Seregi Tamás
Profanizált vagy mitizált
- fenomenológiai kezdemények -
1. A módszer
Módszertani megjegyzésekkel szeretném kezdeni, még akkor is, ha tudjuk, egy módszer vagy csak valamiféle reziduum, mely utólagos és reflexív, vagyis a tárgy elérhetõségét és ellenõrizhetõségét hivatott biztosítani, vagy, rosszabb esetben, a tárgytól független vizsgálódási forma, azaz - és talán sajnos - elõzetes, és tárgyát maga állítja elõ.2. Az idõ matematizációja és az idõmetaforák
Mielõtt azonban részletesebben kifejtenénk ezeket a negatív konklúziókat, tekintsünk bele az idõ ábrázolásának két fajtájába, a matematikai és a metaforikus sematizációba, hogy a témát felvetõ körlevél meghatározásainak megértéséhez közelebb jussunk. 1 A definíciókkal a következõ problémák vetõdhetnek fel: 1. nagyon bizonytalan a két fogalom emlék-karaktere; 2. nagyon nehezen helyezhetõek el a különbözõ idõábrázolásokon.3. Az idõ "balesetei"
A konstitúció problémáját azonban szintén egy kis bevezetéssel kell kezdenünk, még mindig a fenomenológiánál maradva, azon belül is Husserl egyik gondolkodásmódbeli fordulatánál. Az az originális tapasztalatra épülõ rendszer, amit Husserl már második nagy fõmûvében, az Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie (1913) címû munkájában felvázolt, késõbb, a húszas években megrendülni látszott, ez a megrendülés pedig a "genetikus fenomenológia" eszméjéhez kapcsolható. A genetikus szempont bevezetése az "egy csapásra jelenvalóvá váló", kész appercepciók mögött elhelyezkedõ tudati teljesítményeket kívánta feltárni, s ennek a törekvésnek azután komoly következményei lettek a rendszer egészére nézve. Megrendült ugyanis az originalitás fogalma, vagyis a jelenben észlelt tárgy abszolút önadottsága. A válság persze igazán nem válság volt, tehát nem olyan tragikus, ahogy ebbõl a néhány szóból kitûnik, inkább fejlõdés, a fenomenológiai mezõ kibõvítése, mely természetes módon járt együtt bizonyos megoldásra váró problémákkal. Az egész fordulatból most minket csak az érdekel, ami fogalmainkat megalapozhatja, és amit talán már elõbb be kellett volna vonni a vizsgálódásba - a jamais vu jelensége. Az a jamais vu, mely természetes módon utal az említett husserli problematikára, a genetikus horizonttudat kérdésére. "Horizont nélkül nem lehet percepcióm, percepció nélkül horizontról beszélni értelmetlen" - értelmezi egy Husserl-kutató a kérdést. Ez annyit jelent, hogy az érzékelés problémája a percepció-appercepció fogalompáron belül kezdett problematizálódni Husserl számára. Minden percepcióról elmondható ugyanis, hogy struktúrájában egy eredendõ "hozzágondolást" (Mitmeinung) hordoz, vagyis minden percepció egyszersmind appercepció, azaz ad-percepció is. Ennek két következménye van, az egyik, hogy az ismeretlen fogalma igencsak problematikussá vált, a másik pedig, hogy az eredet kérdése került a vizsgálódás középpontjába. "Minden ismeret egy eredeti ismeretszerzésre utal; amit ismeretlennek nevezünk, mégis rendelkezik az ismertség struktúraformájával, a tárgyéval, közelebbrõl a térbeli tárgyéval, a kulturális objektuméval, az eszközével stb." 8 - állítja Husserl. A jamais vu tehát eddig lehetetlennek tûnik, illetve visszautal a korai gyermekkor problémakomplexumára (ebbe most megint csak ne menjünk bele). A lényeg, hogy az idõ konstitúciója, amelyrõl az iménti idézetben rejtetten és tulajdonképpen szó volt, minden tudati jelenséget átfog, s ugyanakkor értelemmel is telít. Az elõzetesség maga az értelem, a megérthetõség. S itt újra egy érdekes problémába ütközünk, amely szintén fontos lesz majd késõbb, ez pedig az irracionalitás és a transzcendencia kérdése. Husserl álláspontja elég egyértelmû, s kissé Hegelre emlékeztet: "A transzcendencia minden formájában... az egon belül konstituálódó létkarakter." "...az értelmetlenség maga is az értelem egy módusza, s értelmetlensége az értelmetlenség beláthatóságában áll." 9 Egy másik helyen elismeri ugyan, hogy az idõtudat áramában sodródó faktum önmagában irracionális, de ebbõl nem szabad elhamarkodott következtetéseket levonnunk: "Mindebben (az idõ passzív konstitúciójában) a faktum irracionális, viszont maga csak az a priori ahhoz mint egológiai faktumhoz tartozó formarendszerén belül lehetséges" 10 - állítja. S most következik a konklúzió, amelybõl végre mi is továbbléphetünk: "S ezzel kapcsolatban nem szabad átsiklanunk afölött sem, hogy a faktum és irracionalitása maguk is struktúrafogalmak a konkrét a priori rendszerén belül" (u.o.). Mit is jelent ez a konklúziószerûség, mely inkább csak utalás egy kimondatlan vagy megmagyarázatlan tételre? Egyrészt annyit, hogy az értelmetlenség maga is az értelem egy modifikációja, másrészt azonban, s ez a fontosabb számunkra, hogy az értelem bármely rendszere szükségszerûen magába foglalja az értelmetlenséget, mivel a struktúra maga erre kényszeríti. Az értelmetlenség azonban az értelem határa, nem tagadása, az igaz-hamis immanenciájának transzcendens kizárt harmadikja, amely viszont ennek ellenére jelen van minden egyes struktúrában. A tudat tehát soha nem képes önmagát abszolút teljességében birtokolni, még akkor sem, ha rajta kívül minden létkijelentés értelmetlen. Husserl ezt határozottan ki is jelenti: "Minden olyan törekvés értelmetlen, amely az igaz lét univerzumát úgy próbálja elgondolni, hogy az a lehetséges megismerés, a lehetséges tudat univerzumán kívül helyezkedik el." 11 Ha azonban az említett implicit elõfeltevéshez közelebb kívánunk jutni, idéznünk kell egy korábbi megjegyzést is (1913), amely már kifejezetten az idõtudatra vonatkozik:
"A transzcendentális abszolútum, melyet a redukció során kialakítottunk magunk számára, igazság szerint nem a végsõ; inkább olyan, mely maga is egy mélyebben fekvõ és teljes mértékben, sajátos értelemben konstruált valami, és eredete egy végsõ és valóságos abszolútumban van." 12 |