Hannes
Böhringer
Életmûvészet, újra a szemlén
Mûvészeti
fõiskolánkon, Braunschweigben elõadássorozatot
rendeztek "Az én hetvenes éveim" címmel.
Különbözõ generációkhoz tartozó
tanárok emlékeztek az idõközben nosztalgikussá
vált, hatvannyolc utáni évtizedre. Nekem is vissza
kellett emlékeznem a hetvenes éveimre. Az évtized
elsõ felét egyetemeken töltöttem, vizsgákat
tettem, a második fele fõként tanítással
telt a Düsseldorfi Mûvészeti Fõiskolán.
A végén visszamentem az egyetemre. Berlinbe költöztem.
Mindkét vizsgadolgozatomat az életfilozófiáról
írtam, egy századeleji filozófiai irányzatról,
amelyet késõbb az egzisztenciafilozófia váltott
fel. Az életfilozófia az ember "egzisztenciáját"
még nem a világ és a természet összefüggésébõl
kivetve látja. Szinte még átfogja, miként
a szellem régebbi fogalma, az élet természetét
és történetét. Kisdoktori dolgozatom témájául
Georg Simmel (1858-1918) fiatalkori írásait választottam.
Simmel a modern nagyvárosi élet fenomenológusa
volt. Ám a szkeptikus megfigyelõ végül egy
életmetafizikát írt. Egyik tanítványáról,
Bernard Groethuysenrõl (1880-1946) írtam a disszertációmat.
Groethuysen Simmel gondolkodásából hiányolta
a történelmet mint a köznapi tapasztalat és
a metafizika ("világnézet") közvetítõjét,
a történelem hatalmának elismerését.
Ez Wilhelm Dilthey kései munkásságában találta
meg. Dilthey és Groethuysen számára az élet
természet, amely hajtóereje a történelemnek
és amely végül önéletrajzilag individualizálódik:
"élmény". (A kifejezés még nem
volt annyira elhasználva.)
Megszenvedni
a szenvedélyeket
Az életfilozófia a történeti-szisztematikus
"antropológiát", az emberiség élményeinek
történetét és tipológiáját
írja le. Groethuysen "Philosophische Anthropologie"
(1930) címû mûvének két fejezete kezdettõl
fogva lenyûgözött: "A római-görög
életfilozófia" és az "Akaratgátlás"
az Augustinus-fejezetben. Miként Hans Jonas szinte egyidejû
tanulmánya, az "Augustinus és a Szent Pál-i
szabadságprobléma"" , úgy ezek a fejezetek
is az antik filozófia határait jelölik ki, Groethuysen
életfilozófia, Dilthey antropológia névvel
illette, ám az magát "életmûvészetnek"
(ars vivendi) nevezte.
Nekem azonban elõször is el kellett kezdenem olvasni ennek
a régi életmûvészetnek a szerzõit:
Cicerót, Senecát, Epiktétoszt, Plutarkhoszt, Marcus
Aureliust. A szokásos filozófiai tanulmányok során
az ember nemigen akad rájuk. Filozófiájuk újdonságát
nem egy tantétel adja, hanem egy másféle hangnem,
egy új "beállítódás az élethez"
(Groethuysen). Nem kell már az embernek filozófiailag
(vagy mitikus-vallásosan) megbizonyosodnia az életérõl.
Megfordítva: a filozófiának kell bebizonyosodnia
és igazolódnia az egyes ember életében.
Az ember szenved. Nem él ésszerûen, nem él
"a természet szerint", állítja a filozófia.
Szenvedélyekben szenved. A filozófia tõlük
való szabadulást ígér, gyógyulást,
megnyugvást. A legsúlyosabb szenvedés a titkos
félelem a haláltól. A filozofálás
a halál nyugodt jelenvalóvá tételével
megszabadít a szenvedély béklyóitól,
figyelme irányulásának korlátozottságából.
"Arra gondolj éjjel-nappal, mint tudnád nyugodt lélekkel
elhagyni az életet, amelybe sokan úgy kapaszkodnak, s
melyet úgy megmarkolnak, mint a hegyi patak sodrától
elragadottak a part bokrait vagy szikláit. Sokan hánykódnak
nyomorultan a halál félelme és az élet sanyarúságai
között; élni nem akarnak, meghalni nem tudnak."
A halál filozófikus: megszabadít a szenvedélyektõl
és ezáltal nyitottá tesz a világra. A filozofálás
világpolgárrá válást jelent. Csak
a szenvedélyektõl megszabadulva látja az ember,
hogy a világban él, és csak most ismeri fel természetes
érdekeit. Az antik filozófia ezt az önmegtartás
fogalmában ragadja meg. Az újkor az önmegtartást
a "hatalom akarásává" (Nietzsche) fokozza.
A neurózis
mint az életmûvészet egyik formája
Még Kant "Anthropologie in pragmatischer Hinsicht"
(1798) címû munkájában is feltûnik
az antik életmûvészet kozmopolita eszméje.
Az antropológia világ- és emberismeretet jelent.
Ezt az ember utazás és olvasás révén
szerezheti meg, írja Kant. Megismer másokat, és
ezáltal közvetve önmagát is megismeri. Az életmûvészettel
és az antropológiával való foglalkozás
mögött, különösen Németországban,
a tengerrel kevéssé találkozó országban,
mindig a világban való jártasságra való
törekvés rejlik. Groethuysen már az elsõ világháború
elõtt Párizsba költözött.
Az antik életmûvészet azt ígérte,
hogy megszabadít a szenvedések és szenvedélyek
ostromától és ezáltal válhat egyáltalán
életrevalóvá és életbölccsé
az ember. Dilthey felfedezi az antik életfilozófiát
, de ez számára már nem cselekvésre való
életbölcsesség (prudentia), már nem pragmatikus,
hanem csak historikus-meditatív valami: az ember "ráeszmélése"
arra, hogy ki õ, történelmi megjelenésformáinak
sokaságában. De talán a bölcsesség
még bölcsebbé vált, közvetetté
fokozódott és tanácsait a historikusba rejtette.
A régi életfilozófusok olvasása kiélesítette
figyelmemet saját jelenem életfilozófiájára.
Hasonlóságokat fedeztem fel a tantételeikben összebékíthetetlen,
ám életfilozófiai tartásukban szinte megkülönböztethetetlen
antik filozófiák és e század pszichológiai
iskolái között, amelyek tanaikat tekintve hasonképpen
széthasadtak, de már régóta szinkretikus
tanácsadó-irodalommá váltak és zsebkönyvben
mindenki számára hozzáférhetõek.
Ahogy egy zsebkönyv "kéznél van" - mint
encheiridion -, úgy koncipiálták a régi
életfilozófiát is: "Kézikönyvecske"
(Epiktétosz) és "Kézi orákulum"
(Gracián), kis katekizmus velõs mondatokkal, hogy fejben
lehessen tartani: "Súlyos a kényszer, de semmi sem
kényszerít arra, hogy kényszer alatt éljünk."
Rábukkantam Alfred Adlerre, aki elsõként értelmezte
a pszichoanalízist pragmatikus antropológiaként.
Adler minden embert hétpróbás életmûvésznek
tekint, aki "életstílust" alakít ki és
abban egy "élettervet" követ. Ennek célja
a hatalom, a felülkerekedés, de legalábbis a biztonság
vagy az érinthetetlenség. A neurózis is az életmûvészet
egyik - ügyes, bár fárasztó - formája.
A moszkvai perek hatására Adler marxista tanítványa,
Manés Sperber megírja "A zsarnokság analízisé"-t
(1937). Adler pszichológiája nem áll távol
Machiavelli Fejedelemétõl (1532), vagy Gracián
Oráculo manualjától (1647). A stílusa
azonban nem olyan csiszolt, nem Tacituson és Senecán iskolázott
stílus, hanem letaglózó, de hasonképpen
szentenciaszerûen bevésõdõ. Adler nem fejedelmeket
és udvaroncokat figyelt meg, hanem a polgárok és
kispolgárok bolondul neurotikus népét.
Az avantgard,
másként életmûvészet úgy véli:
vagy vele, vagy ellene
Olvastam a régi életfilozófusokat, felfedeztem
Alfred Adlert, tanítottam a düsseldorfi Mûvészeti
Akadémián, és láttam, hogyan válnak
a a mûvészdiákok mûvésszé; hogyan
formálódik át és változik jellegzetessé
tartásuk, viselkedésük, életstílusuk
és érdeklõdésük. Walter Grasskamp indított
arra, hogy ezeket a megfigyeléseket leírjam; eredményük
aztán 1982-ben meg is jelent. Két évvel késõbb
megfigyeléseimet és elgondolásaimat egy elõdásban
folytattam: "Figyelem a fény-árnyékban: az
avantgard". Hogyan szervezik meg látens idejüket azután,
hogy elhagyták a fõiskolát és mielõtt
még néhányukat a mûvészetipar felfedezte
volna. Gyakran öntudatlanul a barokk életmûvészet
szabályait követik: megjelenni és közben láthatatlannak
maradni, mûvészetet csinálni az elsõ pillantás
(a tömegközönség) és a második (az
értõk) számára. Életmûvészet
az élet esetlegességeinek, a hiányzó érdeklõdésnek,
akárcsak a váratlanul nagy közfigyelemnek a higgadt
tudomásulvétele. Egyik sem jelent sokat.
A nyolcvanas évek lázas mûvészeti csúcsüzeme
az én szememben a szimulációnak és a disszimulációnak
az avantgard-metafora felszívta okossága volt, mely már
nem az avantgard-korszak harcos ellenzõi, hanem a mohó
mûvészetipar és a túl közel furakodott
társadalom ellen irányult. Arra a következtetésre
jutottam, hogy a történetfilozófia és a történetfilozófiai
haladásfogalom lehanyatlásával az avantgard figurája
nem válik feleslegessé, életmûvészetté
válik, annak mûvészetévé, hogy belülrõl
szegüljön szembe a mûvészetiparral.
A Düsseldorfi Mûvészeti Akadémia szemináriumain,
diákokkal együtt feldolgoztam az avantgard-metafora történetét,
azzal a be nem vallott céllal, hogy leszámoljak az avantgarddal
mint mûvészettörténeti fogalommal. Az "avantgard
vége" már jóideje a levegõben volt.
A hetvenes évek második felében zajlott le az a
messzire ható klímaváltozás, amely Hegeltõl
és Marxtól Nietzschéhez vezetett. A történetfilozófiára,
a világforradalom és a haladás eszméjére
jellemzõ dialektikus felfogás az általa megragadottakat
eredetileg katonásan aszketikus fegyelemre kényszerítette,
ez aztán nem maradhatott libertiánus kommentárok
nélkül. Az életmûvészet talán
képes volt ennek a tartásnak egy rég bevált,
individuális rendszerrel történõ pótlására.
Egészség,
avagy ingadozó a tapasztalat
Hitem szerint távol voltam az intellektuális divatoktól.
Ám az ember korszerûtlenül is korának gyermeke.
A régi életfilozófusokat tanulmányoztam,
Alfred Adlert olvastam, tanítottam a Mûvészeti Akadémián
és felfedeztem a magam számára - gondoltam - Nietzschét.
Ö, nem oly toleránsan mint Dilthey, aki történelmileg
szelídre volt hangolva, megbetegedéseket, mérgezéseket,
"rossz levegõt", hanyatló életet diagnosztizált
és csak ritkán egészséget, "nagy egészséget".
Nietzsche az antik világ közvetlen aktualizálását
kísérelte meg.
Az antik életfilozófia, az élni és halni
tudás filozófiai mûvészete két filozófián
kívüli forrásból merít: a retorikából
és a medicinából. A régi gyógyítómûvészetet
elsõsorban mint a helyes, az egyes emberhez és környezetéhez
igazodó életmódot, mint dietetikát értelmezték.
A nagy egészség nem ismer elõírásokat.
A szabályozott, bölcsen átgondolt életmódból,
dietetikából és életmûvészetbõl
adódó korlátozások csak azok számára
válnak szükségessé, akiknek figyelniük
kell az önmegtartásra, mondja Nietzsche, a betegeseknek.
Nietzsche aforisztikusan ír. Az aforizmus eredetileg egy gyógyászati
tantétel. ("Rövid az élet, hosszú a mûvészet,
tûnékeny az - alkalmas - pillanat, ingadozó a tapasztalat."
"Építs a kezdetek elé: ha túl késõn
kerül sor egy szerre, a hosszas nélkülözés
miatt a baj erõre kap." ) Az aforizmát a háborúra
és a politikára alkalmazzák, mint szabályokat
a hadúr és fejedelem (Machiavelli), az udvari ember (Gracián),
végül pedig bárki számára, aki élete
politikáját saját kezébe akarja venni és
nem kívánja átengedni másnak vagy a véletlennek.
Az aforizmus egyre jobban fellazítja az iskolás tanokat
és közvetlenül az egyes ember tapasztalatára
és megfigyelésére hivatkozik. Igy szellemessé,
artisztikussá, irodalmiassá válik. A közmondásokhoz,
fabulákhoz, történelmi példákhoz hasonlóan
az aforizmák és maximák mindig is a szónoklat
mûvészetének fegyvertárába tartoztak.
Az írnokok összegyûjtötték a mondásköltészetet
és a bölcsességirodalmat. A szónokok fejbõl
tudják a mondásokat és ügyesen saját
céljaik érdekében vetik be õket. Az antik
életmûvészetben a filozófia a saját
"bölcsességszeretetének" hatása
alá kerül, de annyira, hogy elfeledkezik az õt a
bölcsességtõl elválasztó távolságról,
és egyszerûen átugorja - a retorika segítségével.
Szakadás
etika és esztétika között
Az életmûvészetet a hetvenes évek második
felében a nietzscheanizmus nyomdokvize magasra vetette. A fordulat
"Hegeltõl Nietzschéhez" (Karl Löwith) nemcsak
a modern haladásában való csalatkozást jelentette
("vége van avantgardnak", a "nagy elbeszélésnek",
a történetfilozófiának ), hanem a retorika
újrafelfedezését (dekonstruktivista irodalomelmélet),
és a filozófia irodalmiasítását is
("francia" filozófia).
Életmûvészetként az antik filozófia
diétikussá és retorikussá vált. Értelmes
("természetes") életmódra törekszik
és önmaga meggyõzésére retorikai technikákat
alkalmaz. A mnemotechnikából így lesz meditáció:
mindenkor kéznél tartani, megtanulni, felmondani, megszívlelni
a sarkalatos tanmondatokat, mintabeszédeket, szentenciákat,
mondásokat, aforizmákat annak érdekében,
hogy a külsõ eseményektõl való távolságot:
"a distancia pátoszát" (Nietzsche) meg lehessen
teremteni. Noha az életmûvészet az újkor
kezdetével agresszívebbé válik, velejében
mégis az egyes ember önvédelmének mûvészete
marad a szenvedés (szenvedélyek), az események,
a véletlen és a sors túlhatalmával, vagyis
mindazzal szemben, ami nincs az ember kezében. Az életmûvészet
csak biztos defenzivából támad bölcsességgel.
Szókratész a szónokokkal folytatott vitában
lelt a filozófiára. Számára a filozófiai
nem mûvészet volt, mely tanítható és
begyakorolható, hanem az (újra-)emlékezés
spontán aktusa, melynek legfeljebb bábáskodásra
van szüksége, ám mindennemû retorikai memóriamûvészet
csak megzavarja. Nem így a képzett szónokok. Ök
tudni vélték, mi a jó: a tiszteletteljes, a hasznos
vagy a gyönyörteli. Az életmûvészetben
ez újra felmerül. Olyan kalkuláció ez, mely
az egyiket a másikkal próbálja lemérni és
közvetíteni; a tiszteletreméltót, a politikailag
korrektet, a társadalmilag elfogadottat az egyes ember számára
gyönyörtelivel és hasznossal, a szépet a jóval
összhangba hozni, és az etika és esztétika
közti szakadékot áthidalni. Az eszmény az
erkölcsös ember (vir honestus), udvari ember, honnête
homme vagy gentleman, akinek manírjait ugyanazok a kategóriák
határozzák meg, mint koruk mûvészetét:
ízlés, elegencia, grácia, humor, tapintat, bon
sens stb.
A mûvészet
mint irónia, megcsinált életstílus és
megjelenés
Az antik és kora újkorban megújított életmûvészet
újrafelfedezése a posztmodernre esik. Az avantgard és
a tradíció közti törés elmosódottá
válik. Történetfilozófia, a mindent felforgató
haladásban való hit híján, az eszkatologikus
remény szikrája nélkül vége az új
kategóriájának. A divat, a piac és a múzeum
eszközévé válik. Az új fogalmának
elvesztésével eltûnik a régitõl, így
az antik életmûvészettõl való távolság
tudata is. Feltámad az illúzió, hogy az ember közvetlenül
újraélesztheti.
A posztmodern a modern mûvészet historikussá és
retorikussá válása. A modern mûvészet
az életbe kívánt áttûnni; megkísérelte,
hogy eggyé váljon a munkás indusztriális
mindennapjával ("tárgyilagosság" ornamens,
retorikai díszítmény nélkül), és
hogy a technikát, az építészetet az aszketikus
morállal olvassza össze (Gestaltung, "alakítás").
A modern mûvészet komolyan akarta venni az újkort.
A posztmodernben a modern mûvészet ironikus játékká,
esztétikus díszítménnyé, a posztmodern
honnête homme megcsinált életstílusának
és megjelenésének kellékévé
vált. A jóléti társadalom modern mûvészettel
ékíti magát, de maga nem akar modernné válni.
Az antik életmûvészet a nyolcvanas évek hedonizmusában
mûértõ élni tudássá laposodik.
Vajon az antik életmûvészet újrafelfedezése
több volt-e félreértett epikureizmusnál? A
történelem (a szovjet birodalom összeomlása)
elûzte. A megtévesztõ biztonság eltûnik.
Az életmûvészetnek megint lakonikusan kell helytállnia
az események bizonytalanságában.
A régi filozófiai mûvészet egyik modern olvasata
volt még az, amit Freud munkája céljának
tekintett: "a hisztérikus nyomorúság átalakítását
közös szerencsétlenséggé." A "közös
szerencsétlenséget" az antik filozófiában
még szerencsének (eudaimonia) nevezik.
Beteljesülés
az önkívületben?
A retorika olyan erõ, mellyel másokat és magunkat
meg lehet gyõzni. A filozófiai életmûvészet
él a retorikával. A filozófusnak le kell gyõznie
önmagát, úrrá kell lennie önmagán.
Ha magánál van, "fellegvárában",
miként Marcus Aurelius írja, legyõzhetetlen.
De lehet, hogy ez az erõdítmény csak önáltatás.
A filozófiai életmûvészet mondásai
hatalmában hisz. Ám csak akkor volna hatalmuk, ha valódi
bölcseség sûrûsödne bennük (retorika,
irodalom), és nem pusztán az arra való sóvárgás
(filozófia). A görög tragédia és a kereszténység
ellentmond ennek, az ember önhatalmúságába
vetett filozófiai hitnek. Aki értelmes emberként
egyáltalán nem hajlandó elismerni az önkívület
erejét, miként Pentheusz király Euripidész
drámájában, a Bakkhánsnõkben, az
a téboly martalékává válik.
"Nem tudod, mit cselekszel", mondja a hírnök Oidipusznak
, aki megfejtettnek véli az ember talányát (antropológia).
Az ember tudása és öntudata sosem áll tettei
felett. Ez adja feloldhatatlan tragikumát. Hogy is hihetné,
hogy ura önmagának? - Éppen az ember kényszertõl
érinthetetlennek tartott bensõje, ahová az antik
életfilozófia visszahúzódik, teszi nyilvánvalóvá
Augustinus számára az ember esendõségét:
"Azt akarja az ember, hogy ne legyenek vágyai. És
nem azt teszi, amit akar." Az ember vágyból van.
Beteljesülést csak magán kívül lel. Ez
a határa az antik életmûvészetnek. Ez meglevõként
tételezi az önuralom, a continence képességét,
és követi a bölcs eszményét, aki legyõzte
szenvedélyeit.
Odüsszeusz
hajótörése mint okos életmûvészet
Mi különbözteti meg az értelmet a szenvedélyektõl?
Platón számára maga a filozófia is erotikus
vágy, a szerelem pedig démonikus (A lakoma) vagy isteni
(Phaidrosz) téboly volt. Mindegyik eset túl van a gyógyászati
vagy retorikus kalkulációk hatókörén.
El kell fogniuk bennünket, ha fel akarjuk fogni õket. Igy
hiányzik a distancia ahhoz, hogy "helyes használatukra"
lehessen sort keríteni, ahogy azt az életmûvészet
mindegyre ajánlja. Foucault számára Iszokratész
vagy Xenophon, a szónok, a képzett arisztokrata jobb társaság
az antik életmûvészet rekonstrukciójához,
mint Platón, aki tudatosan kerüli, hogy a filozófiára
a mûvészet (techné) és gyakorlat (aszkészisz)
szót használja.
Michel Foucault szexualitástörténeténetének
második és harmadik kötete: L'usage des plaisirs
(1984) és Le souci de soi (1984) az antik életmûvészet
újrafelfedezésében áttörést
jelentett, bár számomra Pierre Hadot könyve, az Exercices
Spirituels et Philosophie Antique (1981) a fontosabb mû. Még
Foucault szexualitástörténetében is, fõként
azonban recepciójában érzem a klasszicista vágyakozást
a kereszténység elõtti antik kor morál-diétája
és állítólagos "gyönyöreinek
használata" iránt. Filozófusok, költõk,
történészek mindig újra visszaálmodják
magukat a keresztény lávaesõ elõtti pompeji
villába.
Antik szerzõket tanulmányoztam, Seneca szentenciális
stílusáért lelkesültem, és meglepõdtem
Foucault életmûvészet-könyvétõl.
Akaratlanul is egy hullám hátán találtam
magam. Mégis kezdettõl fogva zavart a látszat,
hogy az antik vagy a kora újkori életmûvészet
minden további nélkül aktualizálható.
A jelen partján szétroncsolódva feneklik meg az
életmûvészet, csak roncsként használható.
Számomra Odüsszeusz vált az életmûvészet
mitikus megszemélyesítõjévé. Odüsszeusz
okos. Reménytelen helyzetekben mindig eszébe jut még
valami. Tud beszélni és berendezéseket, hadigépeket
és jármûveket építeni, amelyekkel
tovább tud állni és elszenvedi a következõ
hajótörést. Mûvészete végén
egy hullám meztelenül veti partra a phaiákok földjén.
Az életmûvészet határain, a tudás
végén, az artikuláció (ars) határán
siralom és ujjongás hallatszik - mindkettõ tilos
a filozófiában. A tehetetlenségen való siránkozás
és a váratlan megmenekvésen való ujjongás,
amikor a filozófiai szubjektum, az önhatalmú én
"alávetettként" (subiectum) tapasztalja meg
önmagát, kiterítve a "ernyesztõ"
erosztól (Sappho) vagy más erõtõl, mely
fájdalmat okoz. "Mint a víz, úgy kiöntettem;
csontjaim mind széthullottak." (22. zsoltár)
Siralom és ujjongás, szólítás és
kiáltás szétszakítja az "esztétikai
egzisztencia" látszatát. Csak a bibliai siralom és
ujjongás dalainak bevonásával tudta a kereszténység
monasztikus tradíciója az antik-filozófiai életmûvészetet
átvenni és tovább ápolni. Még az
amerikai popsongban is a cowboy rikkantása (ujjongása)
és a feketék blues-a tartja fenn a versek szólás-bölcsességét.
Csak saját hajótörésében válik
az életmûvészet olyannyira okossá, hogy kudarcát
funkcionálissá tegye és a siralmat és az
ujjongást felfokozott segély- és kifejezõeszközzé
alakítsa. Az életmûvészetbõl egyszerûen
mûvészet lesz.
Turbulencia forradalom
helyett
1979-ben megjelent Hans Blumenberg "Hajótörés
nézõkkel" címû kis könyve. Ebben
Blumenberg az életmûvészet centrális képét,
a hajótörést tekinti végig. Kezdetben a filozofálás
károsulás nélküli túlélése
minden hajótörésnek, ezeknek a szilárd szárazföldön
való valamiképpeni átélését
jelenti. Végül sem szárazföld, sem biztos kikötõ
nem marad, csak a viharos tenger, melyen a roncsokat túlélõtutajjá
kell átépíteni. Poe elbeszélése,
a "Maelström poklában" összeköti a két
végletet: Egy szikláról a tengerörvénybe
tekintve egy halász beszámol arról, hogyan sikerült
egyedül neki túlélnie a Maelströmöt. Otthagyta
csónakját és egy hordócskához (Diogenész
hordója) kötözte magát, az mentette õt
ki a pusztulás örvényébõl.
Nekem úgy tûnik, hogy az életmûvészet
e kataraktikus fordulatának Ezra Pound példásan
modern poétikája felel meg. Az örvény nemcsak
a kor katasztrófája, hanem a katasztrofikus korszak mûvészi
"vortexe" (Pound): örvény az örvényekben.
Ennek turbulenciái még tönkretesznek mindenfajta
retorikus vitorlázatot. Erõterükben mindent összeörvénylenek
és összesûrítenek: egy "image" (Pound),
egy "objet ambigu" (Valéry), egy "je-ne-sais-quoi",
egy "tudomisénmi" válik mindenbõl, ezt
aztán az örvénynek megfelõen bárhogy
lehet értelmezni.
Pound vorticizmusa számomra a modern káoszkutatás
és a termodinamika (Prigogine) popularizálódása,
valamint a lucretiusi turbulenciaelmélet újrafelfedezése
révén vált aktuálissá. Ez is a hetvenes
évek "átfordulásához" tartozik:
a forradalom helyébe a turbulencia mint vezérfogalom kerül.
A vortex mûvészi észlelési mintázatában
a tárgyak, események kiszakíttatnak mindenfajta
jelentéshierarchiából és - elszigetelten,
szétörvényelten - egymással egyenértékûvé
válnak. Ezt az egyenértékûséget, nekem
úgy tûnt, nemcsak melankolikus, hanem filozófiai
közömbösség is áthatotta.
A modern esztétika posztmodern revíziója felméri
életfilozófiai dimenziójának mélységét,
az "aisztétikusat" (Welsch) az esztétikaiban:
észlelés mint gyakorlati megismerés. Én
magam a figyelem (proszokhé) fogalmát részesítem
elõnyben.
Az életmûvészet egy jármû, egy hajó,
amely mondásokból és szentenciákból
áll. Ezek ráirányítják a figyelmet
arra, amire törekedni kell, és arra, amit el kell kerülni.
Elõbb vagy utóbb a hajó örvénybe kerül
és darabjaira hullik szét. Az ember megkapaszkodik egy
úszó roncsdarabban és szerencsésen fennmarad
a vízen. Az életmûvészet mûvészetének
olyannak kell lennie, hogy a figyelmet dogmatikus irányulásán
túlra vesse át és ott siklassa. Végül
az életmûvészet nem egyéb, mint örvénylõ
figyelem, melyben a filozófia közömbössé
vált. "Igazán filozofálni annyit jelent, mint
magán a filozófián gúnyolódni."
(Pascal) Ezért lesz a filozófiai életmûvészetbõl
irodalom (Seneca, Plutarkhosz, Montaigne) és õrzõdik
meg jobban benne, mint a filozófiában. Csehov elbeszéléseiben
Marcus Aurelius rejtõzködik; õ volt Csehovnak a Maelström-beli
hordó. Az életmûvészet közvetetté
vált. A kudarc okosabbá tette.
A szituacionisták
barokk életmûvészete
A képzõmûvészetben életmûvészetként
a szituácionisták és a fluxus-mûvészek
gyakorolták a modern mûvészetet. Az antik életfilozófiának
nem véletlenül központi fogalma a fluxus és
a szituáció. A szituácionisták a sodródás
(dérive) során kutatják a városi "pszichogeográfia"
áramlásait és örvényeit. A fluxus annak
a mûvészete, hogy a "semmi" (Cage) eseménnyé
váljon, egy örvénnyé az idõ áramlásában.
Az élet az igazán produktív mûvész.
A mûvészetnek csak az ehhez szükséges figyelemrõl
kell gondoskodnia.
A mûvészet Robert Filliou számára a "bien
fait", "mal fait" és "pas fait" - a
mindent háromszor csinálni: jól, rosszul és
nem csinálni - egyenértékûsége (és
egyenérdektelensége). Tökéletes (parfait -
ugyanaz a hangzása, mint: pas fait; mondhatni, ugyanaz a jelentése)
az, aki a csinálás és a tevés e három
módját gyakorolja; a jó és a rossz, a mûvészet
és a nem mûvészet stb. különbségének
indifferenciáját . Buddhista bölcsesség pótolja
az antik életfilozófiát.
A szituacionisták megpróbálják a társadalom
"spektákulumát" "szituációkká"
átalakítani, a kommunikáció áramlataira
és örvényeire irányuló szórt
figyelemmé. A vulgármarxista társadalomkritikától
végül eljutnak Gracián desenganojához,
a világszínház "csalatkozásához"
és a barokk életmûvészethez, hogy ebben a
csalatkozásban egyénekként fenn tudjanak maradni.
Újra megjelentetik Gracián "El Héroe"
címû mûvének francia kiadását
, melynek elsõ fejezetében ez áll: "Siker
várományosa, te, aki nagyra törsz, õrizd annak
a mesterségét, hogy mind ismerjenek téged, de senki
se lásson át rajtad!" Minél terjedelmesebb
a tömegkommunikáció, annál jobbnak kell lenniük
az én és a társadalom közti szûrõknek.
Kivált érvényes ez a mûvészekre.
Talán közrejátszott a barokk életmûvészet
újrafelfedezésében a polgári kultúra
eltûnésén érzett halk veszteségérzés
is. Az udvariasság, a "jó formák" felé
való tapogatózás volt ez, sokkal inkább,
mint bárminõ mélyebb moralitás. Mert csak
formák teszik lehetõvé a formabontást.
Sajtot eszik
a kurátor
Graciánt azonban Pascallal, Augustinus kedvelõjével
kell kiegyensúlyozni. Gracián azt hiszi, hogy uralja a
megtévesztést, az illúziót, a szimulációkat
és disszimulációkat, és képes õket
harci fortélyként önnön védelme és
híre érdekében kifelé fordítani és
kezelni. Pascal ellentmond: a képzelõerõ megtévesztésein
nem lehet úrrá lenni.
A filozófus saját mondásainak sajkájában
kapaszkodik meg - nem mintha kizárólag saját mondásai
hordoznák, hanem mert azt hiszi, hogy víz és áramlás
(ész, élet, szellem) van, mely sajkáját
és õt hordozza. Képzelgés, hit. "Lehet
valaki a világ legnagyobb filozófusa, és lehet
akármilyen széles a deszka, amelyen áll, ha szakadék
meredezik alatta, hiába gyõzi meg róla az értelme,
hogy biztonságban van, a döntõ szót képzelete
mondja ki. Bizony sokan nem bírnák elsápadás
és verejtékezés nélkül elviselni ezt
a gondolatot."
"Gadamer" - hallom Thomas Kapielskit, a barokkosan elmés
írót és rajzolót, amint hozzám szól
- sajt . "Az életért viselt gond teszi az embert
kurátorrá, így van ez, és ezért nevezik
így." Az életmûvészet (le souci de soi;
az önmagáért viselt gond) a mûvészetiparban
és egy mûvészeti fõiskola biztos állásában
ér véget. Gadamer - a sajt konzerválja a tejet.
A folyékony megszilárdul. De még mindig ízletes,
mégha másként is, tápláló,
el lehet fogyasztani és meg lehet emészteni. A sajt ennyivel
van elõbbre a múzeumnál. Ezért inkább
sajt a tradíció.
Nekem úgy tûnik, hogy az életmûvészet
- tágabb értelemben tekintve - azért van, hogy
a mûvészet és filozófia összegyûjtött
sajtját ne gyûjtsük halmokba, hanem éljük
fel. Ahogy a concept art kísérlet volt arra, hogy a (modern)
mûvészetet a nem mûvészettõl meg lehessen
különböztetni és így fogalamilag és
intézményesen biztosítva legyen, úgy az
életmûvészet a konceptuális indefferenciára
és bizonytalanná tevésre játszik. A különbségek
mûvészet, divat, dizájn, életstílus,
reklám, technika és tudomány közt közömbössé
és folyékonnyá válnak, ha a sajt meg van
emésztve. Mûvészet és filozófia ekkor
megint felmerül - váratlanul itt-ott, talán más
néven, mint egy "tudomisénmi". És a meglepett
figyelem megint felélénkül.
Tillmann J.A. fordítása