A MI mutánsaink avagy mennyi Kubrick keresendõ
egy MIben?
Hogy Kubrick szándékai szerint milyen formát öltött
volna utolsó filmje, azt legfeljebb a túlnani filmszínházban
lesz alkalmunk láthatni. Amit viszont az itteniekben lehet látni
a rendezõ-páros terveibõl, szintiszta spielbergi
termék. Az elõkészületek, a hosszas telefon-
és telefax-kapcsolat révén kirajzolódó
koncepció egy nagy, közös mû lehetõségét
igérték. Ám ami sikeredett, az éppen azt
a bizonyos valamit nélkülözi, amitõl Kubrick
munkái magasan kiemelkednek a mozgóképipari termékek
tömegébõl.
Bár elmondása szerint Spielberg úgy érezte
"hogy Stanley /Kubrick/ valójában nem halt
meg, mivel velem volt a forgatókönyv írása és
a film felvétele során" (Sight and Sound 2001/9.),
ezt a filmet elnézve nyilvánvaló, hogy korántsem
volt zavartalan a túlvilágról érkezõ
telefaxok vétele. Kubrick késõi mûveihez képest
különösen éles a kontraszt: e film rendezõje
a való világ meglehetõsen tagolt domborzatából
fõként az érzelgõs játékok hegyeit
észleli. ( Nomen est omen /Spielberg = játékhegy/).
Pedig a MI majdani mutánsai(nk), ezek a magasfokú intelligenciával
bíró lények éppen az érzelmek kérdését
vetik fel példátlan élességgel.
Az érzelmekrõl - szokásos filmes elõfordulásuk
alapján - egykönnyen vélhetõ, hogy a hollywoody
hiedelemvilágban elõforduló fûszerek, melyeket
a könnyek hathatósabb fakasztására adnak alkalmat.
Ennek a melanzsnak az újabb keletû térhódítását
a szociologikus és historikus színezetû magyarázatkísérletek
a racionalizálódásra, a világ "varázstalanodására"
(Max Weber) adott reakcióként szokták értelmezni.
Az agykutatás újabb eredményei azonban az érzelmek
új értelmezésére vezettek (Detlef Linke).
E szerint nem pusztán szentimentális szemlélõdésekre
alkalmat adó érzületekrõl van szó, hanem
életfontosságú képességrõl:
az érzelmek az agyi alrendszerek jelzéseinek szintézisébõl
születnek és a magatartás orientációját
hivatottak megadni.
A jövõre nézve ez azzal a következménnyel
járhat, hogy MI majdani mutánsai(nk) nem pusztán
járulékos elemekként, aféle dekórumként,
hanem magas inteligenciájuk magától elõálló
képességeként tanusítanak érzelmeket.
Alighanem e lehetõség felvetése miatt figyelt fel
Kubrick Brian W. Aldissnek a film alapjául szolgáló,
A szuperjátékok kitartanak egy nyarat címû
elbeszélésére (magyarul: Galaktika 42/ 1981.). A
novella világában - akárcsak Kaliforniában
- örök nyár van, és makulátlan mûkavics
a kertben. Az édeni helyrõl aztán egy ponton
kiderül, hogy illúziótechnikai tünemény:
a "többi közé beékelt lakásnak nem
voltak ablakai: senki sem kívánta látni a túlzsúfolt
külvilágot." A sci-fi reál vagy noir
vonulatába sorolható mûben egy olyan környezet
sejlik fel, amelyben alapvetõ emberi képességeket
a túlnépesedés következményei szorítanak
szigorú és intézményes korlátok közé.
A lottón nem vagyonokat, hanem egy gyermekek világra hozatalának
engedélyezését lehet nyerni. Aldiss a mûfaj
bevett, futurooptimista közhelyeit - "mindenkinek meglesz
rá a módja, hogy saját házában élvezhesse
egy Einstein szolgálatait" - kifinomult iróniával
ellenpontozza ("emberszolgánk áldás lesz,
hiszen minden kérdésre válaszolni fog, és
a legunalmasabb társalgás sem fogja untatni").
Hõseirõl adott jellemzései metszõen pontosak:
"egy korábbi és kevésbé kifinomult
nemzedék - a szemüktõl eltekintve - finom embereknek
tartotta volna õket. Elegáns karcsúságuk -
egy ártalmatlan élõsködõ szalagféreg,
amely lehetõvé teszi a gazdája számára,
hogy 50 százalékkal is több ételt vegyen magához,
anélkül, hogy féltenie kellene az alakját."
A történet tengelyében itt is ugyanaz áll, mint
a filmben: a MI-gyereknek "anyjához" fûzõdõ
kapcsolata; érthetõ, és viszonzatlan vonzódása
hozzá. A nõ részérõl pedig - ugyancsak
érthetõ, önkéntelen szeretetgesztusakkal tarkított
- viszolygás. A természetes és a mesterséges
állandó egymásbamosódásának
és szétválásának hol lazább,
hol erõsebb feszültsége kezdi ki és bomlasztja
fel - mind az irodalmi, mind a filmbeli változatban - ezt az évszázezreken
keresztül kondicionált kapcsolatot.
A MI-gyerek érzelmei valóságosak; átéltek
és reflektáltak. (Az elbeszélésben nem szembesül
sorozatban gyártott társaival; tudatában van mesterséges
voltának.) MI-macijával folytatott dialógusa során
megkérdi tõle: - Hogy tudja az ember megmondani, mi a
valódi, és mi nem? Mire azt a választ kapja,
hogy "senki sem tudja, mit jelent valójában az,
hogy 'valódi'."...
Spielberg szentimentális filmje fel sem veti a mesterséges
intelligencia érzelmi problematikáját, a benne rejlõ
fejlõdéslehetõségeket. A MI-kisfiú
érzelmeit merõ programként láttatja, változatlanul,
fejlõdésképtelenül "futtatja le" -
bombasztikus szentenciákkal felvirágozva ("Elindultál,
hogy valóra váltsd álmaidat, amit gépek még
sosem tettek.").
Magasröptû és mélyreszántó szofizmák
amúgy is szép számmal akadnak a filmben ("a
történelemben mindennek megvan a lenyomata; egy nap az örökkévalóság
; te vagy az emberi nem élõ emlékezete..".).
Ezek hivatottak enyhíteni a szellem (és a rendezõtárs)
hiánya következtében elõállott helyzeten.
Éppoly funkcinonálisak, mint az érzelmek - olykor
dramatikai funkciót töltenek be, de leginkább merõ
szinezékként szolgálnak.
Mivel "a jövõre vonatkozó sejtések befolyásolják
a jövõt" (Soros György), jövõnknek
nem tenne jót, ha a MI-problémánk ennyiben maradna.
Az ilyes tudományos-fantasztikumnál már a tudomány
is képes volt tovább tekinteni, amikor is köreiben
felvetõdött, hogy a mesterséges intelligencia magas
fokának elérése esetén emberei jogokkal kell
lesz felruházni - a gépeket. S ha már fennáll
jogaik lehetõsége, miért zárnánk ki
azt, hogy érzelmeik lehessenek, s hogy ezek akár fejlõdhessenek?!
|