A szerzõ elõtûnése. Avagy az íróportré
A test a szellem borítója,
az arc a színe, és a szem a szerzõ neve.
Johann Wilhelm Ritter
A könyvnyomtatással a szerzõ személyes
jegyei, a kézjegye s vele a személyiség közvetlen
jelei is eltûntek könyve olvasói számára.
(A mai betûvetõ berendezésekkel dolgozó íróknál
pedig már a kézirat közbensõ lépése
is kimarad.) Pedig az olvasó szeretné látni a szöveg
mögött rejlõ személyt. Szeretné szemügyre
venni, hogy érvényes képe legyen róla, hogy
összevethesse az olvasottak alapján kirajzolódó
elképzelésével. Ezért aztán a szerzõi
portré mûfaja nem is annyira egyéb szempontokból
(hírnév, hírverés, hívság, stb.),
mint magából a szerzeménybõl, a mûbõl
következik.
A szerzõi portré mûfaját tekintve nem lehet
riport, nem lehet pillanatfelvétel az alkotás küzdelmes
"frontjáról", mert nincsen frontja, legfeljebb
csak felülete van: üres, vagy jelekkel részlegesen borított
sík. A kép nem mutathatja munkájába merülten,
mert az ilyen felvétel a megrendezettség, vagy a meglesettség
kétes megvilágításába helyezné.
Ezért marad jószerével egyetlen lehetõségként
a portré, a szerzõre szegezõdõ fényképezõgéppel
szemben felvett "festõi" helyzet. A Könyv Korának
alkonyán a szerzõi személyesség így
kerül, szövege olvasóján keresztül, megint
közel a könyvhöz. A könyv médiumához,
melynek fölöttébb összetett "személyiségjegyeit"
Edmond Jabés egyszer így fogalmazta meg:
"Öten voltak. A legifjabbhoz így szólt a legidõsebb:
"Te vagy a magánhangzó, a lélek"; a másodikhoz:
"Te vagy a mássalhangzó, a pillér"; a harmadikhoz:
"Te vagy a szó, a világegyetem"; a negyedikhez:
"Te vagy a hallgatás, a végtelen."
"És Te, kérdezték õt, Te ki vagy?"
"Én a könyv vagyok", felelte; mert könyvként
nyitom meg testemet és szellememet, aztán mint egy rejtélyt
oldom meg magamban magamat. Négyötök nélkül
ugyanis semmi vagyok."
|