Hárs György Péter
Oszipov poétikája
"Oszipov egy orosz kisvárosban tartotta esküvõjét, majd rögtön
utána fiatal feleségével Moszkvába utazott. Az egyik állomáson, két órával érkezésük elõtt,
az a kívánsága támadt, hogy a pályaudvar kijáratához menjen és egy pillantást vessen a
városra. Úgy tudta, a vonat elég hosszú ideig áll az állomáson, de mire néhány perccel
késõbb visszatért, az már ifjú feleségével együtt elrobogott. Amikor otthon öreg dajkája
megtudta, mi történt, fejét csóválva így szólt: 'Ennek a házasságnak nem lesz jó vége.'
Oszipov akkor nevetett ezen a jóslaton. Mivel azonban öt hónappal késõbb elvált a
feleségétõl, kénytelen volt a vonatról való leszállását utólag 'tudattalan tiltakozásnak'
minõsíteni házasságkötése ellen. A város, melyben ezt a tévcselekményt elkövette, évekkel
késõbb igen jelentõs lett számára, mert ott lakott valaki, akivel a sors szorosan
összekapcsolta. A tévcselekmény elkövetésének idején azonban nem ismerte, sõt, létezésérõl
se tudott. De magatartásának misztikus magyarázata úgy szólna, hogy abban a városban azért
hagyta ott a moszkvai vonatot, feleségével egyetemben, mert meg akart nyilatkozni elõtte
jövendõ sorsa, mely az ott lakó nõhöz való kapcsolat alakjában reá várt.
" 2 |
"nem az a költõ feladata, hogy valóban megtörtént eseményeket
mondjon el, hanem olyanokat, amelyek megtörténhetnek és lehetségesek a valószinûség vagy
szükségszerûség alapján. A történetírót és a költõt ugyanis [...] az különbözteti meg
[...], hogy az egyik megtörtént eseményeket mond el, a másik pedig olyanokat,
amelyek megtörténhetnének. Ezért filozofikusabb és mélyebb a költészet a történetírásnál;
mert a költészet inkább az általánosat, a történelem pedig az egyedi eseteket mondja
el." 5 |
"Egy jelenleg harminchét éves hölgy [...[ leghatározottabb emléke szerint tizenkét és fél éves korában egyszer elõször ment látogatóba vidékre, iskolatársnõkhöz, s amikor a kertbe lépett, azonnal az az érzése támadt, hogy itt már járt egyszer; a lakószobákba lépve megismétlõdött ez az érzés, annyira, hogy már elõre tudni vélte, milyen helyiség következik, milyen kilátás nyílik onnan stb. [...] Amikor ezt a látogatást tette, tudta, hogy barátnõinek egyetlen fivérük van, aki nagybeteg. A látogatás során látta is a beteget, úgy találta, hogy nagyon rossz bõrben van, és magában azt gondolta, bizonyára hamarosan meghal. Mármost néhány hónappal elõbb az õ egyetlen fivére volt nagybeteg, diftériája volt, neki magának pedig hetekig a szülõi háztól távol, egy rokonnál kellett laknia. Úgy emlékszik, hogy fivére elkísérte a barátnõknél tett látogatásra, sõt azt hiszi, hogy a fiúnak ez volt az elsõ nagyobb szabású kirándulása a betegség után; emlékezete azonban ezeken a pontokon sajátosan bizonytalan, holott minden egyéb részlet - különösen a ruha, amit aznap viselt - rendkívül élesen elõtte van. [...] Barátnõinél mármost analóg helyzettel került szembe: egyetlen fivérük életveszélyben volt, és nemsokára meg is halt." |
"Vannak dolgok, amelyeket önmagukban nem szívesen nézünk, de lehetõ legpontosabb képük
szemlélése gyönyört vált ki belõlünk, mint például a legcsúnyább állatok vagy a holtak
ábrázolásai. Ennek az az oka, hogy a felismerés nemcsak a bölcsek számára gyönyörüség,
hanem a többiek számára is - csak éppen kisebb mértékben. Azért örvendenek a képek nézõi,
mert szemlélet közben megtörténik a felismerés, és megállapítják, hogy mi micsoda, hogy ez
a valami éppen ez, és nem más. Ha viszont történetesen elõbb még nem látták az ábrázolt
tárgyat, akkor nem az utánzás adja az élvezetet, hanem a mûvészi feldolgozás, a szín vagy
valami más ilyen ok." 9 |