Hálók hálóit hátrahagyva
"A szavak gyakran jobban megértik magukat, mint azok, akik
használják ôket."
Friedrich Schlegel: Az érthetetlenségrôl
Nyelvünk nem egzakt ismeretek tárháza, mégis
temérdek tudás rejlik benne. Szavaink nem merülnek
ki a szótári jelentésben, ritkán szûkülnek
le egy-értelmûségekre, inkább viszonyok kimeríthetetlenül
komplex szövedékét hozzák szóba. Minden
nyelv száz/ezer éves tapasztalatok sûrítménye;
nemegyszer feloldhatatlan paradoxonokban bôvelkedô bölcsessége.
Ez ma a háló/zat szó esetében különösen
élesen megmutatkozik. A háló "kétélû":
éppúgy lehet a kapcsolat és a közlekedés
hálózata, mint ahogy a kényszerû kötelék,
a behálózottság hálója. A háló,
a különbözô pontokat összekötô és
azok között kifeszített szövedék, eredendôen
halfogásra használatos. Ez az "ôs"mintája,
ezt nevezi meg. A háló szó kiolthatatlanul
utal erre, még akkor is, ha a különféle kommunikációs,
kereskedelmi rendszerek, vagy éppen a "világháló",
a Hálózat nevében jelenik meg. Igy a hálózat
az össze- és befogás, a behálózás
jelenségét és folyamatát is szóhoz
juttatja. Ezért ez a jelentésrétege legalább
annyira figyelemreméltó a Hálózat mindennemû
használatával összefüggésben, mint az összeköttetés
és az érintkezés lehetôségeire utaló
tartománya. A (kis)halakat befogó (nagyhalak) hálója
nem puszta szókép, vegyük akár technikai, akár
kereskedelmi/hatalmi vetületében szemügyre.
A lassanként mindenre és mindenkire kiterjedô technikai
hálózatokkal a társadalmi szövet "sûrûsödése"
jár együtt. Az érintkezés lehetôségének
növekedésével az ellenôrzés lehetôségének
növekedése. Gilles Deleuze méltán beszél
az így kialakuló ellenôrzés társadalmáról.
Ami nemcsak hollétünk és jellemzôink (adataink)
ismeretével jár, hanem kiszolgáltatottságunk
és befolyásolhatóságunk növekvô
lehetôségével is. Ezért mondja, hogy a számítógép/hálózat
követi minden ember helyzetét és egyetemesen modulálja.
A Hálózatnak ez a "moduláló", akaratunk
ellenére alakító hatása hasonló a tôke
hálójához, mely szolgáltatást nyújt
és felszippantja az elmédet (Manuel Castells). Az "elme
felszippantása" persze ez esetben nem feltétlenül
csak a közvetlen használatbavételt és a kihasználást
jelenti. A Hálózatnak mint médiumtechnológiának
észlelés- és életmódformáló
hatása is van. A technikai médiumokon keresztül történô
kommunikáció - miközben a közvetlen kapcsolat
látszatát teremti - éppen közvetítô
mivoltából adódóan ékelôdik a
kommunikációban résztvevôk közé.
Ennek a folyamatnak, mely az "egymástól eltávolítás
a közelség látszatának örvén"
zajlik, a széleskörû hatásai most kezdenek tudatosulni.
A computerizált "interaktív médiumok"
legkirívóbb tulajdonsága - írja a pszichológus
Slavoj Zizek - az a mód, ahogyan egy új drive-in-társadalmat
teremtenek a fokozatosan szétesô "tényleges"
közösségi élet pótlékaként.
Amikor a Hálózat legújabb vívmányairól
és világmegváltó hatásának hirdetésérôl
hallok, gyakran eszembe jut Nietzsche vonatkozó gondolata: ô
ugyanis azt írja, hogy amikor az emberiség történetében
az utak lerövidítésére, "nagy áthidalásokra"
került sor, utóbb mindig az derült ki, hogy az ilyen
megoldások zsákutcának bizonyultak. Vannak jelei
annak, hogy a Hálózat esetében sincs ez másként.
Ez nemcsak a nemzetgazdaságokat letaroló tôzsdehálózati
"tájfunok" esetében, hanem a Hálózat
forszírozott kiépítésére és
használatáró buzdító hiedelemvilágban
is megmutatkozik. Az, hogy van egy eszközünk, még nem
ok arra, hogy állandóan éljünk is vele. A Hálózat-környéki
hirdetés- és hiedelemvilág viszont állandó
használatára és mindenüvé való
kiterjesztésére ösztökél. Egyes ideológusai
nyíltan hirdetik ezt az igét: így például
a Schwartz - Leyden szerzôpárosnak eredetileg a kaliforniai
ideológia "központi lapjában", a Wiredben
(és nemrég magyarul is megjelent) nagyívû cikkében.
Méghozzá annak kapcsán, hogy egy "új
aranykort" hirdetnek meg, melyben nemcsak tejben-vajban fürdôznek
(fôként az arra kiválasz/tó/dott amerikaiak),
hanem úgymond a nagylelkûség szelleme is visszatér.
S ez a visszatérô szellem szerintük egyetlen hideg
és makacs tényre vezethetô vissza: minél nagyobb
a Hálózat, annál jobb. Minél több ember
kapcsolódik bele, annál jobb lesz mindenkinek...
Hogy ennek a hiedelemvilágnak az ereje milyen elképesztôen
hatékony, azt hazai példák is mutatják. A
hatvanas évek "minden iskolába televíziót"
mintájára "minden iskolába Internetet"
program tekinthetô persze akár a küszöbönálló
aranykor kezdetnek, "felzárkózásnak", stb.
Az elektronikus elragadtatástól kevésbé káprázó
szemmel nézve fölös forráspazarlás, nomeg
újabb elmozdulás az élettelen felé. És
nemcsak "magasabb" megfontolásból: a komputerek
a helyi tanítók helyébe kerülnek. A viharos
sebességgel avuló, és rövid idô alatt
amortizálódó gépekre szánt pénzek
ugyan bizonyára sok játékos képességet
fejlesztenek, és sok ún. információhoz segíthetnek
hozzá. A személyes jelenléttel teljes tanítást,
a közvetlen képzés elevenségét és
komplexitását azonban a mégoly ügyes oktatóprogramok
sem fogják tudni pótolni; holnapután sem.
Ugyanakkor ebben a helyzetben, a nyilvános és személyes
kényszerek sûrû hálójában, ami
egész létünket egyre összébb szûkíti
(Italo Calvino) egy ellenirányú törekvés is
jelen van. Ugy tûnik, hogy a hálózati elérhetôség
és hozzáférhetôség növekedésével
egyidejûleg az elérhetetlenség, az "információ"
zajától való mentesülés, a visszavonulás
iránti igény is növekszik. A különbözô
vallások képviselôi errôl - Keleten és
Nyugaton - egybehangzóan szólnak. A Katmandu melletti bon
kolostor apátja ezt ottjártamkor annak kapcsán említette,
hogy éppen hathetes teljes elvonultságban tartozkodott náluk
egy európai. Jean-Marie Lustiger, Párizs érseke pedig
azt írja, hogy a társadalmaknak nagyon nagy szükségük
van egy olyan helyre, ahová nem hatol be a média: visszavonultságra
és magunkba szállásra alkalmas helyre, hogy az ember
békés körülmények között készíthesse
el azokat az eszközöket, amelyek segítségével
majd valóban kormányozhatja önmagát, és
szabad teret adhat a gondolkodásnak.
|