Primecz Henriett

Foucault hatása a szervezeti kutatásokra

A Panopticon koncepció megjelenése az irányítási rendszerekben


  1. Foucault megjelenése a szervezeti kutatásokban


Michel Foucault az 1990-es évekre a szervezeti és menedzsment irodalom egyik leggyakrabban idézett szerzője lett. Üsdiken és Pasadeos1 felmérést végzett az Organization Studies című vezető európai menedzsment szakfolyóiratban, és Foucault-t találták a hetedik legtöbbet hivatkozott szerzőnek, közvetlenül Max Webert követően. Foucault divattá vált az európai üzleti felsőoktatásban. Ezt támasztja alá David Knights, az egyik legkiemelkedőbb brit Foucault kutató, állítása, amely szerint a Fegyelem és büntetés túlreprezentált a szervezeti kutatásokban. Ackroyd és Thompson2 – némi kritikai éllel – megjegyzik, hogy bárki, akinek egyetemi diplomája van menedzsmentből, azonnal képes egy „Panopticon”-t mutatni a környezetében.

Foucault hatása a szervezeti irodalomra többirányú. Különösen későbbi művei jelennek meg a menedzsment irodalomban: a hatalom és tudás kapcsolata, a szervezetek ’geneológiá’-ja, a munka kontrollja. A leggyakrabban idézett Foucault-mű: a Fegyelem és büntetés.

A kritikai számvitel épít leginkább Foucault hatalom/tudáskoncepciójára. A vezetői számvitel célja, hogy olyan gyakorlatot honosítson meg, amellyel az egyén cselekvése megismerhető, a divíziók teljesítményei összehasonlíthatók és a szervezetek irányíthatók. A kifinomult számviteli kontrollal a modern vállalatok átláthatókká és irányíthatókká válnak.3

A felügyelet más formái is kutatás tárgyát képezik a menedzsment irodalomban. A Panopticon koncepció világosan megjelenik a munkafolyamat-kutatásokban. A modern gyárak hatékonyságra törekvése, munkafolyamatok megszervezése gyakran a felügyelet és fegyelem fokozásával valósul meg. Taylor „tudományos menedzsment”-je, Henry Ford futószalagja, a „Just-in-Time” rendszer, a TQM koncepció, az MbO, az operációkutatás kiváló elemzést biztosítanak a Foucault-kutatóknak.4

Viszonylag új területe a foucault-i vizsgálatoknak az emberi erőforrás menedzsment (gyakran használt rövidítése: HRM). A szervezet céljai elérését támogató munkaerő hatékony és átlátható megszervezése a HRM célja; eszközei: teljesítménymenedzsment, karriermenedzsment, humán erőforrás-fejlesztés. Barbara Towley a foucault-i koncepció segítségével dekonstruálta az összes HRM folyamatot.5 A karriermenedzsment két híressé vált kutatása: Mike Savage 1833-1914 közötti időszakot átfogó vizsgálata a Great Western Railwaynél,6 illetve McKinlaynek7 a Bank of Scottlandnál végzett kutatása. A teljesítménymenedzsment, pl. Patricia Finlay és Tim Newton,8 illetve Norman Jackson és Pippa Carter9 munkáiban úgy jelenik meg, mint az alkalmazottak viselkedésének kontrollja és modifikálója. Hasonló szerepet tölt be az ún. emberi erőforrás-fejlesztés két fő iránya: a képzés és a szocializáció.10

Látszólag kellemesebb téma a vágy elemzése a szervezetekben, ezt azonban kevesebb kutató dolgozza fel. Szinte nem található hivatkozás Foucault szexualitás történetének trilógiájára. A kevés kivételhez tartozik azonban például Ken Starkey és Armand Hatchuel historigrafikus elemzése11 és Burell Szex és szervezetelemzés12 című alapműve, amelyek azt bizonyítják, hogy ezen a területen is alkalmazhatók Foucault gondolatai a szervezetek elemzéséhez.


    1. A szervezetelméletek paradigmái


A szervezetelméleteket a társadalomtudományok közé soroljuk. A diszciplína forrásai az évtizedek alatt sokat változtak, a műszaki tudományoktól kezdve a kultúratanulmányokig.13 Ez azt is jelenti, hogy a szervezetek kutatói nagyon eltérő háttérrel, felkészültséggel, és nem utolsósorban filozófiai megközelítéssel vizsgálják a szervezeteket. Ezért több paradigma uralkodik a szervezetelméletek területén, amelyeknek felosztása egy – a legtöbb kutató által elfogadott – Gibson Burell és Gareth Morgan által 1979-ben kidolgozott módszer szerint történik.

Két lényeges dimenzió mentén lehet az iskolákat megközelíteni: egyrészt a társadalomtudományokat – episztemológiai, ontológiai, módszertani értelemben és az emberi természetre vonatkozóan – objektívként vagy szubjektívként értelmező, illetve a társadalmi status quot elfogadó és azt fenntartani kívánó vagy a változáspárti dimenziók alapján. A két dimenzió négy paradigmát határoz meg: funkcionalista, interpretatív, radikális strukturalista, radikális humanista. A szerzőpáros14 szerint minden társadalomtudománnyal foglalkozó kutatónak vannak implicit vagy explicit válaszai a két dimenzió kérdéseire, és ez automatikusan meghatározza, hogy mely paradigma mentén építi fel az elméletét. 15



Radikális változás szociológiája


Szubjektív

Radikális humanista

Radikális strukturalista

Objektív


Interpretatív

Funkcionalista



Rend szociológiája



Burell és Morgan 1979-es munkájukban szociológiai paradigmákról beszélnek, így az akkor elterjedt társadalomelméleteket az általuk alkotott modellbe elhelyezték. Csak példaként néhány elmélet:

Funkcionalista szociológia:

Radikális strukturalizmus:

Interpretatív szociológia:

Radikális humanizmus:


Morgan16 később a paradigmákat tovább bontja metaforákra. Szerinte a szervezeteket metaforák segítségével értjük meg. Minden metafora a szervezetek egyfajta olvasata, amely bizonyos részeket hangsúlyoz, míg más részeket háttérben hagy. Minden szervezeti metafora kapcsolódik valamilyen paradigmához. Például a szervezetek gép metaforája a funkcionális paradigmához kötődik a biológiai vagy kultúrametaforákhoz hasonlóan. Az interpretatív paradigmára a nyelvi játékok és a dekonstrukció hozható példaként. A radikális strukturalista paradigma kapcsolódási pontja a szervezet mint az elnyomás eszközének metaforája. A radikális humanista paradigmához a platóni barlang metaforája társul. Morgan nem foglalkozik explicit módon Foucault munkásságával, azonban Foucault Panopticonját a radikális humanista megközelítés részeként tartja számon a szakirodalom. Természetesen a szervezeti kutatások és a gyakorlat messze leginkább a funkcionalista paradigmára építenek. Gioia és Pitre17 mutat rá, hogy a szervezeti kutatások a társadalomtudományi változókra természettudományos modelleket alkalmaztak, és leginkább megmaradtak a funkcionalista közelítésen belül.


        1. Panopticon koncepció - Börtön/gyár metafora


A szervezetelméleteken belül Foucault-t hagyományosan a Jeremy Bentham által tervezett Panopticonnal azonosítják.18 A tervező szándékai szerint ez a tökéletes börtön, amely a kontrollt és a fegyelmet maximalizálja anélkül, hogy testi fenyítést alkalmazna. Ezért ez a börtönfelépítés nemcsak humánus, de még hatékony is. Foucault maga is érzékletes ellenpontként mutatja be a premodern testi kínzásokkal szemben.

A Panopticon a modern börtön, amely a felépítésével maximalizálja a felügyeletet; a foglyok sohasem szereznek tudomást a megfigyelésükről, a hatalom automatikusan működik az állandó láthatóság miatt. Egyetlen felügyelő elegendő az őrtoronyban, függetlenül attól, hogy kit figyel, és figyel-e egyáltalán. A hatalom mindig látható, hiszen az őrtorony fenyegetően mindig ott áll, ugyanakkor ellenőrizhetetlen, mert a fogoly soha nem tudja, hogy őt nézik-e. Az elrendezés atomizálja a hatalmat, semmit nem lehet elrejteni, a gépezet biztosítja az aszimmetriát, ezért nem számít, ki tekinthető a hatalom gyakorlójának. Foucault további következtetésre jut: „A panoptikus sémát mindig felhasználhatjuk, ha az egyének olyan sokaságával van dolgunk, akikre valamilyen feladatot vagy viselkedést akarunk rákényszeríteni.”19

Ezen gondolat alapján a börtön/gyár metafora alkalmazható olyan szervezetekre, amelyek olyan irányítási rendszert alkalmaznak, ami láthatóvá teszi a munkavállalókat. Sewel és Wilkinson azt mutatja be, hogy a menedzsmentben előszeretettel alkalmazott JIT/TQM rendszerek milyen hasonlóságot mutatnak a Panopticonnal.20

Napjainkban a munkahelyeken olyan felügyeleti és kontroll mechanizmusokat alkalmaznak, melyek – a Panopticonhoz hasonlóan – a hatalmat elválasztják a hatalomgyakorlótól, és az építészi megoldással közvetlen felügyeletet gyakorolhatnak a munkavállaló felett, a hatalmi aszimmetria fenntartása mellett. A rendszer lehetővé teszi, hogy (hasznos) információkat gyűjtsenek és tároljanak az egyénről, amit felügyeleti céllal arra használnak, hogy a munkavállaló viselkedését és engedelmességét megfigyeljék. A munkavégzés helye olyan fizikai elrendezést követ, amely maximálisan lehetővé teszi a láthatóságot. A rendszer úgy működik, hogy a szabályoktól való bármilyen eltérést szankcionálni lehet, a felügyelet állandó, és a hatalomgyakorlást maximalizálja.21

A TQM rendszer alapfilozófiája, hogy a minőséget (amelyet a fogyasztói igények kielégítése határoz meg) a termékbe vagy szolgáltatásba be kell építeni, ahelyett hogy a probléma felmerülése után derüljön ki a probléma, és a fogyasztói elégedetlenség következményeit kelljen kezelni. A „folyamatos fejlesztés” elve megköveteli minden alkalmazottól, hogy a tevékenysége területén igyekezzen javítani a saját és csoportja teljesítményét. Sewel és Wilkinson nem tartják valószínűnek, hogy a munkások önként felfednék a lehetséges teljesítményréseket, és ezeket a csoportnak, illetve a vezetőségnek átadnák.22

A TQM, a JIT, az ISO 9000-es szabványcsalád egyaránt olyan irányítási rendszerek, amelyek a kontrollon, a megismételhetőségen, mérhetőségen és átláthatóságon keresztül a felügyelet erősítik, és a hatalmat polarizálják.


Irodalom


Burrell (1984): Sex and Organizational Analysis, Organization Studies, 5/2: 97-118

Burrell (1996): Normal Science, Paradigms, Metaphors, Discourses and Genealogies of Analysis, in: Handbook of Organization Studies, eds.: Clegg, Hardy, Nord, SAGE Publications, London

Burrell, Morgan (1979): Sociological Paradigms and Organizational Analysis, Billinh and Sons Ltd., Worcester

Burrell (1998): Modernism, Postmodernism and Organizational Analysis: The Contribution of Michael Foucault, in Foucault, Management and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London

Carter, McKinlay, Rowlinson (2002): Foucault, Management and History, Organization, Vol 9(4): 505-526

Chia (1997): The Problem of Reflexivity in Organizational Research: towards a Postmodern Science of Organizations, Organization, Vol 3(1): 31-59

Clegg (1998): Foucault, Power and Organizations, in Foucault, Management and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London

Cooper and Burrell (1988): Modernism, Postmodernis and Organizational Analysis: An Introduction, Organization Studies, 9/1, 91-112

Findlay, Newton (1998): Re-framing Foucault: The Case of Performance Appraisal, in Foucault, Management and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London

Foucault (1990): Felügyelet és büntetés, Gondolat, Budapest

Giddens (1997): Szociológia, Osiris Kiadó, Budapest

Gioia and Pitre (1990): Multiparadigm Perspectives on Theory Building, Academy of Management Review, Vol. 15., No. 4. 584-602

Hassard (1991): Multiple Paradigms and Organizational Analysis: A Case Study, Organization Studies, 12/2, 275-299

ISO 9001:1994: Quality Systems, International Organization for Standardization, Geneva

Jackson and Carter (1998): Labour as Dressage, in: Foucault, Management and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London

Knights (1992): Changing spaces: the distuptive impact of a new epistemological location for the study of management, Academy of Management Review, Vol. 17. No. 3. 514-536

Knights (2002): Writing Organizational Analysis into Foucault, Organization, Vol 9(4): 575-593

Knights, McCabe (1999): ‘Are There No Limits to Authority?’: TQM and Organizational Power, Organization Studies, 20/2 197-224

Legge (1995): Human Resource Management. Rhetorics and Realities, Macmillan Business, London

McKinlay, Starkey (1998): Managing Foucault: Foucault, Management and Organization Theory, in Foucault, Management and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London

McKinlay, Starkey (1998): The ‘Velvery Grip’: Managing Managers in the Modern Corporation, in Foucault, Management and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London

McKinlay (1998): Through the Looking Glass? Foucault and the Politics of Production, in Foucault, Management and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London

McKinlay (2002): ‘Dead Selves’: The Birth of the Modern Career, Organization, 9(4): 595-614

Morgan (1980): Paradigms, Metaphors and Puzzle Solving in Organization Theory, in: Critical Perspectives on Organization and Management, eds.: Smircich, Calás, Dartmouth Publishing Limited, Hants

Savage (1998): Discipline, Surveillance and the ‘Career’: Employment on the Great Western Railway 1833-1914, in Foucault, Management and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London

Sewel, Wilkinson (1992): ‘Someone to watch over me’: Surveillance, Discipline and the Just-in-Time Labour Process, Sociology, Vol. 26, No. 2

Starkey, Hatchuel (2002): The Long Detour: Foucault’s History of Desire and Pleasure, Organization, Vol 9(4): 641-656

Towley (1994): Reframing Human Resource Management, Sage, London

Towley (1998): Beyond Good and Evil: Depth and Division in the Management of Human Resources, in Foucault, Management and Organization Theory, eds.: McKinlay, Starkey, SAGE Publications, London

Townley (2002): Managing with Modernity, Organization, Vol 9(4): 549-573

Willmott (1993): Strenth is Ignorance; Slavery is Freedom: Managing Culture in Modern Organizations, Journal of Management Studies, 30:4, pp. 515-552



Lábjegyzet

1 Idézi Carter és szerzőtársai (2002)

2 Carter és szerzőtársai (2002)

3 McKinlay, Starkey (1998), 6. old.

4 Carter, Knights (1992), Knights, McCabe (1999), Knights (2002)

5 Townley (1994), továbbá Townley (1998, 2002)

6 Savage (1998)

7 McKinlay (2002)

8 Finlay, Newton (1998)

9 Jackson, Carter (1998)

10 McKinlay and Starkey (1998a)

11 Starkey, Armand (2002)

12 Burrell (1984); A szexualitás történetének első kötetét hivatkozza.

13 Hatch (1997), 5. old.

14 Burrell, Morgan (1979), 1-23. old.

15 Chia a Burrel-Morgan-mátrixot alapjaiban kritizálja. Woolgar kifejezésével élve a szerzőpáros olyan ontológiai csalást végzett, amely szerint minden társadalomkutatónak van egy paradigmája, ami szerint látja a világot, azonban ezt a kijelentést magukra nem alkalmazták, olyan meta-elméletet alkottak, amely implicit módon azt feltételezi, hogy a szerzőknek nincs paradigmájuk. (Chia: 1997)

16 Morgan (1980)

17 Gioa, Pitre (1990)

18 Sewel, Wilkinson (1992)

19 Foucault (1990), 280. old.

20 Sewel, Wilkinson (1992) 152. old.

21 Sewel, Wilkinson (1992) 153-154. old.

22 Sewel, Wilkinson (1992), 164. old.