El.el. Ars electronica aeterna?
Elektronikus elragadtatás
közepette nem árt tekintetbe venni, hogy az általános
áttûnési sebesség leghívebb mutatója
a mûvészet. Errõl már egy mûvészettörténeti
munka illusztrációinak átpörgetése révén
is könnyen meg lehet gyõzõdni. Egy ilyen át-
és visszatekintés mindenfajta történelmi tanulmánynál
egyértelmûbbé teszi az idõben zajló
átrendezõdést. Ennek tüneteit a mûvészet
azért képes észlelni, jelezni és megjeleníteni,
mert mûvelõi a legfigyelmesebb megfigyelõberendezésekkel
bírnak és bensõséges viszonyban vannak a naptári
idõn kívül esõ más idõalakzatokkal:
a megszakadásokkal, a magánidõkkel, a megrázkódtatásokkal.
Kivált a Nagy Megszakadással, a halállal. Az archaikus
sírmûvészet monumentumai ezt éppúgy
megmutatják, mint a modern mûvek, vagy a mûvészi
motívumokra irányuló mélylélektani
kutatások. A mûvészetben a növekvõ napok
feltartóztatására történik kísérlet
- több vagy kevesebb eredménnyel.
A mûvészet felfüggesztések és megszakítások
sorából meríti megkülönböztetõ
jegyeit. Alkotási eljárása ezért, - függetlenül
aktuális eszköztárától - mondhatni, mindenkor
digitális: elkülönült, földarabolt és
szétszaggatott életpillanatok - elmemûveletek ezrein
keresztül történõ - folytonossá formálása.
Hol két-, hol három-, hol pedig négydimenziós
intenzitássá alakítás a kéz és
a kéz ujjai révén. A mûvészet digitális
korszakáról ezért elmondható, hogy több
ezer éve tart és - remélhetõleg - még
egy ideig el is fog tartani. A föld alatti sírkamra - és
az azt kihordó halottkultusz - mûvészete a technikai
különbözõségek ellenére, e tekintetben
nem különbözik az ars electronicától
- és a körülötte kibontakozott kultusztól.
(Alighanem ennek sejtelme játszott közre abban, hogy Bill
Gates is megépítette a maga 5 szintes, 4ooo négyzetméteres
betonbunkerét, benne a saját kultuszához szükséges,
a világ archívumaiból összevásárolt
adathalmazzal...)
A mulandó feltartóztatását korábban
a múlhatatlan lehívásával valósították
meg. Ez a hívás a mágiától a megszólításig
menõ különféle szakrális technikákkal
történt. A szakrális erõtér szétfoszlása
után mindebbõl az "ércnél maradandóbb"
mítosza maradt meg: a múlékony memóriákra
bízott, tetszõlegesen felülírható vagy
törölhetõ halhatatlanság. Az Élet Könyve
helyett a mûvészettörténeti kézikönyvek.
A korai technikai kép, a fotográfia a "megörökítés"
és az "objektivitás" ígéretével
indult világhódító útjára. Mára
a digitális kép az "örök" és
állandó ígéretétõl megtett hosszú
út során elérkezett a szüntelenül változó,
az áramló és illanó állandóságához.
A folyamatok felgyorsításában rejlõ, az elmúlás
felülmúlására irányuló igyekezet
így paradox fordulatot vett: a legfrissebb technikai lelemények
felhasználásával lérehozott mûvek már
minimális távlatból is tegnapinak tûnnek.
A távlat nem pusztán a fejlesztés sebességébõl,
valamint a sokasító termelés indusztrializált,
önfelszámoló folyamatából adódik.
Ez mintegy magamagától, elkerülhetetlenül elõáll;
a mûvészetben rejlõ teoretikus, kontemplatív
mozzanatból következik. Így valósítja
meg a "distancia felszakításának" nietzschei
követelményét, a távlatteremtést - a
csúcstechnológia aktuális haladványától,
éppúgy mint a lineáris idõ lefolyásához
képest. "Munkáink múlandóak, mert
egyúttal az õket teremtõ erõ halálának
a szimbólumai." - állapítja meg Northrop
Frye, nehezen felülmúlható tömörséggel.
Az ars electronica, talán még inkább, mint más
mûvészetek, az idõ idõlegességére
ébreszt rá. A lefolyás termináltságára.
A folytatódás megszakadására. Egyúttal
a hordozó technológia és a hátterét
képezõ tudomány korszerûségének
és referencialitásának viszonylagossá válására.
Az így kialakult támpontok tovatûnésére.
Az eltûnés mûvészetére.
Tegnap nem, vagy nem így merültek volna fel ezek a kérdések.
Ma már mindent elmozdulásában érzékelünk;
technológiáink mozgalmasságához szokott szemmel.
Így aztán az "információ" fennen
hirdetett határtalanságára is másként
tekintünk. Bizonyára közrejátszik ebben a helyspecifikus
határtapasztalat is, mely évtizedeken keresztül éppoly
erõteljes volt, mint a különféle határok
áthágásában elmélyített képességek.
A határok viszonylagossá válása mellett az
embernek feltûnik a határtalan viszonylagossága, a
zárt és környezetfüggõ rendszerek különféle
természetû korlátozottsága. Ebben az összefüggésben
idõrõl-idõre eszembe jut Stanislaw Lem egyik novellája,
melyben egy egyetem computerében kifejlesztett kétdimenziós
világról és annak emberszabású lényeirõl
esik szó, akik végigmennek az evolúción, "élik
világukat", praktikus és metafizikus problémákat
vetnek fel. Az elbeszélés akkor ér véget,
amikor kiderül, hogy az egyetem nem hajlandó tovább
fizetni a villanyszámlát, azaz fedezni a kétdimenziós
világ fennmaradását.
Így vagyunk: a határtalanság relatív univerzumának
határa többnyire nem is a csillagos ég, hanem csak
egy közönséges kapcsoló.
1995
|