Az eltûnés mûvészete: Bakos Ildikó
és Gábor Éva Mária munkái
A múlt mûvészete közmondásosan hosszú
volt (ars longa). Míg hozzá képest az élet
rövid (vita brevis). Ma inkább úgy tûnik,
mintha a mûvészet is megrövidült volna - arányosan
az élet meghosszabbodásával, vagy méginkább
paradox rövidülésével, amit az észleletek
sûrûsége és sebességek növekedése
vált ki. (Amiért is a magunkfajta utazók a közegellenállással
vívott küzdelemben elröppent idõt visszatekintve
mindig valószínûtlenül rövidnek találják.)
A rövid és a hosszú viszonylagos, és viszonylataik
a legfurcsább fordulatokra képesek. A tovatûnõ
és a megmaradó, az elmúló és a múlhatatlan
relációi a személyes és a közös
tudás relatív terében mindig mozgásban vannak.
Olykor felkavarodnak, máskor leülepednek, idõrõl
idõre omlásnak indulnak, egymásra rétegzõdnek,
és néha átszakadnak. Alapvetõ átrendezõdéseknek
vannak kitéve.
A modern mûvészet újra és újra radikalizálja
ezt a tapasztalatot. Egy ideje azonban azt észlelem, hogy az eddigieknél
többrõl van szó: nem egyszerû hangsúlyeltolódás
megy végbe, sokkal inkább áthangolódás.
A húrok átrendezése és újrahangolása
történik. Ennek jelei a képzõ mûvészetekben
az anyagok megválasztásától kezdve, a mûvek
kurta élettartamra szántságán keresztül,
a láthatóságról való lemondásig
terjedõen megmutatkoznak. Mindennek messzemenõ következményei
vannak (és méginkább lesznek).
Az eltûnés mûvészetének mûvelõi
nem egyszerûen tematizálják a tûnékenységet,
hanem dinamizmusát felhasználva a végsõkig
fokozzák; elõvételeznek eljövendõ állapotokat,
sérülési stációkat, lebomlási
fázisokat. A maguk módján így tárják
fel az egyre sûrûbb és sebesebb lefolyás kevésbé
tudatosított tanulságait. Az úgynevezett élet
területén nem kevésbé mint a saját közegükben.
Mindez Bakos Ildikó és Gábor Éva Mária
mûveire is érvényes; a témákban éppúgy
megmutatkozik, mint az anyaghasználat terén.
Bakos dróthálóból formált csónakjaiban
emberábrázatok hevernek. A gipszalakok úton vannak;
mindannyian egy irányba hajóznak. A folyam, amin haladni
látszanak, egy nagy horderejû képletes áramlás,
mely a keletkezésbõl érkezik és az eltûnés
felé visz tovább. Nem egykönnyen eldönthetõ,
hogy a jármûvek és utasaik hol járnak éppen.
Tudunk olyan népekrõl, akik csónakra rakják
és a folyamokra bízzák halottaikat, és halovány
emlékeink e mûvek láttán megelevenednek. A
testek azonban mind nõi testek, melyek a keletkezés felé
esnek: a nõk élethordozók. Méhük õstengerén
keresztül más, új életek érkeznek. A
nõ a férfi elsõ jármûve - mondja
Virilio, de nemcsak azé. Más nõké is. Elsõsorban
persze a saját maguké.
Ha eltekintünk a másodlagos - mitológiai és
etnológiai - értelmezési mezõktõl,
akkor ezek a nõalakok az élet köztes helyzetében
mutatkoznak: amint egy áramlástól sodortatnak, nem
a menetirány felé fordulnak (a tenger, amibe a folyam beletorkollna,
amúgy sem látszik), hanem kinéznek belõle
(a jelent látják, ami mintha a mozdulatlanságig menõen
lenyûgözné õket...). Alkotójuk azonban
mást is megjelenít: a könnyen hajló fémszálak,
valamint az eldolgozatlan, nem éppen tartós gipszöntvények
a töredékességet, a rövidéletûséget
és a törékenységet mutatják.
Az idõnek való kiszolgáltatottság, az elmúlás
és az erózió munkája egyaránt központi
konstituáló eleme Gábor munkáinak. A rommûvészeti
vonulatba tartozó mûvek mindegyikének alapanyaga
a homok: a mállékonyság, a szétpergés,
az elporladás, és a múlékonyság végterméke.
Homokból készültek a vízüveggel keményített
épülettöredékek, falmaradványok és
a köztük elhelyezett plasztikák, és homokfolyamokba
is ágyazódnak bele. Ezzel a fémöntésnél
használatos homokkeményítési eljárással
Gábor Éva Máriának sikerült rommezõin
olyan egyöntetû közeget teremtenie, amit e vonulat más
alkotójánál sem találni. Ugyanis Charles Simons
és a Poirier-páros, akárcsak Gellér B. István
mûvei esetében a környezet és az anyagok markáns
különbözõsége folytán nyilvánvaló,
hogy a mûvek mesterséges készítmények
(idõnként mesterkéltnek is hatnak). Ezek a szétpergés
különbözõ fázisait mutató homokszobrok
azonban folyamatosan simulnak és olvadnak bele az õket körülvevõ
- idézetnyi - homoktengerbe. A mûvek elemi erejét
csak a túl konkrét kulturális lekötés
(könnyû azonosíthatóság) és az
egzotikus távolság (buddhista ikonográfia) gyengíti.
A többnyire mélyebb közösséget nélkülözõ
közös kiállítások általában
kétségeket ébresztenek, az õ esetükben
azonban a együttes kiállítás mellett tartalmi
érvek szólnak. A két mûvésznõ
munkái láttán vált nyilvánvalóvá
számomra az is, hogy a lágy anyagok kiterjedt körének
alkalmazása a képzõmûvészetben (az elõbbiek
mellett a viasz, a szappan, a tészta stb.) elsõsorban nõkhöz
kötõdik. (Kivált, ha eltekintünk az antropozófikus-ideológikus
okokból "meleg", szerves anyagokat használó
férfiaktól.) Továbbá az is, hogy az ilyen
múlékony "hordozók" választására,
a munkáik eltûnésével való számvetésre
nõk azért képesek inkább, mint férfikollégáik,
mert bensõségesebb kapcsolatban állnak a születéssel,
a keletkezéssel, a kezdettel - s így könnyebben néznek
szembe az ellenkezõ véglettel: elmúlással,
enyészettel, eltûnéssel.
A sérülékeny és omlékony anyagok alkalmazásában
azonban még egy hallgatólagos belátás is meghúzódik:
az, hogy az ars longa, a hosszú mûvészet "ércnél
maradandóbb" érvényét nem is elsõdlegesen
az alkalmazott anyag múlékonysága, hordozójának
fáradása határolja be, azaz nem annyira az idõ
mállasztja, hanem annak a társulásnak a tudása,
technikája, növekvõ avulási együtthatója,
melynek tagjai vagyunk.
|