Dr. Takó Éva
Tisztelt Konferencia!
Tisztelt Elnök úr!
Két kellemetlen bejelentéssel kell kezdenem. Az egyik, hogy dr. Gyarmati
András fõigazgató úr nagyon szívesen jött volna elõadása megtartására, de a
fogyasztóvédelmi törvénynek a felgyorsult tárgyalási folyamatában feladatai
elszólították. A másik, hogy elnézést kérjek, hogy én ilyen pénteki
munkaruhában jöttem. Ez nem a tiszteletlenség jele, váratlanul jöttem. Kérem
nézzék el.
Azt hiszem, szerencsém van, hogy végül is megvártuk az elõadási sorrendet,
mert mondanivalóm nagyon jól kapcsolódik az itt elhangzott néhány
kérdéshez. Ezt az alkalmat meg is fogom ragadni az elõadásom közben.
A fogyasztóvédelem Magyarországon vitatott tevékenységet folytató
intézmény. Különös tekintettel arra, hogy az volt az általános elképzelés, hogy
amikor az alapvetõ piaci gazdasági viszonyok megváltoznak, akkor egyre
kevésbé van szükség az ún. hatósági ellenõrzésre. Quasi a piac és a piacnak a
minõségre gyakorolt hatása teljesen fölöslegessé teszi a fogyasztóvédelem
hagyományos tevékenységét. Tények és a gyakorlat is azt igazolja, hogy ez az
elképzelés, ez a prognosztizált fölöslegesség végül is nem vált be. 1962-ben
Kennedy elnök az állami politika szintjére emelte a fogyasztóvédelmet,
speciálisan amerikai indokkal: miután Ford négy kerékre ültette az
emberiséget, az 1960-as években egy ügyvédnek autóbiztonsági övvel
kapcsolatos fogyasztó érdeket védõ pere folyt, melynek általános hatására
1962-tõl a fogyasztóvédelem jelentõsége annyira megnõtt, hogy az állami
politikának az egyik tényezõjévé vált.
A gazdaságilag fejlett országokban alakultak ki az erõs, jól mûködõ
fogyasztóvédelmi szervezetek. Magyarországon 1991-ben kormányrendelettel
szabályozták, illetõleg határozták meg a fogyasztóvédelem feladatait
lényegében arra a szervezeti bázisra építve, ami a korábbi ún. Kereskedelmi és
Piac felügyelõség volt. Nemcsak a fogyasztóvédelmi törvénynek a mostani
vitája, hanem az egész 1991 óta eltelt idõszak eléggé változatos a
fogyasztóvédelem területén. Az 1991-ben kiadott kormányrendelet után már
kétszer új szervezeti konstrukció alakult ki és akkor az alaphelyzetet nem is
tekintem változásnak. Az egyik, hogy a fogyasztóvédelem, amelynek országos
hálózata van, - 19 megyében és a fõvárosban - a Fogyasztóvédelmi
Fõfelügyelõség felügyeletével mûködött. Ez 1995-ben kibõvült azzal, hogy a
Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség átvette, illetõleg megkapta a KERMI
hatósági feladatait. 1997. január 1-tõl a jól kiépített hálózat átkerült a megyei
közigazgatási hivatalokhoz olymódon, hogy a szakmai felügyeletet a
Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség látja el.
Tavaly a kormány úgy döntött, hogy a versenytörvénynek, a
reklámtörvénynek, a fogyasztóvédelmi törvénynek együttesen és együtt kell
elkészülnie ahhoz, hogy megfelelõen funkcionáljon. Az elnök úr kérdésére is
vissza szeretnék térni, természetes, hogy nem csak a törvények összhangjáról
van szó, hanem arról is,
hogy a tevékenységet összehangoltan a fogyasztók érdekében kell alakítani. A
versenytörvény elkészült. A reklámtörvény most õsszel készült el, s az elõzetes
várakozások szerint decemberben tervezik, ha minden jól alakul, a
fogyasztóvédelmi törvény elfogadását. A tervezett törvény együttes így
elkészül és a fogyasztóvédelem munkája korszerû jogi környezetben megújul.
Eredeti foglalkozásomra nézve vegyészmérnök vagyok. Ebbõl eredõen
mûszaki szempontok szerint fogom elmondani a témában a fogyasztóvédelem,
a minõség és az export kapcsolatát. A versenyképesség akár tetszik nekünk
akár nem, fogyasztó centrikus, - úgy gondolom, hogy Fodor úr is errõl beszélt
-, mert végül is minden ipari és kereskedelmi tevékenység a fogyasztóért
történik. Ha nincs fogyasztói piac, ha a fogyasztó nem elégedett, akkor nagyon
nehezen lehet eredményrõl beszámolni. Az elégedettségen kívül persze másról
is szó van, erre vissza fogok még térni. De a lényeg az, hogy a fogyasztási
cikkek piacán minden a fogyasztóért történik és a fogyasztó miatt kell a
gazdaság szereplõinek megtenniük mindent.
Az 1995-ös változás után a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségnek lehetõsége
adódott arra, hogy a kereskedelemben a forgalomba került termékeknek
nemcsak a kereskedelmi forgalmazási körülményeit és az ehhez csatlakozó
követelményeket ellenõrizze, hanem a termékek minõségét is vizsgálja.
Megfelelõ laboratóriumok vannak a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségen. Igaz
ugyan, hogy igazából a vizsgálatoknak és az intézkedéseknek a gátja az, hogy
a nagy nagy szabadságelvvel elértük azt, hogy a termékek jelentõs részének
nincsenek kötelezõ minõségi elõírásai. Nincsenek minimum elõírások sem. A
hazai textilipar, - amelyre az elnök úr is utalt - az elmúlt hét évben az import
felszabadításával, az import korlátlan lehetõségeivel nagyon jelentõsen
visszafejlõdött. A nem megfelelõ minõségû termékek visszaszorításának egyik
alapvetõ problémája, hogy nincsenek minõségi követelmények, textil
termékeknél még a minimális szakítószilárdsági követelmények sincsenek
elõírva. Nem kívánnám felsorolni azokat a tényezõket, amelyek az ellenõrzést,
illetõleg a hatósági intézkedéseket megnehezítik.
A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségen mûszaki, könnyûipari, vegyipari,
élelmiszeripari szakmai tagozódás van, és van kiemelt, jelentõs terület, amely
mindezzel összefügg, ez pedig a szolgáltatás széles köre. A Fogyasztóvédelmi
Fõfelügyelõség folyamatosan alakítja ki azt a szakmai bázist, amivel ez a
rendkívül fontos terület is ellenõrizhetõvé válik.
A nyolcvanas években a fogyasztási cikkekre közel a kilencven százalékát
költötték az emberek a jövedelmükbõl. Ebbõl harminc-negyven százalék fölött
volt az élelmiszerfogyasztás és 50 % körül a könnyûipari, mûszaki, egyéb ipari
termékfogyasztás. A statisztikai adatokat gondolom, hogy ismerik. Ma már ez
az arány alapvetõen megváltozott, mert a korábban "olcsón" kapott
energiának ára lett, a többi szolgáltatásnak hasonlóképpen. Ez azt jelenti, hogy
a jövedelembõl a különbözõ fogyasztási cikkekre fordított költségeknek a
strukturális alapja alapvetõen megváltozott. Ma Magyarországon harminc
százalék körül van az élelmiszerfogyasztás. Ezt azért szeretném elõre
hangsúlyozni, mert én az Élelmiszer és Vendéglátó - ipari Fõosztály vezetõje
vagyok és felhatalmazást kaptam, hogy az élelmiszeripari példákat mondjam el
Önöknek. A fogyasztásnak a jövedelembõl való részesedésének az
átstrukturálódása ahhoz vezetett, hogy más a súlya és más az aránya az
ellenõrzésnek, és nyilvánvalóan a fogyasztóvédelemnek összhangban kell
lennie a fogyasztás szerkezetével. Tehát nyilvánvalóan a helyes arányokat
eszerint kell kialakítani.
A szolgáltatásról nem beszélnék, hanem inkább a jobban megfogható, tehát a
négy mûszaki fõosztálynak a tevékenységérõl szeretnék néhány szót
elmondani. Itt kapcsolódnék az elõzõ elõadáshoz is, hogy mindenki
fizetõképes keresletet várt az átalakult piacon, ami azért az elmúlt hét évben
igazán nem jelent meg. Ez komoly gondot jelentett mind a hazai gyártók, mind
az import oldaláról. Nagyon nehezen volt prognosztizálható a szükséges
termékmennyiség, mely a fogyasztó ellátásához szükséges. Ma már az állam
természetesen nem avatkozik bele az ellátási folyamatokba, vagyis nincsenek
ellátási kötelezettségei. A polarizálódott kereskedelem, az igény a fizetõképes
kereslet alakulásának megfelelõen különbözõképpen alakult. Megjelent az
egyik oldalról a magas minõségû, viszonylagosan magasabb árakon történõ
értékesítés, mert a fogyasztók egy szûkebb rétegének erre volt igénye,
valamint a másik oldalról megjelent és fejlõdésnek komoly akadályát jelentette
az, hogy a fizetõképes kereslet megindult az olcsóbb termékek felé.
Nyilvánvalóan elnézve a munkabéreket és a munkabérekbõl kalkulálható
termékárakat, következik, hogy az ellentétes folyamat nagyon kedvezõtlenül
befolyásolta a hazai piacot és az export lehetõségeit olyan formán, hogy nem
voltunk arra teljesen felkészülve, hogy a hazai ipar által termelt feleslegeket jól
értékesítsük a nyugati piacokon. Ezek a kedvezõtlen arányok úgy tûnik, hogy
kezdenek megszûnni, hiszen az elmúlt években a KSH statisztikákat megnézve
azt lehetett látni élelmiszer, könnyûipar és mindenfajta terméknél, hogy a
termékfogyasztás árban mérve növekedett, de abszolút volumenben mérve a
fogyasztás csökkenése volt realizálható. Élelmiszerek esetén ma már úgy
alakult, hogy a fogyasztás mennyiségben is növekedést mutat. Természetesen
itt is igaz, hogy a fogyasztás belsõ szerkezete megváltozott. A
fogyasztóvédelemnek ebbõl eredõen jelentõs és új feladata, hogy
a mûszaki fejlõdés üteméhez alakítsa a fogyasztó adaptációs készségét. A
termékeket az alkalmasságuk, felhasználási módjaik szerint választják ki a
felhasználók. Ehhez hozzátartozik az is, hogy a termékek bonyolultsága igényli
és teszi még inkább szükségessé azt, hogy a fogyasztó el tudjon igazodni abban
a széles választékban ami a fogyasztási cikkek területén megjelent. Hozzá kell
tennünk, hogy a kereskedelmünk szakértelme sem megfelelõen elõkészített
erre a feladatra.
Természetesen vannak elõírások, amelyek szerint bizonyos tevékenységek
folytatásához meghatározott szakemberek kellenek. Nagyon sok esetben,
különösen az élelmiszer kereskedelemben kényszervállalkozások jöttek létre,
munkanélküliség ellen, vagy helyett választott foglalkozások alakultak ki, ami
azt jelenti, hogy a vállalkozó nem készült fel arra a szakmai ismeretre, amelyre
egyre inkább szükség van, az egyre komplikáltabb, egyre nagyobb szakmai
ismeretet igénylõ kereskedelmi tevékenység folytatásához. A
kereskedelemben dolgozóknak a szakképzettsége romlott az elmúlt
idõszakban. Ezen túlmenõen különösen a mûszaki cikkeknél, ahol javító-
szerviz szolgálatok szükségesek a megfelelõ mûködéshez - nemcsak törvény
szerint, hanem egyébként is -, olyan tapasztalataink vannak az ellenõrzések
során, hogy miután megszûnt a GELKA és a más ilyen központosítottan
mûködõ szervízhálózat, nem nagyon biztosítják a fogyasztóknak a megfelelõ
szerviz szolgáltatást. Ma már szakmai gondok is vannak, mert elhagyták ezeket
a területeket a gyakorlott szakemberek, de összefügg azzal is, hogy
magasabban kvalifikált munkaerõ szükséges a szervizekben, a mai minõségi
technológiai színvonalhoz igazodva. Itt már megint csak a fogyasztóvédelem
szerepérõl kell szólni, hogy a nem megfelelõ szerviz szolgáltatási hiányosságok
miatt a fogyasztói panaszok száma nõ.
A panaszintézések feladatai és intézési módjai megváltoztak. Olyan alapvetõ
kereskedelmi elveknek nagyon nehezen sikerül eleget tenni, illetõleg egyre
nehezebben sikerül kikényszeríteni, hogy a fogyasztó reklamációját a
kereskedelmi egységben megfelelõen fogadják, sõt mi több, próbálják
elintézni. Végül is a megoldás nem az, hogy minden egyes reklamáció esetén -
mint például a könnyûipari termékek esetében általános gyakorlat, hogy
minõségi reklamációt alig fogadnak el a fogyasztótól -, minden esetben küldjék
a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõséghez vizsgálatra a terméket. Ez
kereskedelem etikai kérdés is, mert a helyszíni intézkedés helyett elküldik a
fogyasztó kívánságára a terméket vizsgálatra. A fogyasztónak minimum
kétszer kell a vásárlás helyére mennie, egyszer amikor bejelenti, másodszor
amikor az ügyét elintézik és ez még így optimális megoldás.
A globális kihívásokkal kapcsolatban hadd mondjak néhány kérdést. A magyar
élelmiszeriparban - a többiben nem igazán tudom - megfelelõ
gazdasági-mûszaki átalakulás történt, részben külföldi tulajdonosok vették át a
termelést. Általános az a tapasztalat, hogy ezek a cégek Magyarországon nem
a megszokott szigorú elõírások szerint folytatják a tevékenységüket. Számtalan
olyan hiányosságot lehet észrevenni, ami abban az országban, ahol a
tulajdonos tevékenykedik, nem megengedett. Olyan egyszerû és primitív
hibák, hogy egy termék hasznosanyag tartalom hiányos legyen, hogy egy
terméknek ne legyen meg a névleges térfogata, elfogadhatatlan. Ez
megengedhetetlen gyakorlat. A vizsgálataink harminc-negyven százalékában
találkozunk azokkal az esetekkel, amikor bizony ezen a területen objektíven
mérhetõen tudunk adatokat szolgáltatni arról, hogy ezek a jellemzõk nem
megfelelõek. A magyar termékek exportjának - és ezt mindenki mondja, és
nagyon nagyon közhelynek számít -, az európai csatlakozásnak egész biztosan
feltétele a megfelelõ minõségi színvonal kialakítása. Nem minõség javításról
kell feltétlen beszélni, mert van olyan terület, ahol nem igazán szükséges
javítani, szinten kell tartani a termelést. Vannak olyan termékek, amelyeknek
az elért vagy biztosított minõségi szintje kielégíti az elvárásokat,
következésképpen ezeknek a megtartására feltétlen szükség van.
Önök is felfigyelhettek már rá, hogy milyen orvtámadás érte lényegében az
alapvetõ export termékeinket. Két évvel ezelõtt mindenki hallott a
fûszerpaprika körül kialakult helyzetrõl, miközben a magyar fûszerpaprikának
meghatározott a súlya a nemzetközi piacon. Vagy ebben az évben - merem
remélni, hogy ez csak a magyar fogyasztókra vonatkozik -, kiderült, hogy a
szegedi Pick és Herz szalámit próbálják meg a kereskedelemben hamisítani.
Tehát "nem Pick" szalámit Pick szalámiként forgalmazni, olcsóbb áron,
mondván, hogy a fogyasztó az alacsonyabb áru termékeket kedveli.
Ugyancsak ehhez a témához tartozik, hogy mekkora támadás érte lényegében
az idegenforgalmunkat. Nagyon sok ez évben nyáron hazánkba látogató turista
mindenhonnan azt az információt kapta, hogy ide nem szabad jönni, nagyon
meg kell válogatni, hogy milyen vendéglõbe lehet menni. Biztos, hogy valódi
hátrányt okozott nekünk ez a halászcsárda a Ferenciek terén, nem is egy
eldugott helyen. Miközben elkészülnek az új törvények, amelyek jók, olyan
végrehajtási rendeletek hiányoznak, melyek az ellenõrzést hatékonnyá teszik.
Komoly bátorsággal lehetett elérni ennek az üzletnek és néhány üzletnek a
bezáratását, mert alapvetõen jogszabályi lehetõségek nem voltak ehhez. Nem
azért lehetett bezárni, ami miatt az egész a figyelem középpontjába került. Ez
azt jelenti, hogy mindenképpen szükség van bizonyos területeken, tehát az
egész gazdaságnak az átalakulásához kapcsolódó megfelelõ jogszabály-háttér
kialakítására. Az idelátogató turisták, valamint a minket érintõ utazási
irodákról hallott problémák mind azt jelzik, hogy azokon a területeken, ahol az
egész export jelentõs, erõsebben szükséges gazdasági érdekeink védelme.
Hitelrontásra további példa. Magyarországon a mézfogyasztás húsz-negyven
dekagramm /fõ/év. Ehhez képest tíz kilogramm Németországban, ahova mi
exportáljuk a mézet. Eszébe jutott néhány igazán ötletes termelõnek, illetõleg
értékesítõnek, hogy az izocukor is cukor, következésképpen jó az a méz is,
amelybe izocukrot tesznek. Tíz százaléktól hatvanöt százalékig lehetett
izocukrot találni különbözõ méhészek mézében. Az izocukor egy cukor, tehát
nem veszélyes, de nem méz. Következésképpen a hamisítási hír az
exportunknak feltehetõen nem tesz jót, mert a sajtó nyilvánossága - és hál'
Istennek, hogy van, mert a fogyasztóvédelem munkáját nagyon nagy
mértékben segíti - azt jelenti, hogy a külföldiek tudomására jut és árt az egész
hazai iparnak.
A fogyasztóvédelemnek az ellenõrzéseit olymódon kell végrehajtania, ahogy a
fogyasztást a fogyasztó igénybe veszi. Közvetkezésképpen a kétéves vizsgálat
során országos program szerint vizsgáltuk az élelmiszereket, a fogyasztással
összefüggésben. Már említettem, hogy az iparban találunk olyan
hiányosságokat, amelyek meg nem engedhetõk. Ugyanez megállapítható a
kereskedelemben is. A nagy üzletláncok alakítanak ki itt kitûnõ üzleteket és az
az általános megállapítás, hogy ezek nem mindegyikében követelik meg azt a
színvonalat, mint ami a nyugat-európai vagy egyéb üzletláncokban
természetes. Az rendben van, hogy az alkalmazottak, a kereskedõk itt voltak,
adottak voltak, nem ezekrõl a problémákról van szó, hanem általában arról,
hogy egy kicsit alkalmazkodik ez a szuper hálózathoz tartozó kereskedelem is
a Magyarországon kialakult viszonyokhoz.
Nemrégiben vizsgáltuk a gyorsétkezõ láncokat, mondván, hogy ez egy új
étkezési forma, amit elég sok fiatal vesz igénybe. Ennek jelentõsége elég nagy.
Az ötlet onnan is származott, hogy kiderült: egy Big Mac - ért Magyarországon
kilencven percet kell dolgoznia egy átlagkeresetû embernek. Ha ez másfél órás
munkát jelent, akkor nézzük meg, hogy mégis hogyan és mint kapja meg a
magyar fogyasztó a terméket. El kell mondanom, hogy megint csak magyar
módra. Néhány cég úgy gondolja, hogy elegendõ, ha az õ saját minõségi
követelményeiket betartják és nem igazán akarják tudomásul venni, hogy
Magyarországon is vannak elõírások és ezek az elõírások nem ellentétesek az
EU-elõírásokkal, de mások.
Az EU csatlakozáshoz az FM komoly elõkészületi munkákat végez az
élelmiszerek elõállítása terén. Magyarországon az élelmiszer minõségi
követelmények az úgynevezett Codex Alimentarius Hungaricusban vannak
elõírva, analóg az európai elõírásokkal, tehát fokozatosan átvesszük ezeket az
elõírásokat. Nagy számban és a jelentõs termékekrõl ezek az élelmiszerkönyvi
elõírások készülnek. Az élelmiszerek ellenõrzése ilyen szempontból könnyû,
mert jól mérhetõ paraméterek alapján lehet a vizsgálatokat elvégezni.
Az élelmiszerek esetében a mezõgazdaság, az élelmiszer-feldolgozás és a
fogyasztó komplex egészet kell, hogy képezzen. A korábbi gazdasági
rendszerben alapelvként, sajnos alapelvként rögzült, hogy a mezõgazdaság
integrálja az élelmiszeripart, ami természetesen már akkor is látszott a
szakemberek elõtt, hogy nem ez a megfelelõ és nem Európába tartó minõséget
biztosít. A nagy hozamú fajták függetlenül attól, hogy ezeknek milyen
minõségi követelményei voltak, végül is az élelmiszeriparnak, a
feldolgozóiparnak kellett a mezõgazdasági követelményekrõl indulva
elõállítani a termékeket. Ennek természetesen meg kell fordulnia. Az
élelmiszeriparnak meghatározott nyersanyagszükséglete van, a meghatározott
minõségi szintet nem lehet másképp biztosítani mint olyan módon, hogy az
egész rendszert összefoglalják, összekapcsolják.
Korábban, a nyolcvanas évek elején egy közgazdásznak olvastam a cikkét,
hogy nem lehet tudathasadásos munkással dolgoztatni. Egyszer exportra kell
gyártatni, másszor belföldi szükségletre (azt tudjuk, hogy nem is ment igazán
jól). Ma már a kettõ szerencsére nem szakad el, az általános minõségi
színvonalat és a követelményeket feltétlen be kell tartani, függetlenül az
értékesítés irányára.
Visszatérek a kérdésekre: mit csinálunk mi azzal, hogy az ún. alapítványi, vagy
KGST, vagy lengyelpiacok mûködnek az országban. Az elsõ válasz a kérdésre,
hogy nagyon sok termékféleségnél nincsenek jó minõségi elõírások,
helyenként egyáltalán nincsenek elõírások. Következésképpen a gyengébb
minõségû termékek olcsóbbak és ezeken a helyeken olcsóbban is adják. Az
más dolog, hogy illegálisan érkezik-e be a termék és azért olcsóbb,vagy van
amelyik a követelményeknek megfelelõen érkezett be, de a minõsége silány
kategóriát jelent. Emiatt a fogyasztóvédelemnek van több dolga, mert a
fogyasztó azt mondja, hogy ötszáz forint is pénz, és azért is megkívánja a
használhatóságot. Nem érdekli, hogy a megfelelõ minõségû terméket
háromszoros áron tudta volna megvásárolni. Ezen piacok kialakulása biztos,
hogy rosszul hat a hazai ipar fejlõdésére, a kereskedelem és az ipar is rossz
néven veszi ezt a tevékenységet, azonban a lakosság igényli. Az
önkormányzatok ezeket a piacokat nem zárják be, gyakorlatilag azért sem,
mert ilyen típusú piacok a világon mindenhol mûködnek. A dologban az a
veszély, hogy ezeken a piacokon értékesítõk nem adóznak, állami
kötelezettségüknek nem tesznek eleget.
A fogyasztóknak a megfelelõ tájékoztatása, a fogyasztók termékek minõsége
iránti igénye egész biztos úgy irányítható, ha a fogyasztó megkapja a megfelelõ
tájékoztatást mindehhez. Beszéltünk már a kereskedelemben a
szakképzettségnek a nem megfelelõ színvonaláról. Beszélnem kell arról is,
hogy Magyarországon olyan fogyasztóvédelem kell, ami a jelenlegi
fogyasztónak az igényét kielégíti
olymódon, hogy ismeretei legyenek, legyen tisztában a jogaival és a
kötelezettségeivel. Ezzel még nincs igazán tisztában, de úgy gondolom, ha
lenne, akkor a reklamációk száma lényegesen nagyobb lenne.
A fogyasztónak élnie kell a jogaival, de ehhez ismernie kell a lehetõségeit.
Végezetül szabad legyen elmondanom, hogy én nagyon szeretném, ha olyan
típusú fogyasztóvédelem alakulna ki, amelynek nem egy ilyen típusú
ellenõrzést kellene végeznie. Ezek hétköznapi ügyek, de sajnos nagyon
fontosak és jelen pillanatban ezek kötik le a fogyasztóvédelmet. És hogy ez
preventív hatású-e? Úgy gondolom, hogy igen, a nagyobb gyártókkal szemben
érvényesített reklamációk hatásosak annak ellenére, hogy maximum
harmincezer forintos bírságot szabhatunk ki. Nagyon sok esetben a gyártók
megteszik az intézkedéseket és következõ vizsgálat alkalmával az elõzõ típusú
hibákkal már kevéssé találkozunk. Nem akarom elviccelni, hogy újakkal igen.
Valójában vannak gyártók, akik megteszik az alapvetõ intézkedéseket, mert
hiszen biztos, hogy mûszaki szakembereknek nem kell különösebben
hangsúlyoznom, hogy a minõséget elõ kell és elõ lehet állítani és semmiképpen
nem lehet csak az ellenõrzéssel biztosítani.
Köszönöm szépen.