Bagi Zsolt
Érzéki emlékirat
Az emlékezés az ember legbensõbb magánügye – gondolhatnánk. Az emlékeket felidézni, magányos óráinkban a tûnt idõn elmélkedni, emléktárgyainkat néha elõvenni, a fényképalbumokban megdermedt pillanatokat lapozni: mind–mind a lélek magánéletéhez tartoznak. Mintha az emlék lételeme lenne ez a magányos introspekció. Aztán vannak persze más emlékezési módok is: barátokkal söröskorsók mellett, szülõkkel a diavetítõ, vagy a szuper 8-as vászna elõtt, volt osztálytársakkal érettségi találkozókon. De ezek vagy harsányságukkal, vagy egyoldalúságukkal mégsem azt az élményt jelölik, mint az a bizonyos magányosság. Mintha az a sokszor érzett kényszer, hogy emlékeimet másokkal is megosszam éppen ennek a magányosságnak lenne következménye. És vajon ugyanez az oka az e kényszer hatására elindult emlékidézés szülte unalomnak, a százszor hallott történetek délutánjainak is? Hogy az emlék olyannyira privát dolog, hogy már-már megoszthatatlan?
"Az ideális irodalmi mondat születhet a képzeletbõl, születhet a tapasztalatból, de képzeletét a tapasztalatában, tapasztalatát a képzeletében kell megmérnie. Képzeletem számára a tapasztalatom, tapasztalatom számára a képzeletem lesz azon egyetlen lehetséges világi instancia, amelynek segítségével kívül kerülhetek azon, amin belül vagyok. Közvetítõ nélküli világban nem csak élni nem lehet, de normális mondatokat sem lehet leírni." 1 |
"Egyszerûen egy szó fogalmazódott meg, helyesebben hívódott le bennem: emlékiratok. Emlékiratokat akarok írni. Több ember idõben némiképp eltolt, párhuzamos emlékiratát. Kicsit úgy, ahogyan Plutarkhosz életrajzokat. És ez a több ember mind én lehetnék, anélkül, hogy én lennék." 2 |
"Én csak azt írhatom ami az enyém, [...] s immár nem is hiszem, hogy eme önmagukban teljesen lényegtelen és érdektelen személyes történések összefüggéseinél lényegesebb történésekrõl beszélni remélhetnék..." 3 |
"...most hát azzal vigasztalom magam, miközben kellemetlen õszi náthámat kúrálgatom, s ezért agyam nem alkalmas semmi másra, de taknyosan is lényeges dolgok körül kószál, hogy eszembe juttatom a berlini õszöket." 8 |
"Az ösztönnel csak látszat szerint élem át emberi szabadságomat – ezt a tételt akartam megdönteni, amikor az Emlékiratok könyvét írtam. De rá kellett jönnöm, hogy még az ágyban is befolyásol a politikai szabadság hiánya." 9 |
"Néha éppúgy, mint ahogy Éva Ádám egy bordájából született, álom közben egy nõ született bennem, combom egy kényelmetlen helyzetébõl. ezt a nõt az az élvezet szülte, amelyet már-már megízlelhettem, s azt képzeltem, hogy õ nyújtja nekem ezt az élvezetet. Testem, amely az övében a maga melegét érezte, próbált közelebb férni hozzá, amikor megint felébredtem." (EI. 6.) |
" Nyilallás, mely örömre talál a fájdalomban, s talán ettõl ugrottam föl a helyemrõl, a szégyen rémült örömétõl, arcom végigcsúszott csipkés ruháján, föl, majd az archoz ért, hûvös ajkának kemény érintése könnyektõl fölázott bõrömön, valamit keresett vele, tétován, de csillapíthatatlanul, gyorsan rá kellett lelnie, és én is kerestem valamit arcának érinthetetlen simaságán, ügyetlenül, mohón, s abban a pillanatban, mikor ajka rátalált az ajkamra, a pillanatnak abban a töredéknyi idejében, mikor ajkának hûvös formáját, e gyöngéd türemlést, e bûvös ívelést megéreztem ajkamon, s õ is valami hasonlót, mert nem nyílhatott el az ajka! feje a vállamra hanyatlott a kényszerû visszavonástól, ugyanakkor karjaival erõszakosan átkarolt, hogy ne érezzük, holott mindketten õt éreztük meg magunkban, a halott szájának íze ült ki ajkunk peremére, és nélküle immár nem is tudtuk egymást megérinteni." 12 |
"A mondatok hossza az írói tudás szintjérõl vagy állagáról árulkodik. |