'A híres-nevezetes Leibniz úr' Eike Christian
Hirsch életrajza
Manapság az
életrajzok megkülönböztetett figyelemben részesülnek.
Ebben vitathatatlanul szerepet játszik a szerzõk írói
képessége. Ám a magas fokon mûvelt írásmûvészet
és szakmai kompetencia mellett további tényezõk
is közrejátszanak abban, hogy a biográfia mûfaja
sok olvasót vonz. A fikciók sûrûsödõ
erdejében, a hitelesnek tetszõ látszatok túltengése
idején egy-egy teljes élet rajza vitathatatlanul a legvalóságosabbak
közül való. Amit még a mûfajjal kapcsolatos
kétségek dekonstruktív kertjének burjánzó
lombsátora sem tud árnyékba borítani.
A filozófus-életrajzok esetében ehhez hagyományosan
még az élet és a gondolkodás megfeleltetésével
kapcsolatos érdeklõdés járul. Az utóbbi
idõkben pedig a 'megélt gondolkodás' minémûségének
kérdése mellé az életmûvészet
mesterségében való elmélyülés
új-régi igénye is társul. Az ars vitae
aktualitását nem a 'mestergondolkodók' mûködése
adja, hanem az életvezetés kérdéseiben való
közvetlen, személyes érdekeltség.
Leibniz esetében ez ráadásul nem távoli filozófiatörténeti
távlatban tûnik fel, hiszen egy 17. századi fejmunkás
életútjának problémái többnyire
nem esnek túl messze mai problémáinktól. Ezt
Gilles Deleuze nagy Leibniz-könyve (Le pli: Leibniz et le baroque)
rejtettebb vetületekben mutatja, de a barokk és a posztmodern
konstelláció közt a hasonlóság ennél
nyilvánvalóbb esetekben is fennáll. Ahogy a mai látszattechnikák
õsei - a vetített képtõl az álhomlokzatokig
- szinte mind a barokk korban alakulnak ki, úgy a szemfényvesztés
személyközi stratégiái is ekkor kerülnek
megfogalmazásra Graciánnál. A lét és
látszat kettõse Leibniz számára sem pusztán
ismeretelméleti problémaként merül fel, hanem
megoldandó életfeladatként. "Két dolgot
kell keressen az ember - írja -: lenni és látszani"
(Man mus zwey dinge suchen: Seyn und Scheinen ). Ez a feladat nemcsak
a fellépés keltette hatásra, az akkortájt
'megfelõ' megjelenésre vonatkozott, bár e téren
a párizsi udvarnál és másutt végzett
diplomáciai szolgálata során elég kimerítõ
tapasztalatot szerezhetett.
A hatás elérése az élõ és az
írott nyelvhasználat terén sem volt kisebb feladvány.
A korabeli retorika, a barokk terjengõsség kívánalmai
meglehetõs ellentétben álltak a matematika terén
kívánatos tömörséggel. Leibniz mégis
mindkét területen - és még megannyi másban
- rendkívüli teljesítményekre volt képes.
Filozófiai és matematikai munkássága mellett
- aminek elismeréseképpen az angol és francia akadémiának
is tagjává választották - az írás
különbözõ nemeiben is kiváló volt.
Matematikusként rendkívüli hírnévre tett
szert, ezt azonban nem az infinitezimális számításnak,
de nem is a ami digitális technológiák alapjaként
szolgáló, általa dyadikának nevezett,
kettes számrendszer kidolgozásának, hanem a mechanikus
számológépének köszönhette. Ám
ez sem volt felhõtlen diadalmenet, mivel a berendezések
nem mûködtek tökéletesen és ezért
állandó küzdelemben állt a korabeli mechanikusokkal,
akik nem voltak képesek terveinek megfelelõ gépezeteket
készíteni. (Mígnem 1988-ban egy drezdai kutató
rekonstruálta terveit, mikor is kiderült, hogy csak apró
mechanikai hiba akadályozta meg, hogy tökéletesen mûködjön
)
Hirsch saját kutatásaira alapozott, remekül megírt
könyve teljes képet ad Leibniz rendkívül kiterjedt
munkásságáról. Így arról, hogy
fiatal korában hosszú éveken keresztül foglalkozott
bányászati technnológiák fejlesztésével,
s éveket töltött szélmalmok építésével.
Technikai és természettudományos területek mellett
a történettudomány, a forráskutatás,
és a diplomácia-történet kutatását
ûzte. Élete második felében a Welf uralkodócsalád
történetét volt hivatott feldolgozni. Jóllehet
a Welfek krónikája sosem készült el (és
ezért temérdek megaláztatást kellett elszenvednie),
kutatásai közben mellesleg kidolgozta a történeti
forráskritika azóta is használatos módszerét.
A világhírû tudós, fõurak kedvelt vendége,
ezenközben egy kis német fejedelemség, kicsiny fõvárosában,
az alig tízezer lelket számláló Hannoverben
könyvtárosként ténykedett. A hercegség
egyszerû alkalmazottja volt, aki élete végére
udvari tanácsossá emelkedett. Egy világpolgár
volt - vidéken. Egy rang és vagyon nélküli koraújkori
értelmiségi - akiben a felismerések nagy tervekkel
és világpolitikai szintû szándékokkal
párosultak.
Leibniz mindenkinek tanácsokkal akart szolgálni és
általuk akart a dolgok menetére hatást gyakorolni.
Így például az európai háborúságok
helyett új keresztes háborút indítványával
állt elõ. Ennél, a már akkor korszerûtlennek
tartott ötleténél jóval aktuálisabb volt
a keresztény egység - a korabeli Németországban,
a Harminc éves (vallás)háború pusztításai
nyomán különösen indokolt - helyreállításának
eszméje. Ez a törekvés akkortájt nem volt egészen
abszurd, politikai-diplomáciai esélyei is voltak, és
a katolikus Rojas y Spinoza püspök is támogatta a felekezetek
reuniójára irányuló fáradozásait.
Leibnizrõl valóban elmondható, hogy jelmondata -
Theoria cum praxi - jegyében élt. Bár többnyire
Hannoverhez volt láncolva, nem egy utazást tett London,
Párizs, Bécs és Róma négyszögében.
Kapcsolatba került a francia és az angol királlyal,
az osztrák császárral, az orosz cárral, sõt
a Kínában mûködõ jezsuita-ismerõsei
révén a kínai császárnak is elõterjesztette
javaslatait... Ám a világpolisz e lakóját
a politikán túmenõen érdekelte a világ:
Kínában sem csak diplomácia kombinációihoz
keresett partnert - a Ji csing éppúgy foglalkoztatta,
mint az onnan érkezõ tudósítások, melyeket
Novissima Sinica címû írásában
tett közzé.
Ezt a mûvét, akárcsak számos egyéb munkáját,
sokan olvasták. Hirsch könyvének ugyan inkább
az arisztokratikus közönséget elbûvölõ
matematikus-feltatálóra utal, de a korabeli tudományos
közvélemény köreiben mégis inkább
közléseinek köszönhette hírnevét.
Gondolatainak elterjedésében nem elhanyagolható szerepet
játszott az a tény, hogy Leibniz lenyûgözõ
levelezõ volt. A korabeli kommunikációs lehetõségek
mellett - világháló nélkül is - a fél
világgal levelezésben állt. Hagyatékában
15 000 levél maradt fenn. Roppant terjedelmû munkássága
- a levelezés mellett 80 000 lapnyi kézirat! - valamelyest
érthetõvé teszi, hogy mûveinek 1925-ben megkezdett
összkiadása máig sem fejezõdött be.
A hatalmas produktivitás forrása nem egyszerûen az
'alkotó zsenialitás': nem csekély benne a filozófiai
önreflexió, az elmélyült önismeret szerepe.
Ugyanis életpályája és önjellemzései
egy olyan embert mutatnak, aki elõtt a fáradhatatlan munkálkodással
szemben csak a tétlen melankólia alternatívája
állt. A rendkívüli termékenység indítéka
nem utolsó sorban a világ szomja, a megismerés -
munkában mûködõképes - szenvedélye.
Ez magyarázza univerzális érdeklõdését,
az Egész és majd' minden részletének megismerésére
irányuló törekvését. Ez az univerzális
szellem élete során egyre-másra szembesül vállalkozása
korlátaival és kudarcaival, de csak élete vége
felé inti önmagát arra, hogy: "Semmi újba
se belekezdeni!" - amit aztán, oly sok egyéb szándékához
hasonlóan, nem sikerült valóra váltania.
Mégsem bizonyultak merõben hiábavalónak tervei:
a Berlini csillagvizsgáló létrehozása, az
elsõ német tudományos folyóirat megindítása
éppúgy neki köszönhetõ, mint a német
tudományos akadémia megalapítása.
Az emberi kapcsolatok tekintetében a levélváltások
bõsége megtévesztõ : Leibniz híján
volt közeli barátoknak és magányosan élt.
A szakmai közösségeket a korabeli, meglehetõsen
éles konkurenciaküzdelmek jellemezték. (Ennek köszönhetõen
áldatlan versengésbe keveredett Newtonnal és követõivel,
ami növekvõ elszigetelõdéséhez vezetett.)
Az életét sûrûn behálózó
szociális szövedék közepette egy önmagába
visszahúzódott monád életét élte.
E végletesen különbözõ perspektívák
váltogatása során - a filozófiatörténetben
egyedülálló módon -fogalmazta meg, a fonákjáról
felvetve, és végsõkig egyszerûsítve
a kérdések kérdését: "miért
van inkább valami, mint semmi? A semmi ugyanis egyszerûbb
és könnyebb, mint a valami."
Lét és nemlét határvidékeinek szubtilis
kartográfiája mellet személyes gondolkodói
helyét is meghatározta - a harmonia mundi horizontjára
tekintettel:
"A materialisták, avagy akik egyedül és kizárólag
a mechanikus filozófiának áldozzák magukat,
igaztalanul járnak el midõn mindennemû metafizikai
mérlegelést elutasítanak, és mindent kizárólag
érzéki princípiumokból kívánnak
magyarázni. Én azzal hízelgek magamnak, hogy behatoltam
a másminemû birodalmak harmóniájába
és felismertem mindkét fél igazát, feltéve,
hogy egymás köreit nem zavarják, vagyis, hogy a természeti
jelenségekben minden egyidejûleg mechanikus és metafizikai
módon megy végbe, ám a mechanika forrása a
metafizikában rejlik. "
|