Mindaz, amit látunk
Mindaz, amit látunk, másképp is lehetne. Forgács
Péter kitûnõ Wittgenstein-filmjének
kulcsmondata kereng már jóideje a fejemben. Nem szolipszista
szemlélõdésgyakorlatok közben, hanem a legkülönfélébb
helyzetek és képek láttán merül fel akaratlanul
is. (A filmben Wittgenstein különbözõ írásaiból
kölcsönzött kijelentések hangzanak el, illetve jelennek
meg felirat formájában, miközben az évtizedekkel
ezelõtti "privát Magyarország" amatõrfilmjeibõl
gondosan összeválogatott és a szövegekkel szinte
mindvégig szembefutó képeket látunk. És
az egykori látvány - Szemzõ Tibor kitûnõ
zenéjétõl kísérve - folyamatosan tudomásunkra
is hozza, hogy mindaz,amit látunk, nemcsak lehetne, hanem
meglehetõsen másként is való. Amihez még
azt sem kell feltétlenül tudnunk, hogy esetleges pillanatokban
filmre fagyott hõsei mint végezték Auschwitzban,
a Don-kanyarban, vagy más másutt.)
A filozófus évtizedekkel ezelõtt leírt lakonikus
mondata mai tapasztalataink tükrében teljes távlatában
tárul fel. Sõt: folyvást megújuló belátások
sorozataként élhetõ át. A kijelentés
képletes lencséjébe nézve egyrészt
láthatjuk közel s távoli környezetünk kétséges
komolyságát, vérrel átszínezett paródiáit,
az únt történetek új zászlók alatt
elkövetett reprízét. Másrészt e mondat
a nyomasztó körülmények közepette is megvilágítja
lehetõségeink tágas terét: szabadságunk
szigetvilágát, mely teremtõ ténykedéssel
szakadatlanul tágítható. Szétszórt
és elválasztott törekvései között
az összeköttetések gazdag hálózata hozható
létre. Távolesõ tájai, még alig feltûnõ
tényei és leleményei maholnapi életünk
szigettengerévé fejleszthetõk.
A tanácstalanság
tájai
Mediatizált
tények tolonganak körülöttünk. Minden jelen
van és minden egymás mellett mutatkozik. Az eligazodás
nem egykönnyen letudható és újra meg újra
elõálló feladat. El is buknak rajta sokan, miközben
rég lejárt vagy vadonatúj vadnyugati receptek útmutatását
követik, a beszûkített látómezõ otthonosságában,
vagy éppen krómozott szemellenzõkkel felszerelkezve,
kételytelen menedzserkozmoszban mozognak. Magabízásuk
mindenféle elemekkel tûzdelt és erõdített mentsvárai
mögött többnyire hamisítatlan tanácstalanság
honol. Ami némiképp érthetõ is, hiszen az elrendelt
egység helyett hirtelen egy komplex és nem egykönnyen
kiismerhetõ teljességben kell tájékozódni.
Amelyben sötét és a világos végletek
helyett a színek, a fények és átmenetek végtelenje
uralkodik.
Állapotaink Nagy Átalakulása természetesen
jelentõsen közrejátszik mindebben. Melyrõl ugyanakkor
aligha gondolhatjuk komolyan, hogy valóban mindent átfordít
valami nagyon mássá. Mindaz, amit változni
látunk, majdan méginkább mint most, mozgólépcsõmódra
megy tovább. Töretlenül haladó, technikailag tökéletesedõ
tohuvabohu. Minden mozgásban van alattunk, és menni látszik
köröttünk, ezért aztán nincs is különösebb
jelentõsége annak, hogy honunk, és vele mi magunk,
éppen hol, melyik lépcsõfokon tartózkodunk.
Oldalvást kitekintve majd minden fokról ugyanaz látszik:
élénk színekben játszó másodlagos
médiatáj: az elektronikus ecsetvonások egyetemlegessége,
olykor helyi színezettel tarkítva. Fel- és elfelé
nemigen emeljük tekintetünket. Noha eljövendõnk
szemrevételezését nem zavarja már a kelet-nyugati
kötélhúzás. Ideje lenne hát ismét
feljebb emelni a fõket! És talán a liberális
társadalomtechnikusok látókörén kívülesõ
tárgyakról is elmerengeni! El kellene tûnõdni,
nemcsak társulásunk, egyébként elengedhetetlen,
napi teendõin, elhárítandó veszélyein,
demokratikus technikáin, hanem mindezek mellett emelkedésünk
értelmén, netán közösen reménylett
eszményeink és lehetõségeink körén.
Mert afelõl, hogy haladásunk hová is vezet, mélységes
tanácstalanság támadt. Nemcsak a kényelmetlenebb
keleti kiszögelésekben, hanem minden égtáj alatt.
Ama Emelet, vagy Felsõbb Szint, ahová menendõk lennénk,
korszakos ködbe borult. A minap még az Igéret Földjének
igéreteivel kecsegtetõ kilátásai, a technikai
fejlõdésbõl fakadó Kánaán képzete
veszélyeinek tudatosításával arányosan
veszít erejébõl, a szociális utópiák
szétfoszlásának viharos sebességérõl
nem is beszélve.
A jelen tudományának
kemény magvát képezõ fizika újabb felfedezései
és belátásai arról tudósítanak,
hogy az elõbbinél jóval kevésbé képletes
magaslatok is másként mutatkoznak: ez az ég, ami
a fejünk fölött magasodik, korántsem "leírható",
megoldott kérdés, és tartogat még néhány
meglepetést. Nemrégiben például Douglas Richstone
és John Kormendy az Astrophysical Journalban közzétett
egy tanulmányt, melyben arról számolnak be, hogy
a tõlünk mintegy harmincmillió fényévnyire
levõ NGC 3115-ös galaxisban olyan fekete lyukat fedeztek fel,
amely akár egymilliárd (!) napot is magában foglalhat.
(Ez az eddig vizsgált "fekete lyukak" százszorosa!)
Az ilyen és ehhez hasonló felfedezések, és
nyomukban a természettudományos világkép várható
átrendezõdése széleskörû tanulságokkal
szolgálhat. Az univerzum relativista szemléletén
iskolázott tudásunk éppúgy ki van téve
a tudomány reletiváló hatásának, mint
minden más tudásterület. Mindaz, amit látunk,
nemcsak lehet másként, hanem többnyire másként
is van. így aztán minden amellett szól, hogy még
kevésbé higgyünk a szemünknek.
Támpontok a tájékozódáshoz
De hogyan tájékozódjunk?
Hogyan hatoljunk át a tények tolakvó televényén?
Hová szegezzük szemünket ebben a képözönben?
Az érzékeinket érõ kihívások efféle
kérdéseket vetnek fel. És megoldásukhoz nem
feltétlenül az ismeretelmélet ingoványain keresztül,
még kevésbé az elodázásuk révén
juthatunk. úgy tûnik, egyetlen mentvárunkként, magasabb
mentális mûveleteink iskolázói: a teremtés
mûvei maradnak. Mindazon mûvek, amelyek akár a régmúltból,
akár közvetlen közelrõl szólnak hozzánk
és mondanak valamit, a teljességrõl tudósítanak:
kozmikus arányokról, kilátásokról és
vonatkozásokról - még töredékesen, fragmentumokban
is.
Egyedül a mûvészet érzékletes mezeje képes
még mélységérzékelésünk
képesítésére. Csak szellemformálta
mûvekkel való találkozás tud képessé
tenni az élhetetlen feltételeken való felülemelkedésre,
a súlyok és hangsúlyok érzékelésére
- és tud mindennemû, alkotó emberi tevékenység
érvényes paradigmájául szolgálni. Hosszan
tartó (ki)képzése révén sajátíthatjuk
el az elfogadandók és elvetendõk latolgatását,
a megkülönböztetés képességét,
arány és mérték érzékelését.
A mûvekben többnyire talányosan, olykor az alkotói
szándéktól függetlenül fellelt kifutópályák,
a szellem ezerágú felszállóáramlatai
eféle tanulságokkal is járhatnak. Ez pedig napi eligazodásunkat
is segítheti: tudatosabban törekedhetünk a környezõ
kaotikum áttekintésére, a feltupírozott hírek
és hatások elhárítására, sõt
akár az érzékeinket tudattalanul érõ
támadások távoltartására is. Az ilyen,
egyszerre tisztázó, hárító és
teremtõ gesztusok révén talán közös
ügyeinket illetõ kilátásaink is igéretesebbé
válhatnának. Egyuttal alábbhagyna hatalom és
gazdaság keleties komplexusokkal szinezett kultusza. Lewis Mumford
A város a történelemben címû korszakos
könyvének újraolvasása legalábbis megerõsített
ezirányú gondolataimban, mert azt írja: "...kialakulóban
vannak a hatalomgazdaságról egy életgazdaságra
való átmenetnek az elõkészületei. Mihelyt
végbemegy az alapvetõ eszmék és célkitûzések
átorientálódása, amikor mûvészetet
és koncepciót viszünk be a városnak az emberrel
kapcsolatos központi problémáiba, s eleven érdeklõdéssel
fordulunk a létet körülvevõ kozmikus és
ökológiai folyamatok felé, gyorsan követhetik
ezt a fordulatot a szükséges politikai és anyagi átalakulások."
|