Kartéziánus bazilikák között
Vilém Flusser
a filmezés gesztusáról szóló írásában
kartéziánus bazilikának nevezi a mozit. Az elsô
látásra talán meghökkentô metafora érvényességét
jelentésrétegei magyarázzák. A bazilika ugyan
eredetileg a király (bazileusz) palotájának neve
az athéni agorán, ám Rómában már
a törvénykezési és egyéb tárgyalásokra,
valamint kereskedelmi célokra szolgáló épületeket
nevezték így. Tágas, nagy tömegeket befogadni
képes, téglalap alaprajzú épületek voltak
ezek, melyek egyik rövid oldalán a bejárat, vele átellenben
díszes emelvény helyezkedett el. (Ebbôl az építészeti
formából ered a korakeresztény bazilikák alapformája
és neve.) Ezért aztán a mozit újkori bazilikának
nevezni nem egészen alaptalan. Mi több, ennek a metaforikus
mûveletnek az eredményeképpen válik beláthatóvá
a mozi helye és jelentôsége a modern világában.
A kartéziánus bazilika, akárcsak görög
elôdje hatalmi székhely: magatartások, érzések,
eljárások, értékek, vagyis az utóbbi
évszázad szinte teljes kulturális színképtartományának
kialakításában meghatározó intézmény.
A dominancia nem ér véget a dominum, a filmszínház
határán; a tudatküszöb alatt és fölött
beérkezett hatásokat hazavisszük: többé
már nem tudom azt gondolni, amit akarok - írja George
Duhamel francia író 1930-ban -, a mozgóképek
gondolataim helyébe léptek. Akárcsak korábban
a király hathatós megnyilatkozásai, melyek törvénnyé
válván kihirdetésre kerültek és betartásuk
megfelelô magatartást kívánt (ellenkezô
esetben különféle szankciók léptek mûködésbe),
a mozielôadások is magatartásmintákat hirdetnek
meg. Mi több: a mozi merô életformahirdetésként
mûködik. Meghirdetett mintáitól ugyan lehetséges
az eltérés, de nem minden kockázat nélkül:
az így cselekvô a mindenkori méjnsztrímtôl
tér el - ami akár súlyos egzisztenciális következményekkel
is járhat.
A törvények szelleme
A hatalmi hatás
persze nemcsak ilyen áttételesen és egyirányúan
mûködik; a kartéziánus bazilika - közvetve
- törvényhozásra is képes. Példa-képein
keresztül formálja és alakítja azt a mentális
mintázatot, ami a törvényhozók (és a
törvények által érintettek) kulturális
környezetében - s így a késôbbi törvénykezésben
is - meghatározóvá válik. A mai törvényalkotás
ui. nem valamiféle Mindenek Felett Álló Magasabb
Megfontolásokat követ: a törvények - mondja
Sajó András - egy modern polgári társadalomban
egyáltalán nem az ésszerûség, az átlátás,
a segíteni akarás és a szeretet jegyében készülnek,
hanem vannak nagyon kemény érdekcsoportok, fogalmazással
foglalkozó bürokráciák, akik a szöveget
írják. Ezért a kartéziánus bazilikában
folyó "törvényelôkészítô
tevékenység" döntô jelentôségû.
Egyenesen arról van szó - mint azt Mark Stahlman felülmúlhatatlanul
tömörséggel megfogalmazta -, hogy a mai kultúra
dominanciája 15 év múlva a törvények
fölötti uralmat jelenti (Dominate culture today and you control
the laws in 15 years).
A világ filmgyártását és az európai
filmforgalmazást uraló amerikai mozi egy ideje már
itt is meghatározó a köz ügyeinek alakításában.
A közügyek és a kereskedelem ilyetén intézésének
ideális helye a kartéziánus bazilika. Kultikus aurája
ellenére nem a megbékélés szigete, hanem hadszíntér,
ahol a szemek megszállásáért és a mögöttes
agyi tájék meghódításáért
folyik a harc. A mozi, akárcsak a háború, "mindig
a megtévesztés útját járja" (Szun-ce),
mindig látszatokat kelt. De nem pusztán ezért érvényes
rá a kínai hadmûvészet klasszikus könyvének,
A hadviselés törvényeinek stratégiája.
Szun-ce mûvében több olyan alapelv is szerepel, melyek
érzékeink ostoma, szemeink megszállása során
is alkalmazásra kerülnek: elônyökkel kecsegtetés,
áltatás a távolság, ill. a közelség
tekintetében, a kifárasztás, a váratlan támadás
stb.
A rendezô-hadvezérnek és stábjának,
akárcsak a hadseregnek "megtévesztés révén
kell helytállnia; egyszer gyorsnak kell lennie, akár a szélroham,
máskor azonban nyugodtnak, akár az erdô; egyszer úgy
kell elôretörnie és pusztítania, akár
a tûzvész, máskor mozdulatlannak kell lennie, akár
a hegynek; egyszer kiismerhetetlennek kell lennie, akár a sötétségnek,
máskor úgy kell mozognia, mint a mennykôcsapásnak."
Mindez akár a hagyományos színjáték,
a színházi dramaturgia hatáselemeinek leírása
is lehetne. A filmszínház azonban a szenvedélyek
felkeltésének és felhasználásának,
a szemek megszállásának más eszközökkel
történô folytatása: a döntô különbség
a jelenlét közvetlensége és közvetítettsége,
a közelség és a távolság, a megsokszorozott
távjelenlét tekintetében mutatkozik. A hadmûvészet
13 törvénye e kérdésben is érvényes
leírással szolgál a mozgóképipar mûködtetôi
számára: "ha közel vagyunk, keltsük azt a
látszatot, hogy távol vagyunk; ha távol vagyunk,
keltsük azt a látszatot, hogy közel vagyunk".
Nemcsak az éppen aktív, hanem a távollévô
nézôkhöz is közel kell férkôzni. Mind
a nyilvános, mind pedig a házi mozi esetében ki kell
ismerni ôket. Fel kell deríteni "gyengéiket",
hogy ott lehessen támadni, ahol a legsebezhetôbbek. "Kémek
alkalmazásáról sosem szabad lemondani" - tanácsolja
traktátusa végén a nagy stratéga, akinek az
idôk során nemcsak mendzserek, hanem olyan Nagy Tanítók,
mint Mao Ce-tung is tanítványául szegôdtek.
Ennek jegyében a különféle kartéziánus
bazilikák mûködtetôi módszeresen kémlelik
a nézési szokásokat, a bekapcsolási kvótákat,
a nézettségi mutatókat. (A kémlelés
legkifinomultabb technikái már közvetlenül a szemekre
szegezôdnek: a képernyôk köré helyezett
berendezés a tekintetek követésére, a figyelem
megfigyelésére szolgál.) A köz(vélemény)
tudományos kutatásával, a demoszkópia kémlelési
technikáival így készítik elô következô
csatájukat a mézédes megtévesztés területén.
Szun-ce egyébként már írásmûve elején
hangsúlyozza, hogy aki "meghallgatja ezeket az elveket, az
olyan hatalmat teremt magának, amely segíteni fogja ôt
más dolgaiban is". Vélhetôen ezért is
tanulmányozzák törvényeit ma már nemcsak
a magasabb katonaiskolákban, hanem - amerikai menedzsertankönyvek
útmutatásai alapján - kereskedelmi tanfolyamokon
is.
Talán ezek a tanítások is közrejátszanak
abban, hogy egy ideje már a kartéziánus bazilika
sem csak közvetett módon, az életforma- és egyéb
hirdetései révén színhelye a kereskedelmi
tevékenységeknek. Nemcsak szimbolikus javak, magatartásminták,
arcok, értékek és arculatok forgalmazása folyik
bennük, hanem kézzelfogható tárgyak kereskedelmének
is kiindulópontját képezik. Korábban is árultak
már az elôcsarnokban a belsô teremhez kötôdô
termékeket (a rágcsálnivalók és üdítôk
mellett sztárfotókat). Mintegy két évtizede
azonban az ott vetítésre kerülô képekkel
együtt tervezik meg azokat a tárgyakat (földönkívülieket,
batmeneket, dinoszauroszokat stb.), amelyeket azonban már az épületen
kívül, a kereskedelem csatornáin keresztül terjesztenek.
Ezek a tárgyak a bazilikában hirdetett kultusz hatásának
terjesztésére és hasznának hatványozására
szolgálnak. (Figyelemre méltó, hogy a Csillagok háborúja
volt az elsô olyan film, melynek már a bemutatójára
elkészültek a különféle járulékos
termékek, és a sorozat "minden idôk" legnagyobb
hasznot hozó képipari vállalkozásának
bizonyult.)
A kartéziánus
bazilikák kultusza
A filmszínház,
akárcsak közelebbi polgári és méginkább
távoli görög elôzménye, a színház
kultikus hely. A színházban ûzött kultuszt a görög
városállamokban olyannyira fontosnak tartották, hogy
halványulása jeleit észlelve egyes poliszok napidíjat
fizettek a színházlátogató polgároknak.
Az azóta eltelt idõben úgy a városok, mint a
színházi kultuszok is jelentékeny változásokon
mentek keresztül. Ez nemcsak a teátrumok, a szemlélés
és a tartalmak különbözôségében,
de a bejutás módozataiban is megmutatkozik: ma nem nekünk
fizetnek, hanem mi vagyunk kénytelenek fizetni azért, hogy
bejussunk és részesei lehessünk az odabent ûzött
kultusznak. Ami egy ideje már nemcsak színházakban,
hanem a filmszínházakban is él, méghozzá
meglehetôsen magas hôfokon.
Úgy tûnik, e téren a kartéziánus bazilikák
üzemeltetôi felvilágosultabbak a felvilágosítóknál.
Alapvetô antropológiai felismerésük az, hogy
a magunkfajta késôújkori emberek religiózus
nyitottsága, hitre való hajlandósága többé-kevésbé
állandó. A tárgya viszont tetszõleges - azaz
a tetszési indekszhez igazítható. Így aztán
akár filmrôl filmre, elôadásról elôadásra
különbözô kultuszok alakulhatnak ki. A technikai
képek köré szervezett szertartások, mindennemû
különbözôségük ellenére, mégis
egy irányba mutatnak: "a sztár, a sztárkultusz
szó is jelzi - mondja Hannes Böhringer a westernrõl szólván
-, hogy ebben az esetben csillagkultuszról, csillaghitrôl
van szó. Ennek a kultusznak szoros tartozéka a valóság
és a fikció, a sztár filmszerepének és
életrajzának sajátos vegyítése."
A kései egyiptomi csillagkultuszban - írja Kákosy
László -, ugyancsak valóság és illúzió
elegyítése történt: a csillag(szellem) "'valódi'
szolgálatokat és káprázatos látszatpompát
egyaránt tud biztosítani..." És ahogy az egykori
egyiptomi mitológia, úgy a mai amerikai sem volt híján
el az égbe szállás reményének.
A csillag-hit ûzése mindazonáltal nem kizárólag
Hollywood hiedelemvilágának része. A Vörös
Csillag Filmszínház és vidéke, akárcsak
a Moszfilm munkás-paraszt figurái, csillag-hitet éltettek.
Ez ugyan némiképp más módon történt
mint az amerikai, de kezdetben nem kisebb eredménnyel. (Ennek egyik
feledhetetlen példáját számomra Szergej Eizensteinnek,
a nagy hatású csillaghit-hirdetônek a vajköpülôgéprôl
készült felvétele. Ebben a haladás csillagának
technomágiája a maga egyszerû modellszerûségében
látható: a gép mûködésbe lép,
elkezd vajat köpülni, és elbûvölô hatása
alatt a parasztasszony extázisba esik.) A késôbbiekben
ezt a mitológiát már nem tudták ilyen hatékonysággal
mûködtetni. Képtelennek bizonyultak például
olyan intenzitású kultusz kialakítására,
mint amirõl nemrég a felújított Csillagok háborújának
bemutatója tanuskodott.
|