Fiatal prostituáltak és egyszerû apácák voltak elsô barátaim és játszótársaim. Szenvedélyes ölelésüket mai napig hiába keresem a világban. - írja Pilinszky egy 73-ban keletkezett önéletrajzi töredékében. Ez a gyerekkor kezdetében rejlô végletesség pontosan exponálja azt a példátlan pályát, melynek egyes állomásairól a most hozzáférhetôvé vált magánpapírok tudósítanak. A különféle cédulákon fennmaradt feljegyzésfoszlányok, tervezetek, alkalmi számvetések, és néha nagyobb ívekbe rendezôdô fejtegetések nem irodalmi naplók. Ez a könyv éppoly kevéssé a szokásos literárius locsogás, a személyes vagy korszakos semmisségek elôszámlálásának terepe, mint ahogy nem is önstilizáció emlékmûve. Ezeken a papírokon a legszemélyesebb vallomások, a más formában közölhetetlen megnyilatkozások, a kegyelmi pillanatok megfogalmazásai váltakoznak egy cella lakójának elszámolási kísérleteivel, vázlataival és munkaterveivel. A feljegyzésekbôl helyenként földöntúli nyugalom, máskor a kudarcok és vergôdések zaklatottsága érzik. A leletek lenyûgözô hatásában
váratlan felbukkanásuk is közrejátszik, de méginkább
idôtlen idôszerûségük. A közelebbi múltban
nem egy nagy klasszikus vagy korszakosnak tartott kismester hagyatékáról
derült ki, hogy legfeljebb filológusok figyelmére érdemes.
Annál meglepôbb, hogy magyar mindenség mélyébôl,
Pilinszky halála után évtizedekkel, egyszer csak
felszínre kerül egy ilyen masszívum. Jószerével felfoghatatlan az, ahogy Pilinszky
képes volt távolságot tartani a korabeli akoltól,
a Reálisan Létezô Rettenettôl, ami a papírok
javának keletkezésekor, a 60-as években kezdett éppen
Révületté szelídülni. (A konszolidálódó
vörös köd közepette a fejmunkásosztály
éppen homloklebenyének további elfátyolozásán,
az esztétikum sajnálatosságának ecsetelésén,
neonépi fûzfasípok farigcsálásán, és
más efféléken fáradozott.) Miközben mégis
maradéktalanul kivette részét a korabeli magyar mélyvilágból:
a szorongatottságából, megalázottságából,
szétesettségébôl, és magányából.
Az akkortájt államvallás szintjére emelt általános
álság & galádság erre éppen elég
alkalmat kínált. Mindezek közepette P. mester példátlan
tettet vitt végbe. E kötetben megjelent töredékei
alapján arra kell következtetni, hogy más nagy vívódók
mellett alighanem Pascal társasága várta az örökkévalóság
felé haladtában. A hit abszurdumának hírnöke Pilinszky kezdettôl
fogva külön állt. A korabeli katholikus szubkultúrán
belül csakúgy, mint a környezô ménsztrímhez
képest. (Nem feltétlenül szemben, mert az megkülönböztetett
figyelemben részesítette volna.) Azt írja, hogy a
cselekvô kereszténység kilépés az idôbôl,
ilyen értelemben elidegenedés a világtól,
a modern világ idôbe ágyazott problematikájától.
E kilépés távolról sem fennsôbbséges;
nem a tegnap talapzatáról, vagy a kiválasztottság
magaslatáról ítélkezik. Annál sokkal
figyelmesebb. Az alázat élesíti ki erre és
a szándék teszi képessé, hogy a lemosolygottak
és megmosolygottak közé tartozzon. Tömörség. Szabadság Tömörség
tekintetében P. magister dictus aligha szárnyalható
túl. E téren is az evangéliumi esztétikát
követi. Egész életmûve elfér majd egy
könyvben. Ezt az ún. információ korában,
a szószaporító szakmunkások szövegáradatában
élve nem lehet eléggé méltányolni.
Mindeközben a tôle megszokott módon jár el: elôször
inkább a konkrétumok. Majd egyre inkább a konkrétumok
univerzalizálása. Minél több, annál tömörebb,
annál légiesebb... |