Hannes Böhringer:
Építkezés

...amit leront, nem épül föl az.

Jób 12,14

Vannak, akik cselekszenek, mások beszélnek. Vannak, akik létrehoznak valamit, amikor beszélnek. Mások csupán beszélnek. Amazok építenek, emezek legfeljebb épületesek.

Beszéd közben az ember elkerülhetetlenül épületes, azaz meglehetôsen kötetlen. Hiszen mindennemű beszéd a viszonylagos következménynélküliség, a következmények iránti közömbösség szférájában folyik. Igy aztán nem kerül sor azonmód minden tévedés megvalósítására. Ugyanis semminemű beszéd sem mentes egészen a tévedéstôl, a sokértelműségtôl, a félreérthetôségtôl és a leegyszerűsítéstôl. Amennyiben azonban a beszéd megismerés, légyen bármennyire töredékes, a kötetlenség szférájában túlnyúlik a pusztán épületesen és konstruktívvé válik.

Az "épületes" fogalmát a keresztény jámborság hosszú története erôsen elhasználta és ezáltal maga is nagyon épületessé vált. Abban azonban a jámbor lelkek megegyeznek a filozófálókkal, hogy az érzület épülése mindenkor felderüléssel járt együtt. Ez azt jelenti, hogy a valódi ismeret nem közömbös a megismerô számára, hanem hasznára való és épülésére válik, felderíti ôt. A megismerés felvilágosít. És felvilágosításként mindenkor felderítô hatású is.

A derű - amivel természetesen nem az erôltetett és kikínlódott boldogság értendô - az antik filozófusok számára az ataraxia és az apáthia látható kifejezôdése volt: rendíthetetlenség és szenvedélynélküliség. Az apáthia még nem torzult lelki tompasággá, és a rendíthetetlenség nélkülözte a keményszívűség, a belsô megközelíthetetlenség és érzéketlenség keserű mellékízét. Mindkettô egy működôképes pszichikai immunrendszer kialakítására, folyamatos lelki egyensúlyra irányult; úgy képzelték, hogy amikor elcsitul a szenvedélyek vihara, a lélek hasonlatos a szélcsendes tengerhez. A szélcsendes tenger - galéné - azonban egyszersmind derűt is jelent.

A rendíthetetlenség és szenvedélynélküliség - amiben az egymással vitázó filozófiai iskolák egyetértettek - ismereten alapul, míg a nyugtalanság, zavarodottság és a szenvedély tévedésbôl, látszattudásból és képzelôdésbôl ered. Marcus Aurélius szerint: "Minden csak vélemény, a vélemény pedig tôled függ. Szüntesd meg /.../ és akárcsak azt az embert, aki a hegyfokot megkerülte, téged is vár a szélcsend, a teljes nyugalom, a biztos öböl." Egy palesztínai sivatagi szerzetes tovább színezi a képet: "A mozdulatlan tenger színén a halak játszanak és a delfinek vetôdnek örömükben." Marcus Auréliusnak egy mondata még árulkodóbb arra nézve, hogy miként képzeli a filozófiai derűt: "...a szenvedélyektôl megtisztult értelem valóságos fellegvár. Az embernek nincs ennél biztosabb menedéke, hiszen, ha ide húzódik, továbbra is megközelíthetetlen." A fellegvár és a kedves táj a filozófiai ataraxia két pólusa.

A csendes alkonyi tengeröbölre irányuló tekintet talán egy templomromra és egy álmodozó pásztorra lel valahol - a tájképfestészetben tovább él a nyugvó tenger antik motívuma. Ezek a képek múzeumokban láthatóak, és áhitatos látogatásuk már régóta a vasárnapi istentisztelet pótlékává vált. És az utóbbihoz képest inkább fürdik a valódi épülés és közömbös épületesség kétes fényében.

Az akropolisznak mint az érzelmektôl megszabadított és önmagába erôdített gondolkodásnak a képe a kartéziánus konstrukciók hátterében is felmerül. Descartes úgy véli, hogy a "gondolkodom, tehát vagyok" mondatban szilárd, biztos, és minden kétellyel szemben rendíthetetlen alapot rakott, amire ráépítheti a maga metafizikus épületét, melynek ismeretbizonysága lehetôvé teszi a biztos életvezetést. Ćm Descartes nem feledkezik el az elôfeltételek megemlítésérôl; arról, hogy képes a múlt zegzúgos és renoválásra érett filozófiáját gondolatban lebontani és egy új filozófia alapjait lerakni: "...semmiféle szórakoztató társaságot nem találtam, s mivel máskülönben sem voltak gondjaim vagy szenvedélyeim, amelyek nyugtalanítottak volna, egész nap egyedül maradtam bezárkózva fűtött szobámban, s bôségesen ráértem foglalkozni gondolataimmal." A filozófiai épülés szerencsés sorsot feltételez, amit aztán tartós erôdítménnyé kell újraépíteni: gondtalanság, szenvedélymentesség, egy meleg szoba - átvitt értelemben.

A filozófiai felvilágosodás felderülés. De hogyan lehetne felvilágosító a magában kusza és borús ember, hacsak nem már valamiképpen felvilágosult és felderült? Hogyan ismerhet meg valamit, hacsak nem volt már mindig is valamiképpen a tudatában - újrafelismerés, újraemlékezés révén, mint Platón mondja? úgy tűnik, az aktív épülés passzív építettséget feltételez.

Az épülés teológiai fogalma az épülés (aedificatio, oikodomé) bibiliai fogalmából ered: Krisztus felépíti az eklézsiát, a közösséget, az egyházat. ô a szegletkô, amire az apostolok ráépítenek és -űltetnek, a közösség tagjai pedig egymás közt általa épülhetnek. Az egyház a templom, az ô misztikus teste, aminek újjáépítését Jézus három nap alatt ígéri. Ám minden egyes ember is templom, Isten háza. "Nem tudjátok - írja Pál -, hogy Isten temploma vagytok és Isten Lelke lakik bennetek" A templom megintcsak elôremutat Isten városára, az égi Jeruzsálemre, ahol fölöslegessé válik a külön templom. Ahogy a templomot Isten házaként, úgy értelmezik Jeruzsálem városát is a középkori négyes írásértelmezésben, a történelmi városon túlmenôen egyházként, a keresztény lélek és az örök boldogság városaként.

E háttér elôtt alakul ki az egyházatyák és a középkor teológiájában a lelkek városának és a lelki várkastélynak a gondolata. A keresztény építômesterek ebbôl a belsô kastélyból és erôdbôl kiindulva végezhették műveleteiket. Épülésükön már túljutottak, amikor építeni kezdtek. így voltak képesek az égi Jeruzsálem fényének és fenségének érzékeltetésére ott, ahol építés és telepítés, város és kert eggyé, tehát valóban kertvárossá és városi tájjá váltak, mivel az örök boldogság és derű e városa már elôvételezett alakban benne rejlett.

Még Rudolf Virchow sejttanában is érezni a keresztényi épülés erejét. Az ô "új vitalizmusa" nem egyéb mint az élet alig leplezett metaforikus teológiája. A sejttan mély benyomást kelt a passzív épülés nagyszabású stílusáról és szeriális jellegérôl, növekedésrôl és szaporodásról. A sejt építôkô, az élet alapköve. Tartalmazza építési tervét, s ennek információit követek révén közvetíti. A sejt a monász, mondja Virchow, az élet alapegysége, mely miközben magát osztja (és közvetíti), egy másik sejtet hoz létre és így tovább: "omnis cellula a cellula". "Deus est monas, monadem gignens, in se suum reflectans ardorem" - olvasható a középkori "Filozófus Könyvében". A cella Virchow szerint az élet helye és a betegség melegágya. Cella Descartes meleg szobája, a kamrácska is, amibôl felépül az organizmus, a test háza.

A cella közösségi jellege, a keresztény léleknek a lelkek városközösségében való helyének elôképe az ember mint városi lény antik gondolata: a polisz az emberi boldogság, az emberi igazságosság és szabadság helye. A városnak ez a filozófiai gondolata abban a pillanatban merül fel, amikor a várost a világhoz fűzô mítikus köldökzsinórzat a kultuszban és a színházban, a heroikus városalapítások és genealógiák mindig megújított megjelenítése porózussá válik.

Már Szókratész is megjegyzi, hogy szülôvárosa, Athén "nagysága miatt meglehetôsen lomha, és rászorul arra, hogy egy fullánk felébressze." Mogorván, mint akit éppen álmából riasztanak fel, úgy reagál, és halálra ítéli Szókratészt. De neki még most sem jut eszébe elhagyni a várost, melynek törvényei, mint mondja: "világra hozták, fölnevelték, tanították és részt juttattak neki is /.../ mindabból a jóból, amibôl csak tudtak ". A város volt az ô világa, benne talált otthonra.

Ahol a polisz már nem fókuszálja a világot, ahol már - nem számszerűen, hanem filozófiai értelemben - nem világváros, ott a filozófus számára a világ válik várossá, melyben él. Kozmopolita lesz és akropoliszát mint a rendíthetetlen derű és eudaimónia erôdítményét belül viszi magával, bárhová vetôdjön is.

A keresztény lélek az antik-filozófusi léleknél sokkalta individuálisabb. Ezáltal fokozottabban fenyegeti az elsáncolódás, a bezárulás, az önmagábazárkózás és megközelíthetetlenség. így állandó kűzdelmet kell folytatnia önmaga bezárkózó és privatizáló hajlama ellen. Hogy Istennel magány- és közösségképessé válhasson, az ô segítségével kell önmaga burkát feltörnie. A lelki várkastély képe ezáltal módosul: ajtó és kapu nyitva áll az úr, a vôlegény elôtt, ha odabenn egy jegyes, egy hajadon lelkület, egy buroktalan lélek. Vagy a lélek hagyja el házát, kitör bezárultságából, amennyiben képes a maga és a nemmaga közti különbségtevés feladására, amikor a sötétség mindent megkülönbözethetetlenné tett. "Egy sötét éjszakán - dalol Keresztes Szent János - szeretô vágyakozás lángjában, ó boldog sors! menekedtem meg észrevétlen, midôn már házam immár nyugalomba merült." Az alkonyi tenger csendjébôl, íme, csendes éjszaka lett.

Ez a történeti áttekintés elkerülhetetlenül épületes volt és csak egy képzeletbeli veszteséglista tételeinek jelzésére szolgált, hogy legalább azonos értékű pótlás után nézhessen az ember. Mi ugyanis nem élünk antik poliszban, sem pedig középkori erôdvárosokban. A mai politika nem az arisztotelészi ökonómián, a háztartás tanán, a szabadok és rabszolgák házközösségén alapul, sem pedig keresztény üdvökonómián. A várostérkép semmiféle üdvtérképrôl nem árulkodik.

Ćm feltételezve, hogy nekünk is lenne valamiféle olyan bensô nyughelyünk mint egykor a fellegvár volt, aminek a tükörképét a modern nagyvárosok jelentenék, akkor szemléletessé válna számunkra, hogy is áll bensô konstitúciónk és urbanitásunk. Ez a bevallottan hozzávetôleges szemléletmód mentesítené az építészeket, várostervezôket és a városvezetôségeket a bűnbak szerepe alól. Hogy is lehetne egy város jobb a lakóinál? Az ember nem építhet jobban, mint ahogy lakozik, mondja Heidegger. Ugyancsak kilátástalannak tűnik számomra az építészet funkcionalizmusa elleni hadakozás, amikor az élet velejéig funcionalista felfogása dívik, a szubsztanciális képzôdményeket mindenütt funkcionálissá, viszonyokká és kapcsolatokká változtatják.

A város urbanitását mint a bensô urbanitást megérteni azzal az elônnyel jár, hogy nem kell feltétlenül alapvetô különbséget tenni az új építészeti vagy más, például filozófiai építmények közt. Az építészekhez hasonlóan a filozófusok is csak ritkán laknak a saját maguk által emelt építményekben, leginkább felújított régiekben (miként magam is). Az eltűnô régi építmények számukra - paretoi értelemben vett - reziduumot képeznek. Egyre kevesebb lelkesedéssel látnak bontáshoz, ami pedig Descartes számára még természetes dolog volt. Attól tartanak, gyaníthatóan nem alaptalanul, hogy nem tudnak jobb pótlásról gondoskodni. Az építés így egyre inkább az átépítésre, renoválásra és restaurálásra korlátozódik.

Az épülés azonban feltételezi a lebontást. Nem lehet építményeket emmelni anélkül, hogy le ne bontanák azt, ami elállja az üresség és a nyitottság helyét. Még átépíteni is csak úgy lehet, ha a régi építmény rendelkezésre áll; közömbös anyaggá válik, képzeletben lebontják, szétszedik, hogy újra összeilleszthetôvé válhasson. Descartes minden nálánál korábbi filozófiát, melyek a világos szemlélet űtját elállni látszottak, azáltal ítélt lebontásra, hogy valamennyit megkülönböztetés nélkül a puszta véleménynek nyilvánította, melyeknek igaz volta ellenôrzésre szorul.

Számomra úgy tűnik, hogy a régi polisz- és lélek-várkastély-víziókhoz nem tudunk kapcsolódni és nem tudjuk azokat újjáépíteni; nincs már helyük a modern életben. Építeni azonban mégis tudunk: az indifferenciára, a közömbösségre - ez szilárdan le van horgonyozva a nagyvárosi tapasztalatban. A közömbösség nyomja rá a bélyegét a modern nagyváros arculatára, melyet még mindig hangulatszerű maradványok járnak át, bár ezek is egyre inkább feloldódnak a közömbös kényelmességben/kényelmetlenségben.

Az ember városi élôlény - így szól Arisztotelész ismert mondása. A város azonban házból és piacból áll. A filozófiában az ember városi lényét a szocialitás és aszocialitás, nyilvánosság és magánlét, konszenzus és disszenzus, másokra rászorulás és megelégedés magával, közösség és elkülönültség, kommunitás és immunitás, társadalmi terhelés és tehermentesítés feszült viszonyaként értették. Az ember, mint Kant mondja, társas-individuális természettel bír.

Az emberi természet eme feszültsége, termodinamikailag szemlélve, messzemenôen az entrópiához közelít és közömbös kavargássá sokasodott, semlegesítôdött és fesztelenné vált. Ennek az entrópikus állapotnak az ideáltípusa az egyedülálló ember. A pszichoanalitikusok nárcisztikus személyiségnek is tekintik, Spengler másodlagos nomádként, a világváros nomádjaként jellemezte. Az egyedülálló ember az efemer, oldott, laza kapcsolatok embere, a különálló, aki mégsem bírja ki egyedül, újra és újra kapcsolatokba bocsátkozik, de mégis kötelékek nélkül, kötetlenül él.

Freud a saját nézôpontjáról gyógyíthatatlannak tekintette a nárcizmust, mivel a libidinózus énmegszállás önnön magába zárja be a nárcisztikus személyiséget. Ezáltal szó szerint nincs kedve az "átvitelre", vagyis a kommunikációra. Az ilyen személyiség bensôjében megszólíthatatlan.

A nárcisztikus, nomadizáló egyedülállónak azonban félreismerhetetlenül vallásos és filozófikus vonásai vannak. Egyfajta szerzetes ô, aki egyszerre koinobitikusan és anakhoréta módjára él. Kötetlenségénél fogva, ami a múltra és jövôre is kiterjed, a mezô liliomaira hasonlít. A jelenben folytatott életmódja azonban nem a dolgok menete iránti bizalmon, hanem ellenkezôleg, bizalmatlanságon, félelmen és aggályos óvatosságon alapul. Bensô üressége, érzelemgyengesége és rezignációja a misztikus szárazságra, a religiózus-filozófikus apáthiára és megadásra emlékeztet, ám ezek csak elhárítómechanizmusként működnek nála. Elutasító ereje és rendíthetetlensége nem filozófiai belátásokon, hanem - a régi filozófusok számára elképzelhetetlen módon - véleményein alapul, melyeket önéletrajzilag impregnál és ezáltal mindennemű kritikával szemben immunizál. így az önéletrajz sem annyira az önismeretre és önfeltárásra szolgál, mint inkább az önmaga melletti tévedhetetlen és rendíthetetlen kitartásra. Az egyedülálló apáthiája, ataraxiája és közömbössége az öntörvényűség és tehetetlenség oly magas fokára jutott, hogy az ebbôl való kiszakítása csaknem lehetetlennek tűnik. Pedig kizárólag magamagát kellene ataraxiájába, apátiájába és közömbösségébe vonnia; nem lenne szabad ezeket csak kifelé irányuló védekezésre bevetnie, hanem önmaga felé is kellene irányítania.

Talán Szókratész sem minden irónia nélkül ismerte be városáról és egyúttal saját magáról, hogy "aszálya támadt a bölcsességnek" Számára ez a filozófia eredete, mivel csak az ínség késztet valakit arra, hogy a bölcsesség keresésére induljon. Számára ezért áll a filozófia kezdetén az aszály élménye. így lehet a nagyvárosi "kôsivatag" (Oswald Spengler) is filozófikus flaszter, ha közömbössége elég átható.

Georg Simmel, a funkcionalizmus és az indifferentizmus nagy századeleji teoretikusa olyan képzôdménynek tekinti a nagyvárosi társadalmat, mely funkcióiban egyre jobban és egyre gyorsabban differenciálódik. A térben legközelebbi így válhat funkciójában a legtávolibbá. Ez arra vezet, hogy a szomszédomnak többé semmi köze sincs hozzám. A modern társadalom idegenként társadalmasítja el az embert. A társadalmi differenciálódás elszigeteli és atomizálja az individuumot, aki funkciók puszta hordozójává válik. A funkcionalitás azonban kicserélhetôséget, a feladatkör betöltôinek azonosértékűségét és irántuk való közömbösséget jelent.

Simmel szerint ezzel a tényleges közömbösséggel együtt jár a nagyvárosi ember lelki közömbössége. Ez a védôszerv az "idegélet fokozódása" ellen, amit a társadalmi differenciálódás növekedése és növekvô sebessége vált ki az egyes emberben, ingerekkel, szenzációkkal és benyomásokkal árasztja el, melyek ellen védekeznie kell. A hárítás hűvös tárgyilagosság, közömbösség, indifferencia. Ennek belsô oldala azonban, jegyzi meg Simmel, " csendes ellenérzés, kölcsönös idegenség és taszítás, amely egy bármely alkalomból létrejövô közelebbi érintkezés pillanatában gyűlöletbe és harcba csapna át." A nagyvárosi közömbösség tehát pusztán külsôdleges, nem fordul önmaga ellen; apáthiája hátterében antipáthia rejlik. Közömbössége számára valójában nem minden közömbös. Apáthiája nem terjed ki saját libidinózusan megszállott énjére. Olyan szenvedéselhárítás, melynek, filozófiailag szemlélve, ahhoz, hogy szenvedélytelenséggé válhasson, elôbb a szenvedés képességét, érzékelését, felismerését, ezáltal kiállását, kiképzését és megszilárdítását kellene elsajátítania.

A szenvedélyek a régi filozófusok elôtt vélekedésnek számítottak. A valamire irányuló mértéktelen és csillapíthatatlan vágyakozás az ô szemükben arról a vágyak alapjául szolgáló nézetrôl árulkodott, hogy konkrét tárgya önmagában véve jó. A szkeptikus filozófusok persze a vélekedés és a tudás közti határt elmosódottnak, és a tudást éppoly vitatottnak és megrendíthetônek találták mint az egymásnak ellentmondó véleményeket. ôk csak a nemtudás belátását, az értelem megpihenését és nyugalmi állapotát tartották megrendíthetetlennek. A megtartóztatás eme csendjét azáltal kívánták elérni, hogy minden állítással azonos erôsségű és egyként hihetô másik állítást szegeztek szembe, hogy ezáltal az ellentétes vélemények kölcsönösen megbénítsák egymást. A szkeptikus nyugalom és rendíthetetlenség a vélemények iránti közömbösségen alapult: egyaránt érvényesek, jobban mondva, egyaránt érvénytelenek. A vélemények egymást érvénytelenítô érvényessége betekintést enged abba, amit a vélemények a maguk állításaival, behatárolásaival és definicióival eltakarnak: mindannak határtalanságába, azonosérvényűségébe és egyenrangúságába, ami van. A lelki közömbösség, a szkeptikus egykedvűség ebbôl a pillantásból táplálkozik.

Az indifferencia, a közömbösség a nemkülönböztetés: "Nem határolunk be, nem határozunk meg semmit" - mondta a hagyomány szerint Pürrhon, a régi szkeptikus. Ez a nemkülönböztetés, nemkülönbözés és behatárolatlanság lebeg mindenkor a szkeptikus tekintete elôtt, amikor megkerülhetetlen, pragmatikus különbségtevéseket kell tennie és döntéseket kell hoznia. A szabadszelleműség vonásait viseli, amikor ilyen, vagy akár olyan döntésre is juthat. A nemkülönbözés háttere elôtt minden megkülönböztetés elveszti feltétlen jellegét és viszonylagossá válik. Simmel ezt szociológikusan mutatja ki: növekvô társadalmi differenciálódással növekvô társadalmi közömbösség jár együtt. Társadalmi funkciók hordozójaként az individuum egyre kicserélhetôbbé, egyre inkább tulajdonságnélküli atommá válik. Fokról fokra közelebb kerül a pénzhez, a közömbösség, a megfelelés és tulajdonságnélküliség foglalatához - jegyzi meg rendkívüli keménységgel Simmel. A sűrű és sokszorosan összetett szociális szövedékben az individuumok már csak viszonylagosan különböznek egymástól; azáltal, hogy esetlegesen ezt vagy azt a társadalmi feladatot látják el. A rendôr éppúgy űlhetne annak az autónak a kormányánál, melyet feltartóztat, miként annak a vezetôje is lehetne akár rendôr is. Ez annyit jelent, hogy minden egyes ember olyannyira bele van szövôdve a funkcionális összefüggésbe, hogy lényegében nem képes elhatárolódni és magát a nagyvárosi társadalom nagyságától és inségétôl elkülöníteni.

Simmel a modern társadalmat profán aszkézisként jellemzi; mely - legalábbis külsôleg - közömbösségre kényszerít. Ha ez mélyen személyessé tudna válni, akkor a zárkózott, nárcisztikus, túlingerelt nagyvárosi neurotikusból és egyedül élô emberbôl szekularizált szerzetes válhatna. A társadalmi individuum - mint monász-szerű és tulajdonságnélküli társadalom-atom - burkától megvált, egyszerű és egyrétű lélekké lenne.

A szkeptikus filozófusokhoz hasonlóan a keresztény teológusok is lelki munka gyümölcsének tekintették a közömbösséget, a különbözôségek folyékonnyá és áthatolhatóvá tételét, hogy ezáltal át tűnhessen rajtuk a megkülönböztetetlen. Mindenek elôtt arra törekedtek, hogy a sajátság, a proprietas megkülönböztetését megszüntessék. Az indifferens egyik képe így lesz a sötét éjszaka, mely minden különbséget elnyel, s amelyben a lélek önmaga számára észrevétlenül kiszökik maga építette házából és sajátságából, a tulajdonából; vagy a sivár pusztaság, mindennemű különbséget eltörlô síkjával és csillámló horizontjával.

A világtörténelemben megkülönböztethetetlenül összemosódik Isten városa, a civitas dei és a civitas terrena, az evilági állam- mondja Augustinus. Végsôsoron mi választja el e kettôt? - Az Istentôl való elválasztottság, feleli. Szókratész semmi áron nem lett volna hajlandó arra, hogy elszakadjon szülôvárosától, melyet ugyanakkor nagyságánál és tehetetlenségénél fogva a mitikus-religiózus világról messzemenôen elszakadtnak talált. Az ezzel a lefűzôdéssel együtt járó tudásveszteséget megkísérelte a nemtudás ismeretével kiegyenlíteni. A hiányt, a korlátozottságot, a határt elgondolni - mondja Hegel - nem egyebet jelent, mint rajtuk túlmenôen a határtalant gondolni.

A modern nagyvárosok nem az antik-filozófikus, sem a keresztény értelemben vett világvárosok, hanem önállósuló, rendkivül komplikált funkcióösszefüggések, a világgal és a környezettel szemben kényszrű közömbös "komplexicitásredukció" rendszerei (Niklas Luhmann). Milyen erôfeszítéseket lehet tenni a "világranyitottság" (Max Scheler) ezzel együttjáró elvesztésének kiegyenlítésére, továbbá a "miliôkorlátozás" (Kurt Goldstein), a világnak a környezetre és a végül a libidinózusan megszállott énre történô korlátózódásának fenyegetô veszélye ellen? - Ennek egyik lehetôségét a régi városokban nem ismert és a modernekben széleskörűen megtapasztalt közömbösség jelenti, az elválasztottság, továbbá felfüggesztésének tapasztalata, valamint a különbözôség és a belôle eredô nemkülönböztetés.

Az indifferencia megnyitja a szkeptikus tekintetét a véleményektôl és elôítéletektôl mentes, elfogulatlan érzékelés számára. Az ilyen ember a szó szoros értelmében "kém". A lélek várkastélyának ôre is kémlel, a démonikus kísértések lopakodását vigyázza és fürkészi az Ur érkezését, mindenkor számítva arra, hogy tévképek megtéveszthetik. Ez azt jelenti, hogy a "szellemi éberségnek" és a "józanságnak", a mindenre és semmire irányuló megfigyelésnek, meghatározatlan, indifferens érzékelésnek kell lennie. Csak ekként van jelen a lélekben. És ha Isten az a végtelen szféra, melynek középpontja mindenütt jelen van, tehát egyetlen pont sincs kitüntetve a másikhoz képest, ahogy Nikolaus Cusanus mondja, akkor az istenismeret is indifferens észlelésen alapul.

Számomra ezzel a semmire sem összpontosuló érzékeléssel és éberséggel strukturálisan hasonlónak tűnik az avantgard-művészet esztétikája. Ez is az indifferens esztétikája: a szépségnek mint kitüntetettnek a közömbössé válásával megnyílik a tekintet, és az indifferenssé vált szem számára minden egyaránt érvényessé és azonosértékűen széppé válik.

A modern művészet a nagyvárosi közömbösség iskoláját járta. Vezetése alatt a sivár nagyvárost megejtô és csendes helyként lehet újrafelfedezni. Ha ez sikerül valakinek és ezáltal az épülés közömbössé vált, akkor talán magától végbemegy.

Apellésznek, a festônek ugyanígy nem sikerült egy ló habzó száját megfestenie. Feladta, és ecsettörlô szivacsát a befejezetlen képhez vágta, s ekként szándéktalanul sikerült neki az, amit nagy erôfeszítéssel sem tudott elérni. Sextus Empiricus ezzel az anekdótával teszi szemléletessé, hogy közvetlenül nem lehet derűre és elcsendesülésre törekedni, felhagyás és közömbösség révén viszont szinte maguktól adódnak. Lábujjhegyen követik, mondja, "mintegy véletlenül...ahogy az árnyék a testet". Az anekdóta egyúttal azt is bemutatja, miként válik a közömbösség termékennyé, "poétikussá".

Önkény vagy új konszenzus? - a kérdés más szavakkal vezeti fel a stílus és a manír régi megkülönböztatését: Vajon létrejön-e újra egy korszakos Gesamtkunstwerknek tekinthetô stílus, mint amilyen a barokk volt, avagy a historizmus valóban oly mélyen belevésôdött a köztudatba, hogy már csak erôltetett modernizmust vagy öntetszelgô eklekticizmust válthat ki reakcióként? Mindkettô túlontúl szándékolt, túl csináltan stílszerü, semhogy tartós és horderôvel bíró egyezményes életstílussá válhatna, és bennük tartósan jól és otthon érezné magát az ember.

A stílus közös épülés; úgy növekszik és szaporodik mint egy sejtképzôdmény, anélkül hogy elburjánzana. Errôl manapság szó sem lehet. Sokkal inkább annak megmutatására törekedtem, hogy még az individuális épülés is mindenkor aktív és passzív, hogy az épülés is feltételezi valamiképpen a felépültséget. A modern nagyvárosok urbanitása azt teszi nyilvánvalóvá, hogy lakói - pontosabban minden ember, mivel a vidékiek is a nagyvárosi funcionális összefüggések hálózatába bonyolódnak - kevésbé felépültek. Keveset is tesznek épülésük érdekében és rosszkedvük ellenében; túl sok energiát fecsérelnek el, és és túl kevéssé pallérozzák passzivitásukat, hogy elszenvedjék az erôhatásokat és kibírják a szenvedéseket, tehát türelemmel legyenek.

Az elszenvedés azonban észlelést és felfogást is jelent. Az észlelés és figyelmesség kellô erejével mindenütt fellelhetôk olyan helyek, helyszínek és állások, ahol a tenger csendje uralkodik, ahol oly frissnek és élénknek érezzük magunkat, mint hal a vízben, és ahol mindig újra felfrissíthetjük magunkat és erôt meríthetünk, rövidre fogva: épülhetünk. Az esztétikai indifferencia, errôl szól a modern művészet, minden pillantást csendéletté változtat: egy parkoló autót, egy közúti táblát, bármely falat, melyre napfény tűz, a belváros lármás forgalmát éppúgy, mint a kihalt, vasárnap délelôtti bevásárlóutcát.

A passzív épülés feltételezi a lebontást, a nivellálást és a közömbösséget. E pontban mintha közel kerülne egymáshoz a nagyvárosi ember ínsége és lehetséges erénye. Sok pesszimista prógnózissal ellentétben megeshet vele, hogy nem menti ki önmagát az eleddig csupán külsôdleges közömbösség hatókörébôl, és ezáltal sikerül a szociális közömbösséget lelki egykedvűséggé alakítania. Felhagyna a kultúra középszerűségérôl, a városok elviselhetetlenségérôl, a környezetpusztításról stb. szóló panaszokkal és sirámokkal, az önsajnálattal és mindannak mohó megkívánásával, amitôl állítólag elesik. A nemmegkülönböztetés tapasztalatában és észlelésében újrafelfedezhetné az elveszettnek hitt, valójában azonban nem elveszíthetô világra nyitottságot. Minden lényeges dolog kívülesik a közvetlen megragadás és akarat hatókörén, így a boldogság, a derű, az épülés, az új közmegegyezés stb. Az ember csak elôkészítô intézkedéseket tehet, melyek legalábbis nem akadályozzák meg bekövetkezésüket. Ezek közé tartozik a közömbösség. Mindazonáltal kérdés, hogy kitehetjük-e magunkat védtelenül ennek? Régebben, ha az ember kísérletezett vele és közönye átmenetileg vigasztalannak tűnt, a lélek várkastélyának legmagasabb tornyában kereshetett menedéket. Kérdés tehát, hogy nincs-e szükségünk legalább egy ideiglenes fedélre vagy menedékre vészhelyzet esetén. Descartes a még be nem fejezett épülés tartamára egy ideiglenes erkölcsöt ajánlott felvonulási épületként. Azt javaslom, hogy az építés mai helyzetét errôl a nézôpontról szemléljük. És így szemlélve ki lehet bírni.

Ha valami, akkor a modern nagyváros erôvé kiépíthetô gyengeségének az indifferencia, a közömbösség látszik, vagyis az épületesség legalsó, fundamantális síkja. E mellett szól a modern művészet is, mely termékennyé alakította át a nagyvárosi közömbösséget. Esztétikai közömbössége számomra úgy jelenik meg, mint az észlelés elemi iskolája. Benne betűzi ki és fedezi fel újra azt, ami régi korok számára talán túlontúl magától értetôdôvé vált és ezért elhanyagolták, végül pedig feledésbe merülhetett. Amint azonban köztudomású, az elemivé tétel a legnehezebbek egyike, kimagasló művészi képességet kíván. Ezért nem szabad önnön magunkról és korunkról túl keveset gondolni!

 

< főoldal | fordítások | Böhringer: Kísérletek és tévelygések | letöltés >