Esztéticizmus -
Testõrbõrben. Ridley Scott filmjérõl
Majd egy évszázad múltával ismét erõre
kapott az esztéticizmus, a megszépítés mindenre
kiterjedõ igyekezete. A különféle szervezési,
hasznossági, szociális stb. elvek uralma után újra
a tetszetõsség terjeng. A formatervezés már
csaknem mindent a maga képére alakít, anélkül,
hogy a különféleképpen megtervezett formák
között valamiféle közös szövedék
lenne. Számos egyéb különbség mellett ebben
tér el szembetûnõen ez az idõszak az elõzõ
századvégtõl, amikor is a szecesszió, az utolsó
univerzális korstílus uralkodott.
Az esztéticizmus abban különbözik a minden korban
meglévõ díszítõmûvészettõl,
valamint a magas mûvészetektõl, hogy a megszépítés
szándéka válogatás nélkül minden
elérhetõ területre kiterjed: az utcák kövezetétõl,
az emberi arcok plasztikai sebészet útján történõ
kiigazításán keresztül, a kávéfõzõ
készülékek posztmodern építményeket
imitáló megformálásáig. Az esztéticista
igyekezet, miközben széppé ugyan nem képes tenni
a teljes tárgyi környezetet, tetszetõs állagot
teremt, ahol elmosódnak a különbségek, letompulnak
az élek, és mintha álarcot öltenének
a dolgok.
A legkényesebb kérdéseket ez a koráramlat
éppen akkor veti fel, amikor a magas mûvészetben is
megjelenik: a tárgyi gazdagság és a szépség
viszonyának tisztázatlansága és tisztátalanná
válása folytán. Az esztéticizmus ugyanis a
tárgyi gazdagság és túlbõség
tüneteit mutató társadalmak fényûzõ
rétegeiben kap lábra. A mûvészek között
vannak, akik távol tartják magukat csábításától,
és vannak, akik kiszolgálják a keresletet. A késõrómai
iparmûvészet (Alois Riegl) éppúgy errõl
tanúskodik, mint a Késõpolgári mûipar
(Hannes Böhringer). Amikor pénzintézetek kiállítótermeknek
adják ki magukat, és a képzõmûvészet
forgalmazása az egyik legjobban prosperáló üzletággá
válik, akkor az a látszat uralkodik el, hogy a szépség
és a gazdagság tulajdonképpen egy tõrõl
fakad, egymást méltán erõsíti és
hatja át.
Mindez persze nem fenyeget azzal, hogy a lakott világ egészén
az esztéticizmus uralkodik el; ehhez túl nagy a múlt
masszívuma. Felénk ez a kérdés kontrasztok
különös gazdagságban mutatkozik: tájaink
és városaink formátlanság és a romosság
tekintetében továbbra is egyedülállóak.
Ebben az éles ellentétekben gazdag együttállásban
bõséges lehetõségünk adódik az
összevetésre, elkülönítésre és
a mérlegelésre. Talán nem túlzás állítani,
hogy innen nézve érzékletesebb a megszépítésben
rejlõ romlottság; legfõképpen az, hogy bármit
képes felruházni szépséggel. Nyilvánvalóvá
válik az, hogy a mégoly visszataszító tettek
és törekvések is tetszetõs álruhát
ölthetnek. Az úton-útfélen szembeszökõ
hirdetésipar megtévesztésmáza éppúgy
ezt példázza, mint számos mûvészi munka.
E tûnõdésekre fõként a Testõrbõrben
címen futó film indított, ami elsõ ránézésre
nem több a százszámra gyártott "bûnüldözési"
történetek egyikénél. Rendezõje, Ridley
Scott (aki korábban The Blade Runner - nálunk Szárnyas
Fejvadász - címen forgalmazott filmjével az utóbbi
évtizedek egyik mestermûvét alkotta meg ) ezúttal
"tisztes iparosmunkát" végzett a szokásos
szabványok szerint, hõssel és hõsnõvel,
gonosztettel, szerelemmel és a "jó" végsõ
gyõzedelmeskedésével. Ezenközben elképesztõen
összemosódik minden: a hõsnõt nemcsak alakjának
megnemesített szépsége és a gazdagság
hihetetlen formákban és anyagokban tobzódó
környezete, de az ártatlanság, az együttérzés
és a sóvárgás aurája is körüllengi.
(A film egyebek mellett arról is tudósít, hogy egy
kivételes képességû mûvész miként
fordítja alkotóképességét egy tucatáru
megszépítésére, becsomagolására
és eladhatóbbá tételére.) Az ilyen
elegyítések olyan életlehetõségeket
és létrétegeket hoznak kapcsolatba, melyek valójában
sose érnek össze.
A megszépítés kultúrájának amoralitása
a mûvészetre legalább olyan veszélyes, mint
más életterületekre nézve: kétségbe
vonja és feledteti az egyszerû, elemi szépséget
- mely pedig minden mûvészet elengedhetetlen összetevõje
és az amúgy megszépíthetelen világban
az idõrõl idõre felvillanó, átható
ragyogás.
|