Csányi Vilmos
Egyszemélyes kultúrák
Komplex rendszereket,
komplex kultúrákat csak történetük felderítésével
lehet igazán megismerni. Jól ismert ez a tény a biológiában,
ezen alapszik a biológiai evolució elmélete, de alkalmazható
ez a megközelítés a társadalom és az
emberi személyiség rendszereire is, mert ezeket is jól
ismert evolúciós folyamatok hozzák létre.
Ha az ember kiváncsi arra, hogy milyen folyamatok befolyásolják,
milyen erõk formálják a globalizálódó
társadalmat, mi vár a hagyományos kultúrákra,
mi lesz a funkciója - lesze-e egyáltalán - az emberi
személyiségnek, akkor szükségképpen történeteket
kell, hogy vizsgáljon.
Az emberi evolúció leglényegesebb történte
az emberszerû, zárt, együttmûködõ csoportok kialakulásának
folyamatáról szól (Csányi 1999). Az emberi
csoportszerkezet nagymértékben különbözik
az állatoknál megfigyelhetõktõl. Az állati
csoportok szervezõdésének alapvetõ vonása
az egyedek folyamatos, kíméletlen versengése. Ezen
a versengésen belül az esetenként megfigyelhetõ
együttmûködés csak a közösen elérhetõ
erõforrásokért alakul ki. Az állati csoportok
genetikailag nyitottak, egy-egy generációnyi idõ alatt
a csoport számottevõ része elvándorol vagy cserélõdik,
ezért az egyedektõl független csoportentitás nem
alakul ki. A csoporthoz való kötõdés is az egyedek
kölcsönhatásain keresztül valósul meg.
Az emberi csoportokra az egyedi versengés visszaszorulása
és a csoportok közötti versengés felerõsödése
a jellemzõ (Bohem 1997). Megjelenik az egyedektõl, egyénektõl
független, autonom csoportentitás, mint új, szociális
szervezõdési szint, amelynek saját érdekei képesek
háttérbe szorítani a csoporttagok egyedi érdekeit.
Az emberszerû csoportokban élõket a következõ, genetikailag
megalapozott fajspecifikus tulajdonságok jellemzik:
1. Szeretnek közös akciókban résztvenni,
2. Szeretnek közös konstrukciókat (absztrakt, tárgyi,
szociális) készíteni,
3. Kialakítanak és elfogadnak közös hiedelmeket,
4. Hûségesek a csoportjukhoz és a csoport érdekében
a saját érdekeiket képesek háttérbe
szorítani, a csoportért akár életüket
is feláldozzák.
Ezek a tulajdonságok akkor mûködnek optimálisan,
ha a csoport zárt, létszáma nem nagyobb száz-százhúsznál,
amelybõl harminc-negyven felnõtt, és a csoporttagok
szocializációja a zárt csoportban zavartalanul folyik
(Csányi 1999). A négy tulajdonság együtt egy
nagyon erõteljes rendszervezõ képességnek
feleltethetõ meg. Minden ember genetikai öröksége,
biológiai adottsága, hogy társai környezetében
azonnal szociális rendszerek konstrukciójával kezd
el foglalkozni. Közös akciókat, közös konstrukciókat,
közös hiedelmeket hoz létre, meglehetõsen nagy
szabadsággal. Ebbéli szabadságának legfõbb
korlátait éppen az általa létrehozott szociális
struktúrák képezik.
A fajspecifikus embertulajdonságok hozták létre az
ember kultúrateremtõ képességét is. A
kultúrát legegyszerûsítve a következõképpen
határozhatjuk meg: egy olyan mûködõ, funkcionálisan
zárt rendszer, amelynek interakcióban lévõ komponensei
emberek, tárgyak és hiedelmek. Az interakciók eredménye
a kultúra komponenseinek folyamatos megújulása, replikációja.
A tárgyak és a hiedelmek az emberek közös akciói
és konstrukciói során jönnek létre. A
különbözõ kulturális rendszerek alkalmasságától
függõen a csoportok hosszú távú fennmaradási
képessége erõsen különbözik. Ennek következményeképpen
a csoportok közötti erõs szelekció (Sober és
Wilson 1998) biztosítja, hogy csak azok a komponensek maradjanak
meg egy adott kultúra funkcionális kompenseiként,
amelyek nem gátolják vagy éppen serkentik az egész
rendszer mûködését. A kultúra egésze
így egy magában való, rendszertermészetû entitás,
amelynek minden komponense és mértéke a fennmaradást
szolgálja. A négy biológiai tulajdonság számos
egyszerûbb mechanizmusban fejezõdik ki. Ilyen például
az ember indoktrinálhatósága, amely a humánetológia
szerint lehetõvé teszi, hogy a csoport hiedelmeinek, ideológiáinak
a lehetõ legegyszerûbb, fekete-fehér változatát
is elfogadják a csoport megfelelõen szocializált tagjai
(Eibl-Eibesfeldt 1982). Ilyen a rítusok végzésének
kommunikatív és tudást hordozó funkciója,
de idesorolhatóak ritmust, harmóniát, konstrukcióiban
kerek egészet keresõ emberi tulajdonságok is.
Világos tehát, hogy a csoportkultúra közös,
szociális képzõdmény, amelynek létrehozásában
és mûködtetésében a csoport minden tagja részt
vesz. Természetesen a csoporttagok - mások és saját
maguk számára - mint egyének, személyiségek
is megjelennek. A korai csoportkultúrákban azonban az egyén
csak a csoportkultúra részeként volt képes
kifejezõdni. Részben azért, mert szocializációja
zavartalan volt, azt tanulta meg magáról gondolni, amit
a csoport kultúrája számára elõírt,
másrészt azért, mert a korai csoportok zártak
voltak és minimális volt a kontaktusuk idegen csoportokkal.
Különbözõ számítások szerint
mintegy húszezer évvel ezelõtt egész Európában
körülbelül tízezer ember élt, kisebb száz-százhúszfõs
csoportokban, amelyek egymástól igen távol helyezkedtek
el, és és csak 4-5 csoport tartott fenn alkalmi, fõként
tárgyak és nõk cserjére szorítkozó
kapcsolatokat (Pfeiffer 1982). Ilyen körülmények között
a kultúra saját evolúcióját igen lassú
változások jellemzik, minden kultúra független
rendszerként vesz részt a csoportok önfenntartó
versenyében és saját maga kell, hogy felfedezze,
létrehozza azokat az esetleg jobb, megfelelõbb komponenseket,
amelyek ebben a versenyben segítik. A hiedelmek cseréje,
rekombinációja ritka esemény volt. Gondos vizsgálatok
azt mutatják, hogy az emberi invenciók száma szoros
korrelációt mutat az adott populáció létszámával,
tehát a zárt, kislétszámú csoportkultúrák
kulturális evolúciója szükségképpen
lassú volt (Carneiro 1967).
Sajátos viszony alakult ki a csoportkultúra mint magábanvaló
rendszer és a kultúrát hordozó csoporttagok,
egyének között. A szocializáció során
a kultúra globális rendszerét, hiedelmeit, értékeit,
történetét tanulással sajátította
el az egyén, ugyanakkor mindennapi életével, a saját
cselekvéseivel, a saját tapasztalataival, a saját
hiedelmeivel maga is hozzájárult a közös kultúra
gyakorlásához és esetleges lassú változásához.
Ebben a kettõségben a kultúra mint független szociális
realitás jelenik meg az egyén számára, aki
a maga személyes, lokális vizsgálataival folyamatosan
igyekezett a maga tapasztalatait a kultúra közös kommunikációs
rendszerében megfogalmazni (Berger és Luckman 1967). Az
egyéni, önálló, független gondolkodásnak
nem sok tere adódhatott, inkább devianciának tekinthették,
mint természetesen gyakorolható jognak.
A csoportkultúrák ideje valószínûleg több
millió évig tartott és az ember, az emberi elme olyan
genetikai változásokon ment keresztül, amely számára
a csoportkultúrát tette biológiailag optimális
környezetté. Az utolsó néhány tízezer
évben azonban az emberi populáció hirtelen megszaporodott,
éppen a csoportkultúra mint szociális szervezõdés
sikere miatt. Míg az elõzõ idõkben a csoportok számára
elegendõ tér állt rendelkezésre, a populáció
gyarapodásával a terület mint erõforrás
egyre nagyobb jelentõségre tett szert. Hasonló helyzetben
lévõ állatok között ilyenkor kíméletlen
harc indul meg a jó területekért, és kialakul
egy létszámszabályozó folyamat, amely az adott
fajt környezetével egyensúlyban tartja. Nem így
történt az embernél. A csoportok szétválása
és egymáshoz közeli letelepedése olyan helyzetet
hozott létre, amelyben nemcsak az agresszió, hanem az egyezkedés
kulturális mechanizmusai is kialakultak. Az egymás mellett
élõ csoportok sokszor azonos nyelven beszéltek, azonos
kultúrával rendelkeztek, emlékeztek közös
eredetükre, tehát a versengés szelídebb formáit
választották. Ez a populáció további
gyors növekedéséhez vezetett és megkezdõdött
a csoportok feletti szervezõdések, törzsek, törzsszövetségek,
városok, államok kialakulása (Mumford 1976).
Minden új szociális formáció az emberi faj
biológiai adottságai által adott rendszerszervezõ
képességen alapult. A csoportok feletti szervezõdések,
mint új egységek természetes törekvése
volt, hogy tagjaikat közös akciókra, közös
konstrukciókra, közös hiedelmekre késztessék,
mert az adott szociális rendszer ezek által mûködött
a leghatékonyabban. Megjelentek tehát a csoportokon átnyúló
nagy vallások, a sokmilliós nyelvek, a sokmilliónyi
embert mozgató államszervezetek. Ha valamelyiknek akárcsak
néhány generációnyi idõre sikerült
stabilizálódnia, kialakulhatott egy többé-kevésbé
egységes kultúra és hiedelemrendszer, mint például
az ókori nagy birodalmakban.
Ez az új fejlemény természetesen a csoportkultúrákat
hatékonyan rombolta, de a csoportkultúrákban keletkezett
rendszerkomponenseket, az embereket, a tárgyakat, azok elkészítésének
technikáit és a hidelmeket átvette. Egészen
pontosan összekeverte valamiféle nagy kulturális olvasztótégelyben,
és az új közös kultúra saját funkcionális
rendszere ezek felhasználásával alakult ki. Nagyon
lényeges volt azonban, hogy, amíg a csoportkultúrákban
szinte minden komponens helyben, az adott csoporton belül keletkezett,
és a csoportkultúrák versengésében
igen hosszú idõ alatt szelektálódott, csiszolódott,
addig a felgyorsult társadalmi fejlõdés erre a megbízható,
lassú, funkcionális szelekcióra nem hagyott idõt.
Az új kultúrák hozott anyagból dolgoztak és
igyekeztek belsõ szelekcióval egymáshoz illesztgetni
a kapott komponenseket, mûködõ funkcionális mechanizmusokat
kialakítani, ez a legtöbb esetben nem sikerült, ezért
ezeket a kultúrákat nagy belsõ válságok
jellemezték, amelyek valamilyen kisebb-nagyobb külsõ
hatásra viszonylag gyakran vezettek a kultúra összeomlásához.
A szociális struktúrák gyors változásait
az agrár és ipari technológiák kifejlõdése
kísérte, amelyek a belsõ szelekcióval sokkal
hatékonyabban alakíthatóak, hiszen egy új
technika közvetlen hatékonysága szinte azonnal megítélhetõ,
míg mondjuk az elosztás szerkezetének megváltoztatásáról
esetleg csak évszázadok múlva derül ki, hogy
alkalmatlan stabilis társadalom létrehozására.
A legnagyobb ellentmondás azonban az egyén és a kultúra
viszonyában jelentkezett. A vegyes eredetû hiedelmek, technikák,
szociális konstrukciók világában a szocializáció
nem lesz zavartalan és ennek eredményeképpen megváltozik
a személyiség belsõ tartalma és funkciója
is. A szocializáció szempontjából az optimális
helyzet az egyöntetûség, tehát ha a fejlõdõ
gyermek környezetében mindenkitõl ugyanazt a kultúrát
veheti át, ha nem találkozik a kultúra kritikájával,
ha nem neki magának kell esetleg választani bizonyos hiedelmek
között. A kétkedõ ember, a Bibliában nagyon
szépen megfogalmazott "jó és rossz tudása"
ennek a kornak a terméke. Amíg régen mindenki számára
egyértelmû volt az adott kultúra belsõ értéke,
a "jó", ez a dolog választhatóvá
vált, és a helyes választás az egyén
felelõssége lett. A csoporttársadalom senkit sem
kényszerített választásra és a felelõsség
a csoport egészének szintjén jelent meg.
Megnõtt a szerepe a személyes, lokális analízisnek.
A csoportkultúra korában a hûség természetes
dolog volt, fel sem tûnt, a csoportot nem lehetet elhagyni, egyedül
az ember életképtelen volt, idegen csoportok pedig aligha
fogadták be. A tömegtársadalmakban az egyénnek
meg kell vallania hûségét, kialakul saját felelõssége,
hova tartozik, melyik hiedelemrendszerhez, melyik kultúrához,
melyik valláshoz. Kialakulnak az ideologikus kultúrák,
amelyek valamilyen egységes rendszert képezõ, de mesterségesen
konstruált eszmét tesznek a kultúra alapjává,
és a további kulturális komponenseket az ideológia
alapján válogatják. Tehát nem alulról
felfele építik a kultúrát hanem éppen
fordítva. Jelenkori példái az effajta szervezõdésnek
a fasiszta és a kommunista diktatúrák.
Ezzel egyidõben, ezt az ideologikus aspektust erõsítendõ,
megjelenik az a felfogás amely az ember döntési szabadságát
felnagyítja és abszolutizálja, tehát kimondva,
ki nem mondva azt tételezi fel, hogy a lokális, személyes
döntésekben a szocializáció hatása nem
lényeges, a tradició, a családban tanult kultúra
levetkezhetõ, a kultúra és a kultúrákból
levezethetõ igazság racionális analizis alapján
választható. És természetesen minden ideológia,
minden ideológikus kultúra úgy gondolja, hogy az
igazán szabad ember arra jön rá, hogy csak az adott
ideológiának és csak neki van igaza. Mindenki, aki
mást választ eretnek, áruló, idegenszívû.
Mintha biológia és szocializáció nem is léteznék.
Ezek a változások hihetetlen módon megterhelték
a személyiséget és a személyiséget
kialakító fejlõdési folyamatokat. A fejlõdõ
gyermek nem egy elfogadott, kipróbált, harmonikusan összerendezett
kultúrával szembesül hanem már fejlõdésének
elején a saját felelõsségével, azzal,
hogy a világ tele van jó és rossz dologgal, amelyeket
neki felismeri, megítélni kötelessége, és
amint elfogad valamit az áttekinthetetlenül nagy választékból
azonnal felelõs lesz azért, amit választott.
Egy jellegzetes kísérõjelensége volt a kulturális
evolúciónak a funkcionális csoportméret folyamatos
csökkenése. Biológiai adottságaink alapján
negyven-ötven emberrel vagyunk képesek közvetlen emocionális
és kognitív kapcsolatot kiépíteni. A csoportársadalomban
éppen ennyi ember alkotta a társadalmat, kiegészülvén
még a gyerekekkel. A modern megatársadalmakban két
folyamat indult el, egyrészt csökkent az effektív csoportméret,
a többgenerációs nagycsaládból egyre
kisebb, majd 3-4 tagú, nukleáris család lett, másrészt
a csoportkapcsolatok ugyan több emberrel alakulnak ki, de ezek maguk
egymástól különbözõ csoportok tagjai
voltak. Tehát más emberek alkották a családot,
az iskolát, a munkahelyet, a vallási közösséget,
pártokat, klubokat. Ezeknek a csoportoknak a tagjaival kialakított
intenzív személyes kapcsolat mindig töredékes,
sokszor egymásnak ellentmondó kulturális komponenseket
közvetített, amelybõl szinte lehetetlen kialakítani
az egységes, stabil kultúra konstrukcióját.
A másik folyamat olyasfajta szocializációs technika,
amelynek eredményeképpen a személyiség nem
úgy viselkedik, mint egy közösség, csoport, kultúra
tagja, amely természtesnek veszi, kívánja a közös
akciókat, konstrukciókat, elfogadja a közös hiedelmet
és hûséges a csoportjához, az adott kultúrához,
hanem úgy viselkedik mint egy egytagú csoport, mint egy
egyszemélyes kultúra (Csányi 1999).
Számos összetevõje van ennek a folyamatnak. A gyermeknevelés
egymással csak lazán összefüggõ részfolyamatokra
bomlik. Az anya és a nukleáris család hatása
a teljes idõnek csupán tört részében érvényesül,
a szocializáció valójában az óvodában
és az iskolában folyik, de itt is erõsen érvényesülnek
a kortárs csoportok hatásai, amelyek viszont nem egy egységes
kultúrát, hanem különbözõ kultúrák
fragmentumait közvetítik. A fejlõdõ gyermek túl
korán kerül felelõsségteljes döntések
elé, és hiányzik érzelmi életébõl
a stabilitás, amit egy egységes szociokulturális
környezet korábban biztosított. Tovább gyengíti
a csoportokhoz való kötõdés lehetõségét
az a kialakult nevelési ideológia, amely különbözõ
formákban ugyan, de mindig az önállóságra,
függetlenségre, az önmegvalósításra
serkenti a fejlõdõ embert.
Értékítéletek nélkül nehéz
megmondani, hogy ebben az új állapotban az elõnyös
vagy a hátrányos tulajdonságok dominálnak.
Ami kétségtelenül elvész, az a hûség
és az érzelmi stabilitás. A szocializáció
periódusában a szülõi intelmek nem egy adott csoporthoz,
adott kultúrához való feltétel nélküli
hûségre ösztönöznek - hiszen lehet, hogy a szülõknek
maguknak sincsen stabil elfogadott csoportjuk -, hanem a kompromisszumokra,
arra, hogy a komplex társadalomban jó egyezségeket
kell kötni, ezek segíthetik az elõrejutást, de
ha valamiért nem, akkor minden probléma nélkül
felbonthatóak és új, gyümölcsözõbb
egyezségek köthetõk. Ezek a viselkedésformák
nem ismeretlenek a csoportok életébõl sem, hiszen az
egyezkedések, a kompromisszumok lényeges elemei a csoportviselkedési
repertoárnak is, de a magasabb szervezõdési szinten
feltétlenül hasznos minták egy szinttel lejebb az egyén
szintjére kerültek. Az ipari társadalmakban a házasságok
gyakori felbomlása, az elmagányosodás, a szociális
háló sokszor szinte teljes hiánya, a népbetegséggé
vált depresszió és neurózis írható
a hûség elvesztésének számlájára,
valamint az a védtelenség, ami a kommunikációs
manipulációkkal szemben tömegméretekben megnyilvánul.
Az új szokások, új hiedelmek nem méretnek
meg egy stabilis hagyományos, kipróbált kultúra
értékein, hanem szociálisan nagyrészt izolált
egyénekre zúdulnak.
Radikálisan megváltozott a viszony a közös akciókhoz
és a közös konstrukciókhoz is. Miután az
ilyenekhez történõ csatlakozás késztetése
faji sajátságunk, a legkülönbözõbb szervezõdések,
például a különbözõ mozgalmak (környezetvédelem)
formájában alakulnak kis, és az emberek csatlakoznak
is ezekhez, de csak félszívvel, mert nem egy valódi
csoport szorosan kötõdõ tagja végzik az akciókat
közösen, hanem valójában virtuális csoportok
laza, ideológikus természetû kapcsolódásáról
van csak szó. Emiatt állandó a fluktuáció,
a kötõdés gyenge, és szó sincs már
arról, hogy valaki akár az életét is áldozná
egy csoport céljainak érdekében.
Nagyjából ugyanez a helyzet a közös hiedelmekkel
is. Pszichotechnikákkal idõnként nagy tömegeket
lehet egy-egy hiedelemrendszer mögé állítani,
de a kötõdés itt sem stabilis.
Világosan láthatóak azok a jelek is, amelyek a fentiekben
felsorolt hiányok mesterséges kompenzálásáról
szólnak. A futballhuliganizmus egyértelmûen egy primitív
csoportszervezõdés következménye. A valódi
kultúrát biztosító stabil csoport hiányában
az emberekben adott a csoportszervezõdésekben való
résztvételre történõ erõs késztetés,
egy játék körül nyilvánul meg, s nem véletlen,
hogy ez nem egyéni, hanem csapatverseny típusú. A
szurkolók szimbólumokkal, rítusokkal, akciókkal,
hiedelmekkel konstruált pszeudocsoportjai kínálják
a pótlékot.
Ugyanilyen igény kielégítését szolgálják
a szappanoperák is. A mozgalmasan tálalt történetek
tulajdonképpen egy szûkebb, a természetes emberi csoport
méreteit megközelítõ társaságban
zajlanak és lényegében olyan nem különösebben
izgalmas, vagy látványos eseményekrõl szólnak,
amelyhez hasonlóaknak mindenki aktív résztvevõje
lehetne a saját csoportjában, ha lenne saját stabilis
csoportja. Ám mivel nincsen, elfogadja a felkínált
pszeudocsoportot és élvezi a virtuális történeteket,
elfogadja, csoporttagnak tekinti a szereplõket, csoportot képzel
maga köré. Ez a pszeudocsoport megkíméli a döntésektõl,
a személyes résztvétel nyûgétõl, amit
nem aktiválnak a valódi csoporthoz történt szocializáció
motivációs mechanizmusai. Kényelmes pótlék
százmillióknak.
Az eddigiek a hátrányokról szóltak, természetesen
elõnyei is vannak az egytagú csoportoknak, egyszemélyes
kultúráknak. A legnyilvánvalóbb elõny
az individuális szabadság. Aki nem lesz magányos,
frusztrált, elidegenedett, aki képes különbözõ
pszichotechnikákkal érzelmi stabilitását megõrizni,
az a korábbi állapotokhoz képest elképesztõ
mértékû szabadságot kap. Nem függ csoportoktól,
ideáktól és ideológiáktól, nem
kell hûségesnek és önfeláldozónak lennie
olyan emberekhez, akikhez valójában nem kötõdik.
Ha csoportra van igénye megkeresheti azokat, akikkel, ha nem is
olyan módon mint régen, de valamiféle nézetközösséget
kialakíthat. A természetes csoportszervezõdés
során, amikor valakinek bele kell születnie a csoportjába
a csoport egyben börtön is, amelybõl nem lehet szabadulni.
Ha valaki hülyék közé születik élete
végéig azok között lesz. A kevés szerencsésnek
adatik meg az átlagosnál magasabb szinvonalú társaság.
A modern társadalmakban a csoport választható és
aktívan formálható. Ezt az elõnyt csupán
az árnyékolja be, hogy a csoport tagja többé
nem a csoporthoz kötött egyének, hanem egytagú
csoportok és nem biztos, hogy az egytagú csoportokból
formált szupercsoport stabilis lesz, hiszen éppen a stabilitást
biztosító szocializációs folyamatok hiányoznak.
De mégis, idõlegesen, nem a hûség, hanem a kölcsönös
érdekek kompromisszumaival kialakulhatnak értékes,
tevékeny, nagy teljesítményû csoportok.
Bizonyos értelemben személyes elõnnyé formálható
a kultúra konstrukciójának individualizációja.
Ezen azt a folyamatot értem, hogy a társadalom által
kínált kulturális zagyvalékból csupán
egyéni, lokális szelekció révén lehetséges
egy belülrõl értelmesnek tûnõ, összehangolt,
harmonikus kultúrát kialakítani. Az egytagú
csoport kialakíthat egy különleges, csak általa
képviselt kultúrát, amelynek belsõ szépségeit,
harmóniáját, értelmezhetõ komponenseit
kizárólag õ maga, a hagyományok korlátozó
hatása nélkül alakíthatja ki. A kiegyensúlyozott,
alkotó személyiség egyben egy új önálló,
magaskultúra is. Nagy kérdés persze, hogy szerencsés
szocializációs véletlenek szükségesek-e
az ilyen kultúra megteremtéséhez, vagy ki vagyunk
szolgáltatva a gének, a megfelelõ viselkedési
adottságok biológiai lehetõségeinek és
a személyes kultúrateremtés képessége
csupán kevesek privilégiuma.
Jelentkezik egy elõny a társadalom szintjén is. Emlitettem,
hogy a csoportkultúrák igyekeznek az egyéni versengést
a minimálisra szorítani és a kulturális evolúció
korai szakaszában a csoportok közötti verseny az alapvetõ
folyamat. Amikor a csoportméret leszûkül egyetlen tagra, a
csoporton belüli verseny végleg kizáródott az
evolúciós folyamatból, de a csoportok közötti
versengés megmaradt, sõt elképzelhetetlen mértékben
felfokozódott, mert ugrászerûen megnõtt a csoportok
száma. Az csak egy rendszerelméleti érdekesség,
hogy a mostani csoportok versengése egyben individuális
verseny is. Ennek következménye az, hogy a legkülönfélébb
liberális ideológiák az egyént, az individumot
állítják a társadalmat leíró
elméletek középpontjába. A liberális
értékrend valójában az egyszemélyes
csoportok érdekeit szolgálja.
Ismert az is, hogy az invenciók száma a populációk
méretének függvénye. Ennek az az oka, hogy minden
csoport kultúrája korlátozza az individuális
versengést, és ezzel korlátozza az invenciók
gyakori megjelenését is, ezt gyakorlatilag csak mint a csoportok
közötti verseny eszközét tolerálja. Az egytagú
csoportok kialakulásával ez a korlát megszûnt. Az
emberiség bizonyos értelemben homogén, egytagú
csoportok populációjaként értelmezhetõ,
és mint ilyen a csoportok közötti versengés az
invenciók gyakoriságának, az emberi kreativitásnak
sohasem látott felfokozódásában nyilvánul
meg (Csányi, 1991). Az utolsó ötven év technikai
haladása ezt egyértelmûen alátámasztja. Az
invenciók számának elképesztõ növekedése
gyakorlatilag zérusra szûkítette a jósolható
jövõ idõhorizontját. A berlini fal leomlása
elõtt egy héttel senki sem volt képes megjósolni
a bekövetkezõ eseményeket. A személyi számitógép
piacra kerülése idején senki sem volt képes
megjósolni a világháló létrejöttét,
pedig igencsak rövid idõ alatt kialakult. A humángenom
projekt sikere, a génmanipuláció lehetõsége,
a nanotechnológiák bevezetése jósolhatatlan
jövõt sejtet.
A jövõ konkrét történéseit ugyan képtelenek
vagyunk megjósolni, de tisztán tudományos szempontból
vizsgálva bizonyos lehetõségek, szélsõértékek
predikciója lehetséges. Minden jövõbeli társadalmi
történésnek az alapja az ember fajspecifikus rendszerszervezõ
képessége. Ez az adottség mindenképpen döntõ
alakítója lesz a jövõ társadalmának.
A rendszerszervezõ képesség, a maga természetesnek
tekinthetõ közegében a csoportársadalmat hozta
létre és ahhoz optimalizálódott. Nem állítható,
hogy ez az egyetlen optimális társadalmi formáció,
hogy ugyanennek a képességnek az aktív megnyilvánulása
nem eredményezhet más, eddig elképzelhetetlennek
tûnõ, mégis stabilis társadalmi formációkat.
Az egyik ilyen lehetõség, egy többé kevésbé
homogén globális társadalom kialakulás történelmileg
rövid idõ, ötven-száz év alatt. Ennek a társadalomnak
komponensei ugyanazok mint a csoporttársadalomé, azzal a
különbséggel, hogy az emberi individumok helyébe
az egyszemélyes csoporindividumok lépnek Ugyanúgy
kialakul a közös kultúra a maga korlátainak rendszerével,
erre utal máris az emberi jogoknak, a környezetvédelemnek
mint az elsõ globális értékeknek a feltûnése.
Nagy kérdés, hogy hogyan lehet egy globális kultúrában
a szocializáció folyamatát egységessé
tenni. Elérhetõ-e, hogy a globális értékekeket
univerzálisan, de lokális, személyes szinten is elfogadják.
Az internet, a globális média kialakulása talán
azt jelzi, hogy ez lehetséges. Nyitott kérdés, hogy
ha ez a változat következik be, akkor hogyan lehet elkerülni
a globális konformitás veszélyeit.
Egy másik szcenárió lehet az, a biológiában
jól ismert rendszertechnikai jelenség, hogy a magasabb szervezõdési
szintek megjelenése megváltoztatja ugyan az alsóbb
szintek komponenseit a legfelsõ szint struktúráinak
érdekében, de azok mégis megmaradnak az alsóbb
szintek korábbi kapcsolatrendszereiben. Vagyis elképezelhetõ
egy olyan fejlõdési variáns is, amely a korábban
megszokott társadalmi formációk, például
a kulturálisan definiált nemzeti, nyelvi közösségek,
vallások, esetleg multinacionális vállalati struktúrák,
vagy valamilyen új típusú közösségek
formájában olyan közbeesõ szintet hoz létre,
amelyen belül a kötõdés, a kultúra kialakításának
természetes formái nagyobb szerepet kapnak és csak
ezeken keresztül, ezekbõl jön létre a globális
társadalom.
Akármelyik változat mentén alakulnak a globalizációs
folyamatok, a jövõ legfõbb jellemzõje a folyamatos
társkeresés, az értékek kialakítása
és megõrzése, az élhetõ életre alkalmas
csoportok újraalakítása lesz.
Irodalom
Boehm, C. 1997. Impact of the human egalitarian
syndrome on darwinian selection mechanics. Am. Nat. 150 (suppl.), 100-134.
Carneiro, R.L. 1967. On the relationship between size of the population
and complexity of social organization. Southwestern Journal of Anthropology
23, 234-243.
Csányi, V. 1991. Social creativity. World Future 31, 3-31.
Csányi, V. 1999. Az emberi természet: Humánetológia.
Vince Kiadó, Budapest
Eibl-Eibesfeldt, I. 1982. Warfare, man's indoctrinability and group selection
Z.Tierpsychol. 60, 177-198.
Mumford, L. 1976. The myth of the machine. Harcourt, Brace, Jovanovich,
New York.
Pfeiffer, J. E.1982. The creative explosion. Cornell University Press,
New York
Sober, E. and Wilson, D.S. 1998. Unto others. Harvard Univ. Press, Cambridge,
Mass.
|