Tiszta háború - Paul Virilio
A háborúban nem az a félelmetes, hogy megvívják,
hanem az, hogy feltételezik és elôkészítik.
A tiszta háború azt jelenti, hogy örökösen
készülnek "a" háborúra. - mondja
Paul Virilio a Tiszta háború címû interjú-könyvében.
Annak ellenére, hogy Sylvére Lotringer-vel, a Columbia egyetem
professzorával folytatott beszélgetés a 80-as évek
elsô felében készült, kevés ennél
idôszerûbb könyv olvasható manapság Nem
azért, mert a Közel-Kelet-Európa különféle
kloákáiból ömlô tébolynak köszönhetôen
a háború a küszöbön áll, és
a Nagy Nato elrettentô ereje elejét veszi mindennek. Éppen
ellenkezôleg: a jogos önvédelem szándéka
mellett a félelemre és "régi dícsôségre"
épülô új honvédmitológia és
katonakultusz ellene hat az ezirányú felvilágosodásnak.
Jóllehet a hosszú idôn át gerjesztett homály
múltán lenne mit világosan látni; a köz
ügyintézôinek nem kevésbé, mint mindnyájunknak.
A kérdés ugyanis, bármennyire szeretnénk is
számûzni szemhatárunkról, élet és
halál kérdése. Az egyik legközösebb közügy,
ami korántsem tartozhat kizárólag katonákra.
Ma a hadsereg mindent tud a civilekrôl, a civilek azonban semmit
sem tudnak a katonaságról. Az én szememben ez az
elképzelhetô legrosszabb állapot.- mondja Virilio,
és hozzáteszi, hogy hazájában, Franciaországban
- szemben Angliávan vagy az Egyesült Cllamokkal, ahol magától
értetôdôen a politikai kultúra része
- nem létezik háborús kultúra: cenzúrázzák.
Ennek ellenére munkáit komoly figyelemmel kíséri
a francia hadvezetés, hiszen világszerte a technika,
a militáris technológia és a sebesség vezetô
teoretikusának számit. (Könyvei folyamatosan jelennek
meg az angol és német nyelvterületen is.) A Sebesség
és politika, A negatív horizont, a Háború
és mozi és más könyveiben is a technika
világátalakító hatásait tárgyalja.
Virilio alapvetô felismerése az, hogy az iparilag elôállított,
egyre jobban gyorsuló sebességek folytán megváltozik
az ember helyzete és világérzékelése.
A technikai tér kiterjedése, a közlekedési és
kommunikációs rendszerek gyorsulása folytán
minden eltûnôben van, feloldódik a mûködés
folyamataiban. A probléma ott kezdôdik - mondja -,
hogy a technológia használ minket, és mi ezt nem
vesszük észre. Virilio számba veszi ennek különféle
területeit, és azon lehetséges közös cselekvésformákat,
alternatív politikákat, amelyek a Tiszta háború
ellenében léphetnek fel. Az eredetileg urbanista tudóst
és esszéistát gyerekkori háborús élményei
és késôbbi, Bunker-archeológiai feltárásai
mellett (ennek anyagából nagy hatású kiállítást
rendezett a Pompidou központban) a technológia természetének
kutatása vezette a háború kérdéséhez.
Alaptézise az, hogy a háború esszenciája
jelen van a technológiában. A technológia, a
fejlesztésén fáradozó tudomány és
a gazdaság eggyé vált a katonai ipari komplexumban.
A tiszta háború a tudományokban mûködô
háború. Nincs már elkülönült "civil"
és "militáris" szféra; a kettô eggyé
vált a háború logisztikájában, gépezetének
mûködtetésében és ellátásában.
Ennek alátámasztására idéz egy Pentagon-jelentésbôl:
"A logisztika olyan eljárás, amelyet követve egy
nemzet teljes potenciálja átirányul fegyveres erôihez
békeidôben és háborúban egyaránt."
Virilio nem nevezhetô egyszerûen antimilitaristának;
úgy véli, hogy a katonák maguk is eltûnôben
vannak. Eltûnnek a háborús gépezet technológiájában
és automatizációjában. A háború
igazi súlypontja - minden látszólag "hagyományos"
helyi és polgárháborús öldöklés
ellenére - átkerül az automata válaszolórendszerek
hatáskörébe. A katonákat is kiiktatja az általuk
használt technológia: A modern háború áttevôdött
a térbôl az idôbe, már idôháború.
A katonai tér a technika tere, egy idôtér, a támadás
és ellencsapás gyorsaságának tere. A tér
már nem földrajzi, hanem elektronikai. A politika nem annyira
a fizikai térben létezik, mint inkább a különbözô
technológiák idôrendszerében. A geopolitikától
egyre inkább a kronopolitika felé haladunk: már nem
egy területtel gazdálkodunk, hanem az idôvel.
Ezért is szorgalmazza Virilio, hogy a technikaivá vált
háborús diskurzust újból politikai diskurzussá
kell változtatni, mielôtt teljessé válna a
politika eltûnése, a "tiszta háború"
térnyerése: a demokrácia, a konzultáció,
a politika alapjai idôigényesek. Le kell számolni
a tegnapelôtti képzetekkel, tudatosítani kell, hogy
A háború a vég intelligenciája. A politika
ezzel szemben azt jelenti, hogy szembenézünk ezzel a végsôkig
fokozással, ezzel az ellenséggel... A halál kérdésérôl
van szó: nem futhatunk el elôle, számot kell vetnünk
vele fizikailag és intellektuálisan... Pontosan ebben áll
a politikai és a civil bátorság.
1993
|