ALAPÍTÓ OKIRAT-MÓDOSÍTÁS (egységes szerkezetbe foglalva, a módosítások kiemelve dõlt betûkkel)
Alulírottak annak érdekében, hogy a szociális és kulturális szempontból a társadalom perifériájára kerülõ rétegek reszocializációs lehetõségei növekedjenek, valamint új, hiánypótló preventív és ellátási formák jöjjenek létre, illetve a társadalmi szociális problémák és azok kezelésére tett kísérletek az eddigieknél nagyobb publicitást kapjanak, a "RÉS" Szociális és Kulturális Alapítvány elnevezésû alapítványt hozzuk létre. 1. Az alapítvány célja: A szociális és kulturális szempontból átmenetileg vagy tartósan nehéz helyzetbe került személyek segítése, rehabilitációja, az õket gondozó szállásbiztosító, illetve egészségügyi intézmények (pl.: járóbeteg alap- és szakellátás, utókezelõ, stb.), szolgáltatások, valamint speciális ellátási formák (pl.: rehabilitációs otthon, foglalkoztatási átképzés, stb.) kialakításának és fenntartásának elõsegítése, valamint az ezekhez kapcsolódó elméleti-szakmai munka támogatása; a különbözõ szintû szociális munkás képzés gyakorlati oktatásának segítése, a terepmunka támogatása; a célcsoport érdekérvényesítõ képességének fokozása, érdekvédelmi valamint preventív tevékenység végzése; a szociális problémák és megoldási alternatíváik (különösen a megelõzés) minél ismertebbé tétele az írott és az elektronikus sajtóban, a segítõ munkához szükséges szakanyagok széleskörû ismertetése, "szociális téka" kialakítása. Az alapítvány közvetlen célja az itt írt feladatok megvalósításának megszervezése. Az alapítvány kiemelt célja az egészségmegõrzés, betegségmegelõzés, gyógyító-, egészségügyi rehabilitációs tevékenység, szociális tevékenység, kulturális tevékenység, gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet, hátrányos helyzetû csoportok társadalmi esélyegyenlõségének elõsegítése, az emberi és állampolgári jogok védelme, rehabilitációs foglalkoztatás, a munkaerõpiacon hátrányos helyzetû rétegek képzésének, foglalkoztatásának elõsegítése és a kapcsolódó szolgáltatások. 2. Az alapítvány közhasznú tevékenységi köre: Az alapítvány által ellátott feladatok az 1993. évi III. Tv. (a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény) 88. § (2) bekezdése, valamint az 1997. évi XXXI. Tv. (a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény) 94. § (1), 97. § (1), bekezdései alapján állami, illetve az állam által az önkormányzatokra terhelt kötelezõen ellátandó feladatok. Az alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt. Ennek megfelelõen pártpolitikai tevékenységet nem végez, továbbá országgyûlési képviselõi, megyei, fõvárosi önkormányzati választásokon jelöltet nem állít. 3. Az alapítvány székhelye: 1173 Budapest, Pesti út 237. 4. Az alapítvány alapítói és az alapítvány rendelkezésére bocsátott hozzájárulások:
Az alapítványi hozzájárulást a jelen alapító okirat aláírásától számított 8 napon belül az alapítvány által nyitott bankszámlán kell elhelyezni. 5. Az alapítvány induló vagyona 60 000 Ft azaz Hatvanezer forint. Az alapítvány nyitott, ahhoz bármely belföldi és külföldi természetes és jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezet pénzbeli vagy természetbeni adománnyal, vagyonrendeléssel csatlakozhat. Feltételhez rendelt, vagy meghatározott célra rendelt alapítványi hozzájárulás elfogadásáról a kuratórium dönt. Az alapítvány bankszámlája (bankszámlái) feletti rendelkezésre jogosult személy a kuratórium elnöke és egy tagja, azaz Dr. Göncz Kinga és Gaál Mária. 6. Az alapítványi vagyon felhasználása: 6/I. A felhasználás módjai: 6/I/1. Az alapítványi
célok megvalósítását szolgáló
intézmények, létesítmények, szervezetek
létrehozása.
6/I/8. Egyéb felhasználási módok a kuratórium döntése alapján. 6/II. Pályázat:
Az alapítvány bármely cél szerinti juttatását
pályázathoz kötheti. A pályázat nem tartalmazhat
olyan feltételeket, amelyekbõl a az eset összes körülményeinek
mérlegelésével - megállapítható,
hogy a pályázatnak elõre meghatározott nyertese
van (színlelt pályázat). Színlelt pályázat
a cél szerinti juttatás alapjául nem szolgálhat.
6/III. Vagyongyarapodás: Az alapítvány céljaira felhasználható az induló vagyon teljes mértéke, kamata és egyéb hozadéka, valamint a csatlakozásból származó felajánlások, ezek kamatai és egyéb hozadékai. Az alapítvány vagyonának felhasználásáról a kuratórium dönt. 6/IV. Vállalkozási tevékenység: Az alapítvány vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez, gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt az alapító okiratban meghatározott tevékenységekre fordítja. 6/V. Befektetési tevékenység: Az alapítvány az 1997. évi CLVI. törvény 26. §-ának k) pontja szerinti befektetési tevékenységet végezhet. Az alapítványnak Befektetési Szabályzatot kell készítenie, amelyet a kuratórium fogad el. Az alapítvány - a gazdálkodása során elért eredményének felosztási tilalma következtében - a befektetési tevékenységébõl származó eredményét sem oszthatja fel. 6/VI. Az alapítvány váltót, illetve más, hitelviszonyt megtestesítõ értékpapírt nem bocsáthat ki. 7. Az alapítvány szervezete: 7/I. Az alapítvány vezetõ szerve a kuratórium. 7/I/1. A kuratórium összetételére vonatkozó szabályok: 7/I/1/A. A kuratórium az alapítvány kezelõ és képviseleti szerve. Hat személybõl álló testület, melynek elnökét és tagjait az alapítók kérik fel. A kuratórium elnöke és tagjai az alapítvány céljai szerinti tudományágak és non-profit gyakorlat elismert elméleti, gyakorlati szakemberei közül kerülnek felkérésre. 7/I/1/B. Nem lehet vezetõ
tisztségviselõ, illetve nem vehet részt a kuratórium
határozathozatalában az a személy, aki vagy akinek
közeli hozzátartozója (Ptk. 685.§ b) pont), élettársa
a határozat alapján:
7/I/1/C. Nem lehet vezetõ tisztségviselõ az a személy sem, aki - az adózás rendjérõl szóló törvény szerinti köztartozás kiegyenlítése nélkül - megszûnõ közhasznú szervezetnél, annak megszûntét megelõzõ két évben legalább egy évig töltött be vezetõ tisztséget. 7/I/1/D. Nem kizárt, hogy a vezetõ tisztségviselõ egyidejûleg több közhasznú szervezetnél töltsön be hasonló tisztséget. A vezetõ tisztségviselõ, illetve az ennek jelölt személy azonban köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet elõzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejûleg más közhasznú szervezetnél is betölt. 7/I/1/E. A kuratórium üléseit szükség szerint, de évente legalább egyszer tartja. 7/I/2. A kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozik: 7/I/2/A. Az alapítvány
éves tervének és költségvetésének
elfogadása, valamint az éves tevékenységrõl
az igazgató beszámolójának jóváhagyása.
7/I/2/C. Az alapítvány
igazgatójának kinevezése, leváltása,
díjazásának és költségtérítésének
megállapítása, továbbá hatáskörének
és jogosultságainak meghatározása.
7/I/3. A kuratóriumra vonatkozó szabályok: 7/I/3/A. A kuratórium döntéseit egyszerû szótöbbséggel hozza. szavazategyenlõség esetén a kuratórium elnökének szavazata dönt. Ugyancsak egyszerû szótöbbséggel történik az alapítvány éves beszámolójának jóváhagyása is. 7/I/3/B. A kuratórium üléseit az elnök hívja össze. Ennek indokolatlan elmaradása esetén bármelyik tagnak joga van a kuratórium ülésének összehívására. A kuratóriumi ülés összehívása akkor szabályszerû, ha az írásbeli meghívót az elnök vagy a tag az ülés napja elõtt 15 nappal ajánlottan a megadott címre postára adta. A tervezett napirendet az írásbeli meghívón fel kell tüntetni. Az üléseket az elnökvezeti, amelyekrõl jegyzõkönyvet kell készíteni. Az ülések levezetõ elnöki funkciója a tagok bármelyikére átruházható. 7/I/3/C. A kuratórium ülése akkor határozatképes, ha a szabályszerû meghívásra a tagok legalább 2/3-a megjelenik. A második szabályszerûen összehívott kuratóriumi ülés mindenképpen határozatképes, függetlenül a jelenlévõk számától. A nem szabályszerûen összehívott kuratóriumi ülés csak teljes létszám esetén hozhat érvényes határozatot. 7/I/3/D. A kuratórium ülését össze kell hívni a Felügyelõ Bizottság elnökének kérésére. Amennyiben ez a kéréstõl számított 30 napon belül nem történik meg, a Felügyelõ Bizottság elnöke jogosult összehívni a kuratóriumi ülést. 7/I/3/E. A kuratórium ülései általában nyilvánosak. Az alapítvány kuratóriuma indokolt esetben, az alapítvány gazdasági érdekeinek védelmében, illetve személyi kérdések tárgyalásakor a kuratórium bármely tagjának javaslatára zárt ülést tarthat. A zárt ülést az elnök rendeli el. 7/I/3/F. A kuratórium elnöke - két kuratóriumi ülés között - levélszavazás útján is kérhet határozatot a tagoktól. A levélszavazás útján hozott döntés érvénytelen, ha bármely kuratóriumi tag írásban az ülés összehívását kéri a levélszavazás tárgyával kapcsolatosan. 7/I/4. A kuratórium ügyrendje: A kuratórium döntéseirõl nyilvántartást kell vezetni, a nyilvántartásnak a kuratórium döntéseinek tartalmát, sorszámát, idõpontját és hatályát, illetve a döntést támogatók és ellenzõk számarányát (esetleg személyét) is tartalmaznia kell. A kuratórium döntéseit az érintettekkel írásban köteles közölni, illetve a döntések az alapítvány székhelyén is megtekinthetõk. Az alapítvány irataiba, a tevékenységrõl készült beszámolókba - elõzetes idõpont-egyeztetés után - munkanapokon 8-16 óra között az alapítvány székhelyén van mód, az iratok tárolása is ott történik. A közhasznúsági jelentés, a gazdálkodási adatok nyilvánosságra hozatala a 8/I.-8/III.pontokban részletezettek szerint történik. 7/I/5. Az alapítvány mûködése, szolgáltatásainak igénybevétele a következõképpen történik: 7/I/5/A. Az alapítvány
szállást biztosító intézményeinél
a hatályos szakmai jogszabályoknak megfelelõen, az
intézmény rendjének, Házirendjének elfogadásával:
7/I/5/B. Nem intézményes
szállásbiztosító szolgáltatások
esetén:
7/I/6. A kuratórium tagjai: Elnök:
Tagok:
Naszvadi Tibor Németh László Dr. Pik Katalin Zolnay János 7/II. Az alapítvány kuratóriumának elnöke: 7/II/1. Az alapítvány hivatalos képviselõje a kuratórium elnöke. A képviseleti jogot az ügyek meghatározott körére a kuratórium határozattal átruházhatja a kuratórium megnevezett tagjá(i)ra. Ez nem érinti a vagyongazdálkodási kérdéseket. 7/II/2. A kuratórium elnökének hatáskörébe tartozik minden olyan kérdés, amelyre a kuratóriumnak nincsen kizárólagos hatásköre. A kuratórium elnöke hatáskörének egyes elemeit a kuratórium bármely tagjára és - az SZMSZ-ben leírtaknak megfelelõen - az igazgatóra átruházhatja. A kuratórium elnöke nem ruházhatja át az igazgatóra az eredetileg a kuratórium által reá átruházott hatásköröket, valamint az igazgató feletti munkáltatói jogok gyakorlását. 7/III. Az alapítvány igazgatója. 7/III/l. A kuratórium az alapítvány ügyeinek operatív irányítására igazgatót nevez ki 3 évi idõtartamra. Az igazgató felett a munkáltatói jogkört a kuratórium elnöke gyakorolja. 7/III/2. Az igazgató hatáskörébe tartozik minden olyan kérdés, amelyre vonatkozóan az alapítvány kuratóriumának vagy a kuratórium elnökének nincsen kizárólagos hatásköre. 7/III/3. Az igazgató minden évben április 30-ig köteles az elõzõ évi tevékenységrõl a Felügyelõ Bizottság és a kuratórium elõtt beszámolni. A beszámolóhoz mellékelni kell a könyvvizsgáló által hitelesített mérleget. Szintén április 30-ig kell elkészítenie a közhasznúsági jelentést, melyet a kuratóriumnak kell benyújtania. 7/IV. Az alapítvány felügyelõ szerve a Felügyelõ Bizottság. 7/IV/1. A Felügyelõ Bizottság (továbbiakban: FB) három tagú testület, elnökét és tagjait az alapítók kérik fel. A Felügyelõ Bizottság ellenõrzi az alapítvány mûködését és gazdálkodását. Ennek során a vezetõ tisztségviselõktõl jelentést, a szervezet munkavállalóitól pedig tájékoztatást vagy felvilágosítást kérhet, továbbá az alapítvány könyveibe és irataiba betekinthet, azokat megvizsgálhatja. 7/IV/2. Az FB összetételére vonatkozó szabályok: 7/IV/2/A. Nem lehet az FB elnöke vagy tagja az a személy, aki az alapítvány kuratóriumának elnöke vagy tagja, illetve a közhasznú szervezettel a megbízatásán kívüli más munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik, valamint aki az alapítvány cél szerinti juttatásából részesül - kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehetõ nem pénzbeli szolgáltatásokat -, továbbá, aki a jelen pontban meghatározott személyek hozzátartozója. 7/IV/2/B. A közhasznú szervezet megszûntét követõ két évig nem lehet más közhasznú szervezet vezetõ tisztségviselõje az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszûntét megelõzõ két évben legalább egy évig - vezetõ tisztséget, amely az adózás rendjérõl szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki. 7/IV/2/C. A vezetõ tisztségviselõ, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet elõzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejûleg más közhasznú szervezetnél is betölt. 7/IV/3. Az FB jogai, feladatai: 7/IV/3/A. Az FB tagja az alapítvány kuratóriumának ülésén tanácskozási joggal részt vehet, illetve részt vesz, ha jogszabály így rendelkezik. 7/IV/3/B. A FB köteles az intézkedésre jogosult vezetõ szervet (az továbbiakban: kuratóriumot) tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy az alapítvány mûködése során olyan jogszabálysértés vagy a szervezet érdekeit egyébként súlyosan sértõ esemény (mulasztás) történt, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése a kuratórium döntését teszi szükségessé, valamint abban az esetben, ha a vezetõ tisztségviselõk felelõsségét megalapozó tény merült fel. 7/IV/3/C. A kuratóriumot az FB indítványára - annak megtételétõl számított harminc napon belül - össze kell hívni. E határidõ eredménytelen eltelte esetén a kuratórium összehívására az FB is jogosult. 7/IV/3/D. Ha a kuratórium a törvényes mûködés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, az FB köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó szervet. 7/IV/3/E. Az FB hatásköre az alapítvány igazgatója által elkészíttetett éves költségvetési terv, és a könyvvizsgáló által hitelesített éves gazdálkodási beszámoló véleményezése a kuratóriumi döntés elõtt, a gazdálkodás vizsgálata és ellenõrzése törvényességi és célszerûségi szempontból, valamint a kuratórium ill. annak bármely tagja ellen jogszabálysértés esetén eljárás kezdeményezése, ellenük folyó polgári peres eljárásban az alapítvány képviselete. 7/IV/4. A Felügyelõ Bizottság tagjai: Elnök:
Tagok:
László Tiborné 7/IV/5. Az FB ülései, ügyrendje: 7/IV/5/A. Az FB üléseit szükség szerint, de évente legalább egyszer tartja. Üléseit az FB elnöke hívja össze, annak indokolatlan elmaradása esetén bármely tagnak joga van az FB ülésének összehívására. Az FB ülését össze kell hívni a kuratórium elnökének vagy a könyvvizsgálónak a kérésére. Üléseinek összehívására, határozatképességére, határozathozatalára, üléseinek nyilvánosságára a kuratóriumra vonatkozó szabályok vonatkoznak. 7/IV/5/B. Az FB maga dönt ügyrendjérõl. Az ügyrendben az FB döntéseinek tartalmát, sorszámát, hatályát, valamint a támogatók és ellenzõk arányát (esetleg személyét) is tartalmazó nyilvántartás vezetés módjáról, a döntések érintettekkel való közlésérõl és azok nyilvánosságra hozatalának módjáról rendelkeznie kell. 8. A beszámolási kötelezettség: 8/I. Az éves beszámoló: Az alapítvány - a vonatkozó jogszabályi elõírások szerint összeállított - éves beszámolóját az FB véleményezése után a kuratórium hagyja jóvá, a tárgyévet követõ május 31-éig. Az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejûleg elkészítendõ közhasznúsági jelentés elfogadása - a jelölt határidõig - szintén a kuratórium hatáskörébe tartozik. 8/II. A közhasznúsági jelentés (beszámoló), annak valamennyi része nyilvános, amelybe bárki - az alapítvány mûködésérõl, az igénybe vehetõ szolgáltatásairól információgyûjtés, tájékozódás érdekében - betekinthet, arról saját költségére másolatot készíthet. Az alapítvány székhelyén biztosítani kell a közhasznúsági jelentések hozzáférhetõségét. 8/III. Gazdálkodási adatok: Az alapítvány vállalja, hogy végzett tevékenységeinek és gazdálkodásának legfontosabb adatait a "Népszabadság" címû napilap hasábjain is nyilvánosságra hozza. 9. Megszûnés: 9/I. Az alapítvány vagyona: A megszûnõ alapítványnak a megszûnésekor rendelkezésre álló vagyona sem az alapítókhoz, sem a csatlakozókhoz nem kerülhet vissza. Az alapítvány megszûnése esetén - az adózás rendjérõl szóló törvény alapján fennálló esedékes köztartozásainak és egyéb esetleges kötelezettségeinek kiegyenlítése után - fennmaradó vagyont hasonló célú alapítvány támogatására kell fordítani. 9/II. Köztartozások: Az alapítvány megszûnése nélkül csak a közhasznú jogállásának a megszûnésekor is köteles a fennálló esedékes köztartozásait rendezni. 10. Egyéb rendelkezések: 10/I. Jelen alapító okiratban nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyv szerinti, illetve a mindenkor hatályos egyéb jogszabályi rendelkezéseket kell figyelembe venni. Budapest, 1999. március " ".
|