Hannes Böhringer
McClaud õrnagy önuralma*
A westernfilm hõse
a cowboy. A cowboy marhákat legeltet, és egy vasútállomásra
hajtja a gulyát. Onnan aztán Északra fuvarozzák
az állatokat, a nagy mészárszékekre. A marhahajtás,
a legelõrõl a vasútállomásra vezetõ
út: út a természeti állapotból az államiságba.
Miközben a marhákat tereli, a cowboy szembetalálkozik
egy szekérkaravánnal. Telepesekkel. Amerikának nincsenek
merev határai. Nincs végérvényesen definiálva.
Amerika: egy új világ honfoglalása. Az egész
világ amerikanizálódik. Az amerikai honfoglalás
Nyugat felé tartó vándorút. A végén,
a Csendes-óceán partján, Hollywoodból kiindulva
aztán az egész világon elterjed a honfoglalás-mítosz,
az Újvilág mitológiája. Az új világba
történõ bevonulás azonban mindig veszedelmes.
Ezért a telepeseknek a szekereikbõl szekérvárat
kell alkotniuk. A westernbeli kisváros sem más, mint egyfajta
szekérvár, erõdszerû pihenõhely a Nyugatra
vezetõ úton. Egész Amerika egy szekérvár,
mely bármikor képes mozgásba lendülni és
továbbvonulni. A bevonulás az ígéret földjére,
Amerikába: út az új világ vadonába.
A szekérvárat indiánok fenyegetik. De ott az állandó
belsõ veszély is - a barbár állapotok, az
erõsebb és kíméletlenebb joga: módos
gazdák zsarnokoskodnak szegény farmereken, banditák
terrorizálnak rettegõ polgárokat.
A cowboy tehát tereli a marhákat, és találkozik
egy veszélybe került szekérkaravánnal. Hátrahagyja
az állatok nyáját és az embernyáj segítségére
siet. A cowboy az ostromlott szekérvár, Amerika megmentõje.
Ahogyan a marhahajtás, úgy ez az oltalom is az átmenetet
segíti a természetes állapotokból a törvényes
viszonyokba, a vadonból a civilizációba. Ami a gulyának
halált jelent a mészárszéken, az a bevándorlók
nyájának élet és szabadság. A cowboy
feláldozza nyáját, és feláldozza önmagát,
minthogy számára nincs hely abban a rendben, amelynek létrejöttéhez
hozzásegít. A normál polgári élet nem
tûr meg különleges jelenségeket. A westernhõs
még seriffként is csak ideiglenesen maradhat meg benne.
Így nem tehet mást, mint hogy továbbnyargal, vagy
feladva hõsi életét megházasodik, családapává,
polgárrá válik. A hõs mindig egyedülálló,
kivételes valaki. Éppen, mert számkivetett, vagyis
kívülesik a polgári törvényen és
jogon, képes azokat meggyökereztetni vagy visszaállítani.
Mivel õt nem kötelezi a polgári jog és a szokványos
morál, egy másfajta erkölcsiség kell hogy vezesse:
a feddhetetlen ember, a lovag erkölcse. Így bármily
közönséges is a marhahajcsár hivatala, a cowboy
mégis lovag, arisztokrata Amerika demokratikus társadalmában.
Amitõl a cowboy egyedülállóvá, hõssé
válik, az a kifosztottság. A nyáj, melyet legeltet,
nem a sajátja. Tõle elrabolták. A nyájat jelentheti
a család is: szüleit, testvéreit vagy feleségét
megölték. A privát bosszú és a szekérvár
megmentése gyakran egybeesik. De lehet a nyáj akár
egy banda, amibõl a cowboynak ki kell válnia, hogy a szekérvár
hõs védõjévé válhasson. A banda
gyakran valamelyik déli állam hadseregének maradéka,
hajdani katonák csapata, akik számára a polgárháború
nem ért véget, akik tovább harcolnak a saját
kontójukra. A westernhõs nemegyszer a néhai déli
hadsereg harcosa, katonatiszt, aki elvesztette nyáját, hadseregét,
országát - de megõrizte nemességét.
Az egykori déli hadsereg katonája mint westernhõs
a polgárháborút követõ megbékélés
figurája, áldozat, amely az Egyesült Államokat
újraegyesíti. Számkivetettségében a
westernhõs megtévesztésig hasonlít a gonosztevõhöz.
Gyakran ez utóbbi sem mentes az arisztokrata vonásoktól.
A hõs abban különbözik tõle, hogy a szekérvárat,
a westernbeli városkát nem veszi birtokba, nem zsarnokoskodik
fölötte, hanem felszabadítja és védelmezi,
sõt még saját magától is megszabadítja,
amikor kivágtat belõle. Ha ugyanis ott maradna, ideiglenes
karizmatikus hatalma elnyomó autokráciává
válnék. A westernhõs nemcsak a saját becsületének
õre, nemcsak egy életstílus megtestesítõje,
mint Robert Warshow állítja, hanem súlyos feladat
is hárul rá: Amerika megmentése. Ezt a feladatot
akkor teljesíti maradéktalanul, ha nem él vissza
a megmentõ tettbõl nyert személyes hatalommal, ha
e hatalmat korlátozza, vagy feladja. A westernfilm ,az Újvilág
mitológiája Amerika civilvallása. A pacifista szekták,
a westernbeli asszonyok tiltakozásával szemben az erõszakot
igazolja - s egyúttal korlátozza.
Ha így nézzük, az 1948-ban John Huston által
forgatott gengszterfilm, a "Key Largo" inkább western,
semmint film noir, annak ellenére, hogy a jelenben játszódik,
s nem Nyugaton, hanem Délen, egy Florida mellett húzódó
korallszigeten. Frank McCloud õrnagy volt a második világháborúban.
Amikor a háborúból visszatér, nem képes
többé eligazodni a normális világban. További
életét a periférián, nem a vadnyugaton - hisz
az már nem létezik -, hanem a tengerparton, egy hajón
kívánja eltölteni. Nem lóháton nyargal,
hanem egy Key Largóba tartó buszon ül. Elhunyt barátja,
George apját akarja meglátogatni. A buszt rendõrök
tartóztatják föl: két, börtönbõl
szökött indián után kutatnak. "Ezek mindig
hazavágynak" - mondja a buszsofõr McCloudnak, aki már
nem tudja, neki hol van a haza. Késõbb kiderül, hogy
az indiánok George-dzsal együtt nevelkedtek, s apját,
Mr. Temple-t nagy fehér Atyaként tisztelik. Mr. Temple -
akár az idõs Franklin D. Roosevelt - bénán
ül egy tolószékben. Sógornõjével,
Norával egy hotelt vezet. Ez Amerika szekérvára,
amit nem az indiánok veszélyeztetnek, s nem is a sziget
fölött végigsöprõ hurrikán - a veszély
belülrõl fenyeget. A hotelbe tudniillik gengszterek vették
be magukat szállóvendégként, s ezek a legádázabb
viharban sem eresztik be a menedéket keresõ indiánokat.
"A hotel zárva van" - mondja az egyik bandita, amikor
McCloud megérkezik és Mr. Temple után érdeklõdik.
Amerika, a nyitott ország, a hotel, börtönné vált.
"Mondjuk úgy - jegyzi meg a gengszterfõnök, Jonny
Rocco - , hogy õk a mi vendégeink." Fejtetõre
állt világ: a gonosztevõkbõl börtönõrök
lettek. Amerika saját határaiba ütközött.
Nincs többé szükség cowboyokra, akik a marhákat
a vasúthoz hajtják. A vasút, a civilizációs
technika mindenüvé elért. Amerika már nem grandiózus
vidék, benne a kicsiny, ütött-kopott western-városkával.
Urbanizálódott, kívülrõl átláthatatlan
nagyváros lett, éjjel mesterséges fényekkel,
nappal lehúzott zsalukkal. A westernben minden egyszerû volt:
élesen elkülönült a jó és a rossz.
A megmentõ cowboynak nem kellett amolyan Sam Spade- vagy Philip
Marlowe-féle detektívnek lennie. A film noir inkább
egyfajta stílus, semmint zsáner. Az expresszionista mozira
vagy a neogótikára vezethetõ vissza. Igy maga a Largo
Hotel a hurrikánban, a villámlás és szélvész
közepette leginkább elhagyatottan álló angol
udvarház, veszedelmes lépcsõkkel és kialvó
gyertyákkal, a teret villám világítja be és
sikolyok hallatszanak a sötétben. Ha Amerika már mindenhová
elért, ha az egész világ amerikanizálódott,
akkor börtön lesz belõle, akkor Amerikából
nincs többé menekvés. Szabadulást csak a halál
hoz. Az emberek izoláltan, magukba fordulva ülnek egy-egy
halálzárkában, tombolva tiltakoznak a halál
ellen, miközben kétségbeesetten próbálnak
kitörni cellájukból. De börtönben csak az
ül, aki bûnös, aki gonosztevõ. A börtönnek
mint zárt, mesterséges világnak a képével
a gengszter a film noir kulcsfigurájává válik.
A westernhõs bámulatos tartással hajtja végre
feladatát. Visszafogottan. Képes a végsõkig
kivárni, mégis mindig õ a gyorsabb, a szemfülesebb,
mivel nem a városban, a városi társadalomban él,
hanem a természetben. Távoltartja magát a társadalomtól.
Ezért képes a város, a szekérvár-Amerika
mentésére. A zárt, mesterséges világban,
izolálva és mégsem egyedülállóan,
a transzcendencia és a distancia lehetõségének
híján a westernbõl ismert tartás megtörik.
A visszafogottság börtön, ki kell törni belõle.
A börtönben lévõ ember, a gengszter, nem képes
uralkodni magán. A szenvedély és a mértéktelenség
uralkodik el õrajta. "Igen, én mindig többet akarok"
- ismeri el Jonny Rocco. A gengszter többet akar, mégpedig
azonnal. Nem tud várni, hisz az élet rövid, s a saját
hajszoltsága csak tovább kurtítja. Ám ezzel
a türelmetlen "mindig többet akarással" nem
jut ki a börtön-Amerikából. Ellenkezõleg:
kulcsfigura, minta lesz belõle, mindenki más hozzá
hasonlóan cselekszik. Még az asszonyok is, akik a házasság
börtönébõl akarván szabadulni, elteszik
láb alól a férjüket szeretõjük segédletével,
akit azután egy másik szeretõvel próbálnak
eltávolítani. A cselekvésbeli türelmetlenség,
a várakozásra képtelen mohóság óhatatlanul
erõszakhoz vezet. Az erõszak és a bûnözés
viszont fokozott rizikóval jár. A gengszter játékos.
A szerencsejáték - ami már a westernbeli ivóban
is feltûnik - a film noirban központi motívum lesz.
Mivel az élet hazárdjáték, az ember szükségképpen
úgy manipulálja, hogy hasznot lásson belõle,
s csal az életbiztosítással, amit e hazárdírozással
szemben kötött. A szerencse erõszakos kicsikarása
viszont a szerencsejáték fejlettebb, kockázatos formája.
A bûntett, a biztosítási és fogadási
csalás tökéletesen kitervelt, aztán egy apró,
nevetséges, képtelen és váratlan eseményen
minden megbukik. A western megszabott, higgadt rituálé szerint
zajló liturgikus játék. A fekete széria történetei
teli vannak fatális véletlenekkel. Elszabadul egy kutya,
a poggyászkocsinak hirtelen fékeznie kell, leesik egy koffer,
felpattan a zár, a sok veszõdséggel zsákmányolt
bankók szerteszét röpülnek a sötét
éjszakában. Minden hiába. A véletlenek szükségképpen
újból a börtönbe vezetnek, vagy egyenesen a halálba,
ami az egyedüli szabadulás a halálzárkából.
A Key Largóban csak marginálisan jelennek meg a fenti motívumok:
az indiánok kitörnek a börtönbõl, Rocco lezüllött,
iszákos barátnõje, Maggie szenvedélyesen fogad
mindenre. A gengszterek a lelõtt segédseriff holttestét
bedobják a tengerbe, ám a vihar újból a partra
sodorja a hullát: merõ véletlenségbõl
épp a rendõrautó fénycsóvája
elé. A kétségbeejtõen naív seriff nem
jön rá, hogy a szállodai vendégek a tettesek,
akik ráadásul foglyul ejtették a hotel tulajdonosát,
sógornõjével és McClauddal együtt. Ehelyett
az ártatlan indiánokat gyanúsítja a gyilkossággal,
akiket pedig az öreg Temple már rábeszélt, hogy
másnap önként jelentkezzenek. A seriff menekülés
közben lelövi õket.
Amikor Jonny Rocco odadob egy pisztolyt McClaudnak, párbajra, hõstettre
szólítva fel, az õrnagy mégsem csak pillanatnyi
megingásból nem nyúl a fegyver után: úgy
viselkedik, mint egy westernhõs, akit nem hívhat meg egy
italra akárki, aki nem hagyja, hogy a showdown diktálja
neki a feltételeket, aki képes kivárni, s a végére
tartogatja a leszámolást. Másfelõl McClaud
nem bízza a dolgot egy bizonytalan kimenetelû párbajra.
Õ nem játékos, nem kockáztat többet a
szükségesnél. E bölcsesség ugyan gyáva
színben tünteti fel, viszont azzal az elõnnyel jár,
hogy ellenfelei alábecsülik. Az õrnagynak nem csalt
a szimata: Rocco hamis kártyákkal akart játszani.
A felkínált pisztoly nam volt megtöltve.
"A hotel zárva van" - mondják a gengszterek McClaudnak.
Mindenütt csukott ajtók és ablaktáblák.
Belül, a házban a film noirra jellemzõ sötét,
szûk világ , mesterséges fényekkel. Ám
a vihar minduntalan feltépi az ablaktáblákat, s kívülrõl
a maga transzcendentális erejével a western levegõje
árad be. A "Key Largo" felemás film: westernséma,
sötét elemekkel. A sötét elemek azonban az expresszionizmus
eszközeivel kifejezett barokk motívumok: éles ellentétben
áll világosság és sötétség,
fény és árnyék, valóság és
látszat, színlelés és leleplezés, ámítás
és csalódás.A megtévesztés és
káprázat végsõkig való fokozódásának
eredménye a feje tetejére állt, gengszterek benépesítette
árnyékvilág. Elmeél lesz az okosságból,
irrealitás a valóságból a mesterségesen
zárt világban, az élet pedig, akár egy álom.
"Talán csak álmodsz, tata" - mondja Jonny Rocco
az öreg Temple-nek, aki sehogyan sem akarja felfogni, hogy a hírhedt
Rocco kvártélyozta be magát hozzá. Maga a
mozi is ilyesféle álom egy zárt, sötét
térben.
Emberi nemesség és nagyság: a lovag és gentleman
McCloud oldalán a lezüllött Maggie visszanyeri önbecsülését
és méltóságát, s hogy segítsen,
heroikus tettet hajt végre; a búcsúzásnál
hisztérikusan Jonny Rocco nyakába ugrik, nem törõdve
vele, hogy az megalázza, elemel a zubbonya zsebébõl
egy megtöltött pisztolyt, s lopva odacsempészi az õrnagynak.
Végül a Fortuna-motívum: a véletlenek játéka,
játék a véletlennel, az ember melankolikus játékszenvedélye
és heroikus kûzdelme a sorssal. A western-beütések
miatt a Key Largónak több köze van Corneille-hez, mint
Racine-hoz, Graciánhoz, mint Pascalhoz. Mert McCloud sztoikus hõs,
még akkor is, ha egy ízben elveszti tartását
s elbátortalanodik. A hõs fékezi szenvedélyeit.
Uralkodik magán, és ezt az uralmat nem engedi át
Istennek. Pascal szerint a játékos (és a gengszter)
közelebb áll Istenhez, mivel bûnös, és rászorul
a megváltásra. Az Isten utáni szenvedélyes
sóvárgása csak ebben a bûnbeesés következtében
kisiklott világban terelõdik el Istentõl, s kerül
a látszatjavak, a gazdagság, a hatalom és a dicsõség
vonzásába. A hõs viszont tökéletessége,
önuralma és magánakvalósága miatt éppenséggel
az elbizakodottság gyanújába keveredik. Õ
maga lesz valamiféle isten, istenember, megmentõ és
megváltó.
McCloud pillanatnyi elbátortalanodása tökéletesen
érthetõ. Meg kell mentenie az Újvilágot, meg
kell szabadítania a nagy ellenségtõl, az Alvilág
urától, aki fényes nappal nem mutatkozik, ám
éjjelente - akár egy sárkány a tenger habjaiból
- kilép a fürdõkádból, köpenyét,
mint holmi palástot , magára keríti, s túszul
ejti az amerikai elnököt, az indiánok Nagy Fehér
Atyját. McCloud Európában már megküzdött
vele, legyõzte, s lám, hazatérve megint szembetalálja
magát vele. Amerikának, az Ígéret Földjének
külsõ ellensége már nincsen. A hidegháborúnak
még nem látni jelét, a Szovjet Birodalom még
nem lépett színre az újkor evilági üdvösség-ígéretének
riválisaként. Amerika egyetemes, mindenütt jelenlévõ.
Az ellenség is Amerikán belül van, és azt mondja:
I want more. És mit akar vajon McCloud? Egy Jonny Rocco-mentes
világot. Csakhogy sok Jonny Rocco van. Amerika teli van velük.
Shoot! - kiált oda McClaudnak a megsebesített segédseriff,
aki felismerte Roccót, s hidegre akarja tenni. De miért
kellene McCloudnak ezt itt most lelõnie? Eggyel több vagy
kevesebb: aligha számít. Ezért nem érdemes
meghalni. McCloud nem nyúl a fegyver után, amiért
Temple és Nora megvetik. Az õrnagy már csak a maga
dolgával akar törõdni: pár óra múlva
Rocco a bandájával együtt csónakba száll,
és eltûnik Kubába, ahonnan azért jött
át, hogy eladjon egy koffernyi hamispénzt. Nemcsak Maggie
züllött le - Rocco is. A néhai nagyfõnököt
nemkívánatos idegennek és közellenségnek
kiáltották ki azok, akiket kicsinált, s most az éj
leple alatt egy hamispénzzel teli böröndöt kell
hogy átjuttasson a határon.
Az új, valódi hatalommal rendelkezõ Roccók
láthatatlanok maradnak. Így McCloud hõstette is édeskeveset
fog változtatni a világ menetén.
Jonny Rocco a világ színpada mögött meghúzódó
titkos, ördögi mozgatót reprezentálja. Úgy
táncoltatja a bábukat, ahogy neki tetszik, és e színjáték
nézõinek fülébe duruzsolja vezérelvét:
I want more. A jelszó a hamis pénz, amit forgalomba hoz.
A zûrzavar, a szemfényvesztés és a viszály
a gonosz régóta ismert trükkjei. Temple és Nora
csalatkozik a McClaud magatartása miatti csalódottságában.
A seriff bedõl Roccónak, s mint állítólagos
gyilkost, két menekülõ indiánt lõ le.
Az ellenség nem az indiánok, akik körülnyargalják
a szekérvárat. Az ellenség a szekérváron
belül van. Gyanakvón leselkednek a Rocco és üzlettársai
udvartartásához szegõdött gyilkosok, mialatt
egy szakértõ vizsgálja a hamispénz minõségét.
Minden üzletrõl kiderülhet, hogy csalás. Akkor
azután majd arról ábrándoznak, bár
térnének vissza a régi szép idõk. Csak
tanulni kellene az elõdök hibájából.
Összefogni, s nem egymás ellen dolgozni. Itt persze kilóg
a lóláb: akik mindig többet akarnak: nem ismernek mértéket,
igazságosságot, békességet. Felõrlõdnek
az örökös civakodásban, és kölcsönösen
megsemmisítik egymást.
A "Key Largo" az arisztokraták és hõsök
filmje. A hotel zárt terében felvonulnak a heroizmus legkülönfélébb
formái. Jól látható a rangsor. Maguk a kagylókereskedéssel
foglakozó indiánok is nemesi családból valók.
Azért börtönzik be õket, mert harcba kezdtek régi
államuk visszaszerzéséért. Jonny Rocco szintén
arisztokrata, testõrséggel és udvartartással.
Rocco az a fajta, aki a döntõ pillanatban elszánt és
kíméletlen. Ez teszi a banda fejévé. Ugyanakkor
nem cowboy, aki õrzi és védelmezi a nyáját:
õ csakis saját magára gondol. Az öreg Temple
aggódik az indiánjaiért, de mivel tolószékben
ül, csak szidalmazni tudja a gengsztereket. Ezt teszi is szüntelenül,
ám minden konkrét cél nélkül. Bátran
viselkedik, de nem okosan, mivel fölöslegesen ingerli az ellenséget.
"Ha nem lennék nyomorék" - kezdi, de Jonny Rocco
a szavába vág: "nem beszélnél velem így,
tata". Az öreg Temple megpróbál fölállni,
hogy megüsse Roccót, de elesik. A banditák kinevetik,
mire Nora belekarmol Rocco arcába. Késõbb, amikor
az valami illetlenséget súg a fülébe, leköpi.
Nora is tesz tehát valamit, de õ sem céltudatosan,
hanem indulatból. Túl sokat kockáztat nõi
mivoltának védelme érdekében. McClaud nem
nyúl a fegyver után. A segédseriff elkapja, mire
agyonlövik. Õ vitézül viselkedik, kész
meghalni is, ám túl sokat beszél. Felismeri Jonny
Roccót, s a nevén szólítja. Ellenségei
átlátnak a szándékain. Talán õt
is a túlzott becsvágy sarkallja, mint Rocco gúnyosan
megjegyzi. A segédseriff is fölöslegesen vállal
túl nagy kockázatot, s nem jár szerencsével.
Egyedül azok érnek el valamit, akik bölcsen eltitkolják
szándékaikat: Maggie és McClaud. A lány megszerzi,
az õrnagy használja a pisztolyt. Mindkettejüknek túl
kell jutniuk azon a krizisen, amely megalázó helyzetbe hozta
õket. Maggie-nél évekig tartott a válság,
McClaudnál néhány pillanatig.
McCloudnak nincs könnyû dolga. Élõként
halottakkal kell versenyre kelnie, nemcsak a segédseriffel, hanem
elsõsorban barátjával, Nora férjével,
Georges-dzsal, aki háborús hõsként halt meg.
Nem elég, hogy egymaga kénytelen felvállalni a harcot
öt fegyveres ember túlerejével szemben, de ráadásul
cowboyként a nyájat is meg kell védenie az ostromlott
szekérvárban. De hát McCloud õrnagy, ami annyit
jelent: nagyobb a többieknél. A hõsök nemeslelkûsége
jellemzi, az erények koronája, a magnanimitas. A hõsi
erényekhez hozzászegõdik a szerencse is: a hurrikán
már fenyegetõen tombol, s Rocco üzletfelei még
mindig nem érkeztek meg Miamiból. A gengszterek idegei pattanásig
feszülnek, az öreg Temple pedig fennhangon és szüntelenül
azon fohászkodik, bárcsak mosná el mindenestül
a hotelt az özönvíz. McCloud testével védelmezi
az öreget, amikor Jonny Rocco elsüti a pisztolyát. Szerencsére
véletlenül az üres fegyvert kapta fel. Az õrnagy
mint jó pásztor vigyázva, szinte észrevétlenül
áll elébe azoknak, akikért felelõsséget
vállalt, óvatosan kihozza õket a veszélyzónából,
és saját magára tereli a figyelmet. Elsõ ízben
akkor, amikor Nora leköpi Roccót. Rocco nem tudja, hogyan
lehetne lemosni ezt a gyalázatot. Üsse meg Norát? Netán
ölje meg? Öljön meg minden tanút? McCloud finoman
rávezeti a gengsztert a feldúlt lelkiállapotából
és a kényes szituációból kivezetõ
útra. Iparkodik megzabolázni a szenvedélyeket, hogy
a veszélyes játék kiszámíthatóvá
váljék. Úgy viselkedik, mint aki megszívlelte
Gracián El Heroejának elsõ két tanácsát:
angolszász visszafogottsággal siffrírozza akaratát
és érzéseit. Iróniával álcázza
magát: Jonnyt egy laudációban uralkodóként
mutatja be az öreg Temple-nek, s beszédét bocsánatkéréssel
fejezi be. "Welcome back, Jonny Rocco, Amerika is sorry for what
it has done to you." A gengszter ingerült, nem tudja, mit gondoljon
McCloudról, megszólítása mégis találó:
"soldier"-nak, "wise guy"-nak nevezi. Fortitudo és
prudentia, bátorság és értelem, genio és
ingenio, valor és lo agudo, elszántság és
bölcsesség - ezek teszik az õrnagyot. Rocco az odadobott
fegyverrel nyomban próbára teszi McClaud vitézségét,
halált megvetõ bátorságát - és
megszégyeníti. "Nagyon helyes - mondja Maggie -, jobb
egy gyáva élõ, mint egy hõsi halott."
"Én szívesebben lennék halott, akárcsak
Sawyers" (a segédseriff), jegyzi meg Nora.
McClaud mindezt némán tûri. Rocco annak köszönheti
felemelkedését, hogy az alkoholtilalom idején whiskyt
árult. Maggie miatta lett szenvedélybeteg. Most viszont
Rocco megtiltja neki, hogy igyon. Maggie könyörögni kezd.
Hogy kapjon egy pohárral, énekelnie kell valamit. A dal,
egy vigasztalan hangú blues, egy férfiról szól,
akit szeret, és aki rosszul bánik vele. Roccónak
nem tetszik az ének, megtagadja a beígért italt.
Köp az ígéretére, õt az adott szó
nem kötelezi semmire. Maggie viszont épp azért tud
leszakadni Roccóról, mert az megtagadta az ígéretét.
McClaud feláll, tölt a lánynak egy whiskyt. Rocco erre
pofonvágja. McClaudot nem ragadja el az indulat. Maggie-hez fordul,
s csak ennyit mond, higgadtan és méltósággal:
"Your welcome". A megfelelõ jelenetben ellenfelét
menthetetlenül hatalmukba kerítik érzelmei, amikor
Nora leköpi. Rocco - jegyzi meg McCloud - legszívesebben a
viharra is rálõne, ahogy hajdan Xerxész megkorbácsoltatta
a tengert. McClaud hatalmának alapja ezzel szemben az önuralom.
Olyan, mint egy kormányos, gubernátor, aki a veszélybe
jutott hajót, Amerikát a sûrû homályban,
az élet veszedelmes sûrûjében biztos kézzel
navigálja a kikötõbe.
McClaudban a westernhõs levetkõzi a nõkkel szembeni
félszegséget és sutaságot, valódi gentlemanné
válik. Galanteria, generosidad, cortesia, despejo jellemzi, grácia
és charme. Hamar visszanyeri a nõk megbecsülését.
"I'm sorry" - mondja neki Nora, aki korábban rosszul
ítélte meg, de mostanra felismerte: a tettek rácáfolnak
az õrnagy rezignált szavaira. A hõs tetteibõl
ismerszik meg. Nora elesett férjének levelei alapján
tudja, hogy McClaud némileg megmásítva mesélte
el a történteket az öreg Temple-nek. Nem George, hanem
maga McClaud volt az, aki egyszál egyedül három napon
át kitartott egy elõretolt álláson. "Egyvalami
még nincs veszve - mondja Nora -, amíg akár csak
egyetlen ember kész harcolni érte." Ez a valami Amerika,
az ostromlott szekérvár, s az egyetlen ember, aki kész
rá, hogy harcoljon érte, a westernhõs. McCloud okos
fickó, a wise guy. Értelme (cabeza, entendimiendo) tiszta,
akarata, elszántsága azonban meginoghat. Elcsüggeszti
a sziszifuszi munka: az állandó küzdelem az újra
és újra felbukkanó Jonny Roccókkal. Nora erõsíti
McCloud lelkét. A harckészség - mondja - nem értelem,
hanem jellem, akarat, eltökéltség dolga.
Csendesedik a vihar. A csónak, amivel a gengszterek átjöttek
Kubából, eltûnt. McCloudnak kellene visszaszállítania
õket Temple csónakján. Kezdetben vonakodik. Megérkezik
a seriff, a segédseriffet keresi. A sárban rátalál
a partra sodort hullára, s lelövi a két indiánt.
A gonosz rejtett uralmából eredõ zûrzavar a
tetõfokára hág: ez a pillanat jelenti a fordulatot
McClaud, de Nora számára is. Nora beleszeretett az õrnagyba.
A háborús hõs büszke özvegyébõl
westernbeli asszony lesz, aki kedvesét el akarja távolítani
a végsõ Shooting-out-tól. Azt ajánlja neki,
hogy szökjön meg. Eleven embert akar, nem halottat. Ám
McCloud ugyanazt mondja, amit az adott pillatnatban valamennyi westernhõs:
"I got to". A hõs azt teszi, amit tennie kell: mindvégig
teljesíti a kötelességét. Rocco újból
megkérdi McCloudot: önként megy, vagy kényszerítsék.
"You win", feleli az õrnagy. Rocco így is gondolta:
McClaud is csak afféle okos fiú, megtörik, amint komolyra
fordul a dolog. Téved. McCloud megtéveszti.
A westernhõs mellett két asszony áll. Egyikük
emancipált, kocsmai énekesnõ, gyakran a gonosztevõhöz
tartozik, a másik keletrõl jött, puritán és
többnyire tanítónõ. A cowboy ez utóbbihoz
akkor vonzódik, ha az ottmaradás vagy a visszatérés,
más szóval a polgárosodás mellett határoz.
Az énekesnõ nagylelkûen lemond róla, mindamellett
a döntõ pillanatban a segítségére siet,
amikor a tanítónõ, a mûveltség és
érzelemgazdagság megtestesítõje a gyakorlat
terén leblokkol. Igy történik ez itt is: Maggie megszerzi
a pisztolyt McCloudnak. Az õrnagy nem menekül el, elmegy a
hajóra a gengszterekkel. A cowboy nem keresheti a maga biztonságát,
ha ezzel azt kockáztatja, hogy az ellenség újból
megtámadja a nyájat. Kivonja hát az ellenséget
az ostromlott szekérvárból, s a tengerre viszi. A
nyáj meg van mentve; a gengszterek elleni harcban erre már
nem kell figyelni. A szekérvárból hajó lett,
a cowboyból kapitány - egyúttal utasainak foglya,
és halálraítélt, ha Kuba feltûnik a
láthatáron. Amerika már nem Nyugatra tartó
ekhósszekerek karavánja, hanem a világtengereken
úszó anyahajó, tengeri hatalom.
McCloud elhajítja a cigarettát, és munkához
lát. A helyzet kedvezõ. Három ember lent van a kajütben,
kettõ a fedélzeten, a kormány mellett õrzi
McCloudot. Egyikük azonban tengeri beteg, apatikus és figyelmetlen.
A másik túl mélyen hajol át a hajókorláton,
amikor McCloud egy nemlétezõ sérülést
"fedez fel" a hajócsavaron. Egy gyors manõver,
és a fickó a vizbe zuhan. A másik túl lassan
reagál. McCloud lelövi, csakúgy, mint a kajütbõl
kirontó harmadik gengsztert. Aztán felkúszik a ponyván,
és egy fedélzeti nyíláson át kémleli
a fülke ajtaját. Most McCloud van nyeregben, s Jonny Rocco
körül szorul a hurok. Az utolsó testõr vonakodik
elõállni, s feláldozni életét uráért.
Rocco lelövi. Most alkudoznia kellene. De már nincs mit alkudni.
McCloud nem reagál. Rocco nem ígérhet semmit, mert
az ígérete fabatkát sem ér. A pénzrõl,
amivel fizetni tudna, kiderült, hogy hamis. Elhajít egy pisztolyt,
egy másikat elrejt a zobbonyában, s azt mondja, fegyvertelen.
McCloud nem ad neki esélyt, nem kerül sor párbajra.
Föntrõl lelövi, mint egy kígyót, mely még
kétszer megpróbálja összeszedni magát.
Aztán a rádióadóhoz megy, összeköttetésbe
lép a Largo Hotellal, s elõretolt állásából
jelenti, hogy minden elintézõdött. Nora veszi fel a
hallgatót; "Visszafelé jön" - mondja az apósának.
Kitárja az egyik ablaktáblát. A szobába fény
árad.
A milicia del hombre contra la malicia del hombre a hollywoodi westernben
mindig az Újvilág politikai, világtörténelmi
harca is a régi, megromlott világgal szemben; Amerika kontra
Európa. A westernben a régi világ a mexikói
Maximilian császárságának és korrupt
generálisainak dekadenciájában jelenik meg. Az amerikaiak
ezzel a tablóval vették át az angolok régi
ellenségképét. Mexikó operettszerû díszlete
mögött Spanyolország bukkan fel, a katolikus világhatalom,
amely elsõként gyarmatosította az amerikai kontinenst.
A Key Largoban Kuba (a gengszterek exiliuma) utal Spanyolországra.
A gengszterek italoamerikaiak, egy másik mediterrán, római
katolikus nemzetbõl valók, így behelyettesíthetõk
a spanyolokkal.
A maffia hierarchiája, Jonny Rocco udvartartása a gyûlölt,
feudális Európa mélységes romlottságát
reprezentálja, Európáét, melybõl Amerika
zarándokatyái kivonultak. Ugyanakkor az amerikaiak is kénytelenek
visszanyúlni heroikus korszakuk mitológiájában
a kifinomult, immár nem vad hõs figurájára,
aki a barbár viszonyokból a törvényes rendbe
való átmenet krízisében, amikor a természeti
állapot folytonosan fenyegeti a törvényességet,
a törvény hatalma mellett teszi le a voksát. Talán
az antifeudális érzület az oka, hogy éppen az
egyszerû, faragatlan cowboyt ruházzák fel a nemesember
és a lovag jellemzõivel. Másrészt a cowboy
alakjával felszínre kerülnek olyan archaikus rétegek,
amelyek a kifinomult hõsöknél eltemetõdtek:
legelõ, nyáj, marhahajtás. Jóllehet a westernhõs
inkább kötõdik a gentleman angolszász tradíciójához,
semmint a spanyol hidalgóéhoz, mégis - bár
különbözõ módokon - mindkét alakban
az európai nemesember jelenik meg: a feddhetetlen ember, akinek
az okosság, az ügyesség, az erkölcs és
a jóillem egymással nehezen megférõ elemeit
kell összhangba hoznia, aki a tisztesség, az erényesség,
a derekasság és a rátermettség mintaképe
kell hogy legyen. Gracián conceptismója túl szigorú
és túl intellektuális, a hõsrõl alkotott
elképzelése túlságosan távol áll
a néptõl, semhogy populárissá válhatna.
Ezzel szemben az angolszász szenzualizmus lehetõséget
nyújt rá, hogy a gentleman-hõs minden klasszikus
fegyelmezettsége mellett érzelemmel telítõdjék,
és így filmre vihetõ legyen. A zene fölerõsíti
az érzelmeket. Jóllehet a szenvedélyesség
késõbbi keletû, mint a jómodor udvari(as) formái,
azért szintén elég régre nyúlik vissza.
Ezért általában a filmzene, így a Key Largo
Max Steiner komponálta muzsikája sem lép túl
a 19. századon. A vezérmotívum egy elégikus
siraróének, mely a végén diadalmasan ível
a magasba. A trombitafiguráció az egész filmhez hasonlóan
kamarazeneien van kidolgozva. Elõször csellón, majd
hegedûn szólal meg, ezáltal visszafogottabban, ugyanakkor
nagyobb kifejezõerõvel. A zene kiemeli, hogy a segédseriff
halálát, melyben szimbolikusan ismétlõdik
Georges hõsi halála, McClaud hõstette követi:
egyfajta liturgia az elesett amerikai katona sírjánál,
akinek halála nem volt hiábavaló. A halott hõs
újjászületik az élõben, benne ünnepli
feltámadását. Ezért is kell az élõ
hõsnek a halott özvegyét feleségül venni.
McClaud méltó utód - az öreg Temple megítélése
szerint - Nora hitvesének tisztében. Nora semmit nem tehet,
kénytelen mindent elviselni: férje halálát,
s a bizonytalanságot, vajon McCloud élve kerül-e ki
heroikus vállalkozásából. Tenni nem tud semmit,
de együttérezhet. Az együttérzéssel - félelemmel
és szánalommal, mondaná Arisztotelész - fokozza
a cselekedet pátoszát. Nora a nézõt, a mozilátogatót
képviseli, aki csupán a hõsök iránti
együttérzésén keresztül válik résztvevõvé.
Nora a kórusvezetõ szerepét tölti be. A kórus,
a veszedelembe került nép: a vihar közepette a hotelbõl
kirekesztett indiánok. Ezért a McCloud és Nora közt
bontakozó gyengés érzelem nem csak egy privát
kapcsolat kezdete, hanem egy szentimentálisan ábrázolt
szükségszerû sympatia sublime is, alkimista mennyegzõ
a hõs és a segítségére szoruló
nép között.
A cowboy hõsként való tisztelete beleilleszkedik
Hollywood filmcsillag-imádatába. A sztár a maga filmszerepeit
egyetlen szereppé ötvözi, sõt néha megtûzdeli
saját biográfiájával. Játék
és valóság áthatják egymást.
Humphrey Bogart és Laureen Bacall az életben is híres
szerelmes- és házaspár volt. Bogart a megtört,
mégis hajlíthatatlan hõs. Épp elég
gengszterszerepet játszott, és mint Marlowe vagy Spade magándetektív
bepillant ennek a világnak a kulisszái mögé.
Leszámolt az illúziókkal, kiismerte a világot,
és keresztüllát a hamis látszaton. Ettõl
válik entellektüellé. De a desengano ellenére
sem vonul ki a világból, nem veszti el aktivitását,
hanem immár illúziók nélkül teszi azt,
amit tennie kell: soldier and wise guy. A hibavalóság érzésétõl
ugyan sosem szabadul, de ez mindig csak rövid idõre hat bénítólag.
Ráadásul a hõsök különleges adományával,
Fortunával ebbõl a csöppnyi gyengeségbõl
még hasznot is húzhat. Bogart nem a hivatalos hõs,
a rendõr, a titkos ügynök vagy a katona szerepét
játssza. Mint detektív "private eye", ex-rendõr.
McCloud ex-katona. Amikor a seriff a lakcímét tudakolja,
azt feleli: passing by. Épp arra jár, és védelmet
nyújt ott, ahol a seriff tehetetlennek bizonyul. Nincs állandó
lakhelye, nincs biztos állása, nincs fix hivatása.
Kipróbált minden lehetséges munkát, amerikai
uomo universale; már nem harcos, de a hadimesterséget még
nem felejtette el. Ám a passing by azt is jelenti, hogy a hõs
kívülrõl érkezik. A cowboy kívülrõl
vágtat be az ostromlott szekérvárba. Azért
tudja megmenteni, mert kívülrõl jött be: úgy
van bent, hogy közben kívülálló marad.
Mivel távolságtartó, éles szemmel átlátja,
mi a teendõ, a tettekben pedig körültekintõ és
megfontolt. a dolgokkal szembeni önkéntes távolságtartás
megóvja a kísértéstõl, hogy birtokolni
akarja õket, s hogy egyre többet akarjon. Ezért aztán
szabadon elvágtathat, de akár maradhat is. Számára
a heroikus momentum a distancia feladása - nem a dolgokkal szembeni
távolságtartás, hanem a cselekvéstõl
való tartózkodás felszámolása, amikor
a passing by tétlenségét a megmentõ tett,
a magányos és zárkózott életet a másokért
történõ erõbevetés váltja fel.
A hõsmitológiának nemcsak egy kalandokban helytálló
hõsre van szüksége, hanem egy népre is, amelyet
a hõs megment, s amelyet ezzel a megmentéssel újrakonstituál.
A westernhõs az Amerikai Egyesült Államok megmentõje.
Az államok egy új világot ígérnek,
s ha ez veszélybe kerül, jönnie kell egy McCloud-féle
hõsnek, aki az ígéretet megújítja.
Ahogyan Graciánnál a hõs figurája Ferdinánd
kimagasló alakján túl a spanyol világbirodalomra
utal, úgy a westernhõs is egy politikai mitológia
magja, mely nemzeti, ugyanakkor univerzális. A 20. század
összes új mitológiája közt az amerikai
maradt meg a legemberibbnek, és túl a farmernadrágon
és a cigarettareklámon valamennyi kultúra hétköznapjaiba
beszivárgott. A westernmitológia ereje abban is megmutatkozik,
hogy még a mítosztalanításra is képes.
Ez nem a cowboyélet történeti feltárását
jelenti, hanem a következõt: Amerika ostromlott szekérvár,
de senki nem jár arra, aki megvédhetné, mivel már
nincs semmi, ami ezen a világon kívül vagy túl
lenne. Ezért a veszély is csak belülrõl jöhet.
I want more. Ez a film noir a maga gengsztereivel. Ám a gengsztert
könnyen fel lehet cserélni a hõssel. Ezért kéri
Connelly páter az "Angels with dirty faces"-ben fiatalkori
barátját, a halálra ítélt gengsztert,
Rocky Sullivent, hogy a villamosszékhez vezetõ úton
adja fel önuralmát, mutasson félelmet, amivel kiábrándítja
az õt hõsként tisztelõ ifjakat. A hõs
mítoszának meg kell törnie. A gengszter az Istentõl
elhagyott világ bûnözõje. A film noirban elmondja
elhibázott életének történetét
e felbolydult világban. Gyakran már a halálzárkában
ül, mint Frank "A postás mindig kétszer csenget"-ben,
s a történetet életgyónás formájában
adja elõ. Barátnõjével, Corával együtt
ölték meg az asszony férjét. Mégis mint
Cora gyilkosát fogják kivégezni, akit pedig nem ölt
meg. "Amikor csak tehetem - írja nem sokkal a vég elõtt
-, ott kint, a szabadban vagyok Corával, fölöttünk
az ég, köröttünk a víz, és beszélgetünk.
Arról, hogy milyen boldogok leszünk, és hogy ez örökkön
örökké így marad." A film noirban Amerika
a tágas égbolt a kövér legelõk fölött,
a bevándorlóknak az ígéret földje, egy
halálraítélt fogoly álma, aki megmentõrõl
és szabadítóról álmodik, egy westernhõsrõl,
egy McCloud õrnagyról, aki véletlenül arra jár.
Nem meglepõ tehát, hogy a film noirban mindig fennáll
a veszély, hogy a gengszter hõsként dicsõül
meg, netán a rémtörténet derûs westernbe
vált át. A film noir meghaladja a westernt, átlátja
annak enganoját: mintha egy hõs elegendõ volna arra,
hogy az új világot megmentse. Egy ilyen hõsnek egyenesen
istennek kéne lennie. Isten azonban elrejtõzködött,
visszavonult. A hõsbõl detektív lesz, aki nem titkolja
munkája hiábavalóságát.
A klasszikus western - és ide számít a Key Largo
is - a hõs megmentõ tettével szemben a legmagasabb
erkölcsi követelményeket támasztja. A legjobb
itt épp hogy csak jó. A hõs figurájába
ezért beemelik a nemesember hagyományos erényeit.
A tökéletes westernhõs virginiai, a déli államok
arisztokratája.
Lehet, hogy a Gracián iránti újkeletû érdeklõdés
abból fakad, hogy a polgárság letûnésével
megtanuljuk becsülni a polgári illemszabályok és
udvariassági formák értékét, melyek
a polgári kultúrán túlra, az arisztokratikus,
udvari etikettre nyúlnak vissza.
Ezek kikezdhetetlen magjához hozzátartozik a heroikus nemeslelkûség,
melynek manapság - mondja Gracián - okosan kell viselkednie.
Ami viszont azt is jelenti, hogy az okosság önmagában
nem elég.
Kurucz Andrea fordítása
|