Pierre Hadot
A filozófia mint életforma
"Mindazok,
akik gyakorolják magukat a bölcsességben, legyenek
hellének vagy barbárok, igazságtalanságtól
és vétektõl menten élnek, akik sem az igazságtalanság
elszenvedését, sem viszonzását nem kívánják;
kerülik az érintkezést az ügyintézõ
élet férfiaival és megvetik azon helyeket, ahol ezek
járnak: a bíróságokat, a tanácsházakat,
a piacokat, a gyûléseket és egyáltalán
mindama helyeket, ahol a képzetlenek felgyülemlésére
és összegyûlésére sor kerül; lévén,
hogy a viszály nélküli, békés életet
keresik, melyben a természet és mindennemû részei,
a föld, a tenger, a levegõ, az ég, és a benne
kutatandók kiváló szemlélõiként,
gondolatban úgy járnak együtt a Nap és a Hold,
és más égitestek, bolygók és állócsillagok
körtáncával, hogy miközben ugyan testükkel
a földön állnak, lelküknek azonban szárnyakat
adnak, hogy felemelkedhessenek az égbe és az ottani erõket
pontosan szemlélhessék, amint az igaz "világpolgárok"
osztályrésze, akik a világot honuknak és polgártársaikat
a bölcsesség tanítványainak tekintik, mivel
számukra az erény - melyre a közügyek irányítása
bízatott - adta a polgárjogot. Tehát erényekben
gazdagon, a testi fájdalmak és a külsõ szerencsejavak
megvetéséhez szokottan, a közömbös dolgok
közömbös szemléletében gyakorlottan, a gyönyör
és vágyakozás elleni harcban iskolázottan,
és egyáltalán mindenkor arra törekedve, hogy
a szenvedélyek fölött álljanak és annak
szándékában nevelõdve, hogy támadásaikat
minden erõvel elhárítsák, a sors csapásaival
szemben hajlíthatatlanok legyenek, mivelhogy sújtásaira
eleve gondoltak - lévén hogy a legsúlyosabb balszerencse
elviselését is megkönnyíti az elõretudás,
ha a lélek nem valami újnak tekinti az eseményeket,
hanem sokkal inkább régtõl megszokottnak és
ismertnek, és ezért kevésbé élesen
észleli azokat; így teljes joggal örvendenek az erényeknek
és egész életüket ünnepként töltik.
Õk persze csak egy kis csapatot alkotnak, a bölcsesség
gyengén parázsló tüzét a városokban,
hogy az erény ki ne hunyjon teljesen és ne vesszen ki nemünkbõl.
Ha az emberek mindenütt e kevesek szándékához
csatlakoznának és minden ember azzá válna,
amivé a természet kívánja: hibátlanná
és véteknélkülivé, a belátás
barátjává, önmagáért a nemes dolgokért
érzett örömtõl átjárttá;
hogy ez az egyetlen jó, minden más az uralma alatt áll
és ennek alávetett, akkor az államokat boldogságtól
hatná át, mentesek volnának mindattól, ami
fájdalmat és félelmet kelt, betöltené
õket az, ami örömöt és megelégedést
kelt, olyannyira, hogy az élet egyetlen pillanata sem telne boldogság
nélkül és az év egész körforgása
egyetlen ünnepet alkotna."
Alexandriai Philónnak ebben a sztoikus hatást mutató
szövegében világossá válik a hellenista
és római korszak filozófiájának egyik
alapvonása: a filozófia életforma, ami nem csak azt
jelenti, hogy egy bizonyos morális magatartással egyenlõ
- mert e szövegbõl látható, milyen fontos szerepet
játszik a természet szemlélése -, hanem hogy
egyszersmind létforma is, amelyet minden pillanatban élni
is kell, és amelynek meg kell változtatnia az egész
életet.
A philo-sophia,(a bölcsesség szeretete) szó
a régi görögök és rómaiak felfogása
szerint elegendõ volt ahhoz, hogy kifejezzen egy ilyen filozófiafelfogást.
A "Lakomá"-ban Platón megmutatta, hogy Szókratész
mint a filozófia szimbóluma azonosítható Erósszal,
Porosz (a segítõkészség) és Penia (a
szegénység) fiával. Szókratész nem
volt bölcs, de értett hozzá, hogy bölcsességre
tegyen szert. A filozófia tehát úgy jelent meg, mint
a gondolkodás, az akaraterõ, az egész létmód
gyakorlása: megpróbált elérni egy állapotot,
nevezetesen a bölcsességet, amely egyébként
csaknem elérhetetlen volt az ember számára. A filozófia
a szellemi elõrehaladás módszerét jelentette,
amely gyökeres megtérést, az életmód
teljes megváltoztatását kívánta. A
filozófia tehát életmód volt mind eszközei,
vagyis a bölcsesség elérésével kapcsolatos
gyakorlatok és erõfeszítések tekintetében,
mind pedig céljának, magának a bölcsességnek
a tekintetében. A bölcsesség ugyanis nemcsak ismereteket
közvetít, hanem új életmódhoz is vezet.
Abban áll az antik filozófia paradoxona és nagysága,
hogy egyrészt tudatában volt a bölcsesség elérhetetlenségének,
másrészt meg volt gyõzõdve annak szükségességérõl,
hogy ösztönözni kell a szellemi elõrehaladást.
A következõképpen fejezi ezt ki Quintilianus: "Arra
kell törekedni, ami a legmagasabb rendû: legnagyobbrészt
így cselekedtek a régiek, akik úgy vélekedtek
ugyan, hogy bölcset még soha senki sem talált, mégis
a bölcsesség tanait tanították"2 Tudták,
nem fog sikerülni megvalósítaniuk a bölcsességet
önmagában - mint tartós és végleges állapotot
-, de remélték, hogy elérhetik legalább néhány
különleges pillanatban. A bölcsesség volt a transzcendens
norma, amely a cselekvést irányította.
A bölcsesség életmód volt, amely lelki nyugalmat
(ataraxia), belsõ szabadságot (autarkeia) és kozmikus
tudatot eredményezett. Elõször is a filozófia
gyógyeljárás volt a félelem ellen. Ez a gondolat
határozottan megjelenik Xenokratésznél, Platón
tanítványánál,3 továbbá Epikurosznál
("Az égi jelenségek ismeretébõl nincs
más hasznunk, mint a lelki béke"),4 a sztoikusoknál5
és a szkeptikusoknál, ahol a következõ szép
képpel találkozunk:6 "A szkeptikussal az történik,
ami a monda szerint Apellésszel, a festõvel. Azt beszélik
ugyanis, hogy amikor Apellész a festészetével ábrázolni
akarta egy ló habzó pofáján a habot, ezzel
annyira nem boldogult, hogy feladta az egészet, és a szivacsot,
amelybe festékes ecsetjét törölni szokta, hozzávágta
a képhez. Ahol a szivacs a képhez vágódott,
ott a dobással létrehozta a habot." Így
a szkeptikusok is, akárcsak más filozófusok, az ítélet
bizonyosságában és rendíthetetlenségében
kezdik keresni a lelki békét. "Mivel e célt
nem érik el, tartózkodnak minden ítélettõl.
És íme, a lelki béke úgy jár az ítélet
felfüggesztésének nyomában, mint testnek az
árnyék."
A filozófia módszernek is tartotta magát, amellyel
az ember függetlenségre és belsõ szabadságra
(autarkeia) tehetett szert - olyan állapotra tehát,
amelyben az én csak önmagától függ. E motívum
fellép Szókratésznél7 és a künikhoszoknál,
továbbá Arisztotelésznél, aki szerint a szemlélõdõ
élet függetlenséget biztosít,8 valamint Epikurosznál9
és a sztoikusoknál.10
Az összes filozófiai iskolában különbözõ
módszerek alkalmazásával ugyanazt érik el:
annak tudatát, hogy az emberi én képes nélkülözni
mindazt, ami a lényegétõl idegen, még ha ez csupán
abban áll is, mint a szkeptikusoknál, hogy tartózkodik
minden állásfoglalástól.
Az epikureizmusban és a sztoicizmusban ehhez az alapfelfogáshoz
járult még a kozmikus tudat (vagyis az a tudat, hogy az
ember része az egész természetnek) és az én
kiterjesztése a természet végtelenjébe. Ahogy
Metrodorosz, Epikureusz tanítványa mondja: "Emlékezz
arra, hogy te, aki halandó vagy és csak korlátozott
élettel rendelkezel, a természetrõl való meggondolásaidon
át felemelkedtél az örökkévalóságig
és a dolgok végtelenjéig, és hogy láttad
mindazt, ami volt és lesz."11 És Marcus Aurelius12
szerint "az emberi lélek bejárja az egész
világot és az azt körülvevõ ûrt;
kiterjeszkedik az örökkévalóság végtelenségébe,
és elgondolja a mindenség periodikus újjászületését".
Az antik bölcs minden pillanatban tudatában van annak, hogy
a kozmoszban él, ezért a mindenséghez igazodik, úgyhogy
összhangban van vele.
Hogy jobban megértsük, mennyiben képviselhetett életmódot
az antik filozófia, térjünk vissza ahhoz a megkülönböztetéshez,
amelyet a sztoikusok fogalmaztak meg a filozófiáról
folytatott értekezés és maga a filozófia között13.
A sztoikusok véleménye szerint a filozófia ágazatai,
tehát a természettan (fizika), etika és logika valójában
nem magának a filozófiának, hanem csak a filozófiai
értekezésnek, a filozófiáról való
beszélgetésnek a részei. Azt gondolták ezzel,
hogy ha a filozófia tanításáról van
szó, akkor meg kell fogalmazni a logika elméletét,
a fizika elméletét és az etika elméletét.
A beszélgetés egyszerre logikai és pedagógiai
természetû követelményei nélkülözhetetlenné
tesznek ilyen megkülönböztetéseket. De maga a filozófia,
a filozófiai életmód már nem részekre
tagolható elmélet, hanem egységes cselekvés,
amely abban áll, hogy éljük is a fizikát, a
logikát és az etikát. Ebben az esetben az ember már
nem állít fel logikát, vagyis tudományt a
helyes beszéd- és gondolkodásmódról,
hanem helyesen beszél és gondolkodik, már nem állít
fel természettant, hanem csodálattal szemléli a kozmoszt,
már nem állítja fel a helyes cselekvés tanát,
hanem helyesen és igazságosan cselekszik.
A filozófiáról való beszélgetés
nem maga a filozófia. Polemon, a régi Akadémia egyik
vezetõje ezzel kapcsolatban megjegyzi, "hogy a dolgokkal
való bánásmódban és nem dialektikai
vizsgálódásokban kell gyakorlatoznunk, mint ama férfiú,
aki könyv nélkül megtanul egy harmónia-könyvet,
de sohasem gyakorolja magát benne, úgyhogy csodálnak
bennünket a szillogizmusaink miatt, életvitelünk tekintetében
azonban ellentmondásban vagyunk magunkkal".14 Erre visszhangzik
öt évszázaddal késõbb Epiktetosz felszólítása:
"Az ács nem mondja nektek: Halljátok, hogyan okoskodom
én az ács mûvészetérõl, hanem
alkalmasan házért való dologgá teszi
magát' és felépíti
Így tegyél
te is. Egyél, mint egy ember, igyál, mint egy ember
házasodjál, legyenek gyermekeid, vegyél részt
a város életében, érts hozzá, hogy
elviselj igazságtalanságokat és hogy a többi
embert elviseld
"15
Rögtön megérthetjük az elméletnek és
a gyakorlatnak ezt a megkülönböztetését,
ahogyan azt a sztoikusok határozottan megfogalmazták, hallgatólag
pedig a legtöbb filozófus elismerte. Világosan kiderül
ez egy epikureus mondásból: "Semmit sem ér
annak a filozófusnak a beszéde, aki egyet sem gyógyít
meg az emberi szenvedélyek (pathos) közül."16
A filozófiai elméletek arra valók, hogy szolgálják
a filozófiai életet, ezért a hellenisztikus és
a római korban arra szorítkoznak, hogy rendszeres, rövid
és tömör összefoglalását adják
a tannak, erõs lelki hatást tudjanak kifejteni, s hogy könnyû
kezelhetõségüknél fogva mindig kéznél
legyenek. A filozófiai értekezés nem azért
szisztematikus, mert az összvalóság kimerítõ
és rendszeres magyarázatát akarja adni, hanem azért,
mert csekély számú, egymással szorosan összekapcsolt
elvet kíván szolgáltatni a szellemnek, amelyek épp
e rendszeresség következtében tesznek szert a lehetõ
legnagyobb meggyõzõ erõre és érnek
el nagyobb mnemotechnkikai hatást. Egyébként gyakran
rövid szentenciák hatásos megfogalmazással összegzik
a legfontosabb tanokat, amelyek segítenek visszahelyezni az embert
abba az alapállapotba, amelyben élnie kell.
Csak abban állna tehát a filozófia, hogy minden pillanatban
könyv nélkül megtanult tantételeket alkalmazunk
és így oldjuk meg az élet felvetette problémákat?
Ha elgondolkodunk azon, mi mindent foglal magába a filozófiai
élet, akkor meg kell állapítanunk, hogy szakadék
választja el egymástól a filozófiai elméletet
és a filozofálást mint gyakorlati cselekvést.
Mintha a mûvész is megelégednék azzal, hogy
szabályokat alkalmazzon. Valójában mérhetetlen
távolság van az elvont mûvészetelmélet
és a mûvészi alkotás között. A filozófiában
azonban nemcsak egy mûalkotás létrehozásáról
van szó, hanem önmagát kell az embernek megváltoztatnia.
Az igazi filozófiai élet a valóságnak egészen
más dimenziójába tartozik, mint a filozófiai
értekezés.
Miként az epikureizmusban, úgy a sztoicizmusban is szakadatlan,
soha véget nem érõ aktus a filozofálás,
amely az élettel azonos, és amelyet minden pillanatban meg
kell újítani. Ezt az aktust mindkét esetben úgy
határozhatjuk meg, mint a figyelem irányítását.
A sztoicizmusban a figyelmet a szándék tisztaságára
irányítják, vagyis arra, hogy az emberi akarat összhangban
legyen az össztermészettel, vagy másképpen kifejezve:
az össztermészet akaratával. Az epikureizmus a gyönyörre
irányítja a figyelmet, amely végsõ soron a
létezésnek való örvendezés. A figyelem
megvalósításához azonban a legkülönbözõbb
gyakorlatok szükségesek: mindenekelõtt az alapvetõ
tantételeken való elmélyült elmélkedés,
annak a ténynek mindig újonnan történõ
tudatosítása, hogy az élet korlátozott; lelkiismeretvizsgálat
és pontosan meghatározott viszonyulás az idõhöz.
A szoikusok és az epikureusok azt ajánlják, hogy
éljünk a jelenben, ne bánkódjunk a múlton
és ne nyugtalankodjunk a jövõ miatt. Mindkét
irányzat szerint elég a boldogsághoz a jelen, mert
a jelen az egyetlen valóság, amely a mienk és tõlünk
függ. A sztoikusok és az epikureusok egyöntetûen
elismerik minden egyes pillanat végtelen értékét:
számukra éppoly teljes és tökéletes az
egyetlen pillanatig megvalósított bölcsesség,
mint egy egész, végtelen idõtartam; fõként
a sztoikus bölcs az, aki szerint minden pillanat tartalmazza a kozmosz
teljességét. Ezenkívül nemcsak lehetséges,
hanem szükséges is, hogy az ember rögtön boldog
legyen. Sürget az idõ, bizonytalan a jövõ, fenyeget
a halál: "Amíg halogatjuk az életet, elmúlik"17
Ezt a magatartást csak akkor érthetjük meg, ha feltesszük,
hogy az antik filozófia a legmesszebbmenõkig tudatában
van az egzisztencia felmérhetetlen, végtelen értékének,
amaz egzisztencia értékének, amely a kozmoszban,
a kozmikus esemény egyedülálló valóságában
zajlik.
A hellenisztikus és római korszak filozófiája
tehát életmód, életmûvészet és
létmód. Valójában az antik filozófiának,
legalábbis Szókratész óta, mindig ez volt
a jelentése. Volt szókratészi életstílus
(amelyet a künikhoszok utánoztak), a szókratészi
dialógus pedig gyakorlat volt, amely arra kényszerítette
Szókratész beszélgetõpartnerét, hogy tegye
kérdésessé önmagát, figyeljen magára,
és oly széppé és bölccsé alakítsa
a lelkét, amennyire csak lehet.18 Platón a filozófiát
a meghalás gyakorlásaként határozza meg, a
filozófust pedig olyan emberként, aki nem fél a haláltól,
mert az idõ és lét teljességét szemléli.19
Újból és újból felteszik, hogy Arisztotelész
tiszta teoretikus, de a filozófia nála sem marad csupán
értekezés a filozófiáról vagy ismeretek
összegyûjtése, hanem a szellem minõségét
képviseli, és ez belsõ változás eredménye:
Arisztotelész olyan életet magasztal, amely a szellem szerint
való.20
Nem gondolhatjuk tehát - bár gyakran ez történik
- hogy a hellenisztikus korban, vagyis Macedóniának a görög
városok feletti uralma óta, vagy a császárkorban
lényegesen megváltozott volna a filozófia. Egyrészt
egyáltalán nem igaz, hogy Krisztus elõtt 330 után
a politikai élet és a görög városok hanyatlásnak
indultak volna, amint makacs közhelyek alapján állítják.
Fõképpen pedig a filozófiának mint életmûvészetnek
és életmódnak a gondolata nincs politikai körülményekhez
kötve és nem kapcsolódik ahhoz az igényhez,
hogy emberek a belsõ szabadságba meneküljenek, ami kárpótlást
nyújthat az elveszett politikai szabadságért. A filozófia
már Szókratésznél és a tanítványainál
életstílus, a belsõ élet technikája. Ókori
történelme folyamán a filozófia nem változtatta
meg lényegét.
A filozófiatörténészek általában
elég kevés figyelmet szentelnek annak a ténynek,
hogy az antik filozófia elsõsorban életmód.
Inkább filozófiai beszélgetésnek tekintik
a filozófiát. Hogyan magyarázhatjuk ennek az elõítéletnek
az eredetét? Azt gondolom, hogy ennek okát a középkori
és újkori filozófia fejlõdésében
kell keresnünk. E jelenségben lényeges szerepet játszott
a kereszténység. Eleinte, a Krisztus utáni II. századtól
kezdve a kereszténység filozófiaként, keresztény
életformaként értelmezte magát. És
ha a kereszténység filozófiának adhatta ki
magát, ez nagyon jól alátámasztja azt a tényt,
hogy az ókorban a filozófiát életmódként
fogták fel. Ha a filozofálás nem egyéb, mint
hogy az ember az össztermészet törvénye szerint
él, akkor a keresztény, aki összhangban él a
logosz, az isteni ész törvényével, filozófus.21
Egyébként a kereszténységnek ahhoz, hogy filozófiának
tüntethesse fel magát, magába kellett ötvöznie
olyan elemeket, amelyeket az antik filozófiából kölcsönzött,
és összhangba kellett hoznia a János evangélium
Logoszát (Igéjét) a sztoikusoknál szereplõ
kozmikus ésszel, késõbb pedig az arisztotelészi
és platóni intellektussal (nousz-szal). Ezenkívül
fel kellett vennie a filozófiai szellemi gyakorlatokat a keresztény
életbe. Ennek az összeötvözésnek a jelensége
világosan látható Alexandriai Kelemennél,
késõbb pedig továbbfejlõdik a szerzetességben,
ahol újra megtalálhatjuk a sztoikus vagy platonikus gyakorlatokat
(az önmagunkra figyelés gyakorlatait [proszokhé], a
meditációs gyakorlatokat, a lelkiismeretvizsgálat
gyakorlatait, a meghalás gyakorlatait), és ahol szintén
megfigyelhetõ, hogy nagyra becsülik a lelki nyugalmat és
a rendíthetetlenséget.
A középkor végül is átveszi a kolostori
élet koncepcióját mint keresztény filozófiát,
vagyis mint keresztény életmódot. Ahogy Dom Jean
Leclerc kifejezi: "A középkori kolostori életben,
miként az ókorban, a philosophia nem elméletet vagy
ismeretfajtát jelent, hanem átélt bölcsességet,
az ész szerinti élet bölcsességét".22
Ezzel egyidejûleg azonban a középkori egyetemeken véget
vetettek a hiten alapuló teológia és az észen
alapuló hagyományos filozófia összekeverésének,
ami eredetileg jellemzõ volt a kereszténységre. A
filozófia már nem a legmagasabb rendû tudomány,
hanem "a teológia szolgálója"; a filozófia
szolgáltatja a teológia számára szükséges
fogalmi, logikai, természettudományos és metafizikai
anyagot. A szabad tudományok fakultása többé
nem más, mint elõkészület a teológiai
fakultásra. Ha félretesszük a philosophia szónak
azt az értelmét, amelyben a szerzetesek használták,
akkor a filozófia már nem életforma többé:
a középkorban tisztán teoretikus és elvont tevékenységgé
változik. Az antik lelkigyakorlatok már nem tartoznak a
filozófiához, hanem a keresztény lelkiség
alkotórészeivé lettek. Szent Ignác lelkigyakorlataiban
bukkannak fel ismét, s az újplatonikus misztika fõként
a Rajna-menti domonkos szerzetesek, így például az
ifjú Eckhart misztikájában hat tovább. Az
ókorhoz képest tehát, tartalmát tekintve,
gyökeres változás történik a filozófiában.
Másrészt ettõl kezdve a filozófiát
és a teológiát egyetemeken tanítják,
amelyeket a középkori egyház alapított. Bár
olykor egyetemeknek akarták nevezni az ókorban mûködõ,
tudással és tanítással foglalkozó intézményeket,
valójában soha nem létezett az egyetem fogalma és
valósága, kivéve talán Keleten, az ókor
végén. Az egyetem egyik jellemzõje az, hogy professzorokból
áll, akik professzorokat képeznek, valamint szakemberekbõl,
akik ugyancsak szakembereket képeznek. Az oktatás tehát
már nem embereknek szól, akiket emberekké szeretnének
nevelni, hanem szakembereknek, akik megtanulják, hogyan képezzenek
ki további szakembereket. Éppen ez a "skolasztika"
veszélye, amely az ókor végén kezdett fellépni,
a középkorban továbbfejlõdött, és
amely a mai filozófiában is megtalálható.
A teológia uralma alatt álló skolasztikus egyetem
még a XVIII. században is mûködik, de a csakugyan
termékeny filozófiai gondolkodás - Descartes-tal,
Spinozával, Malebranche-sal, Leibniz-cel - az egyetemen kívül
bontakozik ki. A filozófia kivívja függetlenségét
a teológiával szemben, ám ez a mozgalom, amely a
középkori skolasztika ellenhatásaként keletkezett,
ugyanazon a síkon telepszik meg, mint amaz. Az elméleti
teológiai beszédmóddal egy másik, éppoly
elméleti beszédmódot állítanak szembe.
A XVIII. század végétõl Wolffal, Kanttal,
Fichtével, Schellinggel és Hegellel az új filozófia
bevonul az egyetemre, és néhány olyan kivételtõl
eltekintve, mint Schopenhauer és Nietzsche, elválaszthatatlan
kapcsolatban marad az egyetemmel - gondoljunk csak Bergsonra, Husserlre
vagy Heideggerre. Rendkívül fontos tény ez. Amint láttuk,
a filozófiai beszédmóddá összezsugorodott
filozófia más környezetben és légkörben
fejlõdik, mint az antik filozófia. Magától
értõdik, hogy a modern, egyetemi filozófia többé
már nem életmód, nem életforma, hacsak nem
a filozófiaprofesszor személyes életstílusa.
A filozófia eleme, élettere az állami oktatásügy,
amely egyébként mindig fenyegette és gyaníthatólag
fenyegetni is fogja a filozófia függetlenségét.
Ahogy Schopenhauer megállapította: "Az egyetemi
filozófia rendszerint puszta szemfényvesztés: igazi
célja az, hogy gondolkodásuk legmélyén ugyanabba
a szellemi irányba állítsák be a diákokat,
amelyet szándékai szempontjából megfelelõnek
tart a professzori kinevezéseket gyakorló minisztérium.
Politikai szempontból ebben igaza is lehet a minisztériumnak:
csakhogy ebbõl az következik, hogy az ilyen katedrafilozófia
nem lehet komoly, hanem csak iskolás filozófia
Mert
ha kívánatos valami a világon
, akkor az, hogy
fénysugár világítsa meg létezésünk
sötétségét, és hogy valamilyen felvilágosítást
kapjunk errõl a rejtélyes egzisztenciáról
".23 Akárhogy áll is a dolog, a modern filozófia
elsõsorban beszély, diskurzus, amelyet tanintézetekben
fejtenek ki, és könyvekben írnak le, tehát szöveg,
amelyet értelmezni lehet.
Ez nem jelenti azt, hogy a modern filozófia nem újította
volna fel az antik filozófia néhány egzisztenciális
vonását. Ezek egyébként sohasem tûntek
el teljesen. Nem véletlen, hogy egyik mûvének Descartes
a Meditationes címet adja. A mûben valóban
meditációkról van szó (meditatioról
a gyakorlás értelmében), Szent Ágoston keresztény
filozófiájának szellemével teljes összhangban,
és Descartes azt ajánlja, hogy bizonyos ideig gyakorolják
is ezeket. Rendszeres és geometriai formájában Spinoza
Etikája aránylag pontos megfelelõje a rendszeres
filozófiai beszédmódnak, ahogyan az a sztoicizmusban
megtalálható volt. Elmondható, hogy Spinozának
az antik filozófiából származó értekezése-beszédmódja
azt tanítja, hogyan változtathatjuk meg gyökerestül
és konkrétan az emberi létet, és hogyan juthatunk
el a boldogságra. A mû utolsó soraiban egyébként
megjelenik a bölcs alakja. "A bölcs", magyarázza
Spinoza, "alig indul fel lelkében, hanem bizonyos örök
szükségszerûség szerint tudva önmagáról,
Istenrõl és a dolgokról; sohasem szûnik meg
létezni, hanem mindig igazi lelki megelégedés birtokában
van."24
Schopenhauer és Nietzsche filozófiája is az életmód
gyökeres megváltoztatását kívánja.
Ezenkívül Nietzsche is, Schopenhauer is teljes egészében
benne áll az antik hagyományban. Egyébként
a hegeli módszer hatására az ifjúhegeliánusoknál
és Marxnál is kialakult az a felfogás, hogy az elmélet
és a gyakorlat nem választható el egymástól,
s hogy a képzeteket a világnak az ember által történõ
aktív megváltoztatása hívja elõ. A XX. században
Bergson filozófiája és Husserl fenomenológiája
nem annyira rendszer, mint inkább módszer: az a célja,
hogy megváltoztassa világészlelésünket.
Az a filozófiai mozgalom pedig, amelyet Heidegger indított
el és az egzisztencializmus folytatott, elvileg be akarja venni
a filozófiai folyamatba az ember szabadságát és
cselekvését, jóllehet e mozgalom voltaképpen
fõleg filozófia diskurzus, beszédmód.
Azt mondhatnánk, az antik filozófia abban különbözik
a moderntõl, hogy ott nem csak Khrüszipposzt és Epikuroszt
tekintik filozófusnak, azért, mert kidolgoztak valamilyen
filozófiai beszédmódot, hanem minden más embert
is, aki Khrüszipposz vagy Epikurosz elõírásai szerint
él. Filozófusnak, sõt, bölcsnek tekintik az olyan államférfit
is, mint amilyen az uticai Cato volt, mert bár nem írt és
nem tanított semmit, teljes egészében a sztoicizmus
szellemében élt. Ugyanígy áll a dolog Rutililus
Rufus-szal és Quintus Mucius Scaevola pontifexszel, akik gyakorolták
is a sztoicizmust, amennyiben példátlan önzetlenséget
és emberiességet tanúsítottak az igazgatásuk
alatt álló provinciákban. Õk nemcsak példát
szolgáltatnak sztoikus magatartásra, hanem egyszersmind
olyan férfiak is, akik minden szempontból a sztoikus szabályok
szerint élnek: úgy beszélnek, mint sztoikusok (Cicero25
kiemeli, hogy a perekben, amelyekben részt kellett venniük,
visszautasítottak egy bizonyos fajta retorikát), birtokában
vannak a sztoikusok világfelfogásának, vagyis a kozmikus
ésszel összhangban kívánnak élni. Olyan
férfiakról van szó, akik megpróbálnak
megvalósítani egy bizonyos életmódot, mégpedig
a sztoikus bölcsesség eszményét, és a
kozmoszban valamint embertársaik körében megpróbálnak
az egész mindenséget kormányzó ész
szerint élni. Az antik filozófia életformát
javasol az embernek, a modern filozófia viszont fõképp egy
bizonyos szaknyelv konstrukciójaként jelenik meg, amely
szakembereknek van fenntartva.
Jogában áll az embernek, hogy úgy határozza
meg a filozófiát, ahogy akarja, olyat válasszon,
amilyet szeret, és ha képes rá, kitaláljon
olyan filozófiát, amilyet helyesnek tart. Ha viszont hû
marad valaki a filozófia antik meghatározásához,
mint Descartes vagy Spinoza, akik számára a filozófia
"a bölcsesség gyakorlása" volt, s ha valaki
úgy gondolja, fontos az embernek, hogy megpróbáljon
eljutni a bölcsesség állapotába, akkor az antik
hagyományokban (amilyen a szókratianizmus, a platonizmus,
az arisztotelianizmus, az epikureizmus, a sztoicizmus, a khünizmus
és a szkepticimus) "életmodelleket", alapformákat,
a bölcsességkeresés különbözõ típusait
találja, amelyek szerint az ész az emberi létezésre
alkalmazható. Az antik iskolák sokfélesége
felettébb értékes és különösen
kedvezõ vizsgálódási terepet kínál,
mivel lehetõvé teszi számunkra, hogy összehasonlítsuk
egymással az ész különbözõ alapmagatartásainak
következményeit. Ez természetesen azt feltételezi,
hogy a filozófiákat tartalmukra, lényegi magjukra
vezetjük vissza, mégpedig úgy, hogy eltávolítjuk
ma már korszerûtlen kozmológiai vagy mitikus elemeiket,
és kiemeljük azokat az alapvetõ kijelentéseket, amelyeket
maguk lényegesnek tekintettek. Egyébként nem arról
van szó, hogy e filozófiai hagyományok közül
kiemeljük egyiket vagy másikat, a többit pedig kizárjuk.
Az epikureizmus és a sztoicizmus például belsõ életünk
két ellentétes, mégis elválaszthatatlan pólusának
felel meg: az erkölcsi tudat követelményeinek és
az életöröm szükségletének.
Az ókorban a filozófia állandó gyakorlás;
arra szólítja fel az embert, hogy figyeljen az élet
minden pillanatára és ébredjen tudatára a
mindenkori jelen felmérhetetlen értékének,
úgy, hogy a jelent a kozmosz perspektívájából
szemléli. A bölcsesség gyakorlása valóban
kozmikus dimenziót foglal magában. Mert ellentétben
a közönséges emberrel, aki elveszítette kapcsolatát
a világgal, s a világot már nem mint olyant szemléli,
hanem eszköznek fogja fel, amellyel kielégítheti szükségleteit,
a bölcs számára szellemileg mindig az egész
van jelen. A bölcs egyetemes perspektíva szerint gondolkodik
és cselekszik. Úgy érzi, hogy egy egészhez
tartozik, amely szétfeszíti egyediségének
határait. E kozmikus tudat az ókorban más síkon
helyezkedett el, nem a mindenség tudományos megismerésének
síkján, amelyre példaként az asztronómiai
jelenségek ismeretét említhetjük. A tudományos
megismerés objektív és matematikai volt, szemben
a kozmikus tudattal, valamilyen lelki gyakorlat eredményével,
amely gyakorlat abban állt, hogy az ember tudatosította
magában az egyéni egzisztencia helyét a kozmosz nagy
folyamatában, az egész perspektívájában:
toti se inserens mundo, "belemerülni a világ totalitásába".26
Ez a gyakorlat nem az egzakt tudomány matematikai-fizikai terében
ment végbe, hanem a konkrét, élõ és
az érzékeivel észlelõ szubjektum eleven tapasztalatában.
E két különbözõ viszonyulás a világhoz
gyökerestõl eltér egymástól. Érthetõvé
válik ez a különbség, ha arra a Husserl által
hangoztatott ellentétre27 gondolunk, amely egyrészt a Föld
forgása - amelyet a tudomány állít és
be is bizonyít -, másrészt a Föld mozdulatlanságáról
való meggyõzõdés között áll
fenn. Ez utóbbi forrása a köznapi tapasztalat, valamint
a transzcendentális és konstitutív tudat. A köznapi
tapasztalat számára a Föld szolgáltatja életünk
mozdulatlan alapját, életünk vonatkoztatási
pontját, vagy ahogy Merleau-Ponty mondja: "idõnk
és terünk mátrixát".28 Átélt
tapasztalatunk és eleven észlelésünk számára
éppígy a kozmosz és a természet testesíti
meg életünk végtelen horizontját, létezésünk
rejtélyét, amely "borzongással és
isteni gyönyörrel" (horror et divina voluptas) tölt
el bennünket, ahogy Lucretius mondja.29 A Faustban Goethe a következõ
csodálatos sorokkal fejezi ki ezt: "Das Schaudern ist der
Menschheit bestes Teil; / Wie auch die Welt ihm das Gefühl vertreure,
/ Ergriffen, fühlt er tief das Ungeheure."30 .
Viszonyunk önmagunkhoz, viszonyunk a kozmoszhoz, viszonyunk embertárainkhoz:
az antik hagyományok ez utóbbi kérdés szempontjából
is tanulságosak. Az igazat megvallva nincs még egy elõítélet,
amely oly mélyen és oly kiirthatatlanul meggyökerezett
volna a modern történészek gondolkodásában,
mint az a gondolat, hogy az antik filozófia menekülés,
az egyén visszahúzódása önmagába:
a platonikusoknál menekülés az ideák világába,
az epikureusoknál visszahúzódás a politikai
tevékenységtõl, a sztoikusoknál meghódolás
a sors elõtt, amelynek a bölcs aláveti magát. A dolgok
ilyetén felfogása azonban két okból is helytelen.
Elõször is az antik filozófia olyan filozófia, amelyet
mindig csoportban gyakorolnak, teljesen függetlenül attól,
hogy a püthagoreus közösségekrõl, a platóni
szeretetrõl, az epikureus barátságról vagy a sztoikus
lelkivezetésrõl van-e szó. Az antik filozófia közösségi
igyekezetet tételez fel, olyan közösséget, amelynek
tagjai együtt kutatnak, kölcsönösen segítik
és szellemileg-lelkileg támogatják egymást.
Legfõképpen pedig a filozófusok sohasem hagytak fel azzal,
hogy befolyásolják a várost, hogy szolgálják
polgártársaikat, s ez végsõsoron az epikureusokra
is érvényes. A feliratok tanúsága szerint
a városok polgárai gyakran nyilvánosan magasztalták
a filozófusokat. Bár különbözõ volt az iskolák
politikai felfogása, mindegyik egyaránt arra törekedett,
hogy hatást gyakoroljon az államra, a királyra vagy
császárra. Különösképpen is rögzített
helye van a sztoicizmusban (amint könnyen kimutatható Marcus
Aurelius31 néhány szövegében) annak a kötelességnek,
hogy az ember szolgálja mindig az emberi társadalmat, és
igazságosan cselekedjék. Egyike volt ez annak a három
feladatnak, amelyekre minden pillanatban gondolni kell. A másik
kettõ: a gondolkodásnak szentelt éberség és
a beleegyezés a sors által ránk mért eseményekbe.
Az elsõ követelmény szorosan összefügg a másik
kettõvel. Egy és ugyanazon bölcsesség az, amely a kozmikus
és minden ember számára közös észhez
igazodik. A filozófiára alapozott életnek mindig
lényeges eleme az a törekvés, hogy az ember igazságosan
cselekedjék és az emberi közösséget szolgálva
éljen. Más szóval: a filozófiára alapozott
élet a közösség iránti bensõ elkötelezettséget
von maga után. Valószínûleg ezt a feladatot
a legnehezebb teljesíteni, mert az embernek az észhez kell
tartania magát, s nem vakíthatják el politikai szenvedélyek,
harag, düh és elõítéletek. Szinte elérhetetlen
egyensúlyt kell teremteni a bölcsesség gyümölcse,
a belsõ béke, valamint a szenvedélyek között,
amelyeket elkerülhetetlenül elõidéz az igazságtalanságok,
a szenvedések és az emberi nyomorúság látványa.
A bölcsesség azonban épp ezen az egyensúlyon
alapul: a sikeres cselekvésnek elengedhetetlen feltétele
a belsõ béke.
Az antik filozófia tanítása tehát ez: a filozófia
felhívás minden emberhez, hogy alakítsa át
magát. A filozófia megtérés, az élet-
és a létmód átalakítása, a bölcsesség
keresése. Ami nem egyszerû: "Ha mármost a
bölcsességhez vezetõ út .. . nagyon nehéznek
látszik is" mondja Spinoza az Etika végén,
"mégis megtalálható. S bizonyára nehéznek
kell lennie, ha oly ritkán akadnak rá. Mert hogyan volna
különben lehetséges, ha szemünk elõtt volna
az üdvösség s elérhetõ volna nagy fáradság
nélkül, hogy csaknem mindenki elhanyagolja? De minden, ami
kiváló, éppoly nehéz, mint amilyen ritka."32
Endreffy Zoltán
fordítása
|