JIT/TQM rendszerek milyen hasonlóságot mutatnak a Panopticonnal.20
Napjainkban a munkahelyeken olyan felügyeleti és kontroll mechanizmusokat alkalmaznak, melyek – a Panopticonhoz hasonlóan – a hatalmat elválasztják a hatalomgyakorlótól, és az építészi megoldással közvetlen felügyeletet gyakorolhatnak a munkavállaló felett, a hatalmi aszimmetria fenntartása mellett. A rendszer lehetővé teszi, hogy (hasznos) információkat gyűjtsenek és tároljanak az egyénről, amit felügyeleti céllal arra használnak, hogy a munkavállaló viselkedését és engedelmességét megfigyeljék. A munkavégzés helye olyan fizikai elrendezést követ, amely maximálisan lehetővé teszi a láthatóságot. A rendszer úgy működik, hogy a szabályoktól való bármilyen eltérést szankcionálni lehet, a felügyelet állandó, és a hatalomgyakorlást maximalizálja.21
A TQM rendszer alapfilozófiája, hogy a minőséget (amelyet a fogyasztói igények kielégítése határoz meg) a termékbe vagy szolgáltatásba be kell építeni, ahelyett hogy a probléma felmerülése után derüljön ki a probléma, és a fogyasztói elégedetlenség következményeit kelljen kezelni. A „folyamatos fejlesztés” elve megköveteli minden alkalmazottól, hogy a tevékenysége területén igyekezzen javítani a saját és csoportja teljesítményét. Sewel és Wilkinson nem tartják valószínűnek, hogy a munkások önként felfednék a lehetséges teljesítményréseket, és ezeket a csoportnak, illetve a vezetőségnek átadnák.22
A TQM, a JIT, az ISO 9000-es szabványcsalád egyaránt olyan irányítási rendszerek, amelyek a kontrollon, a megismételhetőségen, mérhetőségen és átláthatóságon keresztül a felügyelet erősítik, és a hatalmat polarizálják.
Irodalom
Burrell (1984): Sex and Organizational Analysis, Organization Studies,
5/2: 97-118
Burrell (1996): Normal Science, Paradigms, Metaphors, Discourses and
Genealogies of Analysis, in: Handbook of Organization Studies,
eds.: Clegg, Hardy, Nord, SAGE Publications, London
Burrell,
Morgan (1979): Sociological Paradigms and Organizational Analysis,
Billinh and Sons Ltd., Worcester
Burrell (1998): Modernism, Postmodernism and Organizational Analysis: The
Contribution of Michael Foucault, in Foucault, Management and
Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications,
London
Carter, McKinlay, Rowlinson (2002): Foucault, Management and History,
Organization, Vol 9(4): 505-526
Chia (1997): The Problem of Reflexivity in Organizational Research:
towards a Postmodern Science of Organizations, Organization,
Vol 3(1): 31-59
Clegg (1998): Foucault, Power and Organizations, in Foucault, Management
and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE
Publications, London
Cooper and Burrell (1988): Modernism, Postmodernis and Organizational
Analysis: An Introduction, Organization Studies, 9/1, 91-112
Findlay, Newton (1998): Re-framing Foucault: The Case of Performance
Appraisal, in Foucault, Management and Organization Theory,
eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London
Foucault (1990): Felügyelet és büntetés,
Gondolat, Budapest
Giddens
(1997): Szociológia, Osiris Kiadó, Budapest
Gioia
and Pitre (1990): Multiparadigm Perspectives on Theory Building,
Academy of Management Review, Vol. 15., No. 4. 584-602
Hassard
(1991): Multiple Paradigms and Organizational Analysis: A Case Study,
Organization Studies, 12/2, 275-299
ISO 9001:1994: Quality Systems, International Organization for
Standardization, Geneva
Jackson and Carter (1998): Labour as Dressage, in: Foucault, Management
and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE
Publications, London
Knights (1992): Changing spaces: the distuptive impact of a new
epistemological location for the study of management, Academy of
Management Review, Vol. 17. No. 3. 514-536
Knights
(2002): Writing Organizational Analysis into Foucault, Organization,
Vol 9(4): 575-593
Knights,
McCabe (1999): ‘Are There No Limits to Authority?’: TQM
and Organizational Power, Organization Studies, 20/2 197-224
Legge
(1995): Human Resource Management. Rhetorics and Realities,
Macmillan Business, London
McKinlay,
Starkey (1998): Managing Foucault: Foucault, Management and
Organization Theory, in Foucault, Management and Organization
Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London
McKinlay,
Starkey (1998): The ‘Velvery Grip’: Managing Managers in
the Modern Corporation, in Foucault, Management and Organization
Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London
McKinlay
(1998): Through the Looking Glass? Foucault and the Politics of
Production, in Foucault, Management and Organization Theory,
eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London
McKinlay
(2002): ‘Dead Selves’: The Birth of the Modern Career,
Organization, 9(4): 595-614
Morgan
(1980): Paradigms, Metaphors and Puzzle Solving in Organization
Theory, in: Critical Perspectives on Organization and Management,
eds.: Smircich, Calás, Dartmouth Publishing Limited, Hants
Savage
(1998): Discipline, Surveillance and the ‘Career’:
Employment on the Great Western Railway 1833-1914, in Foucault,
Management and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE
Publications, London
Sewel,
Wilkinson (1992): ‘Someone to watch over me’:
Surveillance, Discipline and the Just-in-Time Labour Process,
Sociology, Vol. 26, No. 2
Starkey,
Hatchuel (2002): The Long Detour: Foucault’s History of Desire
and Pleasure, Organization, Vol 9(4): 641-656
Towley
(1994): Reframing Human Resource Management, Sage, London
Towley
(1998): Beyond Good and Evil: Depth and Division in the Management of
Human Resources, in Foucault, Management and Organization Theory,
eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London
Townley
(2002): Managing with Modernity, Organization, Vol 9(4):
549-573
Willmott
(1993): Strenth is Ignorance; Slavery is Freedom: Managing Culture in
Modern Organizations, Journal of Management Studies, 30:4, pp.
515-552
1 Idézi Carter és szerzőtársai (2002)
2 Carter és szerzőtársai (2002)
3 McKinlay, Starkey (1998), 6. old.
4 Carter, Knights (1992), Knights, McCabe (1999), Knights (2002)
5 Townley (1994), továbbá Townley (1998, 2002)
6 Savage (1998)
7 McKinlay (2002)
8 Finlay, Newton (1998)
9 Jackson, Carter (1998)
10 McKinlay and Starkey (1998a)
11 Starkey, Armand (2002)
12 Burrell (1984); A szexualitás történetének első kötetét hivatkozza.
13 Hatch (1997), 5. old.
14 Burrell, Morgan (1979), 1-23. old.
15 Chia a Burrel-Morgan-mátrixot alapjaiban kritizálja. Woolgar kifejezésével élve a szerzőpáros olyan ontológiai csalást végzett, amely szerint minden társadalomkutatónak van egy paradigmája, ami szerint látja a világot, azonban ezt a kijelentést magukra nem alkalmazták, olyan meta-elméletet alkottak, amely implicit módon azt feltételezi, hogy a szerzőknek nincs paradigmájuk. (Chia: 1997)
16 Morgan (1980)
17 Gioa, Pitre (1990)
18 Sewel, Wilkinson (1992)
19 Foucault (1990), 280. old.
20 Sewel, Wilkinson (1992) 152. old.
21 Sewel, Wilkinson (1992) 153-154. old.
22 Sewel, Wilkinson (1992), 164. old.