"A filozófia tágassá teszi a világot"
Beszélgetés Rüdiger Safranskival
- Mi vonzotta a filozófiához?
-Egyik tanárom a rottweili gimnáziumban fel hívta
a figyelmemet Heideggerre. Ugyanis Heidegger szülõfaluja,
Meßkirch a közelben van. Elõször protestáns
teológiát akartam tanulni, de egy év diakónusi
elõkészület után felhagytam ezzel. Filozófiát,
irodalmat és történelmet elõször a frankfurti
egyetemen tanultam (Adorno szemináriumára jártam).
Utána a berlini egyetemre mentem át, ahol különösen
Theunissen volt rám nagy hatással, de méginkább
Klaus Heinrich vallásfilozófus.
Alapjában kriptoteológiai érdeklõdés
vezet, ezen kívül kedvemre való a poézis a filozófiában,
és a filozófia a költészetben. Ezért
aztán képtelen vagyok analítikus filozófiát
olvasni úgy, hogy közben el ne aludnék. Csodálom
az ilyen könyvek szerzõit, hogy írás közben
ébren bírtak maradni.
- Az egyetem után
ön doktorált is, végül mégsem az akadémiai
pálya mellett döntött. Miért választott
így?
-A 70-es években tanársegéd voltam, a 80-as évek
elején döntenem kellett, hogy a romantika kutatását
habilitációval vagy egy könnyvvel zárom-e le.
Az utóbbit választottam, és írtam egy könyvet
E.T.A.Hoffmannról. Amikor aztán 1987-ben a Schopenhauer-könyvemet
megírtam, az jelentte a személyes áttörést.
Attól kezdve világos volt, hogy filozófiai íróként
megállok. Korábban ez egy ingatag helyzet volt.
Egyébként nem az egyetem ellenében döntöttem,
így alakult, és örülök annak, hogy a szenvedélyemmel
el is tudom tartani magam. Egyetemi filozófiának lennie
kell, ahogy magamfajta emberekre is szükség van. Ugyanakkor
egynémely egyetemi embernél leplezett irígység
és a ressentiment érezhetõ személyem iránt,
de ez csak egyes esetekre áll.
- Milyennek találja
a filozófia mai helyzetét?
-Jónak. A filozófiai érdeklõdés
növekszik. Mindenesetre az egyetemeken valamivel kevesebb angolszász
filozófiát tartanék kívánatosnak.
- A filozófusok
közül ki fontos az Ön számára?
- A maiak közül Rorty, Spaemann, Sloterdijk, Blumenberg,
Starobinski. A régebbiek közül Heidegger, Sartre, Schopenhauer,
Nietzsche, Pascal, Camus, Merleau-Ponty, Simmel, Leopold Ziegler, Platon,
Augustin, Plessner.
- Mi készeti
könyvei megírására?
-A portréimmal és a közéjük vetett
esszékönyvekkel tulajdonképpen egy folytatásos
történetet mondok. Azon vagyok, hogy ledolgozzam a megszállottságomat.
Talán a vörös fonál az, hogy miként lehet
- szekularizált korban - megakadályozni a bukást
a banalitásba. Hogyan lehet újra körültekintõen
metafizikát vinni a játékba?
A Nietzsche-projekt már a "Schopenhauer" óta üldözött,
maga a megírás körülbelül másfél
évet vett igénybe. Amit meg akartam írni és
el akartam mondani: Nietzsche fokozatos elmélyülése
Nietzsche által.
-Azt írja:
"Az ember azt hiszi, hogy valami, pusztán mert kéznél
van, a világ legegyszerûbb dolga. Ám jobban meggondolva
kiderül, hogy maga a rejtély." Hogy érti ezt?
Hogyan éli meg ezt a rejtélyességet?
-Számomra ez az egyik legfontosabb mondat. A tudathoz hasonló
dolgok felfogása úgyszólván családias
ügy. Ellenben az opak, áthatolhatatlan lét, mely nem
válaszol, és mégis úgy van, mint egy kõ
- ez a "van" a legnagyobb rejtély. Alig lehet kibírni,
ezért aztán megkísérlik hozzánk hasonlóvá
tenni, lelket belevinni, átszellemíteni, stb. Amire szükségünk
van, az a kövek metafizikája.
- De nem indulhatunk
ki abból, hogy mindebben valamiféle rejtett értelem
van?
- Így igaz. Mi tudat-állatokként a természet
színpada vagyunk: ezen a színpadon jelenhet meg a világ.
A létezõket az "itt" ajándékában
részesítjük. A természet, ahogy Schelling mondta,
bennünk nyílik ki, és rájön, hogy "itt"
van.
- Tehát
egyedül vagyunk - mint írja - "az ismeret nélküli
természetben"? Mi következik ebbõl az életünkre
nézve?
-Valahogy partnerré kell válnunk. Talán a lakozás
mûvészete a legfontosabb, ebben tökéletesen igaza
van Heideggernek.
- Nietzsche számára
nincs fejlõdés kényszer nélkül. Például
azt mondja, hogy "szakadatlan a kényszer az erkölcs gyakorlására".
Ezt Ön úgy értelmezi, hogy "az erkölcs az
ösztönmodellálás rendszereként mûködik".
Nem meghaladott ez a nietzschei (illetve freudi) elgondolás? Valóban
mindenfajta történelmi vagy individuális fejlõdés
elnyomáson és önelnyomáson alapul?
- Tudatosan választottam a Norbert Eliastól eredõ
"ösztönmodellálás" kifejezést,
hogy elkerüljem az "elnyomás" képzetében
rejlõ sematizmust. Az "elnyomás" esetében
ugyanis rögtön felmerül a spontaneitás és
eredendõség romantikus elképzelése. A kényeskedõ
zsargon kerülendõ.
- Ön szerint
miért nagyon fontos még mindig Nietzsche?
- Errõl sokat lehetne beszélni, de mivel röviden
kell, azt tudom mondani: Nietzschénél meg lehet tapasztalni
azt, hogy a gondolkodás - egyre megy, hogy egyes "eredményeit"
igaznak vagy hamisnak találjuk - egy felfokozott, boldog állapot.
Aminek a rabjává lehet válni.
Nietzsche beszél arról, hogy az élet "a megismerés
közvetítõje". Az emberi élet a felébredtség
sajátos fajtája. Diadalmas érzése támad
az embernek akkor, ha a világ ennek az éberlétnek
a médiumába "megérkezik". Ehelyt emlékeztetnék
arra, hogy Goethe köszönetet mondott a szemének - ez
tette lehetõvé számára a látást.
Nietzsche a fiziológiai éberségéért
mondott köszönetet - ez tette lehetõvé számára
a megismerést.
-Könyvében
részletesen foglalkozik Nietzsche veszélyes oldalaival,
így például azon gondolataival, amiket a tenyésztésrõl
fogalmazott meg, s amelyek nemrég Sloterdijk hozott megint szóba.
-Sloterdijk nem a levegõbe beszélt. A jövõbeli
ember-csinálás mindannyiunkat aggodalomra kell késztessen.
Õ félig komoly, félig frivol módon akart kimászni
a defenzívából, mondván: Nos, ha már
nyakig benne vagyunk a tenyésztés folyamatában, akkor
ideje szembenézni mindazzal, ami amúgy is történik
- Nietzsche szavát híven követve, aki szerint "csak
támadásban tündöklõ a játék".
- Az ön számára
mi a filozófia sava-borsa?
- A filozófia tágassá teszi a világot.
A filozófiával teret nyer az ember. A tudás számos
területén szükösséget érzek. Túl
sok a kicsinyes ember, akik bármihez nyúlnak, szûkkeblûséggel
fertõzik meg.
- Milyen feladatok
várnak ma a filozófiára?
- A halál, az élet, a szeretet kérdései.
Akinek ez kevés, az foglalkozhat a profitráták tendenciális
esésével és a relevanciaküszöb szimultán
csökkenésével.
- Nem kellene-e
ilyen témák esetében a filozofálás
egyetemen kívüli formáit megteremteni?
- De bizony. A filozófikus gondolatoknak és szenvedélyeknek
áramlásban kell lenniük és el kell árasztaniuk
a nyilvánosság lehatárolt részlegeit. Ha pedig
túl sok gondolat kerül forgalomba, a kiválasztás
kritériumául javaslom: Csak azokkal a gondolatokkal érdemes
foglalkozni, amelyeket jól meg is lehet fogalmazni. A filozófiának
jobban kellene ügyelnie nyelvtestére. A rosszul megírt
gondolatok rosszul is vannak gondolva.
- Végül
egy filozófiailag fölötte lényeges kérdés:
Munka utánmivel tölti pihenõidejét?
- Szeretek pipázni, jó bordóit inni, zenét
hallgatni, összevissza beszélni.
Max Lorenzen - Tillmann J.A.
|