Erdõdy József Attila képvilága
Vannak olyan vonalak,
amelyek életrõl és halálról döntenek.
Más vonalak kevésbé éles határokat
vonnak meg. Egyes vonalak pedig távolról mutatnak rá
más vonalakra. Az enkefalográf képernyõjén
a határvonal színtisztán fizikai természetû,
görbéje mégis az élet végsõ (és
végsõkig elvont) rajzolatát adja. Olyan magasabb vonatkozások
összegzõdését, melynek elsimulása egyet
jelent az elevenség lüktetõ kiemelkedésének
végével. Ezért is tekintik sokan az élet legkétségtelenebb
jelének. (Mások viszont az agy jeltelenségét
elégtelen bizonyítéknak, túlhajtott absztrakciónak
tartják. Aminél még a halál is sokkal komplexebb
jelenség, nemhogy az élet...)
Erdõdy képeinek vonalrendszerei nem ebbõl az irányból
vetik fel a határvonás problémáját.
Már korábbi munkáiban is feltûnnek a kiemelkedések,
a bemélyedések, a felgyûrõdések határvonalai.
Nem a festészeti illúzionizmus, hanem a kézzelfogható
mélységkülönbségek teremtik meg a távlatot.
Olykor az alaprajz mátrixszá mélyül, kitöltendõ
öntõformává. Máskor toronyszerû képzõdmények
együttese emelkedik ki a táblakép felületébõl.
Képein a festészet, a táblakép, egyáltalán
a kép és alakításának alapkérdései
és megoldási javaslatai merülnek fel - különös
(hallgatólagos) tekintettel arra, amit az új médiumok
kihívása jelent. Munkáit a térkérdések
felvetésén és a színviszonylatok kialakításán
túl fõként a távlat, a megközelítés
módja miatt tartom jelentékenynek, mivel olyan nézõpontokat
talál, ahonnan a testek architektúrája, a tektonikus
szakadások és az életfolyamatok lázgörbéje
egyként látszik.
|