A két(ezer)szeres visszacsatolás keletje: Strange
Days és más millenáris mesék
"Tíz
perc múlva itt a világvége." - mondja Max,
az õrült exrendõr, a 2000. év közeledtén.
A Különös napok (Strange Days ) háborodott hõsét
nem a Jelenések Könyve indítja erre a következtetésre.
Mondataiban mégis, akárcsak a Kerek Szám körüli
konjuktúra megannyi megnyilvánulásában, az
egykori közel-keleti apokaliptika, a "leplek lehullásának"
irodalma köszön vissza. Egy közönséges kopó,
egy képzeletgazdag scriptíró különösebb
kozmológiai és teológiai képzettség
nélkül is tudni véli, hogy végidõ van.
Ebbéli sejtéseik evidenciának számítanak,
amiben a különbözõ égtájak eltérõ
kultúrájú lakói is osztoznak, hisz különben
a képi termék nem volna világszerte terjeszthetõ.
Nincs ebben semmi különös, de még új sem,
csak a médium változott: már kétezer egynéhányszáz
évvel ezelõtt is "az apokaliptikus iratok szó
szerint internacionálisak voltak. - írja Jacob Taubes:
A nyugati eszkatológia címû könyvében
- Ezekbe minden belekerült, ami legmélyebben megindította
a lelkületeket"
A lelkületek megindító motívumokban ma sem szenvedünk
hiányt. Nincs nap, melyen ne hallatnák, hogy valamely birodalom
- víz alatti vagy szférák fölötti - "Mennyei
Jármûvébõl" ürömcsillagot készül
vetni a földre; ne rendülne meg valahol a föld és
ne hangzana fel valahonnan lakóinak jajszava; ne homolyásodnék
el tekintet a lángoló esõerdõk felõl feljövõ
füstködök láttán; ne érezné
az ember tulajdon gégéjében a gépezetek globális
gázkamrájának elõrehaladó hatását,
akárcsak ama Négy Lovas elõörsének sebességváltását,
vágtájának gyorsulását, a téboly
futását; a tõke & technológia logoszából
terjedõ eltûnés fúriáját...
Idõk, jelek
Jelek persze mindig vannak. És a jelek száma számolhatatlan.
Akárcsak a spirituális és apokaliptikus piacon fellelhetõ
készletek. A felvizezett Kelet és a lelapított Nyugat
szelleme, kevéske édesvízbe keverve; nagyoknak és
kicsiknek, erõseknek és gyengéknek: Nostradamus és
Nietzsche a népnek, a néppel, népszerûen. Igy
zajlott ez már korábban is: miközben "a papok
és írástudók egyre újabb korlátokkal
veszik körül a Tórát", addig "az
apokaliptika népies" - írja a vallásfilozófus
Taubes. "Az apokaliptikus irodalmat azért írták,
hogy korlátlanul minden lelkületet megindítson."
A lelkületek megindításának mechanizmusai ma
üzemszerûen mûködnek. Hatókörükben
a világ egy merõ, áttekinthetetlen útvesztõ.
Labirintusában idegenként ismerszik fel az ember, kinek
számára - a megszokott mediális távlatból
- tetszetõs lehetõségként tûnik fel
falainak leomlása, lepleinek lehullása. A médiumokkal
megtûzdelt, hatványozott hétköznapokban különben
is kell egy kis felélénkülés. Kivánatos
a képzelet - fizetõképes keretek között
tartott - kisiklása. A multiplexekbe multiplikált tömeg
multikulturális ellátása ezt megkívánja.
A hollywoodi lepelhullajtás logisztikája mindent felkutat,
beszállít és feldolgoz. Feneketlen éhségének
a biokémiai kilátásai éppoly kapóra
jönnek, mint a kétezredik év körül újjáéledõ
chiliazmus, az "Ezeréves birodalom" beköszöntének
reménye. A géntechnológia tengerébõl
kiemelkedõ, emberi szervekkel felszerelt állatok (és
állatszervekkel ellátott emberek) láttán méltán
lehet arra következtetni, hogy a Jelenések Könyvének
hétfejû és sokszemû lényei kezdték
meg színre lépésüket. A végsõ
dolgokról kinyilatkoztatott könyvhöz azonban mindennek
végsõsoron éppoly kevés köze van, mint
az újabb ezer év beköszöntéhez: az Apokalipszis
- Jacques Ellul, francia teológus kommentárja szerint -
"még egy leheletnyi utalást sem tartalmaz arra a
lehetõségre, hogy Isten kinyilatkoztatása a történelemben
és a történelem révén történhet."
És közli, hogy "mellõzi a chiliaszták
(Joachim da Fiorétõl Hitlerig terjedõ) számtalan
fantasztikus, rajongó és fölöttébb veszélyes
spekulációit, amelyek semmit sem értettek meg ebbõl
szövegbõl, mivel csak a felszíni szójelentések
felfogására voltak képesek." A szövegben
szereplõ "ezer évrõl" pedig úgy
véli, hogy a bibliai 10, 100 és 1000 számkapcsolatban
értelmezendõ, azaz "a nagyon hosszú idõt
jelenti, semmi többet"...
Világnézet-gépezet
A Különös napok háborodott hõse szerint azért
van vége a világnak, mert "már minden megtörtént.
Mi jöhetne még újabb ezer év alatt?".
Az õrült, szokásos szerepéhez híven,
ezúttal is az igazat szólja: szinte minden lehetõség
valósággá vált. Ami ugyanis lehetséges
(az elképzelés, a tudomány számára),
az többnyire meg is valósul ( képvilágban, tettekben,
technikában). Ez a film is szolgál e tekintetben egy figyelemre
méltó adalékkal. Története az agyi folyamatokat
tartalmazó floppyk körül forog, melyek a háromdimenziós
filmnél is hívebb verzióban, belülrõl
teszik átélhetõvé mások élményeit.
Ez a technológia eleddig elképzelhetetlen élménykombinációkra
ad módot: a minden dolgok megtörténtérõl
beszélõ exrendõr az egyik epizódban elektronikusan
rákapcsolódik áldozata agyára, és úgy
gyötri halálra, hogy az megerõszakolásának
kínjával együtt maszkírozott gyilkosának
gyönyörét is kénytelen elszenvedni.
Egy ilyen médium, mely a lehetõség tartományának
már a megvalósuláshoz közel esõ végén
helyezkedik el, nem utolsó sorban az önreflexió új
belátásaihoz segíthet. Ez az elõbb-utóbb
piacképessé fejlesztett szerkezet, mely a szenvedés,
gyönyör és szemlélés visszacsatolás-rendszerében
örvénylõ és összemosódó hármasságot
hozza létre, a Harmadik Évezred küszöbéhez
méltó világnézet-gépezet. Teleoperációs
rendszerrel kombinálva egy leendõ Néró vélhetõen
egyszerre lesz képes útnak indítani a Fenevad birodalmának
Utolsó Itélet-típusú rakétáit,
érezni a becsapódásuk nyomán támadó
szívmelengetõ érzést, és látni
az utolsó hírmûsor bemondóját, amikor
éppen bejelenti a Világ Végét.
|