AGENTUR BILWET: Medien Archiv
A fenti, elôre megfontoltan megtévesztô felirat az
elektronikus tudattágító & elmelellapítóipar
teóriáinak kiadására szakosodott Bollmann
Verlag kiadványának címlapján áll.
A fôként Vilém Flusser életmûkiadása
révén ismert kiadó könyve ugyanis a legkevésbé
sem a szokásos értelemben vett archivum, mint ahogy nem
is egy megszokott ügynökség ügyködésének
termékeit tárja olvasói elé. A Bilwet mozaikszó
mögött a Befordering van de ILlegalen Wetenschap, azaz az Illegális
Tudomány Támogatására irányuló
Ügynökség áll, amit egy amszterdamban mûködô
holland hármasság: Geert Lovink, Arjen Mulder és
egy íróeszköz képez.
A fedônévvel folytatott játék, szintúgy
az anonimitás felé mutató közös szerzôség
is jelzi, hogy valóban "vidám tudomány"
az, ami a bilwetisták mûvelnek. A szinte mindent átszínezô,
bemázoló és megmásító médiamáz
közepette kivitelezett teoretikus, azaz távolságteremtô
szemlélôdés nehezen képzelhetô el másként,
mint derûsen, szellemes szökellések és intenzív
irónia nélkül. Mûvelôi ugyanis tisztában
látszanak lenni azzal, hogy mûködésük kezdettôl
fogva kérdéses és "eredményességét"
tekintve fölötte kétséges. Az ebbôl fakadó
belátásból kellôen önkritikus és
önironikus szemlélet fakad. Szellemes, és a teóriák
táján meglehetôs tájékozottságról
tanúskodó szövegeik ezért követésre
késztetôek, azaz olvastatják magukat.
A közkeletû teóriák éppoly távol
állnak tôlük, mint a naivitás. Tudják,
hogy "a médiumokban a textusnak nincsen szüksége
kontextusra". Miként azt is, hogy a szöveggyártás
terén is a képfelhozatalhoz hasonló túltermelés
tapasztalható. "A Bilwet egy tudattágító
eszköz." - írják. "A szavak dolgok,
szemüvegek, melyekkel az ember szemügyre veheti a világot,
és a szemnek idôre van szüksége, hogy a lencsék
átállhassanak. A Bilwet lassú médiumok számára
dolgozik és így szöveikkel csak hónapokkal késôbb
szembesülnek újra. Akkor azonban már más szemüvegen
keresztül szemlélôdünk."
A médiumok elviselhetetlen könnyûségét
nem nehézkes archiválási munkával vélik
ellensúlyozhatónak. Inkább a hírdetôoszlopról,
a kép-csendrôl, a kommunikációs katasztrófáról
és effélékrôl írnak. Az archiválás
atavisztikus munkája helyett mozgalmas felderítéseket
végeznek. Ez a mozgalmasság, az állandó elmozdulás
és körkörös figyelem óvja meg ôket
attól, hogy támadhatóak legyenek. Egyvégtében
úton vannak: a közvetítôtechnikák tûneményei
elleni teoretikus hadmûveletekhez a különbözô
kultúrák és teóriák hátországa
képezi logisztikájukat. Elôdeik tapasztalatából
és tudásából táplálkozó
vértjeiket leválasztották eredetükrôl,
s ez a tanítókhoz fûzôdô kritikus viszonyuk
még felvértezettebbé teszi ôket. Errôl
a könyv legjobb esszéit tartalmazó Források
fejezet szól meggyôzôen. A Probing McLuhan nemcsak
ragyogó pályaképet rajzol a media=message meghirdetôjérôl,
hanem kultúrtörténeti szempontból is figyelemreméltó
áttekintést ad arról az irodalmi környezetrôl,
amelybôl McLuhan érkezett. Az elemzés helyenként
a bilwetisták önvallomásaként is olvasható:
"McLuhan gaya scienziája arra irányul, hogy a mediumtermelôkre
saját eszközeikkel sújtson le azáltal, hogy
olvasóit ráveszi: a környezetüket ne hagyják
továbbra is figyelmen kívül, mivel a legapróbb
részletekbe menôen a médiumok határozzák
meg." A továbbiakban pedig mintha saját módszereikrôl
szólnának: "A múlt egy olyan szerszámosláda,
amibôl kikereshetô és elôhozható mindaz,
amire az embernek a továbbgondoláshoz szüksége
van." E gondolat jegyében íródott a Remember
Baudrillard és Virilio Calling is, bemutatva e médiakritikus
teoretikusok elméleteit, gondolkodásuk változását
és kritikus vonásait.
Miközben az ember a bilwetisták sziporkázó szövegeit
olvassa, szellemes fordulataikon derül, mégis nehéz
megszabadulni attól a gondolattól, hogy az efféle
szellemi erôfeszítések a jelen médiumtengerében
elenyészôek, s talán jobban teszi hátat fordít
és figyelmét a rügyek fakadásának szenteli.
|