Jelek, jeltömegtemetõk: Botond Bibliotékája
A Nürnberg belvárosa alatt rejlõ háromszázegynéhány
bunker egyikében, a Bauhof-Bunkerben egy fölöttébb
furcsa könyvtár került bemutatásra: az 1979 óta
a városban élõ magyar-német (Kardos) Botond
állította ki fémbe és betonba foglalt Bibliotékáját.
Ez a könyvtár legalább annyira különös,
mint amennyire szokatlan a kiállítás helye is: úgy
tûnik az elrettentés keltette félelem enyhülése
nyomán a bunkerek is megnyílnak és bombabiztos, légkondicionált
ürességüket végre alkotó értelem
veszi használatba.
A kiállítótér körüli vasbetonborítás
egyébként nem is áll oly távol a kiállítási
tárgyaktól. Botond ugyanis könyvtárának
könyveit fém- és betonborítókkal látta
el. Ezek a burkolatok olyannyira tökéletesen megóvják
a bennük rejlõ nyomtatványokat, hogy nem is kerülnek
a nézõ szeme elé - aki máskülönben
csak a kiállított tárgyak melletti jegyzékekbõl
szerezhet tudomást arról, hogy milyen mûvek rejlenek bennük.
Az 1987 óta készülõ, és hatezer kötetesre
tervezett gyûjtemény ugyanis legalább annyira a jövõnek
készül, mint a jelenlegi nézõinek. Botond a szó
szoros értelmében vett könyvkonzerveket készít:
az általa gondosan kiválasztott köteteket fémtokba
forrasztja, olvasztott bronzba csomagolja vagy betonba önti. Az így
készült tárgyak azonban egyáltalán nem
egyhangúak. A csomagolóanyagok csak hozzávetõlegesen
követik a könyvtár köteteinek formáját;
kitüremkedések, vetemedések, elszínezõdések,
szándékos és esetleges foltok, formátlanodások
és törések teszik változatos tárgyegyüttessé.
Így aztán a bibliotéka minden egyes darabja, nemcsak
rejtett tartalmában, hanem alakjában is különbözik
a másiktól. A színekrõl nem is beszélve:
az autótemetõkbõl származó, élénkpiros
vagy dinósárga lemezek éppúgy gondoskodnak
errõl, mint az olykor festékcsorgatással fedett, vagy
a hegesztés hõjétõl szivárványosra
égett nyers fémfelületek.
Az így megmunkált "könyvek" különféle
tárlókban kerülnek kiállításra:
egy részük hagyományos regálon látható;
a fémpolcokon sorakozó tárgyakat távolabbról
akár ritkásan rakott könyvsorozatnak is vélhetnénk,
ha a csiszolt felületek csillogása nem ébresztene gyanút.
Vannak aztán faformára kirakott, betonfelületbe ágyazott
tartók is. Szintúgy oszlopok; az egyik szabályos,
keskeny hasábba rendezett karcsú pillér. A másik
vaskos, körkörösen egymásra tornyozott többtonnás
építmény. A klagenfurti egyetemi könyvtár
szoborkertjébe készült "könyv"-együttes
pedig egy utat alkot, melyen keresztül nemcsak képletesen
lehet bejárni a betûk birodalmát...
A konzervált könyvek köre meglehetõsen kiterjedt:
a nagy kultúrák szentkönyvei (külön együttesben)
szintúgy szerepelnek köztük, mint Borges, Karl May, Karl
Marx, Pasolini, Orwell, Bradbury és mások mûvei. Vannak
aztán még tudományos kutatási módszereket
tartalmazó szakmunkák, különféle képzõmûvészeti
albumok és az emberi tudás legkülönfélébb
területeit tartalmazó nyomtatványok is.
De mire jó ez a jeltömegtemetõ? Ez a sok ezer könyvszarkofág?
Mi értelme van mindennek? A jövõnek szóló
üzenet lenne? Vagy valami más? Ilyen kérdések
méltán vetõdnek fel e mûvek láttán. És
akár értelmetlennek is nevezhetnénk õket, ha
nem érzékelnénk a könyvek körül átalakult
közeget. A köznapokban csakúgy, mint a kiállítótermekben:
a szövegtestek átható áradatát, a közelükben,
más médiumok megjelenése nyomán támadt
vákuumot.
Aminek kiábrázolásában Botond Bibliotékája
korántsem az egyetlen figyelemre méltó kísérlet.
A kortárs képzõmûvészet ebben a kérdéskörben
már egy ideje fontos felismeréseket tesz láthatóvá:
leletként mutatja fel a kérdésessé vált
közeget, romlékony hordozóira reflektál, feltárja
az anyaga és szelleme közti feszültséget, a sérülékenységét,
tér- és idõbeli tárolókapacitásának
korlátait. A könyv(-körüli) mûvészetnek
az utóbbi két évtizedben már-már önálló
mûfajjá vált vonulatából megemlítendõ
Anselm Kiefer két nagy mûve: A Zweistromland
(Tigris és Eufrátesz) címet viselõ,
1986 és 1989 között készült alkotása
kétszáz egyenként 70-80 kilós ólomkönyvbõl
áll. A két "könyvespolcra" helyezett, több
tonnás gyûjtemény címe a városi világ
és az írásbeliség szülõföldjére,
kultúránk kezdetére utal, miközben egy végsõvé
válás veszélyét hordozó korfordulót
jelenít meg. A Kiefer által elõszeretettel használt
sugárnyelõ ólom ugyanolyan atomkori alapanyag, mint
a vasbeton, a bunker- és az atomerõmû-architektúra
építõanyaga. Egyszersmind a legpuhább, a legkönnyebben
formálható és legsérülékenyebb
fém is. Az ólomkönyvek - melyek lapjaira olykor képek
is kerültek - lehetséges leletei egy közel ötezer
éves történetnek. Sugárbiztos túlélõi
egy, reményeink szerint egyhamar el nem közelgõ, de
bármikor bekövetkezhetõ utókornak. Mindemellett
azonban még másról is szólnak: a felhalmozott
múlt (tényeinek és tudásának) terhérõl.
A súlyos és nyomasztó adathalmokról, a szóhalomhegyekrõl
és jeltömegtonnákról. Felénk esõ
vetületében pedig a könyvek közti tájékozódás,
a finom feliratmezõk közti eligazodás nehézségeirõl.
Kiefer 1989 és 90 között készült másik
nagy mûve, a Bruch der Gefaesse (Tárlók törése)
mindennek még tömörebb foglalata: egyetlen ólomkönyvpolc,
elõtte a földön széttört elõlapjának
üvegcserepei, össze-vissza hányt, szétfoszló
kötetek kötegei. A tárlók körül héber
szavak. (Az alkotó egészen a Teremtéstörténet
Luria szerinti értelmezéséig nyúlt vissza.
E kabbalista értelmezése szerint a tárlók,
a foglalatok nem tudták felfogni a szétáradó
Szellemet és széthasadtak, összetöredeztek.)
E kérdések azonban nem egyszerûen néhány mûvész
magánügyét jelentik, amit egyébként az
is mutat, hogy a számítógépkutatás
és -fejlesztés már jóideje ugyanilyen kérdésekkel
küzd: hogyan válogassa és rendezze, miként tegye
kezelhetõvé adatfolyamait, hogyan legyen úrrá
jeltömegein. Mindez pedig egy egyre égetõbbé váló,
mindnyájunkat érintõ kérdésekbe torkoll:
hogyan igazodjunk el a tények, események és tudások
erdeiben? Az egyre összetettebb alakzatokat fejlesztõ emberi
társulások tagjaiként hogyan haladjuk meg a növekvõ
bonyolódás következtében elõállott
helyzeteket? Miként lehet a komplexitást - rövidzárlatokat
teremtõ leegyszerûsítések nélkül - áttekinthetõvé
tenni? Hogyan lehet tárlóink és szimbólumaink
táján az egyszerûség és az összetettség
új arányrendszerét megteremteni...? A képzõmûvészetben
persze mindez nem ilyen szétszálazottan, hanem szinte szembeszökõen
és áttekinthetõen jelenik meg.
1993.
|