Toronyai Gábor

Regresszív extázisban végbemenő kommunikatív normalizáció

A transzcendentális filozófiai gondolkodás husserli felfogásának egy értelmezése


Ismert, hogy Husserl felrója1 Kantnak filozófiája “homályosságát”, hogy “mitikus nyelvet használ”, s ezért transzcendentális fogalmaihoz “sajátos tisztázatlanság tapad, amely elvi okokból sohasem tisztázható”. A szóban forgó elvi ok pedig abban található meg, hogy mihelyt – mint Kant – “különbséget teszünk a transzcendentális szubjektivitás és a lélek között, az érthetetlen mítoszok talajára tévedünk.” Ezáltal pedig rejtve kell, hogy maradjon a kanti transzcendentális filozófia voltaképpeni igazsága: “az objektív módon érvényes megismerés … maguktól értetődő mozzanatait magyarázó transzcendentális funkciók” (a transzcendentális-szubjektív “képesség”, a “formálások”) “eleven szellemi dimenziója”.

Husserl tehát elfogadja az objektivitás magyarázatát, a szubjektív forrásokra történő visszavezetés révén megkísérlő transzcendentális filozófiai programot. Ezt azonban nem “mitikusan-homályosan”, hanem egy regresszív “szemléleti-rámutató módszer” – a transzcendentális-fenomenológiai redukció módszerének – birtokában elvi tisztázhatósággal kívánja végigvinni, tehát a transzcendentális szubjektivitást megragadó fogalmakat “közvetlenül evidenciateremtő értelemképzésben” szeretné feltárni. Ez pedig feltételezi, hogy a transzcendentális szubjektivitás és a lélek között nem tesz elvi különbséget. A fenomenológia belátásait elvileg mindenki saját tapasztalatában kell, hogy ellenőrizhesse! Vagy másként: a fenomenológia belülről nyitott a – nem naturalisztikusan torzító – (“intencionális”) pszichológia tapasztalataira.

A következőkben először röviden felvázolom a transzcendentális szubjektivitásnak – vagy, ami ugyanaz: a tiszta gondolkodás eleven szellemi dimenziójának – a feltárására irányuló husserli elgondolást, majd pedig mindössze jelzésszerűen kísérletet teszek a transzcendentális filozófiai gondolkodásmódnak egyfajta regresszív extázis és kommunikatív normalizáció folyamataként történő értelmezésére.


I. A transzcendentális gondolkodás husserli felfogása

A természetes tapasztalattól a transzcendentális szubjektivitáshoz vezető lépés (I.) és a transzcendentális szubjektivitásból kiinduló világkonstitúció mint az objektivitás magyarázata (II.)

(I.) A transzcendentális szubjektivitás és önmagunk hétköznapi értelemben vett felfogása közötti viszonyt Husserl a következőképpen fogalmazza meg egy helyen: “Az ego és a közönséges értelemben vett ember viszonya egészen sajátszerű. Amennyiben az ember a transzcendentális szubjektivitás önobjektivációja, léte implikálja a transzcendentális szubjektivitást, de nem mint “ittlétet az emberben” (“Dasein im Menschen”), nem mint valamiféle az emberben feltételezendő magot, hanem csak mint potencialitást, amely rám mint emberre érvényes, hogy áttörjek a transzcendentalitáshoz.” (Husserliana XV. 456.sk.o.)2 “Emberként áttörni a transzcendentalitáshoz!” – fogalmazhatnánk át ebből kiindulva a fenomenológiai redukció maximáját.3 Nem valamiféle másik létezőhöz való eljutásra történik itt utalás – maradunk ott, ahol már mindig is voltunk –, hanem szellemi magatartásunk megváltoztatására, egyfajta beállítottság-váltásra: egy bizonyos önmagunkra vonatkozó belátás és látásmód megszerzésére, illetve kialakítására. Egy olyan gondolkodási szituáció és beállítottság létrehozásáról és fenntartásáról van szó, amelyben természetes tapasztalatainkat a legelemibb szubjektív működésekből, illetve ezek által létrehozottként és formáltként törekszünk megérteni. Nevezetesen, hogy – mint az idézet fogalmaz –: emberként a transzcendentális szubjektivitás önobjektivációja vagyok. Ebbe a formulába sűríthető a transzcendentalitást illető központi jelentőségű husserli belátás.

A ’transzcendentális szubjektivitás’ kifejezés értelme szerint az objektivitásból kiinduló, ennek szubjektív forrásait kutató visszakérdezésben – a transzcendentális fenomenológiai redukcióban – feltáruló elemi tudatműködéseket jelenti. A legelemibb szubjektív működés feltárulását felfogó legvégső belátás tartalma nem más, mint az ego cogito husserli megértése: önmagam tér és időbeli létezésének a legeredetibb szubjektív működés – a tiszta gondolkodás – önobjektivációjaként történő megragadása! Pontosaban kifejezve: maga a gondolkodás téridőbeli én- és tárgyteremtő önobjektivációs működés, a filozófiai gondolkodás pedig az ezt feltáró öneszmélés.


Husserl meglátása szerint a filozófiai öneszmélést – a fentebb említett “áttörést” – a természetes szellemi beállítottság objektivitástudatával történő szakítás indítja be. A természetes beállítottság magától értetődő tudattranszcendencia előfeltételezésében felmutatható az a szubjektív vonatkoztatási pont, amely lehetőséget ad a filozófiai elmélyítésre. Az, hogy valami objektíven létezik, függetlenül attól, hogy én miként vélekedem – hogy vélekedem-e egyáltalán felőle vagy sem –, szükségképpen a lehetséges “én, itt és most vélekedem” szituációktól való függetlenséget jelenti. Az objektivitás állítása tehát a közvetlen, aktuális, szubjektív megélésre – mint a rendelkezésünkre álló valódi kiindulási és viszonyítási pontra – utal vissza.

Husserl a fenomenológiai redukció két mozzanataként értelmezi a fenti belátásból adódó filozófiai lehetőséget. A dolgok objektív létezésére vonatkozó meggyőződés érvényességének felfüggesztéseként (epokhé), illetve a szubjektív adottságmódokra történő visszavezetésként (redukció). Meglátása szerint azonban nem a ténylegesen-reálisan, a mindenkori itt és most szituációban, mintegy világbeli eseményként megélt pszichikai élményként kell megértenünk az így elénk kerülő szubjektivitást, hanem a megélés értelmező elmélyítése révén a transzcendentális szubjektivitás szempontjából. Ekkor olyan álláspontra helyezkedünk, amelyen nem kapcsoljuk hozzá cselekvéseinkhez, gondolatainkhoz, észleléseinkhez és érzéseinkhez a külső világbeli vagy pszichikai realitás tudatát. Ezáltal semmi sem vész el az élményekből, a reális végbevitel tudata sem, csak éppen nem a megélésük ténylegességében tartózkodunk, hanem végbemenetelük és számunkra való adódásuk mikéntje szempontjából tekintve reflektálunk rájuk. A transzcendentális-fenomenológiai epokhé révén előálló szubjektív-relatív élményáram a tényleges érvényesség tudatától “megtisztított” tiszta, immanens élményfolyamként válik hozzáférhetővé.

A transzcendentális visszakérdezés végpontja azonban nem önmagában az immanens élményfolyam, hanem az élményfolyam minden élményében feltételezett, “abszolút működő” szubjektivitás. E szubjektivitásra irányuló reflexió szituációja az “eleven jelen”, magvát pedig az ego cogitóban feltáruló evidencia alkotja.

Az ego az immanens élményfolyam áramló, most-sokaságában önmagától állandóan elkülönböződő, sok énként vagy az áramlásban fennmaradó identikus énként ragadható meg. Ezek összefüggése, azaz a reflexiós öntudat egysége, úgy gondolható el, hogy az identikus én tükröződik – formálisan ismétlődik, megsokszorozódik – az élményfolyam én-sokaságában.

Husserl tapasztalativá alakíthatónak véli ezt a reflexiós öntudat szempontjából pusztán spekulatív gondolatot: s éppen ez a kérdéses tapasztalat az ego cogito evidens tartalma. A döntő mozzanat az önészlelés végtelen iterálhatóságára történő rámutatás. Husserl az önészlelés eleven jelenén belül formális azonosságban végtelenül ismételhető reflexióban annak bizonyítékát látja, hogy a reflexióban megragadott énben a mindenkor előzetességben maradó reflektáló én lép fel az időben (Husserliana VIII. 90. sk. o.). A mindenkor aktuálisan működő reflektáló én “fellépése” az időben önobjektiváció: az immanens élményfolyam valamely belső időbeli pontjában létezőként rögzített, reflektált énként való megjelenés. Így juthatunk az ego cogito formulaszerű megfogalmazásához: Én mint az önreflexióban az immanens élményfolyam élményeinek énjeként megragadott, reflektált én a reflexióban működő, reflektáló én önobjektivációja vagyok


ii.) Az objektivitás magyarázata: a transzcendentális szubjektivitásból kiinduló világkonstitúció

A gondolkodás végbemenéséről az ego cogitoban szerzett önobjektivációs központi tapasztalati minta bontakozik ki aztán a transzcendentális szubjektivitásból kiinduló világkonstitúció feltárásában a természetes beállítottság objektivitástudatának magyarázataként. A transzcendentális szubjektivitás egésze az ego cogitóból kiinduló három különböző irányú gondolati mozgás mentén közelíthető meg. A három transzcendentális eljárásmód (a statikus, genetikus, illetve interszubjektív, konstitutív módszerek) az epokhéban elénk kerülő élményáramot a transzcendentális szubjektivitás különböző absztrakt rétegeire (transzcendentális ego, monadikus ego, interszubjektív monászközösség) visszavezetve, ezek szempontjából tárja fel.

A transzcendentális ego fogalma az immanens élményfolyambeli sokaságnak a tiszta énszerűség avagy a tiszta gondolkodás, tiszta észműködés szempontjából való összefüggésének, statikus–strukturális (azaz mindenhol érvényesülő, ámde sehol sem lokalizálható) – vonásainak spontán idealizációs felismerésekben – mondhatnánk “világötletekben” – történő felfedő megtapasztalását jelenti. Az így megragadott élményfolyam a világ mint ideális értelem-összefüggés.

A monadikus ego (egy ágostoni párhuzammal élve: a “belső ember”) a belső időbeli immanens élményfolyam – immár a transzcendentális ego önobjektivációiként felfogott– én-sokaságának általános, belső időbeli egy énben való egyesíthetőségét fejezi ki. A belső időbeli önobjektiváció az “első” világképzés, amely egyúttal hozzáférhetővé teszi a monadikus aktív és passzív értelemgenezist is, mint az ideális értelem-összefüggésként megragadott világ időben fennmaradó és kibontakozó, én általi birtoklását.

Az intermonadikus közösség fogalma a sok monász egyetlen, külső, objektív téridőbeli világban, a természetes tapasztalat életvilágában való egyesíthetőségét ragadja meg. E “második” objektív világképzés hozza létre mindennapi életvilágunkat és a természetes beállítottság transzcendencia-tudatát. Az objektív világ létrehozása a közösségivé válásban megy végbe, amely a – tágan értelmezett – kommunikatív normalizáció folyamata: a világképzetek állandó kölcsönös korrekciója a tapasztalásban, a megfontolásban és a cselekvésben, amely a szubjektív világképzetekből a korrekciós homogenizálás – bizonyos értelmezések kiválasztása és mások kizárása – révén egy azonosságtartalommal mint harmóniamaggal bíró, mindenki számára érvényes világot hoz létre, s így folyamatában már mindig is meglévőként és továbbértelmezhetőként előlegez egy ilyen identikus világot. A szubjektív világképzetek pedig a már mindig is előzetesen adott, objektív világ puszta jelenségeivé alakulnak át. Így jön létre a természetes beállítottság objektivitástudata!



II. A transzcendentális filozófiai gondolkodás mint regresszív extázisban végbemenő kommunikatív normalizáció

Most szeretnék egy további interpretációs lépést tenni az előzőekben jelzett Husserl-értelmezéshez4 képest. Mindössze az interpretációs ötlet felvetésére szorítkozom.

Husserl “munkafilozófiaként” jellemzi a fenomenológiát. Célom: érzékeltetni a husserli filozofálás-elgondolás egy olyan értelmezésének ötletét, amely mintegy sémaként egyfajta utat nyithat a gondolkodásunk tapasztalatával való konkrét munkához. Bálint Mihály “alkotás”-fogalma (Az őstörés Akadémiai Kiadó 1994), Donald W. Winnicot “átmeneti tárgyakról/jelenségekről” alkotott elgondolása (Játszás és valóság Animula 1999), valamint Daniel N. Stern korai szelffejlődés-koncepciója (A csecsemő személyközi világa Animula 2002) nyújtottak a gondolkodás tapasztalatának pszichológiai megértését illetően bizonyos fogódzókat számomra. Mindhárom munkában közös vonás, hogy – Freudhoz képest, aki döntően a későbbi ödipális korszakra koncentrált – a személyiség fejlődésének preverbális időszakára nyúlnak vissza, és ebből kiindulva kísérlik meg felfedni az én-, a tárgy-, illetve világtudat kialakulását.


Egy testi tapasztalás egyszerűsítő példájával szeretném érzékeltetni a regresszív extázisban végbemenő kommunikatív normalizációs valóságképzés gondolatát. Képzeljük el és éljük bele magunkat egy gondolataiba merült magányos sétáló helyzetébe, aki történetesen figyelmét a járására összpontosítja, még konkrétabban talpa és a föld érintkezési felületére a lépéseknél. Lehet ez erdei ösvényen, kihalt országúton vagy akár a nagyvárosi forgatagban. A fontos a belső elmélyülés a sétában, a figyelem koncentrálása a járás, a talpfelület testérzeteire.

Ami történik: a járás trivialitásának elvesztése. Járásunk korábban megszokott, magától értetődő stílusa (reflektálatlanul érvényesített normalitás) lebegő távolságba kerül (epokhé) a lépéseinkre koncentráló figyelemben felmerülő észlelések sokféleségének, spontán áramlásának beindulásával (immanens élményfolyam). A testbe kerülés tapasztalata ez: a közvetlen (testi) jelenlét önmagunk számára önmagunk észlelésében (az ego cogito párhuzama). A külső világ eltávolodásán túlmenően még kétféle belső projekció, intencionális kivetülés – a saját emlékeknek, illetve mások felidézésének – elengedése, felfüggesztése révén kerülhetünk bele az ilyen önészlelés tiszta jelenébe (az eleven jelen reflexiós szituációjának példája).

Fenntartva ezt az eleven jelent (egy metaforával kifejezve: a csukott szem bensőségességét a nyitott szem mellett is) fokozatosan vonjuk be újra az elengedett projekciókat és a környezet személyeit és tárgyait. Az ebben a folyamatban lejátszódó történést a következőképpen magyarázhatjuk: az előrehaladó és összesűrűsödve megtartott észlelésekben, az önmagammal, a környező világgal és másokkal való találkozások legtágabb értelemben vett kommunikációs folyamatában az előzőleg elengedett kétféle projekció újraképződése, újranormalizálódása megy végbe a közvetlen testélmény eredeti tapasztalatából (kommunikatív normalizációs valóságképzés).

Jegyzetek

1Írásom az OTKA (T 035285) támogatásával készült.

Edmund Husserl Az európai tudományok válsága. I–II. kötet. (Ford. főszöveg: Berényi Gábor és Mezei Balázs, mellékletek: Egyedi András (I-III.) és Ullmann Tamás (IV-XXIX). A fordításokat átdolgozta, a terminológiát egységesítette, az utószót, az életrajzot és a jegyzeteket írta: Mezei Balázs.) Budapest:Atlantisz, 1998., I. kötet, 148–153.o.

2 “Das Verhältnis von Ich im gemein menschlichen Sinn und ego ist ganz eigenartig. Sofern der Mensch Selbstobjektivierung der transzendentalen Subjektivität ist, impliziert sein Sein die transzendentale Subjektivität, aber nicht als “Dasein im Menschen”, als einen irgendwie anzunehmenden Kern im Menschen, sondern nur als Potentialität, von mir Gelten als Mensch zur Transzendentalität durchzubrechen.”

3 Az eredeti maxima így hangzik: “Magukhoz a dolgokhoz!” (“Zu den Sachen selbst!”)

4 A késő husserli transzcendentális fenomenológia átfogó értelmezésére tettem kísérletet Tudományos életfilozófia. Tanulmány Edmund Husserl késői gondolkodásáról (Osiris, 2002.) című munkámban.