Christo, a nyakára ült asszony és az ismétlés
A képen furcsa pár látható: az õszülõ
férfin nincs semmi feltûnõ, vastag szemüvegével
éppúgy lehetne villanyszerelõ mint történelemtanár
vagy adótanácsadó. A vele egykorú asszonyon
azonban már megakad a szem: a tizenévesek divatja szerint
szabott szoknyája tenyérrel térd fölött
kezdõdik, és magasszárú bakancsot hord, ami
a nem éppen virágkorában mutatkozó testen
elég visszás benyomást kelt. Õ Jeanne-Claude,
aki nemcsak Christo élettársaként és menedzsereként,
hanem egyenrangú alkotótársaként is szeret
mutatkozni. A túlzásig menõen teljes emancipálódásra
törekvõ hölgy ezirányú fáradozását
több téren is siker koronázta. Igaz, talán nem
úgy és nem abban a mûfajban, ahogy és ahol
ezt elérni remélte. A mûvészetbe ugyanis -
ellentétben az arisztokráciával, melybõl Jean-Claude
származik - nem lehet beházasodni. Ha mégis megkísérli
ezt valaki, annak nagy ára van. Christo és párja
esetében ezt, úgy tûnik, mindketten megfizetik. Közös
fellépésük ugyanis idõnként szánalmas
bohózattá sikeredik, melyekben Jean-Claude a rendezõ
és a fõszereplõ is egyben - mint ezt a következõ,
André Müllerrel folytatott beszélgetésük
részlete is mutatja:
Jeanne-Claude: Mi nem hiszünk istenben.
Müller: De a mûvészetük mégis kétségbeesett
kísérlet arra, hogy Istenhez hasonlóvá váljanak.
Christo megalkotja projektjeit...
J-C.: Nem Christo, hanem mi együtt csináljuk.
M.:...és õ eldönti, mennyi ideig láthatja
az ember azokat.
J-C.: Lenne szíves kérem megismételni, amit az
imént mondtam. Nem Christo alkotja a projekteket, hanem Jean-Claude
és Christo.
M: Rendben.
J-C.: Mi elhatároztuk, hogy egy személy leszünk,
és azt reméljük, hogy ezt érthetõvé
teszi az olvasói számára. Ha tovább folytatja
ezt, és csak Christóról beszél, vége
a beszélgetésnek. Arra van az ajtó.
Christo: Mondhatok most én is valamit?...
Nemcsak ilyen helyzetekben kell Christonak ambiciózus asszonyára
tekintettel lennie, hanem mûvészi munkájában
is: Jeanne-Claude ui. a munkaadója, kettejük közös
holdingjának elnöke is, aki "súlyt helyez arra,
hogy elegendõ mûalkotást szállítsak."
- mondja egy másik beszélgetésben Christo. Ez a forszírozott
produkció, ami a terveinek megvalósításához
kellõ fedezet elõteremtésére szolgál,
az õ esetében nem a galerista és a mûvészeti
iparág nyomására történik, hanem "családon
belül" marad. Mellesleg ennek köszönhetõ, hogy
a "termelékenység" követelménye, ami
egyébként hallgatólagosan, de annál hathatósabban
uralja a kereskedelemtõl a kritikáig a "késõpolgári
mûipart", ilyen nyíltan szóhoz jut. Christo önábrázolásában
ugyan ez teremti meg "teljes mûvészi szabadságának"
feltételeit, hogy csak azt csinálja, "amit, amikor
és ahogyan akarja". Ám a függetlenség
és a szabadság fennen hangoztatott szólama ellenére
õ is a kortárs mûvészet azon mammutjai közé
tartozik, akik évtizedek óta a jól bevált
régi, a keletkezés idején még invenciózus
ötletüket üzemeltetik, egyre újabb kiszerelésben,
egyre nagyobb méretekben és egyre kiüresedettebben.
A tárgy azonossága a mûvészetben persze lehetne
variáció is egyazon témára. A lóláb
azonban eléggé kilóg. A piackonform produkció
jegyében például kollégája, Mario Merz
már harminc éve ugyanazokat az iglukat gyártja. Mások,
a vélt vagy valóságos kereskedelmi- és közönségkívánalmaknak
való megfelelés jegyében ugyanazokat a fejeket festik,
ugyanazokat a gipszeket öntik egyre. Amihez az ideológiát
is mindig megtalálják. Christo önértelmezésében
munkái "azon dolgok láthatóvá tétele
céljából készülnek, amelyek annyira ismertek,
hogy már nem is észlelhetõk igazán."
A sorozatos burkolási akciók fáradt önismétlése
azonban nem szolgálja elég meggyõzõen ezt
a szándékot. (A csomagolóipar töretlenül
növekvõ hulladéktermelése közepette pedig
meglehetõsen sajátos színezetet öltenek.) Számomra
például Rachel Whiteread munkái (tárgy-öntvényei,
Háza - ami egy emeletes bérház beltereinek
betonnal történõ kiöntése, majd az öntõformát
képezõ épület lebontása révén
készült) jóval többet tesznek láthatóvá
a dolgok és terek természetébõl, mint Christo
nagyipari csomagolástechnikái.
|