Detlef Linke
Az új metafizikája
A metafizika
nem csak tematizálja az identitást, hanem maga is önazonos
kíván maradni. Az új korszakot, az újkort
azonban nem lehetett feltartóztani. Az újkor magának
az újnak az ideje volt. Az újkorban, az új idõszakában
az új korszakok konstruálásának kísérlete
az uralkodó. Mivel az újkor az új korszaka, újra
és újra új korszakokat hirdetnek meg. Ám hogyan
is keletkezik az új? A 19. és 20. században azt állították,
hogy az új idõk születnek. Ez egy fölöttébb
kérdéses metafóra. Legfeljebb klónozásról
vagy a kompjutervírusokhoz hasonló szaporodási kísérletérõl
lehet szó (manapság tartózkodóan mémekrõl
beszélnek, azaz olyan memória-, illetve gondolat- vagy információtartalmakról,
amelyek az egyik individuumtól a másikhoz terjednek). A
mult után következõk mindig lázadoznak (a klón
lázadása?). Így aztán a dolog nem megy minden
további nélkül, és erre a társadalomnak
adva van a köldökzsinórról való sikertelen
leválás képe. Ám a nõgyógyászat
nem ismer olyan esetet, hogy a köldökzsinór évtizedeken
át megmaradt volna. Számomra a szülés metafórája
egyébként is alkalmatlannak tûnik kulturális
korszakváltásokra. Az új - ami nemcsak a megelõzõ
megváltozott termékenysége - nem szülés,
hanem öklendezés révén jön létre.
Amit a társadalom nem képes megemészteni, azt kiokádja
magából. Amennyiben a cethal, amely tintahalakkal táplálkozik,
az embert próbálja megemészteni, kiveti magából;
kivet egy új korszakot. Ehhez a képhez a metafizika nem
ér fel.
Ama mondattal, hogy ne töltessen új bor régi tömlõbe,
az újnak hasonlíthatatlan diadalmenete veszi kezdetét.
A kereszténység ezzel a mondattal vált el a zsidóságtól
és ezzel olyan dinamikát hozott mozgásba, melynek
következményei beláthatatlanok. Ha ez a mondat kibontakozhat,
valamiféle szabállyá képes válni, és
nem korrigálják, akkor mindegyre új jön létre,
mígnem valaki egyszer azt kérdi: Mindig csak új,
miért ne lehetne egyszer valami más is?
Manapság kritikusak vagyunk az egyszer használatos palackokkal
és termékekkel szemben. Egyszerûen túl sok
újat kell elõállítani, és túl
sok újat a világ nem tud elviselni. Így aztán
visszaváltással és többszöri felhasználással
élünk, és a bort is - legalábbis egy idõre
- betétüvegekbe töltjük. Hosszú ideig, például
a középkorban, egy gondolkodó rangját az mutatta,
hogy mennyire képes gondolatait az áthagyományozott
szövegekhez kötni, és azokkal összeilleszteni, tehát
mindig régi tömlõket kellett használnia. A régivel
való szakítás mélyreható tett, amely
ellenségeskedést hozhat a világba.
Az új többnyire nem is érthetõ, ha nincs összefüggésben
a régivel. Egy író könyvének kétharmadrészt
ismert elemekbõl kell állnia, különben egyáltalán
nem lesznek olvasói. Hiszen az új borzasztó orcával,
mint valami másféleség jelenik meg, ezért
aztán rögtön megkíséreljük elhárítani.
Nem kivánom itt a vallás igazságát tematizálni
vagy úgy tenni, mintha volna olyan alapunk, ahonnan végérvényesen
megítélhetõ lenne. De szeretném felhívni
a figyelmet arra, hogy az Újszövetség az új
melletti védbeszédet tartalmaz, és ezáltal
mindama érzelmek és megújulások forrásává
vált, amelyek a szellemet az utóbbi évszázadok
során érintették, amikor is az újnak az állandóan
megújuló kínálata néhány száz
éven keresztül állandósult.
Az új megszilárdítása a görög metafizika
eszközeivel történt, amiket a kereszténység
strukturálásához használtak. Ezek révén
lehetõvé vált, hogy az újat a szellem és
az emberiség történetének egy meghatározott
fázisában egyúttal le is fagyasszák. A metafizika
tartósságra törekszik. Nem kedveli a változást.
A halhatatlanságot olyan jövõként éli
meg, melyet már egészen ki is lehet színezni. A váratlanra
hiányzanak az idegei. A metafizika számára Kairosz,
az Alkalom Istene túl hirtelen volt. Az alkalom és a nyilván
vele járó váratlan erosz megzavarta. A metafizika
inkább tervez. Az emberiség történetének
meghatározott szakaszát strukturálta és megkísérli
továbbra is strukturálni. És a belõle kiinduló
tudományos indíttatás a lebomló emberi test
helyére a biológiai rendszereknél egyre stabilabb
rendszereket állít. Eleinte, a középkori szkriptóriumokban
mindegyre a leírás megismétlésével
próbálkoztak, míg ma - az írássorozatként
értelmezett - újnak a testbe történõ
beírásával kísérleteznek, azon fáradozva,
hogy az új kódot a régi részévé
textualizálják át. A géntechnológia
mint új írás.
Az új számára, valamint a tárgyak transzcendentális
meghatározására az antikvitásnak és
a középkornak nem volt külön kategóriája.
Mindaz, ami a világban elõfordult, aszerint lett meghatározva,
hogy tárgy, dolog és egyáltalán valami, továbbá
aszerint, hogy mennyiben jó és szép. Ennek mindenek
elõtt feltétele, hogy valami legyen. Mindezen meghatározásokról
feltételezték, hogy egymásba átalakíthatók,
vagyis, hogy ami jó, az létezõ is volt, és
ami jó volt, az szép is volt. Leibniz hívta fel a
figyelmet arra, hogy a valami meghatározása mögött
az új lehetõsége rejlik. A jó és szép
transzcendentáliái ezt többnyire kiszorították.
Ma egyébként fel kell tenni a kérdést:: nem
kellene-e az újnak önálló transzcendentáliaként,
mint gondolkodásunk és élményeink alapmeghatározottságának,
újonnan vagy egészen elõtérbe kerülnie?
A mûvészetben ez már régóta magától
értetõdõ. Nem a szépség, az igazság
vagy jóság, nem az esztétikai vonzalom, nem a leképezés
hûsége vagy a morális indíték számít,
hanem egyértelmûen az újdonság és az
újdonság erejével való hatás áll
elõtérben.
"Frappez les bourgeois!", felriasztani a polgárt - nos
ez legjobban valami újjal megy és hosszú idõn
át a mûvészet mottója volt. Egyszer természetesen
az ilyesféle alapelveknek is vége, és idõvel
a "Frappez les artistes!", azaz maguknak a mûvészeknek
megriasztása is kimerül. A régi egy pillanatra újnak
tûnhet, de el is tûnik azon meghatározó elemek
kombinációiban, amelyek különbözõ
mértékben hol régiként, hol meg újként
merülnek fel a szellem és az idõ tudatában.
Úgy vélem, hogy a történelem újabb fázisában
vagyunk, egy újkorban, melyben az "újkor" nem
egyszerûen egy új kor, hanem az újnak a korszakává
vált: a kor újkora - újdonság. Bár
a "mi újság?" mindig is a második leggyakoribb
üdvözlésforma volt, mégiscsak példa nélküli,
ahogy ezidõtájt az új elõtérbe nyomul
a világ rendjében. Még az idõ is az újnak
rendelõdik alá, mivel a fiatal emberek, jobban mondva, "új
emberek" félnek attól, hogy nem tudnak az újról,
vagy hogy nem tudnak jelen lenni valami újdonságnál.
Az idõ másodrangú, fõ az, hogy valami új
történik.
Az embernek az a benyomása, hogy az új olyan transzcendentáliává
válik, amely elnyel minden más transzcendentáliát.
Ezért kérdéses, van-e egyáltalán értelme
annak, hogy a szellem alapmeghatározottságairól,
azaz transzcendentáliákról beszéljünk?
Vajon nem nyelte-e el az új már olyannyira a szellem alapvetõ
meghatározottságait, hogy mindennemû a priori, mindennemû
elõre-tudás, mindenfajta jövõre vonatkozó
konceptust az új szippant fel, s hogy például már
nem állíthatjuk egykönnyen, hogy a gyógyászat
megkísérli tartósabbá tenni testünket,
sokkal inkább azt, hogy megújitja? Tehát nem hosszabb
élet, hanem "új élet"? Tehát az
újban való hallhatatlanságról van-e szó
vagy csak a mindegyre megújuló halandó voltunkról?
Kérdés az, hogy e téren valami olyasféle mint
a kritikus ész, egyáltalán képes-e tartósan
formát ölteni? Ha belenézünk a színes lapokba,
azt látjuk, hogy a médiumtechnológiában az
újtól való félelemmel és a régi
megjavításának, a múlékony test megjavításának
reményével játszanak. Hiszen éppen a félelem
az, ami az új megvalósítását elõkészíti,
ami figyelmünk rendszerét mozgásba hozza, s így
az új iránti csillapíthatatlan éhséget
a régivel összeköttetésbe lehet hozni. A kritika
szó a krinein, az eldöntés szóból ered,
és tulajdonképpen elválasztást jelent. Ám
nekünk embereknek, két agyféltekénk révén
olyan az adottságunk, hogy gyakran mindkét úton egyidejûleg
megyünk. Így aztán a tagadás gyakran az igenlés
kisérõ ostinatójává válik.
Az új gyönyör terebélyesedik - az agykutatás
fogalmai szerint a hippokampusz, a vizilovacska, vagyis az agynak az a
struktúrája, amelyik a környezet feltárásáért,
az újnak a megismeréséért felelõs.
Az embernek az a benyomása támad, hogy az új gyönyörének
olykor még ösztönrendszerek is alárendelõdnek.
Idõszakosan még a szexuális magatartás is
az újdonságkeresés és újdonságmasinéria
diktátuma alá kerülhet.
Most jött el az ideje egy új tézisnek, amellyel mindjárt
elõ is állok: Az ember azon van, hogy új agyat fejlesszen
ki. Ez nem egyszerûen úgy történik, hogy állandóan
újjal kerülünk szembe, hanem, hogy a régivel való
kombinációk új módon történnek.
Manapság rendszerint nem egyetlen érzékelõrendszerre,
az írásra, vagy a képre összpontosítunk
kizárólag, hanem egyidejûleg vagyunk kitéve
a nyelvnek és a vízualitásnak. Tévézés
esetén például az agynak egyszerre kell képeket
és szavakat feldolgoznia, és nem irányulhat minden
további nélkül csak az egyik információs
csatornára. Ennek során a kép és a szó
közötti klasszikus kettõsség, ahogy az az agyféltekék
dualizmusában is feltûnni látszik, egyszerûen
keresztezõdik. Agypszichológiai kutatásaink eredményeképpen
megállapíthattuk, hogy agyunk nem törekszik az aktivitási
centrumok állandó váltogatására. Ez
arra vezethet, hogy agyunk egy képet éppen az aktuálisan
tevékeny nyelvi központtal értékeljen, anélkül,
hogy ehhez, a szokott módon bevonná a képelemzõ
központokat. Az agy olyan szervvé fejlõdik, amely mindenre
felkészült, miközben mélyebb értelemben
talán már egyáltalán nem érheti meglepetés,
mivel már csak meglepetésekre állítódott
be. Ezzel a reklámtextereknek fel van adva a lecke. Már
tudjuk, amennyiben a tévében egy nagyon meglepõ képsorral
vagy szöveg-kép-hozzárendeléssel találkozunk,
akkor az csakis reklám lehet. Bár a meglepetés kategóriáját
vagy a meglepetés transzcendetáliáját még
mindig az ajtó elõtt lelt virágcsokorral társítjuk,
a televíziónak köszönhetõen jobbára
már átsorolódott a " hisz ez hirdetés,
amit kikapcsolhatok" kategóriájába.
Vajon adódik-e valaha bármi más, mint az új?
Kimerülhetnek-e az új látomásai? Vajon létrejön-e
az újnak valamiféle új állapota? Vagy mindenfajta
fundamentalizmus elutasításával maga a mozgalmasság
válik a világszemlélet valamiféle nyugvópontjává,
ahonnan az állandó a legjobban szemrevételezhetõ?
Ezekben a megfontolásokban az agykutatás nem pusztán
végzetes paradoxonokat lát, amelyekben a szellemnek - öntükrözõdésében
- be kellene végzõdnie. A látásközpontok
tagolódása forma-, szín- és mozgásészlelõ
központokra, valamint ezek szofisztikált kötõdés-architektúrája
egészen plauzibilissé teszi, hogy a mozgalmasságban
elpihenõ szellem paradoxonát ne lehessen formai hibának
tekinteni és félretolni. Végtére is a szellemnek
nem kell a megkettõzõdés narcisztikus struktúráját
mutatnia abban az értelemben, hogy a nyugvópontnak magának
is nyugalomban kell lennie. A szellem mozgása a történelem
során - a bálványok imádásától
a szoborábrázolatok tilalmán át, a vászon
megsemmisítésének 'tilalmáig' a modern festészetben
- eljut a mozgalmasság önábrázolásáig
a megmozgatott, kinetikus mûvészetben, és azt jelzi,
hogy a megmozgatottság új fázisába értünk
- a "meta-mozgalmasságba".
Azokban a kultúrákban, amelyekben tiltott az ember ábrázolása,
nem okoz gondot a televízió mozgalmas képeinek fogyasztása.
Itt is megmutatkozik, hogy a szoborábrázolat és a
képábrázolás tilalmán túl feltalálnak
egy új teret, a mozgásteret. Vajon lesz-e valaha mozgástilalom?
Ez nyilván túl messzire menõ kérdés.
Ám ez idõ szerint sok minden szól amellett, hogy
az archetípusok jegyzékét, amint azt C.G. Jung a
lélek õsképeinek gyüjteményében
összeállította, hamarosan a mozgalmasság képeivel
lehet kiegészíteni. Talán még nem szenteltünk
elég figyelmet annak, hogy szellemi életünket egyre
inkább meghatározzák bizonyos jelenetek. Ezek meghatározott
mozgások jelenetei: a hírolvasó mimikája,
a sómûsorvezetõ léptei amint a pulthoz megy,
a gyorsítottan mozgó kumuluszfelhõk képe a
természetfilmekben. Emlékezzünk: a forrásnál
leállva veszítette életét Nárcisszosz,
menet közben nem fenyegette veszély. Vajon az új médiumok
is visszaesnek megállapodásvágyunk állóhelyzetébe?
A mozgás és az új metafizikája nem úgy
értelmezendõ, mintha az újat vissza lehetne vagy
kellene hozni a régibe. Az új kezelésének
képessége az a képesség, amivel a másfajtával,
a másikkal kapcsolatba lépünk - ami nem azt jelenti,
hogy neki vissza kellene kerülnie a régi azonosságba
vagy az én tulajdonom azonosságába. A jövõnek
nem kell a már-jelenvoltnak lennie; az újra kell felkészülnünk.
Mint látják, a régi moralista diskurzusban beszélek.
Kell-e még valami? Igen, meghiszem: a folyvást új
esetében, amely elõadódik és amelyet régi
szellemünkkel nem tudunk kezdettõl fogva kategoriálisan
vagy transzcendentálisan eltervezni, megalapozni és lekötözni,
arra kellene ügyelnünk, hogy valamiféle igazsággal
bíró dologról van-e szó; hogy a dolgok újraelosztása
a teremtésben nem megy-e túl az igazságosság
mértékén, és hogy az új nem vonja-e
magához mindazt, amiben egyszer a jónak, az igaznak vagy
a szépnek kellene részesülnie. Ezt mindig csak esetrõl-esetre
tudjuk latra vetni, azonban mégiscsak mindig valamiféle
újról lesz szó. Ha minden az újdonságérték
és -tartalom szerint lesz meghatározva, akkor az ez az új
dogmatizmusa. Így megeshet, hogy emberek - mivel nem "újak"
- számunkra kiesnének az újdonság-érdekeltség
mechanizmusából. Talán foglalkoznunk kellene a réginek
tartott, a már leítélt dolgokkal, különben
elmulaszthatjuk a másfajta valódi újdonságát.
Tillmann
j.A. fordítása
|