Párhuzamos paradicsomi pillanatok (avagy képek és
emlékképek)
Mostanában elég sok minden alakul át. Egyebek mellett
az érzékelésünk is. A szemünk, amivel a
változás vadonát követjük, egyre gyakrabban
rebben egyik csapásról a másikra. Tekintetünk
csak olykor, pillanatokra állapodik meg egy-egy tisztáson.
Állandósuló átrendezõdésben
élve gyakran viszonylagosnak találjuk a dolgokat, tûnékenynek
a találkozásokat, kérdésesnek a kötelékeket.
A relációk felcserélhetõnek, a történések
visszafordíthatónak tûnnek, a szereplõk helyettesíthetõnek
látszanak. Mintha a körülöttünk kavargó
képek pergését bármikor, tetszõlegesen
vissza lehetne forgatni vagy akár másként is lehetne
vágni. A viszonylagosság e világa ugyanakkor mondhatatlan
vágyakozást is ébreszt a visszavonhatatlan, a változhatatlan,
a kétségtelen iránt.
Az esetlegességek erdejében csak a kezdetek környékén
lelünk kétségtelenre: a személyes kezdõdés,
valamint a közös kezdeteink környékén. Kezdeteink
ténye kétségtelen, a bennünk minderrõl
élõ képek alakíthatósága azonban
a kezünkben van. Akár kedvünkre is rendezhetjük
és alakíthatjuk õket. Hisz amúgy sem képezik
kizárólagos tulajdonunkat, sokkal inkább egyesült
emlékeinket jelentik. A különféle elbeszélések,
a nyilvános képek vagy mások emlékképei
éppúgy éltetik élménykörét,
mint a legszemélyesebb emlékeink. A kizárólagosan
személyes, közös vonatkozásaitól megfosztott
magántörténelem, magánmitológia tulajdonképp
értéktelen. Ám minél messzebb megyünk
vissza a múltba, a saját múltunkba, annál
közösebbé kezd lenni minden.
A kisebbik lányom a nõvérérõl készült
képeket nézve egyszer kijelentette, hogy azok õt
ábrázolják. Ehhez azóta is makacsul ragaszkodik.
És tulajdonképpen igaza is van: kezdeteink közösek.
És olykor kísértetiesen hasonlítanak is egymásra:
közös helyzeteikkel, színtereikkel, a fájdalom
vagy az öröm közös kifejezéseivel az arcokon.
Sok fénykép is ilyen párhuzamos paradicsomi pillanat
feltárására tesz kísérletet. Mert a
kezdetnek ez a köre az, amit édeninek vagy paradicsominak
szoktak nevezni, lévén hogy valami visszavonhatalanul elmúlt
és elérhetelen teljesség rejlik bennük. Amit
éppen ezért õrzünk elevenen emlékeink
és sejtéseink mélyén. Ez az a pont, amihez
képest viszonyítunk - és ahová nemritkán
visszavágyunk.
A Paradicsom (a görög paradeizosz, a perzsa pardesz)
szó eredetileg "körülkerített ligetet"
jelentett. Képek esetében ez a körülkerítettség
kézenfekvõ. Már csak a ligetet kell feltárni
és benépesíteni. A kiállítók
párhuzamos szálakon futó és gyakran érintkezõ
élettörténete telítve van erre alkalmas támpontokkal,
az esetlegességükben is egyetemes érvényû
emlékekkel, fákkal és virágokkal, õskertekkel
és õsszülõkkel. Az ilyen feltárásnak
természetesen megvannak a maga veszélyei: az untig ismert
üres idillek és a nosztalgikus elrévedések esélye
övezi. Ha azonban sikerül a zsákutcák elkerülése,
a kísérlet merészségét méltányolni
kell, mert e kényes tárgykört egészen az utóbbi
idõkig elég kevesen merték megközelíteni.
A fényképek szinte mindig a jelent kívánták
követni. Pedig amióta szertefoszlott az egyenesvonalú
elõrehaladás, az általános avantgárd
illúziója, tulajdonképpen minden idõ és
minden kor egyenrangú és egyaránt érdemes
lehet a felkeresésre: bejárható az emlékek
szigetvilága, újrafelfedezhetõk leletei; a távolság,
ami más helyektõl és más jelenektõl
elválasztja. Azon túl pedig már minden a megközelítés
módozatán és a feltárás minõségén
áll. Az így megalkotott képekben tárulhat
aztán fel másként megközelíthetetlen,
közös múltunk képvilága is.
1991
|