Tillmann J. A.
Az élet mûvészete - filozófián
belül és kívül
Az életmûvészet
szó ma leginkább az életmûvészekre emlékezteti
meghallóját. Pedig életmûvészeten eredetileg
korántsem a strandfiúk életmódja vagy sikeresnek
mondott hírességek életstratégiája
értendõ. Ez a jelentésmódosulás a fogalmak
fakulásának és ellenkezõre fordulásának
korántsem egyedülálló esetét mutatja.
Az életmûvészet az élet mûvészete:
ars vitae, techné tou biou - az antik filozófia legfõbb
iránya és alapfogalma. Egyszerre praktikus és teoretikus
válasz a kérdésre: "Hogyan kell élni...?"
(Márai).
Az antik filozófia a korábbi a bölcsesség-irodalomból
és a gyógyászat rokon területérõl
merít. A körültekintõen kialakított életmód,
az étrend (dietétika) éppúgy részét
képezi, mint a napi meditációs gyakorlat. Az orvoslás
és az élet filozófiája között ekkor
még nincsenek átjárhatatlan határok, miként
azt a medicina korai klasszikusának, Hippokratésznek elsõ
aforizmája is mutatja: "Rövid az élet, hosszú
a mûvészet; gyorsan elillan az alkalmas pillanat; téveteg
a tapasztalat; nehéz a döntés." E kijelentés-füzér
akár egy filozófia írásmû élén
is állhatna. Egy sztoikus filozófus pedig - más filozófiai
iskolákkal összhangban - azt ajánlja tanítványának,
hogy "a közös gyógyszerbõl vegyél,
amennyit akarsz". Seneca kínálja így a Léleknyugalomról
szóló írásában Sereniusnak az élet-tanácsokat.
Tudja, mirõl beszél, és tudása nem pusztán
teoretikus. Aki ezt a filozófiát mûveli, annak tevékenysége
elsõsorban önmagára irányul. "Amiként
az asztalos anyaga a fa, a szobrászé az érc - írja
Epiktétosz -, úgy minden egyes ember életmûvészetének
anyaga a saját élete."
A korai kereszténység kritikus folytatója ennek a
gyakorlatra irányuló életfilozófiának.
A döntõ különbség az a belátás,
hogy az ember mégoly tökéletesen mûvelt életmûvészettel
sem lehet teljességgel ura önmagának: képtelen
rá; más az Úr felette. Az ars vitae hagyományának
hordozójává a teória és praxis, a meditáció
és munka (ora et labora) szerzetesei válnak. A kolostori
kultúra közvetítsével az élet mûvészete
az európai életvezetési eszmény és
a nyugati meditáció kultúrájának alapjává
válik.
Az életmûvészet utolsó virágkora a barokk
udvari kultúrában volt; ennek klasszikusai - így
pl. az összeállításunkban A hõs címû
mûvével szereplõ Gracián - már a korabeli
magyar olvasóközönség körében is igen
olvasottak voltak. Bár késõbb különbözõ
gondolkodóknál - kivált a francia morálfilozófusoknál
- még megjelenik, a 18. századot követõen az
európai szellemi horizontról hosszú idõre
eltûnik ez a hagyomány.
A filozófiában és a filozófián kívül
Az életmûvészet 'újrafelfedése' Pierre
Hadot és - fõként az õ munkáit felhasználó
- Michel Foucault francia filozófusoknak köszönhetõ.
Túlzás nélkül állítható,
hogy tevékenységük nyomán az ars vitae reneszánsza
köszöntött be az ezredfordulón. Hadot alapvetõ
munkája, az Exercices spirituels et philosophie antique
1981-ben jelent meg Párizsban, ezt követte tíz évvel
késõbb német, majd újabb négy év
múltán angol kiadása. (E könyv egyik fejezete
nyitja válogatásunk sorát.)
Hadot mûveivel, így különösen újabb,
Marcus Aureliusról szóló monográfiájával
olyan antik szerzõkre irányította a figyelmet, akik
addíg kívül rekedtek az egyetemi filozófia keretein.
Írásai - az iskolás filozófia fõáramától
eltérõen - nem a kommentárok kommentárjainak
kommentálását nyujtják, hanem a filozófia
eredeti intencióját követik: "az antik gyógyító-filozófikus
életmûvészet ésszerû életvezetésre
irányult, ahogy a régi orvosok és a filozófusok
nevezték: kontemplációra és praxisra"
(Böhringer).
Mindazonáltal az életmûvészet tradiciójának
újjáéledése nem korlátozódik
a filozófiai fakultásokra, sõt, leginkább
azokon kívül, az életreceptek tömegében
tûnik fel. Az ilyen receptekbõl ma nagy a felhozatal. A boltok,
a kioszkok pultjai Kelet és Nyugat életbölcsességének
különbözõ szintû és kiszerelésû
változatait, eredeti és zanzásított kiadásait
kínálják. (Az életbölcsességet
forgalmazó üzletág egyik ékes darabja a célcsoportot
már címében is megjeleníti: Óegyiptomi
maximák - menedzsereknek. ) A rendkívüli keresletet
a korábban bevált életvezetési minták
alkalmatlanná válása, a késõújkor
tanácstalansága kelti. "A legtöbb ember ma
a szabadság, a lehetõségei, az alternatívái
terrorja alatt él - írja a modern mentalitásban
is meglehetõsen jártas képzõmûvész,
Jochen Gerz.
A különbözõ kultúrák bölcsességhagyományából
leszûrt élettanácsokkal sokan élnek is - és
nem kevesen visszaélnek. E téren viszonylag új fejlemény
az intézményes funkcionalizálás, a hatalomtechnikai
kiképzõeszközként vagy életstilizálási
eljárásként való alkalmazás. Ahogy
a hétköznapi élet 'hadviselésére' - menedzsertanfolyamokon
- a hadmûvészet klasszikusainak tanításait
használják, úgy alkalmazzák az életmûvészet
tanácsait a politikai és gazdasági manipuláció
mûvészetére való felkészítés
iskoláiban. Az újonnan éledt érdeklõdés
sajátos irányát mi sem mutatja jobban, mint az, hogy
Gracián fõ mûve, Az életbölcsesség
kézikönyve az Egyesült Államokban 300 ezer
példányban kelt el; vásárlói fõként
az üzleti és politikai vezetõk körébõl
kerültek ki. (Jóllehet Gracián, mai felhasználóival
ellentétben, nem hatalmi hatásfokozónak szánta
mûvét, hanem - könyve utolsó aforizmája
szerint - azért írta, hogy "szentek legyünk".)
Ez az összeállítás
magyarul elsõ ízben ad átfogó képet
az életmûvészetrõl. Válogatásunk
az ars vitae valamennyi korszakából merít
és néhány kiváló mai - honi és
külhoni - mûvelõjének gondolkodásába
is betekintést nyújt. A közelmúlt eseményei
különös aktualitást adnak az egyik eleven hagyományáról,
a westernhõs életmûvészetérõl
szóló tanulmánynak. Szerzõje, Hannes Böhringer
azt mondja az életmûvészetrõl, hogy "valami
olyanná válik, ami balul végzõdik, ám
ennek ellenére ebben a kudarcban mégis sikerülhet.
A kolostori kultúra ezért dolgozta ki a diszkréció
fogalmát. A discretio a finom megkülönböztetés
- például a szerencse és a szerencsétlenség
megkülönböztetésének - mûvészete,
mely az igazán finom különbségek megkülönböztetésére
való képtelenségének tudatában van,
és ezáltal megfontolttá válik. Ebbõl
a szempontból végül megint vissza lehet térni
az antik életmûvészethez és tisztábban
lehet látni, hogy összességében az antik filozófia
is ennek az öntudatos megfontoltságnak, az elveszett bölcsesség
reflexiójának egyik formája."
|