Erdély Miklós és A kalcedoni zsinat emlékére
Erdély tevékenysége nem merült ki a képzõ-
és más egyéb mûvészetekben. Nem fogadta
el feltétlenül keretfeltételeiket, nem azonosult közegeik
elvárásaival, nem osztozott az általuk kínált
identitásban. Az eltérõ területek közti
közlekedés dinamikája, a különbözõségeikbõl
adódó feszültségek adták éltetõ
és alkotó erejét. Ez az egyszerre belül- és
kívülállás nem tette könnyûvé
pályáját, de szelleme éberségéhez
elengedhetetlen volt: "feltétlenül meg kell õrizni
egy marginalitást az embernek - mondta egy 1983-as beszélgetésben
-, ha az ember belekeveredik túlságosan a mûvészeti
élet napi eseményei közé, vagy akár a
politikába, akkor szétporladnak a legfontosabb dolgok."
Ennek a "köztes létnek" köszönhetõ,
hogy munkássága oly különösen hatott - és
hat máig -: a közvetlen, személyes kapcsolatok körein
keresztül példátlan intenzitással. (Alighanem
felmérhetetlen az a hatás, amit barátain, tanítványain
és hallgatóin keresztül a honi szellemi élet
különféle szegleteire gyakorolt.) A szélesebb
nyilvánosságot tekintve viszont leginkább a hiánya
tûnik fel - a tíz kötetre tervezett életmûkiadás
késlekedésétõl kezdve a tankönyvek rá
vonatkozó fejezeteinek meg nem írott lapjaiig menõen.
A korabeli "kultúrpolitikának" is köszönhetõ,
hogy mûvei recepciója eleve "késleltetett"
volt: elsõ - és életében egyetlen - könyve
Párizsban jelent meg 1974-ben, elsõ nagyobb önálló
kiállítására pedig halála évében,
1986-ban került sor. Egy kisebb második kötetnyi
válogatáson túl eddig csak mûvészeti
és filmelméleti írásait adták ki. Pedig
lassanként nyilvánvalóvá válik, hogy
Erdély nem pusztán helyi jelentõségû
szellem (bár éppen a helyhez és idõhöz
leginkább kötõdõ mûvei mutatnak túl
a lokális érvényességen).
Igy például az 1956-os forradalom napjaiban megvalósított
Õrizetlen pénz az utcán címû
mûve évekkel megelõzi a nemzetközi mûvészeti
akcionizmust. - a város hat különbözõ pontján
plakátok, beléjük fûzve a korabeli legnagyobb
címletû papírpénz, egy-egy 100 forintos, az
elõttük álló ládákba adományozott
összegeket pedig az Írószövetség autójával
körbejárva gyûjtötte össze. A pénzt
azokban a napokban nem kellett õrizni; ez tette lehetõvé
ezt az egyedülálló eseményt, ami Erdély
szerint nem volt egyéb, mint "a mûvészi gondolkodás
alkalmazása egy adott szituációban; ha lelkesedésbõl,
hirtelen egy ilyen új morális jelenség megjelenik,
azt észre kell venni a mûvésznek; ez a feladata".
Erdély egyetemessége
Erdély egyetemes
jelentõsége csak mostanában kezd nyilvánvalóvá
válni. Számomra is, bár õt magát és
munkáit valamelyest korábban is ismerni véltem. Nem
alaptalanul állítja hagyatékának egyik gondozója,
Peternák Miklós: "ha egyszer létrejön
egy szinkronszemléletû mûvészettörténet,
amelyben a 20. század képét elfogulatlanul rajzolják
meg, abban Erdély életmûvének Warhol és
Beuys mellett lesz a helye." Erdély - nemcsak mûvészettörténeti
értelemben vett - jelentõsége azonban túlmegy
az említett alkotókén. Nemcsak kései festészete,
életmûvének nagysága vagy filmjeinek egyedülálló
stílusa, és mindezek fajsúlya miatt gondolom ezt.
Erdély egyetemes jelentõsége - a mûveit átszövõ
és azokból gazdagodó - gondolkodásából
adódik. Abból az egyszerû ténybõl, hogy
"jól gondolkodott a létezésrõl. Gondolkodó
volt." (Maurer Dóra)
Hogy gondolkodása milyen éles észlelõ- és
elemzõképességgel társult, azt számomra
leginkább következõ megnyilatkozásai mutatják.
Elsõ párizsi utazásával kapcsolatban arról
beszél, hogy mennyire érthetetlen volt számára
a szabadságeszme és a tényleges megvalósulása
közti ellentét; az a kontraszt, amit "a meghirdetett
szabadságállapotok és az emberek viselkedése
között" érzett. Feltûnt neki, hogy egy
"tudat alá szûrõdött erõ szervezi
az eseményeket", és olyan volt "mindenki
ott, mintha íratlan szabályok szerint egy zsinóron
lenne rángatva." Ennek okait elemzve arra jut, hogy "a
pénznek Nyugaton sokkal mélyebb beleívódása
tapasztalható az idegrendszerbe, mint amit én itt megszoktam."
Nemcsak a napi életben, hanem a mûvészet közegében
is "a pénznek a hatalma valahogy az egész dolgot
szervezi." A pénznek errõl kultuszáról
pedig úgy vélekedett, hogy "itt valami fetisizmussal
állunk szemben"
Éber szelleme a kultikusnak nemcsak ezt a közegét észlelte
példátlan élességgel, hanem a zsidó
és a keresztény hagyományok (és hordozóik)
kapcsolatának komplex kérdését is. Erre már
családjától is indíttatásokat kapott
("Bár abszolút zsidónak születtem -
szüleim sajátságos módon hitték a Jézus
Krisztust" ). Szociális vetületei mindig is világosak
voltak számára; "az 50-es években a rákosizmusban
túlságosan elsüllyedt zsidó ismerõseitõl"
kezdve egészen a - versben "megénekelt - aranyfasisztákig
, átlátott minden társaságon. Tisztában
volt a tisztátalan indulatokkal, akárcsak az önstilizáló
hajlamokkal. Ugyanakkor A Kalcedoni zsinat emlékére
tartott elõadásában elmondja, hogy (Sartre-tal ellentétben)
még sosem látott "szemet, amiben az a bizonyos antiszemita
mérgezés lett volna".
A kérdés képtelen vetületeit - a tiszaeszlári
"vérvádat" feldolgozó - Verzió
címû filmje mellett a legnyilvánvalóbban
a Zsidó, nem zsidó címû festményén
jeleníti meg. Ezen a kamaszkori akáclevél-tépdesõ
játékra - szeret / nem szeret - utaló képen
a párhuzamos levélkék egyik során a zsidó,
a másikon a nem zsidó szavak pecséttel készült
betûi sorjáznak. Az utolsó levél talányos
- "azonosítatlan"; nem kapott pecsétet, nincs
megbélyegezve semmilyen - ki/bezáró - azonossággal.
Egyedülálló, önazonos.
A magasabb rendû
forma felé
Úgy tûnik,
hogy élete utolsó évtizedében a religiózus
dimenzió iránti érdeklõdése elmélyült.
Erre nemcsak az olyan biblikus témájú munkái
utalnak, mint az Apokrif elõdás - melyben a Prédikátor
könyvét kommentálta - , hanem a kovásztalan
kenyér, a macesz anyagának gyakori alkalmazása,
továbbá a kereszt - krisztológiai vonatkozású
- kérdéseinek felvetése. Erdélynek nemcsak
ahhoz volt mersze, hogy a tradíciók konvencionálissá
kövült rétegeit feltörje, hanem ahhoz is, hogy eleven
magjukat keresve a keresztezésükre, sõt - mint A Kalcedoni
zsinat emlékére címû mûve esetében
- egyenesen az eggyéolvasztásukra tegyen kísérletet.
Ennek köszönhetõ, hogy Erdély nem egy kései
mûvével meghaladta a szakrális és a mûvészeti
jellegzetesen modern szétválasztottságát,
és újfajta fúziójukat teremtette meg. Méghozzá
anélkül, hogy törekvései találkoztak volna
a posztmodern különféle hitek felé hajló
habhullámaival. Az õ esetében nem a "Vízöntõ
korszak" spirituális zanzájáról, divatos
vagy ideologikus "referenciaerõsítésrõl"
volt szó. Sokkal inkább a természettudomány
és más szellemterületek közti évszázados
hidegháború meghaladásának követelményérõl.
Ezért is foglalkoztatta olyannyira a hadititok, a tudományos
felismerések elhallgatásának és titkosításának
problémája. És ezért mondta egy beszélgetésben,
hogy "az a reményem, és a tudományban ennek
a körvonalai kezdenek kirajzolódni, hogy a misztikának
egy magasabb rendû formája fog kialakulni. A mûvészetnek
nincs is más feladata. Amit én avantgardizmusnak nevezek,
az szünet nélkül a mágikus, a régi, klasszikus
tudományos gondolkodás összezavarásával
foglalkozik. És misztikus, új felismerésekre való
preparálása, elõkészítése a
tudatnak, ez a mûvészet pillanatnyi feladata. Azt hiszem,
amit én mûvelek, az kizárólag erre koncentrál."
Erdély tudományon túlmutató, a magasabb rendû
formák felé tartó életmûvének kiemelkedõ
munkája egy különös "emlékmû",
amelyet a modern mûvészeti mûfajok (installáció,
akció, enviroment, performansz...), valamint vallási szertartások
és tudomány (elõadás) elemeit szervezi újjá.
A kalcedoni zsinat emlékére
Ebben az 1980-ban
készített mûvében a kiállítóterem
padlóján kátránypapírból és
üveglapokból egy keresztet alakított ki. A kereszt
száraira, valamint a metszéspontjukra helyezett kötegnyi
kovásztalan kenyérre olvasztott ólomból egy
keresztet öntött. Az ólomkereszt szárai a macesz
mélyebb rétegeibe égve metszették egymást.
Erdély a mûveletet követõen, a kereszt egyik
szárának végében állva elõadást
tartott mûvérõl. (A mû "keretéül"
a falakon körbefutó, kék telexpapírra írott
felirat szolgált: "az univerzum 99,99... %-a fölösleges".
)
Erdélynek a mû részeként elhangzó, majd
pedig nyomtatásban is közzétett értelmezése
az ideális interpretáció benyomását
kelti. Szinte hézagmentesnek tûnik mû és vonatkozásainak
széleskörû reflexiója. (A modern mûvész
teoretizálásra, önértelmezésre hajló
jellegén túl ez esetben ráadásul egy olyan
alkotóval van dolgunk, aki - egyebek mellett - teoretikusnak is
tekinthetõ; és nem is csak a mûvészet teoretikusának.
Apokrif elõadásában hangsúlyozza is,
hogy "bizonyos gondolatmeneteket fölerõsítek
akciókkal vagy éppen ellenük dolgozom, de visszatekintve
(...) mindig a fogalmi szinten volt a hangsúly. (...) Mindig is
az volt a szándékom, hogy megpróbáljam egy
gondolat minõségét állapottá alakítani."
)
Erdély - miután idéz a khalkédoni zsinat krisztológiai
határozatából - sorra veszi, hogy (1) "az
alkalmazott anyagok milyen jelentéssel rendelkezhetnek",
majd arra a kérdésre tér ki, hogy (2) "ezekkel
a dolgokkal miért foglalkozik ezekben az években".
Elõadása második felében pedig (3) "az
elemek használatáról" szól. Ez a
határozott "háromszögelési rendszer",
mely a jelentések leltárából kiindulva, majd
saját szellemi szituációját és látószögét
felvázolva, végül a lehetséges jelentéseket
leszûkítve és kibontva teljes hermeneutikai kört
von mûve köré, hézagmentesnek tûnik. Mû
és értelmezése minden ponton találkozni látszik
és a teljesség benyomását kelti. Mi több,
még a jelentéstulajdonítások lehetséges
körét is tekintetbe veszi, mérlegre teszi, részint
elveti, részint pedig továbbterjeszti.
Közelebbrõl szemügyre véve mégis olyan "rések"
tûnnek fel, melyek figyelmet érdemelnek és amelyek - a keletkezése
óta eltelt, közel húsz év ellenére -
fokozottan aktualitássá teszik.
A szöveg aszimmetriája
A szövegen belül
a két szóba hozott hagyomány, a keresztény
és a zsidó tradíció tárgyalása
feltûnõ aszimmetriát mutat. Ez az arányeltolódás
azért érdemel figyelmet, mert Erdély maga hangsúlyozza
"speciális helyzetét", "született elfogulatlanságát",
"rálátását"; azt, hogy egyenlõ
közelségben van mind a zsidóság, mind a kereszténységhez.
A hangsúly az õ esetében az egyenlõ közelségen
van, nem pedig az egyenlõ távolságon! ("Egy
kicsit kívül kerültem ennek az örökrangadónak
a drukkertáborain, emiatt nyugodtabb rálátásom
van".) Egyenlõ távolságra egyébként
sokan, sõt egyre többen vannak. Az egyenlõ közelség
viszont mind a mai napig egészen ritka. Ezért nem is feltétlenül
túloz Erdély, amikor azt mondja: "Nem hiszem, hogy
még egy ilyen ember van a világon."
Ez az álláspont egyébként nem csak abban a
"kereszténység oldaláról kezdeményezett
judeo-keresztény mozgalomban" van jelen, amire
elõadásában utal, elõzményei megtalálhatók
a nagy formátumú zsidó vallásfilozófiai
gondolkodásban, jelesül Franz Rosenzweig munkáiban
is. Rosenzweig - 1929-ben bekövetkezett - halála óta
persze történt egy s más. Erdélynek az elõadás
alatt kibontott és meggyújtott cipõfûzõjébõl
felszálló gázok akár erre vonatkozó
utalásként is értelmezhetõk. (Akárcsak
az "antiszemita mérgezés", amivel összefüggésben
elõadásában - megintcsak a közelség-távolság
viszonylatában! - "visszavonulásról" beszél.)
Mindenesetre tény, hogy forró területen áll,
amikor a csillag és kereszt, ill. a jeleik alatt állók
kapcsolatát tárgyalja. (Ugyanakkor ennek a területnek
a magas hõfoka bevallottan kedvére való: "azért
kedvenc témám, mert tulajdonképpen ebben a problémakörben
érzem magam a legjobban szellemileg".)
Komplexitás
és egyszerûség
Mindazonáltal
elõadásában közvetlenül nem foglalkozik a
kereszt értelmezésének, illetve keresztény
vonatkozásainak kérdésével. Elõrebocsátja
a Khalkédoni zsinat határozatát, majd a zsinati határozat
idézése után rögtön az alkalmazott anyagok
lehetséges jelentésének tárgyalására
tér át. Ez az "éles vágás"
okozza a legnagyobb "rést", ami mû és értelmezés
egyébként hézagmentesnek tetszõ egységén
végighúzódik.
Vajon miért került sor erre az "éles vágásra"?
Miért nem tett kísérletet Erdély arra, hogy
ezt - az értelmezésben nyilvánvalóan végighúzódó
hasadékot - elõadása folyamán áthidalja?
Miért éppen errõl nem szólt, amikor annyi más
tárgyat és személyt - Fontanelle-tõl Rákosin
át Szolzsenyicinig - szóba hozott?
Ezekre a kérdésekre persze adható egy rövid
és egyszerû válasz: a kiállítás keresztje(i)
és a Khalkédoni zsinat krisztológiai határozata
kölcsönösen értelmezik és ellenpontozzák
egymást, és nincs szükség további kommentárokra.
Közelebbrõl nézve aztán kiderül, hogy mindez
korántsem olyan egyszerû, mint amilyennek látszik. A kérdés
nehézsége a kiállítás keresztje(i)
és a khalkédoni zsinat határozata közti meglehetõsen
összetett kapcsolatból ered; egyfelõl mû és értelmezés
- itt nem taglalandó - általános problémájából,
másfelõl a kereszt, a Krisztus-esemény és a
451-ben született zsinati értelmezés kérdésébõl.
Ez utóbbi súlyát - Ghislain Lafont teológiatörténete
szerint - az adja, hogy "a teológia és a keresztény
élet aranyszabályát a khalkedoni zsinat nevezetes
határozói fejezik ki. (...) ez szavatolja az evangéliumi
üzenet igazságának és egyensúlyának
megõrzését: "keveredés nélkül,
változatlanul, elszakítatlanul és elválaszthatatlanul".
Kimeríthetetlen komplexitására pedig Vidrányi
Katalin teológiatörténész mutat rá: "Vannak
dogmák, amelyeket ha az ember ex catedra kijelentene, és
egyfolytában a hátizsákjában hordana, akkor
elmenne az életkedve. De vannak húsba vágó
dogmák, amelyek a személyes hitet, és ha úgy
tetszik, az Isten-ember viszony személyességét is
bizony többé kevésbé érintik. És
itt most a legfontosabbat említeném, a krisztológiait
természetesen. Krisztus két természetérõl
és egy személyérõl, tehát az isteni
és emberi természetének egy isteni személyben
való összekeverhetetlen és szétválaszthatatlan
együttlétérõl a khalkédoni zsinat definícióját
idézem; ez a teológiai-dogmatikai definíció
Krisztusról. Csakhogy: hogy a macskában kell ezt érteni,
és fõképp mit mond minekünk? Mert számunkra
az üdvtörténet kitüntetett eseménye mégiscsak
az inkarnáció, az, hogy úgy szerette Isten a világot,
hogy egyszülött fiát adta érette, tehát
Isten emberré lett érettünk, minden egyéb a
teológiában csak marhaság ehhez képest."
Keresztvetési
esemény
Ha "minden
egyéb a teológiában csak marhaság ehhez képest",
nem kétséges, hogy milyen mértékben kardinális
kérdésrõl van szó. Ezzel nyilvánvalóan
Erdély is tisztában volt; nem csupán súlyával,
hanem az értelmezés problémájával,
annak bonyolult voltával is. Nemcsak a 451-es Khalkédoni
zsinat határozata, hanem az 1980-as A kalcedoni zsinat emlékére
esetében is a komplexitás és egyszerûség
kérdése vetõdik fel, méghozzá az utóbbi
esetében végletesen kiélezve: az Erdély készítette
kereszt(ek) már eleve - az anyaghasználat vonatkozásai
miatt - meglehetõsen összetett jelentéstömeget
képeznek, nem beszélve a kereszt-esemény komplexitásáról,
aminek mélységeit a zsinati határozatok kísérlik
meg átvilágítani. Ez ugyanis, mindennemû meghatározási
kísérlet ellenére misztérium marad: hisz ki
képes annak elgondolására, amit a János evangélium
mond errõl, hogy "úgy szerette Isten a világot,
hogy egyszülött fiát adta érte". Ehhez
ui. - még ha valaki ismerni véli is valamelyest egyszülött
fiát -, ismerni kellene 1/ a világot - kozmikus teljességében
- 2/ Isten szeretetét - a maga mérhetetlen mélységében,
amire -- antropológiai adottságainknál fogva ( vö.
színelátásra való alkalmatlanságunk)
aligha vagyunk képesek.
Értelmezéseinek szövevényes kérdéseihez
képest maga a kereszt mégis rendkívül egyszerû.
Ezt egyébként már a századelõn észrevételezte
egy mûvész: Hugo Ball, aki 1917-ben azt jegyezte fel naplójában,
hogy "egy kereszt egyébként egyszerûbb..."
- (Hugo Ball ezt a négerplasztikának a korabeli mûvészeti
közegben elterjedt értelmezéseivel kapcsolatban állapítja
meg.) Erdély mûvével a keresztnek ezt az eredendõ
egyszerûségét is megmutatja, miközben komplexitásával
- a felhasznált anyagokkal, a kereszt-kirajzolás eseményével
és hozzá fûzött kommentárral - keresztezi.
A kereszt a kettõsség jele. Kereszt akkor keletkezik, amikor
két vonatkozás, két különbözõség
metszi egymást. Erdély elõadásában
utalást is tesz erre, mondván: "Keresztbe rakva
két semmi: születés elõtt és halál
után, mint koordináta-tengely és a nemtudás
keresztje." Ezt a kátránypapírral mint "téliesítésnél
használt" anyaggal kapcsolatban közli. Ami azért
meglepõ, mert az egész szövegben sehol másutt
nem beszél keresztrõl!
Nem tudom megítélni, hogy ebben a közlésben
a kereszt - keresztény - értelme milyen mértékben
volt számára meghatározó. Kijelentése
mindenesetre ebben a kontextusban is értelmezhetõ. A kereszténység
ui. a Krisztus-esemény teljes horizontját tekintetbe veszi:
vagyis - az elterjedt ábrázolásokkal ellentétben
- nemcsak a megfeszített, hanem a "születés
elõtt és halál után" Krisztusának
keresztjét is ismeri. Azaz az egy keresztben egyszerre hármat:
a "születés elõtt" keresztjét, két
különbözõ, Isten és ember egymást-metszését
és áthatását, Krisztus megtestesülését.
Ez a születés elõtt történik. (Krisztus
nem látszattestet ölt, hanem nemzõdik, növekszik,
majd megszületik.)
Ismerjük aztán a "kereszt botrányát",
a legkevésbé képletes keresztet a Kálvárián,
ahogy tudunk a harmadikról, a harmadnapon történtekrõl,
a felemeltetésrõl is. Ez a "halál után"
keresztje - ami ez esetben nem a sírra tûzött fejfát,
hanem e világ homogenitásán támadt újabb
rést, kereszt-metszést jelenti. Ezért is emlékezik
meg három eseményrõl az egyetemes egyház: a
fogantatás-születésrõl, és a Húsvét
kettõsségérõl: a keresztre-feszítés
nagypénteki éjszakájáról és
a harmadnapon történt feltámadásról.
Apokrif akció
Erdély a következõ
évben, 1981-ben tart egy Apokrif elõadás címû
mûvészeti eseményt, melyen felolvas a Prédikátor
könyvébõl, és az olvasottakat ásványvíz-ivással,
a víz kilöttyintésével, virágöntözéssel,
olykor az üvegek földhöz csapdosásával kommentálja.
(Azért használ ásványvizet, mert ez a víz
- körforgása révén - közel azonos korú
a Bibliával.) Az Apokrif elõadás során
történteket egy héttel késõbb, egy újabb
elõadás keretében kommentálja. Ebben még
egyszer visszatér zsinati emlék-mûvére: "Egy
nagy kátránypapír keresztet csináltam és
a közepére maceszt, zsidó kenyeret raktam, aztán
forró ólommal leöntöttem kereszt alakban. Ennek
a közepét kivágtam, és mivel máshol nem
tárolható és különben is elég lényeges
jel, a falamra szögeztem ki az ágyam mellé. Elég
súlyos rajta az ólom meg a macesz. Tegnap bemegyek, és
azt tapasztalom, hogy az ágyamon fekszik az egész, leszakadt
a falról. Ettõl azonnal szorongást kaptam, különösen,
mert magam sem voltam biztos abban, hogy ilyen kritikusan vagy ennyire
közvetlenül joga van-e egy embernek egyáltalán
foglalkozni a Bibliával."
Bár az itt szóhoz jutó szorongást és
bizonytalanságot mûvének lezuhanása váltja
ki, a zsinati emlékmûvével kapcsolatban ezt a magam
részérõl kevésbé tartom indokoltnak.
(A "kritikus" jelzõ a kommentált elõadásra,
a Prédikátor könyvére, valamint a Bibliával
azonosított ásványvíz földhöz vágására
vonatkozik.) Meglehet azonban, hogy ez a bizonytalanság vezetett
elõadásában a kereszttel kapcsolatos tartózkodásához.
Ami pedig az "ennyire közvetlen" foglalkozást illeti:
azt gondolom, hogy saját intenciója, alkotói magatartása
- amit az említett beszélgetésben így fogalmazott
meg: "nem úgy reagálni az eseményekre, mint
szokás, hanem a lényegével tartani a kapcsolatot"
- éppoly megalapozottan indította erre, mint a modern mûvészet
- krisztológiai vonatkozásoktól korántsem
független - alapvonása. Ez utóbbi, Hannes Böhringer
német mûvészetfilozófus szerint, abban áll,
hogy "a megtestesülés, a szolgatestet öltött
Isten a spirituális igazgatás lehetõségének
alapfigurája és feltétele: áthatása
uralásnak és szolgálásnak, fentnek és
lentnek, telítettségnek és ürességnek,
gazdagságnak és szegénységnek, végtelennek
és végesnek. A magas és mély hierarchiájának
ez a megfordítása adja meg a lehetõséget a
modern mûvészet számára, hogy a magasztost
az alacsonyban, az összetettséget egy egészen szokványos
és észrevétlen dologra történõ
redukció révén érzékelje és
ábrázolja."
Úgy vélem, hogy hogy Erdély zsinati emlékmûve
egyszerre modern mûvészet és érvényes
tanítás a krisztológiáról, a kereszt
természetérõl. Mûvével ennek az "elég
lényeges jelnek" a kreatív megújítására
és kiterjesztésére adott egyedülálló
példát. Ólomkeresztet öntött a kovásztalan
kenyérre - rámutatva ezzel a nehéz és a könnyû,
a mély és a magas, az elemi és az emberi keresztezõdésének
és átfordulásának egyszerre végtelenül
egyszerû és kimeríthetetlnül komplex viszonyára.
Az Apokrif elõadás kommentárjában Erdély
arról is beszámol, hogy vissszagondolt "arra, hogy
milyen, mindenki által finomnak talált illat volt az, amikor
a maceszt leöntötte(m) azzal a forró ólommal és
sült kenyérszag töltötte meg a termet."
Ha más nem is szólna A kalcedoni zsinat emlékének
szentelt munkája mellett, ez az illat már önmagában
is meggyõzõ érvet adna mûve érvényességére.
|