A kézzelfogható királyságában. A
távirányító
Két távolsági történet
A magyarországi
állatkertek lakóinak sanyarú helyzetérôl
hallva egy gyereknek mentôötlete támadt: elgondolása
szerint elegendô lenne a Földön egyetlen állatkert,
egy olyan helyen, ahol gondoskodni tudnak az állatok megfelelô
etetésérôl és ellátásáról.
Ebben aztán minden állat ketrece vagy kifutója elôtt
felszerelnének egy-egy tévékamerát. Minden
állatnak külön csatornája lenne, így aztán
a gyerekeknek az állatkerti látogatás során
csak a távirányító gombjait kellene kezelniük,
és így kedvenceik állandóan szem elôtt
lehetnének.
A másik történet egy észak-amerikai szegénynegyedbeli
gyerekrôl szól, aki az elbeszélés szerint az
utcára kirohanva, a kezében tartott távirányítót
a forgalomra irányozva megkisérelte váltani a csatornát.
Vagy kikapcsolni a készüléket...?
Ezek a történetek számomra arról szólnak,
hogy a távirányító virtualizálja
a távolságokat (Virilio), közvetve pedig magát
a kézzelfogható valóságot teszi kérdésessé.
Új tárgyiasság
Az utólag történtek
mindig átérelmezik az elôbb történteket:
a késôbb kirajzolódó képek, az utóbb
kifejlesztett eszközök és tárgyrendszerek, valamint
az általuk kiváltott események és tények,
akárcsak a nyomukban támadó feltevések és
remények, átalakulnak. Más történeteknek,
új magyarázatoknak és jelképeknek adják
át a helyüket.
Nap mint nap tapasztalhatjuk, hogy a mégoly jelentékenynek
tetszô értelmezési tartományok, fogalmak és
jelentések, kódok és egyezmények mint válnak
hirtelen történetivé, vagyis miként kerülnek
a jelen küszöbén kivülre, a személyes vagy
intézményesült emlékezet tárlóiba.
A technokultúra új tárgyiassága nemcsak az
élettereket és életvilágokat rendezi át,
hanem értelmezési mezôinket, tájékozódásunk
távlatait, viszonyítási pontjainkat, személyes
és egyezményes erôvonalainkat is. Az újkor
nemcsak az új földrészek, új világok
felfedezésének, hanem a távolság átértelemzésének
és a tér átrendezésének története.
Elôbb a geográfiai, az optikai és az asztronómiai
ismeretek táguló univerzuma forgatta fel alapjaiban a világképet.
Erre következtek a távolságot legyûrô közlekedési
eszközök és hálózatok, valamint kommunikációs
rendszerek.
A távoli azóta folyvást átjárja, színezi
és megszakítja a közelit, a globális a lokálisat,
a virtuálisan jelenlevô a kézzelfoghatóan valóságosat.
A különféle, egymástól mind határozottabban
elkülönülô életterek és a közvetített
térségek képei összetorlódnak. A távolság
története, s benne a magunk helye, feltárásra
vár. S ha már a távolság - a távirányító
révén - "kézzelfogható" közelségben
van, kézenfekvô, hogy kiindulópontul válasszuk.
Metaforamozgások
A szavakkal, fogalmakkal
és szimbólumokkal szemben egyre inkább elônyben
részesülnek az elemi jelek, a kétségtelennek
tetszô képek, a kézzelfogható dolgok. Ez az
elementáris felé tartó egyszerûsödés
- miközben beláthatatlan bonyolultságokat hidal át
és iktat ki - távoli ember-elôdeink világának
és vonzalmainak kérdéseit veti fel: a kéz
kivetésének, a képzelet elsô körének,
a következtetések képzôdésének
kérdéseit.
Elôször bizonyára követ vagy botot ragadtunk. Alighanem
elsô reflexbôl. Másodjára nyilván már
feltett szándékaink voltak. Kalkulálni kezdtük
az elhatározás és a végrehajtás viszonyát.
Súly és erô, hathatósság és gyorsaság
kapcsolatát. Homályos sejtelmek és ki nem mondott
kérdések között tervezni kezdtünk: szándékhidakat
húztunk a jelen és a jövô általunk kiszemelt
hidfôi közé. Igy terjesztettük ki a távolságot
az idôben: az áthidalása révén. Kifejlesztettük
- a csírájában nyilván kezdettôl meglevô
- elsô hordozó eszközünket: a képzeletet.
A vágyott világba - a vadaskertekbe és az édenekbe
- vezetô kifutópályájául pedig a képeket.
A barlangrajzok tanusága szerint a vágyak elsô hordozói,
a kézzel festett vagy vésett képek, vadászatokra
vittek; szarvasok és vadkanok, bölények és ôzek
közé. Az idôk során a nagyvadakból kisebb
és egyre képletesebb vadak váltak: látni,
vagy újralátni vágyott lények, városok
vagy személyek, tájak és remények. A képekkel
táplált képzelet olyannyira hathatósnak bizonyult,
hogy még a vándorlással elvesztett változatosságért
is kárpótolni látszott.
A kéz mûvei
A kéz az elsô
közvetítô a képzelet képvilága
és valóra válása között. A kéz
és "kezelôje" közti kapcsolat kezdetben nem
oly közvetlen, mint azt ma magától értetôdônek
véljük. A bibliai "kiveti (szó szerint: kiküldi)
a kezét", és a magyar "kezet emel" kifejezés
egyaránt errôl tanuskodik. Bennük még szóhoz
jut az alanyi szándék és a kivitelezô kézmozdulat
távolságának, különbözésének
tudása.
Idôvel ez a közvetettség eltûnik, a kéz kitüntetett
közvetítô szerepe feloldódik a különféle
cselekedetekben. Az összetettebb tettekben már nem játszik
fôszerepet, ezzel együtt elmosódik a közbül
teret (idôt) kapó meggondolás, az elemi nyelvi reflexivitás
- akárcsak a rácsodálkozás. A test és
a végtagok, a centrum és a perifériák, a legközvetlenebb
közelségben rejlô távolság tudása
elenyészik: átadja a helyét más távolságok
tudásának, melyekhez képest e csekély distancia
valóban elenyészô.
A kéznek (karnak), a "tagoknak" a testtôl (és
annak belsô centrumától) való megkülönböztetése
nemcsak a nyelvben, hanem a legôsibb büntetôeljárásokban
- kéz- és karlevágás - , valamint a "megkeresztelt"
pogány kultuszokban - "Szent Jobb" - is eleven gyakorlat.
Ez a különbségtétel, akárcsak a megnevezésekben
tudatosított távolság, a tettek mérlegelésének
és meggondolásának, a morális megfontolások
felmerülésének forrásvidéke.
A kéz képességei ugyanakkor mindig is felélesztették
a mindenhatóság vágyát: a kezek kiterjesztését,
összeköttetését más eszközökkel
és emberekkel. Ez éppúgy táplálkozott
a szerszámok használatának gyakorlatából,
a dolgok kezelésének kényszerébôl, mint
a manipulálás és mechanikus mûködtetés
minden gyermeknél megfigyelhetô vágyából;
önnön testének kiterjesztésére, meghosszabítására
igyekvô törekvésébôl.
Eszközökkel ellátva a kéz hatalomra tesz szert,
és ez a hatalom - még mielôtt elektronikával
elegyedne - távolsági hatásra képes: fegyvert
fog, jogart emel, varázsvesszôt suhint. A kéz "keze
ügyébe" esô elsô eszközeiben, a botokban,
pálcákban, baltákban, fizikai, szimbólikus
és metafizikai erôk egyesülnek. Mózes kezében
a bot kígyóvá változik, ami még az
elôbbieknél is távolabbra mutat.
Idô-táv
-- áthidalás
A kéz az elsô
computer, a kavicsok és kagylók láncolatokba fûzésének,
a computálásnak a kivitelezôje. A számlálás
és a kalkulálás közege és eszköze.
Tudás és kézzelfoghatóság az azóta
eltelt évezredeken át külön utakon járt.
A technokultura térhódításának köszönhetôen
napjainkban a távirányítóban (és valahány
oldalági rokonában és kiskorú utódjában)
újra egyesült.
A távirányító, különösen karcsúbb
válfajaiban, közvetlen rokonságban áll a marokkôvel
és a varázsvesszôvel. Ez az elsô látásra
meghökkentô képzettársítás vágások
és szakadások sokaságához szokott szemünk
számára mégis magától értetôdik.
Lerövidítések, kicsinyítések, zsugorítások,
a gyorsuló átmenetnélküliségek idejét
éljük. Se idô, se szükség nincs arra, hogy
a történtek vagy történések folyamatos
ívét kirajzoljuk, feltárjuk és a legapróbb
láncszemig menôen megismerjük felépítésüket
vagy lefolyásukat; hogy hajszálpontos "mûszaki leírást"
kapjunk a minôségekrôl, a mikéntekrôl,
a részletekteljességérôl.
Tekintetünk képtelen belátni a részletek rendjeit,
a pan-optikus teljességet. Elkerülhetetlenül a vágások,
az átmenetek és áthidalások, a Nagy Ugrások
útját kell választanunk. A látásunkat
e tekintetben legfôképpen iskolázó klippekben
ez pontosan nyomon követhetô: nemhogy egy történet
teljes eseményhorizontjának felvázolásához,
már egy mozdulat ívének megmutatásához
sincs szükség a folyamatos láttatásra. Elég
egymástól tizedmásodpercekben mérhetô
távolságra levô mozgásfázisokat egymás
után metszeni, hogy elégséges sejtelmünk legyen
a közbensô, kihagyott helyekrôl is.
Folyamatos felkészítést kapunk a képektôl.
Kondicionáltakká válunk a kihagyásokra, a
váltásokra. A vágás, a fragmentált
tekintet sormetszete hidat ver az idôfolyamban: lehetôvé
teszi az átjárást két távol esô
pillanat között anélkül, hogy a köztük
eltelt idôt el kellene szenvedni, át kellene élni.
Itt tetôzik a reneszánsszal kezdôdô korszak,
melyben minden elválasztó közbülsô teret
áthágnak, mintegy behatolnak a morfológiába,
ami közvetlenül megmásítja a valóság
hatását (Virilio). A tér ilyetén torlaszolásával
együtt jár az idô mozgóképi kompressziója:
az egyre nagyobb intenzitás és sûrítés.
Mivel a mozgóképet a mozgás élteti, képtelen
a várakozás csendjét megjeleníteni. A mozdulatlanság,
a nyugalom, avagy az alacsonyabb intenzitásu mozgások és
a lassú változások ezért vágattatnak
ki a mozgalmasság univerzumából.
A nélkülözhetetlen
szolga
A távirányító
megjelenésével és a csatornák sokasodásával
végre maga a nézô is "kezébe vehette"
a varázspálcát: kényelmesen vághatja
és váltogathatja a kiáramló képfolyamot.
Keze ügyében van egy szerkezet, amely egyaránt emlékeztet
kardra és puskára: vágni lehet, de célozni
is kell vele. A csapás szemmel nem látható: infravörös
tartományban történik. E tulajdonsága ráébreszt
eredetére: keletkezéstörténete a fegyverek és
felderítôrendszerek körébe vezet. A militáns
megismerésvágy terméke, mint a legtöbb technikai
lelemény.
A távirányitó mégsem pusztán e lelemények
egyike. Csaknem végtelen vonatkozásgazdagsága, jövôbe
mutató vektora és kézreálló volta emeli
ki az elektronikus készülékek közül. Benne
a technokultura szelleme sûrítetten és kézzelfoghatóan
testesül meg, és érzékelhetôségében
jelenik meg az egyébként messzemenôen elvont hatalom
+ villamositás elve. Láthatatlan jelfolyamán
keresztül az ember már-már mindenhatóvá
válik, miközben kérdés, hogy valójában
ki/mi mit/kit tart kézben. Ki kinek a szolgája, vagy keze
által rabul ejtett foglya?
A távirányítók legújabb nemzedéke
már tanulékony: képes a különbözô
készülékek kódjait elsajátítani
és egyetlen készülékben egyesíteni. Igy
már valóban egy kézben összpontosulhat minden:
a távolbalátók, a hang- és képrögzitôk,
az idôzítôk, az ajtók és kapuk mûködtetése,
a fejlesztés alatt álló és eljövendô
távolbéli dolgok igazgatása.
Távol álljon
tôlünk?!
Természetesen
éppoly nehéz távol tartani magunktól, mint
megannyi más berendezést. Akarva-akaratlanul belépünk
a távirányítású ajtók terébe,
távoli kéziratokat (telefacsimiléket) kapunk vagy
adunk fel, távolsági beszélgetéseket folytatunk,
olykor már telekonferenciákon veszünk részt.
A távolság és közeledésének technikái
úton-útfélen velünk vannak, körülvesznek
és követnek. Altaluk érzékleteink kétségessé,
a valóság viszonylagossá válik.
Távirányítót akkor is kaphat az ember, ha
történetesen nem kér belôle; bizonyos készülékekkel
együtt jár. Amiként léte is a technikai lehetôségek
logikájából következik: az égi és
föld(alatt)i csatornák szaporodásából.
Távirányító azóta létezik tömegesen,
amióta az így mutatkozó távolságot,
a távlatot váltogatni és igazgatni, a közelség
részeként kezelni kell.
A távirányitóban rejlik a távolság
évszázados története. Közvetlen elôzménye
alighanem az évszázadok távolában, a távcsôben
keresendô. A messzelátás varázsvesszeje alakját
és alkalmazását tekintve éppoly erôs
hasonlatosságot mutat a távirányítóval,
mint a térképzetekre gyakorolt hatása vonatkozásában.
A korai távcsövek csomós botokra, elvékonyodó
pálcákra emlékeztetnek, és mûködési
elvüket éppugy a fény médiuma alapozza meg,
mint kései leszármazottaikét. Az "égbolt
titkainak" távcsôvel történô kikémlelése
és feltérképezése rohamos sebességgel
ment végbe (Az elsô csillagászati távcsô
a 17. század elején készül, Laland 1801-ben
kiadott katalógusa pedig már 47 000 csillag pozicióját
tartalmazza!). Alkalmazásuk nyomán a világkép
viharos átrendezôdése történik meg. A
"kopernikusz-féle mozgósításnak"
(Peter Sloterdijk) köszönhetôen a tér és
a tájékozódás addig érvényes
viszonylatrendszere alapjában megrendül. A nyomában
támadt törésvonalak azóta egyre mélyülnek:
A csillagászatra figyelve az a benyomásunk támad
- írja Arnold Gehlen -, hogy a világmindenség
valamennyi irányban széttart, és a földi valóságunkat
feltáró tudományok tekintetében sincs ez másként;
nem gondolható el olyan tudásterület, melyrôl
minden áttekinthetô lenne, tehát a régi értelemben
vett filozófia sem alkalmas erre.
Napjaink széttartó folyamatai közepette a távirányító
kínál olyan "magaslati pontot", olyan kapaszkodót,
ahonnan a távoli tájak és történések
egyenes adásban áttekinthetôk. Az ember elektronikus
jogarának intésére világok tûnhetnek
el és támadhatnak fel. Kézmozdulatára képek
rendjei bontakozhatnak ki. Távolra kiterjesztett kezétôl
kéjes vagy akár lidérces vágyak válhatnak
valóra. Képletes kardjának csapására
emberek ezrei hullhatnak el...
A távirányító még egy tárgy.
Kiterjedése, széle-hossza van; kézbe vehetô.
Ezt a megfoghatóságot az utóbbi idôben kezdem
métányolni, tekintettel a küszöbön álló
fejleményekre: a szóból is értô, vagy
az intéseket követô berendezések sokasodásával,
a megfoghatatlan felhasználói felületek elterjedésével
el fog tûnni körünkbôl a távirányítás
korának ez a titkos totemoszlopa.
|