Lucas evangéliuma esetében is úgy tûnik, hogy az egológia és a technológia kerekedik felül a Kelet szellemén. Filmjének forrásai, a mese, a sci-fi és a western közül az utóbbi, a nagy egókat, a magányos hõsöket termõ mûfaj a meghatározó. Ez képezi a trilógia kötõanyagát; egyúttal ez az igazán filmes, és teljesen az amerikai hagyományban álló összetevõ. Igaz, a vadnyugat ezúttal valahol a világûrben van, de a történet felütése a western alaphelyzetét intonálja: a kietlen vidék telepeseinek és egy világhódító birodalomnak a harcát. A peremvilági bolygó telepeseit a hagyományos dramaturgiai séma szerint lemészárolják, ezúttal ugyan nem portyázó bandák, hanem a Erõ Sötét Oldalára állt Birodalom különítményei. A világûrbéli western így megintcsak Amerika mítikus honfoglalásának történetét ismétli, akárcsak õsképe. (Sõt, nyíltan hirdeti a császári egyeduralommal szemben a Szövetség republikánus eszméjét, igaz, az alkotmányos királynõiség mesebéli, de politikailag correct díszítményével.) A szabad cowboyok itt ugyan a hightech páncéljában és a hadseregek között nyíló résekben portyáznak, de a világûr még tágasabb és fenségesebb is a prérinél. Még a kisvárosi szalon is megvan, igaz némileg transzformálódott: világvégi kocsmaként jelenik meg, melyben a különféle világok lényei iszogatják különféleképpen kábító italaikat. A kötekedés gesztusai és a konfliktus alakulása azonban már a bevett mûfaji mederben folynak. A coltok párbeszéde mellett ez esetben ugyan olykor archaikus kardpárbajokat is vívnak a kiválasztottak ("a vallás utolsó hírmondói"), de ez - a lovagi jelmezek, ill. az erõ megmutatása mellett - leginkább a technikai elemek ellenpontozására szolgál. (Ami nélkülözhetetlen is, hisz a hõsök paripái ezúttal másfélszeres fénysebességgel száguldnak. A megnövekedett távolságok, továbbá a komplexitás mgas foka folytán sasszemük is rendszeresen rászorul egy robot kémlelõ computerére...) Az "arisztokratikus", leszármazási láncon hõssé váló Luke Skywalker mellett a Harrison Ford által alakított csempész, Han Solo az igazi western-figura. A fogságba esett hercegnõ történetérõl értesülvén felhagy korábbi foglalkozásásával és a kiszabadítására indul. Akárcsak vadnyugati társai, túlnõ önmagán és - elõképeihez hasonlóan - hõssé válik. Kultusz és liturgia Vilém Flusser szerint a mozi kartéziánus bazilika. Ezt a filmezés gesztusáról írott esszéjében ugyan majdhogynem vallási vonatkozásoktól menten, a mozi és a bazilika építészeti hasonlóságára tekintettel mondja. A kultikus dimenzió nála legfeljebb az árnyak nézésének mai, mozibeli és egykori, barlangi kultuszának párhuzama kapcsán, mellékesen merül fel. Ezért, ha megéri, bizonyára érdekesnek találta volna a hírt, hogy a Csillagok háborújának (újjá)születésnapi bemutatója során - sajtóbeszámoló szerint - a bejutott boldogok nem egy moziban együtt mondták a szöveget a vásznon látott színészekkel. (hvg 97.02.10.) Azaz a kartéziánus bazilikában ezúttal nem pusztán metafórikus kultusz, szemlélõdõ részvétel, hanem igazi liturgia, a hitvallás orációját is magába foglaló szertartás folyt. (A példátlan kultusz kialakításában bizonyára az is közrejátszott, hogy a Csillagok háborúja volt az elsõ olyan sorozat, melynek már a bemutatójára elkészültek a különféle licenctermékek. így a képzelet folyamatosan kézzelfogható eszközökkel táplálkozhatott...) Civilvallás A 60-as évek
végén R.B. Bellah írt egy tanulmányt az amerikai
civilvallásról. Ezt, Rousseau nyomán olyan
vallásoktól és egyházaktól független
kultuszként jellemzi, mely a puszta állampolgári
tudaton túlmenõen teremt valamiféle közös
köteléket a polgárok között. Hannes Böhringer
a westernt tartja Amerika civilvallásának. Ennek a mesés,
keleties techno-westernnek a fogadtatása messzemenõen igazolja
alapgondolatát, mi szerint a westernben a magatartásmódoknak
és értékeknek nemzeti önértelmezéssé
történõ begyakorlása megy végbe.
Ám azt aligha gondolta volna bármelyikük is, hogy egy
amerikai mozi - bizonyára felnõttekben is bõvelkedõ
- közönsége egyszer még fennhangon hitvallja a
filmvászon hangjával együtt, hogy "az erõnek
nagy hatalma van a gyenge akaraton "... |