Schubert Gusztáv - Tatár György - Tillmann J.A.
Hollywood felett az ég. Beszélgetés a celluloid-angyalokról
Schubert: A transzcendencia az utóbbi tíz évben
- a Ghost, az X-akták majd a Hatodik érzék óriási
sikere óta -- hihetetlen módon átjárja
az amerikai filmet: alig van film, amiben fel ne bukkannának
angyalok, ördögök, kísértetek, ufók,
ufó-hívõk, új new ages pszichológiai
trendek, különféle szekták. Az X-akták
szlogenje -- "az igazság odaát van" -- a századvég
talán legdivatosabb jelmondata lett. Angyalok, ördögök,
kísértetek, parafenomének korábban is
szerepeltek az amerikai filmekben, csak mindig valamiféle zsánerben,
például a horrorban vagy a scifiben. A 90-es évek
abban hoz újat, hogy a halál kérdéseirõl,
a túlvilágról beszélni, angyalokat, kísérteteket
mutatni, ehhez már semmiféle zsáner nem kell,
merthogy ez többé nem mesebeszéd, hanem halálosan
komoly dolog, nem periféria, hanem fõsodor. Mi lehet ennek
a változásnak az oka?
Tatár: Folyik a planetáris méretû globalizáció.
Az, amirõl most beszélünk, tulajdonképpen
a hülyeség globalizációjaként foglalható
össze, de ezt nem csak ironikusan mondom, hanem úgy gondolom,
hogy ez valószínûleg az egyik aspektusa a globalizációnak.
Régen általános szinkretizmusnak hívták,
most globalizációnak hívják.
Tillmann: Egy interjúban a Jean dArcot alakító
Milla Jovovich, a kérdésre, hogy vallásos-e,
határozottan közölte, hogy nem vallásos, õ
spirituális. Öntudatos válaszában kinyilvánította,
hogy ismeri a korszerûség követelményét,
távol áll tõle a régies religiozitás,
és tud élni a mai szellemi felhozatallal. A spirituális
salátabár kínálata tényleg példátlanul
széles, és önkiszolgálásra ösztökél.
Ami a világ hitvilágáról korábban
tudományos publikációkban jelent meg, az már
egy ideje popverzióban -- édesvízben felengedve,
kötelezettségmentes kiszerelésben -- kapható.
Tulajdonképpen meglepõ, hogy a filmipar csak mostanában
reagál erre a globális piaci átrendezõdésre...
Tatár: Okkal gondolhatjuk, hogy a mindenkori tudomány-felfogásnak
köze van ahhoz, hogy a mindenkori tudományon kívüli
szféra hogyan jelenik meg. Ha a tudományosságban
a hiper-racionalitás és az elfogulatlan, módszeres
objektivitás uralkodik, a spirituális tébolyra
is ez lesz jellemzõ. Tudományosnak akarja tudni magát.
A Stigmata egészen jellegzetes példája ennek
a tudomány- blõdlinek, a kumráni tekercsektõl
a nag-hamadi kódexig az egész hittudomány és
az egyháztörténet bele van keverve a filmbe.
Tillmann: A paranormális filmekben is a tudomány
logikáját és logisztikáját használják,
elég belenézni az X-aktákba, a legképtelenebb
zöldség is tudományos mázzal van leöntve.
A hagymázra a tudományos színezet üti rá
a hitelesség pecséjét.
Tatár: Tisztára úgy mûködik, ahogy
Kierkegaard Don Juanról szóló írása
szerint a kereszténység hozza létre az érzékiséget,
furcsamód épp azáltal, hogy kirekeszti a szellem
világából. Valahogy így idézi elõ
a tudományos típusú racionalitás ezt a
fajta mai babonás hitvilágot, amely ettõl fogva
körülveszi. Hajdani korok félmágikus mítoszai
úgy jelennek meg benne, mint a valóság objektív
és kutatásra váró mélyszerkezete.
Ez a kor a tudományos módszerekkel felderíthetõ
túlvilág és lélekvándorlás
kora.
Tillmann: Már a francia forradalomban megjenik ennek
a klasszikus példája: a racionalitás korának
csúcsfokán templomot emeltek az Ész-istennek,
és az észkultusz megsértését mint
blaszfémiát büntették. A ráció
mitikussá válván egy ponton nyíltan vallásként
mutatkozott meg.
Tatár: Amivel persze csak a saját titkát
mondta ki.
Tillmann: És azóta tulajdonképpen idõrõl
idõre átlendül az inga egyik végletbõl
a másikba. A 10-es, 20-as évek expresszionista filmjeiben
látni a maihoz hasonló misztikus hullámot: a
Gólemtõl A kék hegyig. Utóbbi fõszerepében
Leni Riefenstahl, aki késõbb rendezõként már
egy másik kultusznak , a "XX század mítoszának"
áldozott.
Tatár: Shirley MacLean filmjében (Ég és
föld között), mely ennek az ezredvégi miszticizmusnak
egyik korai filmes jelentkezése, hosszú-hosszú
jelenetek vannak, amelyek mintha a Däniken-filmekbõl lettek
volna kivágva. Däniken hazudozása egyszerûen üzleti
vállalkozás volt, mint mondjuk az ufóbiznisz.
Az Ég és föld között jelentõs lépést
tesz elõre Dänikenhez képest, itt ugyanis nem az
történik, hogy az isteneket leleplezik le mint ufókat,
hanem az ellenkezõje. Az ufókat leplezi le, mint isteneket.
Itt kinyilatkoztatás történik. Shirley MacLean
elolvasta Dänikent, és isten beszédét hallotta
belõle.
Tillmann: Vallás és tudomány évszázados
hidegháborújának is köszönhetõen
a religiózus tradició -- a logikája, a nyelve,
a képvilága -- látszólag meghaladottá
vált. Ezért a globalizált populáció
legszélesebb körei számára mindaz, amit
hagyományosan a vallás hozott szóba, az most
a tudományos-technicista dizájnt használó
ufológia, "korszerû" köntösében
értelmezetõ. Ami nemcsak mérhetetlenül ellaposítja,
hanem el is odázza a kérdéseket. Mert ha mindenre
a "földönkívüliek" felbukkanása
a megoldás, akkor már nem is kérdés az
élet, az értelem, a lét eredete. Akkor elég
keresni a gabonaköröket, a távoli jövevények
nyomait.
Tatár: Tömérdek ember él a világban,
aki ezekben a dolgokban valóban hisz, ufóklubokban tölti
az életét, anyagot gyûjt az elméletéhez.
&k a tudományos tiltást összeesküvésnek
tekintik, mondván, hogy a tudományos intézmények
ellenérdekeltségük miatt nem engedik ezeket a spirituális
ihletettségû teóriákat azonos súlyú
konkurensként fellépni. Számukra az adott kor
tudományos paradigmája nem más, mint világ-összeesküvés.
Ezt a jelenséget érdemes összehasonlítani
a bibliai szöveg félreértelmezésével.
Az Ószövetség -- soha, sehol nem vonja kétségbe
igazából sem az idegen istenek létezését,
legalábbis kereken nem mondja ki, hogy nincsenek. Azt mondja,
hogy "ne legyenek neked más isteneid!" Nem vonja
kétségbe azt sem, hogy halottak szellemét meg
lehet idézni és jóslásra lehet kényszeríteni,
lásd az endor-i boszorkány történetét
Saullal. Csak éppen mindezt tiltja. Ez ellen a tiltás
ellen lázad fel a New Age. Nem rendelkezik új ismeretekkel,
csak lázad. Gnosztikus lázadás, de megváltó
gnosztikus tudás nélkül. Ez borzasztóan
fontos különbség.
Tillmann: Akárcsak Hollywood és vidékének
sajátos hiedelemvilága. Emerson szerint az amerikai
vallásosság kezdettõl meglévõ sajátsága
az önmagára hagyatkozás, a selfreliance. Ezért
is alakulhatott ki ott a közösség és a religiozitás
új fajtája. Egy vallástudós, Otto Kalschauer
nemrég arra a megállapításra jutott, hogy
az amerikai isten-élményt nárcisztikus magányosság
jellemzi. Ahány individuum, annyiféle spirit.
Schubert: Tehát kire-kire rábízzák
hogy újra találja fel a vallását? Azért
kérdezem, mert a 90-es évek ez new ages szellemiségében
valami ilyesmit érzek, a kiindulópont szerint a régi
világ, a kereszténység és a ráció
világa rombadõlt, kinek-kinek szabadságában
áll vallást alapítani.
Tillmann: A kereszténység története
kétféle kisiklást ismer. Az egyik, amikor egy
hatalmi struktúrával összefonódva totális
religiózus kontroll alakul ki, s ez egészen az inkvizícióig
vezet. A másik pedig az, amikor egyre inkább szétágazik,
egyre színesebb képzeletmintákat mutató
vallásosságra bomlik fel. Amerikában elõbb
a kereszténység különbözõ mutáció
jönnek létre, majd ennek a "keresztény"
fogékonyságnak a talaján a mormonoktól
a vudun át, a pueblo animizmusig, lásd Castaneda, bármi
burjánzásnak indulhat.
Schubert : A kétely - még a hitbéli kétely
is -- nagyon fontos eleme az újkori európai kultúrának,
az amerikaiak nem egészen úgy gondolják. Prakticisták,
a hitben is valami nagyon egyértelmû dologhoz szeretnének
eljutni. A new age-dzsel az a legnagyobb problémám,
hogy miközben lépten-nyomon azt hangsúlyozza, hogy
megrendült a hagyományos vallásosság, illetve
hogy a tudomány képviselte haladás-hit sem hihetõ
tovább, képtelen új egységet teremteni,
ahogy Hamvas mondja: "ezek az irányzatok éppen
úgy, mint az alexandriai és hellenisztikus gnósis
túlnyomó része, nem megújulási,
hanem felbomlási jelenségek."
Tatár: Bocsánat, egy mondatot hadd szúrjak
közbe. A new age-nek az európai tradíció
egyik legfontosabb alapját képezõ fogalomhoz, a
hithez az égvilágon semmi köze nincs. Más
dimenziókat használ. A középkori gondolkodók,
filozófusok, teológusok számára hit és
tudás problémája, harca, egymáshoz való
viszonya, igazi, mély, gondolati probléma volt. Ehhez
képest a new age világát úgy lehetne jellemezni,
mint a tudományos tudás valamiféle furcsa, megzavarodott
viszonyát a spirituális tudáshoz. Úgy
hogy még abban sem vagyok egészen biztos, hogy a tradicionális
hit megrendüléséhez mekkora köze van ennek
a dolognak. Sokkal több köze van ahhoz, amit az európai
tradíció mágiának, varázslásnak
nevezett, amirõl egyáltalán nem gondolta azt, hogy
hamis hit. Tudta, hogy annak semmi köze a hithez. Az, ha tetszik,
nem másféle hit, hanem hamis tudás.
Tillmann: A tudományos és a spirituális
tudás közti zavar egyik következménye az elhallgatás
volt. Hosszú ideig hallgatás övezte ezeket a kérdéseket.
Aztán egyre harsányabban -- és egyre torzabb
hangon --kezdték el firtatni õket. Mintegy húsz
éve magyarul is megjelent az Élet a halálon túl
címû könyvecske -- szerzõje, Moody azóta szektát
alapított -- hosszú sorok álltak ott és
várták a könyv megjelenését. Az emberek
ki voltak éhezve a túlnani tudósításra.
Ami elég régi és némileg érthetõ
érdeklõdés. Van aki ennek központi jelentõséget
tulajdonít az emberré válásban:a filozófus
Hans Jonas szerint -- a szerszámkészítés
és a képalkotás mellett -- a túlnan határára
állított emlékmû, a síremlék teszi
emberré az embert. Errõl a különös emlékezésmédiumról
tényleg elmondható, hogy a "médium az üzenet".
A megalitokig visszavezethetõ kiindulópontja az emberi
kultúrának, mindennemû kép-zésnek. Végsõsoron
a mozgókép-kultúra is ennek köszönheti
létét.
Tatár: Az 50-es, 60-as években még nagy
számban készültek a tradicionális "vallásos"
filmek. A Ben Hurban az összes csoda - mint a leprások
gyógyulása -- a szemünk láttára zajlik
a vásznon. Abszolút kedvencem, a Kirk Douglas játszotta
Mózes. Látjuk, ahogy a két kõtáblára
mintha lángszóróval lõnék rá
a Tízparancsolatot. A mai spirituális film egész
eszköztára - de csak az eszköztára! - ezekbõl
a kosztümös giccsfilmekbõl ered.
Schubert: A ketté választott Vörös-tengert,
ha jól tudom, a mai napig mutogatják a hollywoodi látogatóknak.
Egy szerkezet segedelmével a turisták száraz
lábbal kelhetnek át a Vörös-tengeren. Az amerikai
képkultusz (nem véletlen, hogy ott lett a moziból
filmipar) és az európai hit találkozása
nagyon begerjesztett valamit.
Maguk a filmek nem sok szót érdemelnének, de
a jelenségnek szerintem korszakos jelentõsége van,
ezért érdemes beszélgetni róla. Nem mindegy,
hogy milyen Hollywood fölött az ég, mert az az ég
borul szinte az összes mozinézõ fölé.
Nagy kérdés, miért nincs a 20. században
vallásos film, vagy keresztény film. Pontosabban miért
csak a magasmûvészetben létezik ilyen. Rossellini, Bresson,
Bergman, Tarkovszkij csak az art mozik katakombáiba jutnak
el, egy maroknyi mûvészethívõ elé, nem õk
adják a hit nyelvét, a hit képeit. Régen
ez nem így volt.
Tatár: Én hajlok egy leegyszerûsített
magyarázatra. A magas középkorban is alapvetõen
kétféle vallásosság élt egymás
mellett. Mondjuk az egyiket Aquinói Szent Tamás képviselte,
a másikat pedig a tõle 200 méterre, a piacon zöldséget
árusító Mici néni. Hollywood esetében
mindössze az történik, hogy a filmeket a Mici néni
csinálja. A Tamásnak nincs se pénze, se ideje,
se energiája, valószínûleg kedve sem arra, hogy
õ állítsa elõ a mindennapi betevõt. &
a Summa contra gentilest írja. Most próbáltam
hirtelen elgondolni, ha Bergmannak kellene leforgatni a ketté
váló Vörös-tengert, vajon hogy oldotta volna
meg? Függetlenül attól, hogy ilyen filmet sosem csinálna.
De ha mégis, valószínûleg egy baltával
kifaragott arcú nordikus férfihõs, komor hangon
felolvasná a bibliai szöveget. És csak az õt
hallgatók arcán látnánk, hogy valóban
megnyílt-e a menekülõk elõtt a tenger. Egy ilyen
film tömegméretekben valószínûleg nem eladható.
Schubert : A minimalista Bresson akart rendezni egy Genezis-filmet.
Az lett volna ilyen, az özönvíz arcokon elmesélve.
A Bábel tornya - belülrõl. A huszadik század
egyik legnagyobb - keresztény - filmese a mozi felõl nézve
a dolgot, igazi képromboló volt.
De visszatérve a középkorra, a kora-reneszánsz
óta a tömeg a magasmûvészeteten nevelõdött,
a templomban Giotto vagy Michelangelo freskóit látta.
Hol van az már. Szóval, ha kifogásunk van a new
age ellen, látnunk kell, hogy sikerét a kereszténység
gyengeségének, csökkenõ népszerûségének
köszönheti. Kitöltötte a vákuumot.
Tatár: A sixtusi kápolna le lett gyõzve.
Mici néni megnyerte a meccset.
Tillmann: Ez a probléma a barokkban robban be, a barokk
festészet tökélyre fejleszti az illuzionizmust.
A film tulajdonképpen ennek a barokk technikának az
örököse. Igen sajátos kompromisszum ez Aquinói
Tamás és Mici néni között.
Tatár: Vagy a Tamások között, hogy
a Mici néniknek ezentúl ezt fogjuk eladni.
Tillmann: Mindhárman arról beszélünk,
hogy a képnek különös hatalma van. Amit a zsidó
tradíció tudvalevõen elég hamar észlelt
és kellõen szankcionált. Mert a kép, ahogy
Flusser mondja, eredendõen a világban való tájékozódás
segítésére szolgál. Térkép,
hogy eligazodjunk a világban. Csakhogy a kép hajlamos
elfedni azt, amit ábrázol. A kép használata
képimádattá fajul. Hollywood esetében
is képkultuszra bukkanunk, amely mögött egy sztárkultusz,
vagyis egy csillaghit húzódik. És ennek a csillaghitnek
a különbözõ szerpapjai szerveznek számunkra
látványosságokat. Ennek a kultusza kevereg a
föld különbözõ spiritualizmusaiban.
Schubert: Ha Mici néni gyõzött, túlgyõzte
magát. A teória, ha úgy tetszik, visszavág.
A kommersz sem tud meglenni summák, rendszeralkotás
nélkül. Mici néni teoretizál, Aquinói
Tamás módjára summázza saját hitelveit.
Tehát a hollywoodi transzcendencia nem úgy mûködik
mint a biblia pauperum: íme, lássátok szemetekkel,
hogyan is néz ki a bûnbeesés. Mert a klasszikus Biblia-filmek
még így mûködtek. Illusztráltak. A new age
túlvilág filmjei nem illusztrálnak, maguk teremtik
a hitet.
Tatár: Egy mondatot hadd szúrjak ide. Van a
Lucas Cranachnak egy olyan feltámadásképe, ami
Krisztust ábrázolja, amint kilép a sírból.
És borzasztóan fontos, hogy a sírt õrzõ
római légionáriusok úgy tántorodnak
vissza, mintha egy szembeötlõen fizikai robbanás
lökéshullámai tepernék földre õket.
Ez közel áll a Biblia pauperum típusú ábrázoláshoz,
de itt csírájában már ott van az összes
hülyeség, ami például a torinói lepel
körül adódik. Ennek a képnek az elõbb
említett értelemben vett tudáshoz - hiszen a
téves tudás is tudás! - sokkal több köze
van, mint bármiféle hithez. Tehát azért
meggyõzõ, azért hihetõ el, hogy Jézus
Krisztus feltámadt, mert látjuk, hogy ez olyan dinamikus
erõvel történt, hogy a földhöz vágta
azokat, akik a közelben voltak. Az ábrázolás
már nem eléggé szimbolikus, éppen átbillen
science-fiction realizmusba. Innen már csak egy ugrás
az az állítás, hogy a torinói leplen tulajdonképpen
a feltámadást kísérõ -- szó
szerint idézem, mert nagyon szeretem - "hõ- és
fényjelenségek hagytak nyomot".
Schubert: A Csodás álmok jönnek, vagy a
Hatodik érzék szóról szóra ennek
a szellemiségnek, vagy testiségnek a jegyében
fogant. Ezeknek a filmeknek a klasszikus dramaturgiához az
égvilágon semmi közük. Mindkettõ a tapasztalaton
túlit akarja kézzelfoghatóan bizonyítani.
A Csodás álmok jönnek megmutatja a túlvilágot.
Ott barangolunk másfél órán keresztül
a túlvilágon, akkor tehát léteznie kell.
A történet másodlagos, (egy halott férfi
keresi halott feleségét, aki öngyilkossága
miatt pokolra jutott), mindössze az a célja, hogy plasztikussá
tegye a túlvilág mûködését. Dante
forog a sírjában, õ ugyanis nem a túlvilág
létére, hanem az evilág titkaira keresett magyarázatot
odaát. A hatodik érzék története
ugyancsak eléggé soványka. A nagy poénja,
hogy a film végén kiderül, a fõhõs halott
és ennek ellenére létezik. A film nálunk
is óriási kasszasiker lett, nem a sztorija, nem a kísértetek
látványa miatt, egy B-szériás horrorban
is több a rémség, hanem, mert "bizonyíték"
a túlvilág létére. Az evangéliumok
elmesélnek egy rendkívüli történetet,
ez a történet a bizonyíték, és ebbõl
a bizonyításból ered a hit, a "torinói
lepel" - és a századvégi angyalfilmek -
esetében épp fordított a helyzet. Ezek a filmek
nem drámai eseteket akarnak elbeszélni, bizonyítékot
akarnak szolgáltatni. Hiszem, mert lehetetlen - mondja a kereszténység,
hiszem, mert kézzelfogható.-mondja a new age. A new
age ott végzõdik, ahol a kereszténység kezdõdik.
A kétségeknél.
Tillmann: A klasszikus hit, illetve tudás problematikája
ez, azáltal hogy a tudományra testálódott
az abszolút igazság letéteményesének
a szerepköre, megszûnik a transzcendencia. A tudomány
által feltárt igazságon túl nincsen semmi.
Illetve, ami mégiscsak homályban marad, azt majd a holnapi
tudomány fogja feltárni. És ezáltal az,
ami túl van a tudományon, jelesül, hogy "a
világ van" elsikkad, és válasz nélkül
marad. Szóval erre a kérdésre, "az egyetlen
misztériumra" a tudomány, sem a mai, sem a holnaputáni
állapotában nem ad választ, mert nem tartozik
az illetékességi körébe. Azáltal
viszont, hogy abszolút érvényességre tart
igényt már jó kétszáz éve,
a tudható és a hihetõ viszonylatrendszere egészen
megváltozott a középkorihoz képest. Akkor
még hit és ráció, hogy úgy mondjam,
kölcsönös tiszteletben tartották egymás
felségterületeit.
Tatár: Ha harcoltak is egymással. Anélkül,
hogy a hit fogalmát megpróbálnánk definiálni,
tradicionális értelemben a hiten mindenekelõtt
azt értették, ami elvileg sem tudható. Egyszerûen
ami nem tartozik a tudás felségterületéhez.
És innen fakadt aztán a harc állandóan
a hit és tudás közt, hogy ez vagy az a terület
most hová is tartozik. Abban a jelenségben, amirõl
beszélünk, az az ijesztõ, hogy a tudományos
paradigmák továbbfejlõdésének útja
valóban kifürkészhetetlen. Mindez a zagyvaság
egy napon tudományos paradigmává is válhat.
Elméletileg nem tartom kizártnak, hogy például
idõvel kiderítik, hogy a lélekvándorlásban
van valami, amit experimentális módon is megpróbálnak
majd kikutatni. A paradigmaelméletébõl tudjuk,
hogy ez nem azon múlik, hogy be tudják-e bizonyítani
vagy nem, hanem hogy tudományos kérdésnek tartják-e
vagy sem.
Tillmann: Pár évvel ezelõtt az amerikai
parafizikai társaságot felvették az amerikai
fizikai társaságok szövetségébe.
Tatár: Jelentõs lépés abba az irányba,
amirõl beszélünk. Mindez egyre távolabb visz
attól, amit a hit valamikor jelentett. Egészen feltûnõ
az is, hogy még a mi beszélgetésünkben is
ingadozunk a nyelvhasználatunkban, és gyakran hitnek
nevezzük a hittõl egészen idegen jelenségeket.
A felvilágosodástól kezdve egyre ironikusabb,
egyre pejoratívabb értelemben használják
a "hit" fogalmát, magyarul elkezdik annak a köznyelvi
fordulatnak a mentén értelmezni a hitet, hogy "nem
tudom, csak hiszem". Na most a tradícióban a hit
ezt soha nem jelentette.
Schubert: A new age spiritualizmusa ennek ellenére a
hit örökösének tartja magát, ami magánügy
volna, ha ezt az újfajta spiritualizmust nem a pillanatnyilag
legerõsebb kommunikációs rendszer tekintené
saját tudásának, lelkiségének,
vallásának. Nemcsak a filmekrõl van szó,
ahogy a tudomány és a hit megjelenik a televízióban,
abban megint nincsen köszönet.
Legyen bár mégoly tudományos vagy hittel teljes
egy mûsor, abban az információ-áradásban,
amit tévémûsornak nevezünk, akarva-akaratlan kivetkõzik
önmagából. A képözön teljes összevisszaságban
sodorja magával a legkülönfélébb ismerettörmelékeket,
hittörmelékeket, és mindez valami hihetetlen kaotikusan
és irtózatos erõvel tódul a nézõ
képébe. A szinkretizmust, a globális vallási
vagy tudományos katyvaszt a televízió gyártja
le nekünk. Márpedig, amit a televíziók sugallnak,
az lesz a korszak "világvallása". A média
másik fontos aduja: miközben a vallásosság
és a tudomány egy civil számára megfoghatatlan
rébuszokban beszél, a filmek hús-vér bizonyítékot
hoznak például arra nézve, hogy van-e élet
a halál után. Az Egyenesen át (Flatliners) például
megmutatja, hogy orvostanhallgatók egy csoportja hogyan kísérletezik
azzal, hogy klinikai állapot halálát mesterségesen
elõidézve, hogyan tudnak két percre, aztán
három percre, aztán tizennégy percre odaátra
átmenni. "Egyetlen vallás sem ad választ
arra, mi van odaát, eljött az orvostudomány ideje!"
- mondja az egyik medikus a filmben. Igazi "hit-tudományos"
idea.
Tatár: Nekem nem az az igazi problémám
ezekkel a filmekkel, hogy micsoda hülyeségeket állítanak,
hogy pl. kísértetek jelennek meg a filmben, pedig a
valóságban ez nem is így van. Nekem gõzöm
sincs arról, hogy ez hogyan van valójában. Tehát
nem ez a bajom, hogy ezek a filmek kolosszális mennyiségû
babonás hitet terjesztenek, hanem az, hogy semmiféle
egyszer s mindenkorra elkötelezettséget diktáló
törvény vagy szabály nincs ebben: bármi
bárhogy lehet.
Schubert: Ha összehasonlítanánk a Berlin
fölött az ég eredetijét és az amerikai
remake-jét, akkor világossá válna, hogy
Wenders ereje nem abban rejlik, hogy õ árnyaltabban mutatja
meg a Berlinben kóricáló angyalokat, hanem abban,
hogy a kérdésfeltevése egészen más.
Ha úgy tetszik, Wenders is azt állítja, hogy
vannak angyalok. Csakhogy míg az amerikai angyalok szerepeltetése
nagyjából abban ki is merül, hogy bizonyítékai
legyenek a túlvilágnak, tehát annak hogy létezik
valamilyen transzcendens, Wenders angyalai nem bizonyítékai
semminek, ellenkezõleg, zavarba ejtenek. Hogy miért akar
egy angyal emberré válni, azon van mit töprengeni.
Amerika angyalait nézve az ember csak megnyugvást érez,
végre megtudtam a moziban, hogy van élet a halál
után, megtudtam, hogy vannak angyalok. A hit bonyolult kérdéseire
- a magánélet, egészség, betegség,
stressz kérdéseire nemkülönben -- a new age-tõl
nagyon prakticista és nagyon amerikaias válaszokat kapunk.
Szóval nekem az a problémám ezzel a századvégi
csodavárással, hogy igazából betetõzi
azt az ultraracionalizmust, ami ellen lázad, kézikönyvekbe
sûríti a megválaszolhatatlant, mi a világ, mi
az ember, mi a hit?
Tatár: A nézõ úgy megy haza, hogy
lehet, hogy így van, következésképpen lehet,
hogy van élet a halál után, következésképp
lehet, hogy megnyugszom. És lehet, hogy nem félek többé.
Talán-okból és lehet-ekbõl összeszerkesztett
az egész világ.
Tillmann: Az, amit most szóba hoztál, tulajdonképpen
a filmes kvalitás kérdése. Azt látom,
és ez némi derûre azért okot ad, hogy aki egy
kicsit is magánál van, az hihetetlenül szkeptikus
és ironikus filmeket csinál, illetve nézõként
ugyanily módon viszonyul az élet hollywoodi jelenségköreihez.
Figyelemreméltó frontátrendezõdés
folyik körülöttünk: mintha a hit és a szkepszis
évszázados háborúsága után
az eddigi ellenfelek egy közös táborban találnák
magukat az új idõk spirituális zanzájával
szemben.
Tatár: E filmek egyik legfontosabb funkciójának
az tûnik lenni, hogy megakadályozzák az embert ama kérdés
felvetésében: van-e Hollywood a halál után?
Schubert: Ez szinte végszónak hangzik.