A jelen embere (Karl Lagerfeld)
Amit mondok, az mindig csak az adott pillanatban érvényes.
Hat hónappal késõbb már mit sem számít.
Karl Lagerfeld divatkreátornak ez a kijelentése egy interjú
közepén hangzik el. Az addig jelmeztörténeti kérdések
körül forgó beszélgetés ettõl kezdve
különös színezetet ölt: nem pusztán
a késõpolgári iparmûvészet egyik mûvelõjének,
hanem mintha valami más is szóhoz jutna, ami csak a legritkább
esetben ilyen tisztán kivehetõ. Az adott pillanatra kiterjedõ
érvényesség ugyanis nemcsak K.L. kijelentéseinek
jellemzõje, hanem a késõújkori kultúra
alapvonása. Az ezzel kompatibilis szellemi mentalitást elõdje,
Warhol már a hatvanas évek elején a mûvészetre
vonatkozó kívánságként megfogalmazta:
Az lenne jó, ha az ember lehetne absztrakt expresszionista a
következõ héten, vagy pop mûvész, vagy
realista anélkül, hogy úgy kellene éreznie,
lemondott valamirõl.
Lagerfeld csak a végsõkig élezi és kimondja
a mai történések és törekvések logikáját.
Ami nemcsak az illanékony jelek és mezek iparára,
hanem majd minden tevékenységterületre érvényes.
A tárgyak és tények gyorsuló termelése
többnyire már másnapra érvényvesztetté
teszi a tegnap még újnak és felülmúlhatatlannak
tetszõ vívmányokat. Hiszen manapság a tudományos
eredmények avulási sebessége alig marad alatta az
éppen aktuális divatja-múlásnak. Az ebbõl
adódó értékállhatatlanság közös
nevezõt teremt a legtávolabbi területek között.
Alighanem ennek belátása is közrejátszott abban,
hogy az Académie Francaise egy másik divatkreátort,
Pierre Cardint is a tagjai közé választotta.
Karl Lagerfeld (még) nem tagja a jeles tudós társaságnak.
Õ korunk hõse. Nem valamiféle szociológiai
átlagot vagy típust testesít meg, ám vágyai
(melyek valóra váltásában másoknál
többnyire messzebbre mehetett) és félelmei (melyek
ellen költségesebb eszközökkel küzdhetett)
messzemenõen a jelen emberének mutatják. Ami
mégis megkülönbözteti és figyelemre méltóvá
teszi, az nem jelmeztervezõ tevékenységének
korszakos jellege, hanem önvallomásainak kendõzetlensége.
Például nyíltan vallja: egész életét
a valóság bizonyos fajtái elõli meneküléssel
töltötte. Kiépítette saját egocentrikus
realitását, amiben jól elvan: Élvezem a
luxust, hogy saját üdvös világom közepe lehetek.
Én vagyok a saját kezdetem és végem, és
amit el szeretnék érni, arról magam döntök
- mondja.
Fiatal korában ugyan festõ szeretett volna lenni, de ettõl
eltanácsolták. Azóta is festeget ugyan, de úgy
találja, hogy a festészet az operához hasonlóan
a múlt mûvészete, és semmi sem butább
dolog annál, mint szembehelyezkedni a korszellemmel. Ezért
is fotózik inkább. Ez mindennél fontosabb számára,
mert ugymond valamiképpen személyes. A fotográfiával
magamat tudom kifejezni.
Az öregedõ Lagerfeld kolostorba készül: az önkifejezés
távolságteremtõ technikájához kolostort
építtet magának egy japán építésszel.
Ez az építmény - ami a 2000. év haladását
egyesíti egy középkori kolostor életszabályaival,
de katolikus beütés nélkül - fogja befogadni
fotómûtermét és 230 000 kötetes könyvtárát,
a cellákban pedig munkatársai kapnak helyet. Ebben a visszavonulásban
nem az alkotói magány, még kevésbé
a szerzetesi élet eszménye motiválja, hanem a házai
és a bennük felhalmozott holmik sokasága elõli
menekvés (Meg kell szabadulnom attól a sok szükségtelen
holmitól, amit egykor szükségesnek találtam).
Lagerfeld megnyilatkozásaiban a rezignált önreflexió
és némi önirónia hol számító
cinizmussal, hol szánalmas önáltatással keveredik:
Lehet, hogy a tudatos semmi ül Önnel szemben- mondja
beszélgetõpartnerének - Én nem gondolkodom.
A gondolkodás az, amit kerülök, vagy kerülni próbálok.
Kellemes életet szeretnék, és ha az ember tudja,
hogy boldog, akkor már nem is az, mert ez a pillanat akkor adódik,
ha az ember nem gondol rá.
|