"Felvilágosító vizsgálatok".
Pascal Vidéki leveleirõl
Egy kultúra eltévedhet és kizárólag
csak belsõépítészettel foglalatoskodhat. Ez
érinthet éneket, partikuláris közösségeket,
nemzeteket, sõt nemzetekfeletti közösségeket is.
Az ilyesféle hajlékok különbözõ szimbolikus
kifejezést ölthetnek, egyebek közt a gömb képét.
- állapítja meg Detlef Linke agykutató a Köztársaság
állapotáról szóló esszéjében.
- A 17. századi francia kereszténysége is magas fokon
mûvelte a maga zárványvilágának kiépítését.
Ez a "belsõépítészet", a hatalmi
érdekek kiszolgálásának teológiai megalapozási
kísérleteitõl hagymázas hiszemek hirdetésén
keresztül egszen az angyalok szárnyatollának számlálásáig
terjedõ tevékenységi köröket ölelte
fel. A hatalomvédte bensõség e burjánzó
beltenyészetébe rontottak Pascal Vidéki levelei.
Pascal "kívülrõl" jött; nem tartozott
sem a Sorbonne, sem más egyetemi-egyházi körökhöz
vagy iskolákhoz. Egy kivételes mûveltségû
világfi volt, nemes ember, egy honnete homme, aki megtérése
elõtt "állandóan egy szép hölgy
társaságában" mutatkozott. Kivételes
helyzetével és ebbõl adódó lehetõségeivel,
a független ember fölöttébb ritka státuszával
tökéletesen tisztában volt, amint azt a következõ
levelének részlete is mutatja: "Így hát,
tisztelendõ atyám, az önök minden hatalma is hatástalan
velem szemben. Nem tudnak engem megcsípni, bármelyik oldalról
próbálkozzanak is vele. Nekieshetnek Port-Ryalnak, de nem
nekem. A Sorbonne-ról sok embert kizavarhattak, de engem nem zavarnak
ki otthonomból. Papok és doktorok ellen erõszakoskodhatnak,
de ellenem nem, aki nem tartozom ezek közé. Talán még
sohase volt dolguk oly férfival, aki annyira kívül
állt hatalmi eszközeiken, teljesen szabad, minden kötelezettség,
minden vonzalom, minden kötelék, minden üzleti ügyek
nélküli ember..." (17. levél)
Krisztus követésének útján Pascal a Port-Royal
kolostor köréhez csatlakozott. Az eredetileg Versailles közelében
alapított ciszterci kolostor az 1648-as kettéválasztását
követõen vált egy nemesi kör ("Messieurs
de Port-Royal") iskolájává és a janzenizmus
centrumává. A Cornelius Jansenrõl elnevezett janzenizmus
egy katolikus protestantizmus volt.
A kolostor azidõtájt az Arnauld-család vezetése
alatt állt. Pascalt a családhoz baráti szálak
fûzték; kivált szoros barátságban volt
Antoine Arnauld-val, a kolostor sprituálisával, szellemi/lelki
vezetõjével. A Vidéki levelek keletkezésének
kiváltó oka egy a janzenisták és a jezsuiták
között fellángolt kegyelemtani vita volt, mely Arnauld
elítélésével fenyegetett. A kibontakozó
felvilágosodás ellenére a korabeli teológiai
viták nem nélkülözték a kockázatot.
Ezt Saint Cyran, a kolostor korábbi spirituálisának
példája mutatja, akit Richelieu bíboros eretnekség
vádjával öt éven keresztül fogságban
tartatott.
Igaza tudatában és barátja érdekében
Pascal leveleivel a nyilvánosság mozgósítására
törekedett. A névtelenül megjelent (és a nyomdász
adta címmel ellátott) Vidéki levelek rendkívül
sikeresnek bizonyultak. A Levelek szinte rögtön indexre
kerültek, ami csak növelte olvasottságukat. Nagy hatásukat
részint szerzõjük írásmûvészeti
képességeinek, valamint a kegyelem kérdése
körül folyó vita iróniát sem nélkülözõ
tárgyalásának köszönhették. A vitázó
iratok "ismeretterjesztõ" és felvilágosító
szerepe sem volt jelentéktelen. A levél-füzér
egy képzett laikus számára is áttekinthetõvé
tette többszáz év teológiai vitáit, akárcsak
a magasztos tárgyak örvén mûködõ
hatalmi szándékokat és ideológiákat.
A Levelek egyedülálló fogadtatásában
annak is része volt, hogy olvasóik betekintést nyerhettek
a francia egyház, a római törekvések, a Sorbonne
és a francia államhatalom játékterébe.
Nagy hatású leveleivel Pascal mégsem tudta Port-Royalt
megvédeni. A kolostor teológusai kénytelenek voltak
visszavonni tanaikat és a janzenizmus ellen átfogó
támadás indult, ami késõbb a kolostor feloszlatására
vezetett. Ha írásaival közvetlen célját
nem is érte el, hozzájárult annak a folyamatnak a
felgyorsításához, amely végül a jezsuita
rend feloszlatására vezetett a következõ évszázadban.
Pascal érzékelte, hogy leveleinek olyan olvasatai is vannak,
amelyek - szándékával ellentétben - a tényleges
hittartalmak és Krisztus követésének egészét
látszanak kétségbe vonni. Alighanem ez a tapasztalat
is motiválhatta fõ mûvének, a kereszténység
nagy apológiájának megírásában.
|