PAUL KLEE
Alkotói vallomás
I.
A mûvészet nem a láthatót adja vissza, hanem
láthatóvá tesz. A grafika lényege könnyen
és joggal csábit absztrakcióra. Adva van az imaginárius
jelleg séma- és meseszerûsége, ami egyszersmind
nagy pontossággal jut kifejezésre. Minél tisztább
a grafikai munka, vagyis minél inkább hangsúly kerül
a grafikai ábrázolás alapjául szolgáló
formaelemekre, annál hiányosabbá válik a látható
dolgok realisztikus ábrázolására alkalmas
fegyverzet.
A grafika formaelemei: pontok, lineáris, síkbeli és
térbeli energiák. Egy térelem, ami nem összetett
alegységekbôl áll: például felhôszerû
párás folt, melyet a teli ecset különbözô
erôsségi fokai hoznak létre.
II.
Fejlesszünk: tegyünk - topografikus terv felvázolása
nyomán - egy kis utazást a jobb megismerés honába.
A holtponton túllendülve kerüljön sor az elsô
mozgalmas tettre (vonal). Hamarosan meg kell állni, hogy lélegzethez
juthassunk. (Megszakított vagy többszöri megállással
tagolt vonal.) Nézzünk vissza, meddig jutottunk (ellenirányú
mozgás). Fontoljuk meg gondolatban utunkat oda és amoda
(vonalköteg). Folyó állja utunkat, csónakhoz
folyamodunk (hullámmozgás). Távolabb fent lenne egy
híd is (ívsor).
A túloldalon hason érzületû lénnyel találkozunk,
ô is arrafelé igyekszik, ahol nagyobb megismerésre
lelni. Elôbb örömteli egyezés (konvergencia), majd
fokozatosan különbözések állnak elô
(két önállálló vonalvezetés).
Mindkét részrôl némi ingerültség
támad (a vonal kifejezése, dinamikája és pszichéje).
Frissen felszántott földön megyünk keresztül
(vonalakkal átszelt sík), aztán egy sûrû
erdôn. ô eltéved, keresgél, sôt egyszer
a szaladó kutya klasszikus mozgását írja le.
Magam sem vagyok már egészen hûvös: az új
folyómenti tájat köd borítja (térelem).
Hamarosan kitisztul megint.
Kosárfonók térnek haza kocsijukkal (a kerék).
Egy gyerek van velük, akinek a haja vidáman göndörödik
(a csavarmozgás). Késôbb fülledt lesz a levegô,
az éjszaka közeledik (térelem). Villám a láthatáron
(cikkcakk-vonal). Felettünk még csillagok (pontvetés).
Hamarosan elérjük elsô szálláshelyünket.
Elalvás elôtt egy s más még emlékként
újra felmerül, mivel egy ilyen kis utazás sok benyomással
jár.
A legkülönbözôbb vonalak, foltok, pöttyök.
Sima síkok. Pöttyözött, vonalkázott síkok.
Hullámmozgás. Gátolt, tagolt mozgás. Ellenmozgás.
Fonat, szövet. Falazott, fedett tér. Egyszólamúság.
Többszólamúság. Elveszô, felerôsödô
vonal (dinamika).
Az elsô szakasz boldog egyenletessége, aztán a gátlások,
az idegek! Visszafogott reszketés, reményteli szelek hízelgése.
A vihar elôtt fék-baleset! A dûh, a gyilkolás.
A jó ügy mint vezérfonal, maga is sûrûben
és alkonyatban. A villám ama lázgörbére
emlékeztetett. Egy beteg gyermekére... Akkor.
III.
A grafikai ábrázolás olyan elemeit neveztem meg,
melyeknek láthatóan hozzá kell tartozniuk a mûhöz.
Eza követelmény nem úgy értendô, hogy
egy mûnek csupa elembôl kell állnia. Az elemeknek formát
kell kiadniuk, anélkül hogy eközben feláldoznák
magukat. Meg kell ôrizniük magukat.
Közülük többnyire néhánynak együtt
kell állnia ahhoz, hogy formákat vagy tárgyakat képezzenek,
avagy egyéb másodrendû dolgokat. Síkokat egymással
kapcsolatba lépô vonalakból (például
mozgó vizibogarak láttán), vagy téralakzatokat
harmadik dimenzióval kapcsolatos energiákból (keresztül-kasul
cikázó halak).
A formális szimfónia ilyen gazdagodása révén
a variációs lehetôségek, és ezáltal
az eszményi kifejezési lehetôségek számolhatatlanul
megnövekednek.
Kezdetben ugyan a tett van, ám felette áll az eszme. És
mivel a végtelennek nincs meghatározott kezdete, hanem kör-szerûen
kezdettelen, az eszme számít elsôdlegesnek. Kezdetben
vala az Ige, így fordítja Károli. (Im Anfang war
das Wort, így Luther.)
IV.
Mozgás képezi minden keletkezés alapját. Lessing
Laokoonja, amely ifjúkori gondolatkísérleteinket
gerjesztette, nagy hûhót csap idôbeli és térbeli
mûvészet különbsége körül. Pedig
ha jobban szemügyre vesszük, tudós téveszme az
egész. Mert a tér is idôbeli fogalom. Ha egy pont
mozgássá és vonallá válik, ehhez idô
kell. Csakúgy, mint akkor, ha egy vonal síkká tolódik
el. Ugyanígy, ha síkok mozgásából tér
alakul.
Talán egyszerre keletkezik egy kép? Nem, darabról
darabra épül fel, akárcsak egy ház. És
a nézô, ô vajon egyszerre van kész a mûvel?
(sajnos, gyakran igen.)
Nem azt mondta-e Feuerbach, hogy egy kép megértéséhez
egy szék is hozzátartozik? Minek a szék?
Hogy a fáradó lábak ne zavarják a szellemet.
A lábak a hosszú álldogálástól
fáradnak el. Tehát a szintér: idô.
Karakter:mozgás. Csak az önmagában halott pont idôtlen.
A világmindenségben is a mozgás az eleve adott. A
nyugalom a Fölön csak az anyag véletlenszerû gátlása.
Ezt a megragadást elsôdlegesnek tekinteni tévedés.
Az Irás genezise igen jó példa a mozgásra.
A mûalkotás is elsôsorban genezis, sosem mint terméket
élik át.
Bizonyos tûz éled, hogy keletkezzen, fellobban, a kézen
keresztül továbbvezet, tovaáramlik a táblára,
és a táblán, szikraként visszavetül,
a kört zárva oda, ahonnan érkezett: vissza a szembe
és tovább.
A nézô lényegi tevékenysége is idôbeli:
egyik részt a másik után viszi a látógödörbe,
és ahhoz, hogy új darabra állítódjon
be, el kell hagynia a régit.
Egyszer csak abbahagyja és elmegy, miként a mûvész
is. Ha érdemesnek tartja, visszatér újra; miként
a mûvész.
A nézô - mintegy legelészô állat módjára
letapogató - szeme számára utak állnak készen
a mûalkotásban. (A zenében csatornák vezetnek
a fülhöz - ezt mindenki tudja -; a drámában mindkettô
mindkettôhöz.)
A képi mû mozgából született, maga is
megállapodott mozgás és mozgás fogja fel (szemizmok).
V.
Korábban olyan dolgokat ábrázoltak, amelyeket a földön
láttak, szívesen láttak vagy szívesen láttak
volna. Most nyilvánvalóvá válik a látható
dolgok relativitása és eközben kifejezésre jut
a hit, hogy a látható a világegészhez vetve
csak elszigetelt példa és hogy más igazságok
vannak látens többségben. A dolgok kitágult
és megsokszorozódott értelemben mutatkoznak, látszólag
ellentmondva a tegnapi racionális tapasztalatnak. A véletlenszerû
lényegivé tevésére törekszünk. A
jó-rossz fogalmak bevonása erkölcsi szférát
teremt. A rossznak nem kell diadalmas vagy megszégyenülô
ellenségnek lennie, hanem az egészben együttmûködô
erônek. A nemzés és fejlôdés tényezôjének.
Az ôsférfias (rossz, izgató, szenvedélyes)
és az ôsnôies (jó, növekvô, higgadt)
egyidejûsége mintegy az etikai stabilitás állapota.
Ennek megfelel a formák, mozgás és ellenmozgás
szimultán összekapcsolódása, avagy naivabb esetben
a tárgyi ellentéteké (kolorisztikusan: széttagolt
szín-ellentétek alkalmazása, mint Delaunay-nél).
Minden energia kiegészítôt kíván, hogy
meg tudja valósítani a magában nyugvó, az
erôk játéka fölött álló állapotot.
Az absztrakt formaelemek egyesítése konkrét tárgyakká
vagy absztrakt dolgokká, mint amilyenek a számok és
a betük, végül egy formális kozmosz megteremtésére
vezet, ami olyannyira hasonlít az egész teremtésre,
hogy elég egy lehellet, és a vallásos kifejezôdése,
a vallás tetté válik.
VI
Néhány példa:
Egy ókori ember, ha hajós és csónakban ûl,
joggal élvezi a dolgot és méltányolja e szerkezet
értelmes kényelmét. Ennek felel meg a régiek
ábrázolása.
Most pedig egy modern ember egy gôzhajó fedélzetén
lépkedve átéli:
1.saját mozgását, 2.a hajóét, amely
ellentétes irányú is lehet, 3.az áramlás
mozgásirányát és sebességét,
4.a Föld forgását, 5.pályáját,
6.a holdak és a csillagok pályáját körülötte.
Eredmény: mozgások szövedéke a világmindenségben,
centruma a gôzhajón az Én.
Egy virágzó
almafa, gyökerei, a felszálló nedvek, a törzs,
az évgyûrük keresztmetszete, a virág, felépítése,
szexuális funkciói, a gyümölcs, a magház
a magokkal.
A növekedés állapotainak szövedéke.
Egy alvó ember,
vérének keringése, tüdôinek ütemes
lélegzése, a vesék finom mûködése,
a fejben álmok világa, kapcsolatban a sors erôivel.
Funkciók építménye nyugalommá egyesítve.
VII.
A mûvészet hasonlatként viszonyul a teremtéshez.
Mindenkor példa, hasonlóan ahhoz, ahogy minden földi
dolog is kozmikus példa.
Az elemek felszabadítása, összetett alegységekké
történô csoportosítása, a széttagolás
és egésszé történô újrafelépítés
egyidejûleg több oldalról, a képi polifónia,
a nyugalom létrehozása mozgáskiegyenlítéssel
- mindezek magasrendû formakérdések, mértékadóak
a formális bölcsesség számára, de még
nem mûvészet a legfelsôbb körben. A legfelsôbb
körben a sokértelmûség mögött egy végsô
titok rejlik, és az intellektus nyomorúságosan kilobban.
Lehet ugyan értelemmel szólni arról a hatásról
és üdvrôl, amit ez kivált, méghozzá
úgy, hogy a képzelet, ösztönrejtette vonzerôtôl
szárnyra kapva oly állapotokkal kecsegtet, amelyek valahogy
bátorítóbbak és serkentôbbek, mint a
jólismert földiek vagy tudottan túlvilágiak.
Hogy szimbólumok vígasztalják a szellemet, és
ezek révén beláthassa: számára nem
csupán az esetleges fokozatokat kínáló földi
lehetôsége áll fenn. Hogy etikai komolyság
uralkodik, egyszersmind koboldszerû kacagás kíséri
a doktorokat és csuhásokat.
Mert a felfokozott valóság sem képes tartósan
üdvözíteni.
A mûvészet öntudatlan játékot ûz
a végsô dolgokkal és mégis eléri ôket!
Fel, ember! Értékeld ezt a kies kikapcsolódást,
melynek során úgy változik a nézôpont,
mint a levegô lélegzetvételkor, és olyan világban
érezheted magad, mely kizökkentve erôsítést
kínál az elkerülhetetlen visszatéréshez
a köznapok szürkeségébe.
S ezen túlmenôen segítsen ahhoz, hogy levethessed
lepleidet, és pillanatokra Istennek érezhesd magad. És
hogy újra és újra örvendezhess az ünnepnapoknak,
amikor a lélek asztalhoz ûl, hogy éhet szenvedô
idegeit táplálja, ernyedô ereit új nedvekkel
töltse fel.
Erre az erôsítô tengerre engedd magadd vinni, szélesen
áradó folyamon csakúgy mint kecses patakokon, amilyen
az aforisztikus-szerteágazó grafika.
Tillmann
J.A. fordítása
|