"A fecskemadár beült a taktorba"
avagy a gyerekmûvészet
A fecskemadárnak a traktorba történõ beülése
nem egy szürreális szabadasszociáció terméke,
hanem pontos leírása egy tényállásnak.
Ami talán nem is annyira a benne megnyilatkozó abszurd báj,
hanem a forrásközlõ életkora miatt érdekes:
a kijelentés hároméves fiam száján
fakadt. Ennek szóba hozatalával azonban nem a kisgyerekkor
kultuszát szándékozom szolgálni, mely - a
fel nem nõtt szülõk családjain és a hirdetésipar
hiénáinak kedvenc vadászterületein kívül
- újabban egyes újvilági mûvészkörökben
is felütötte a fejét. Ez a mondat ui. számomra
a szabadságról szól; arról a szabadságtöbbletrõl,
ami a kisdedeket kitünteti. Mert felnõtt embernek nem jut eszébe
fecskemadarat traktorba beültetni. (Felnõttek legfeljebb kolhozparasztasszonyokat
szeretnek olykor traktorra ültetni, de akkor más galádságok
is megesnek.)
Egy porcelánfecske traktorvezetõi képességeinek
puszta feltételezéséhez távol kell állni
mindennemû tárgyi ismerettõl, földhözragadt prakticitástól,
technikai tudástól, de még az abszurdban való
járatosságtól is. Ez a szabadságfok magunkfajta
felnõtteknek már nem adatik meg. Ehhez már túlzottan
telítettek feji tárlóink: a villásfarkú
madár képzetköre, csakúgy mint a nagykerekû
haszonjármûé, masszívan rögzült képzetvilágunkba
("Eresz alatt fészkel a fecske...,"Megjött már
a fecskemadár...", ill. Zetor, Körmös, Dutra, Rába,
John Deer...).
A felnõtt fej tele van megkövült mintákkal, idegpályáit
tartós kezelésben részesítette a kultúra
funkcionalitása vagy a képi konvenció. Amirõl
esetleg nem szereztünk volna közvetlen tapasztalatokat, azt
tudtunkra adják Nagy Tanítóink, a képernyõk
és a reklámhordozók. Nehezen fér a fejbe,
hogy a porcelángiccs és a játékszer találkozásából
konkrét költészet is születhet; a fecskemadár
beülhet a taktorba.
"A gyerekek már hosszú ideje modern mûvészek."
- mondja Cage. Amivel kapcsolatban az a kérdés merül
fel, hogy ez a hosszú idõ vajon mikor kezdõdött:
A modern mûvészet kezdeteivel? Vagy még korábban?
Netán mindig is modern mûvészek voltak/voltunk?! Kétségtelen,
hogy a modern mûvészetet a "primitív", a
törzsi mûvészet és az elmebetegek alkotásai,
az art brut mellett a gyerekek mûveihez is bensõséges
kapcsolat fûzi. Ez sokak - így például Klee
és Miró számos munkája - esetében nyilvánvaló,
másoknál kevésbé szembetûnõ.
A modern mûvészet érdeklõdése érthetõ:
mindhárom terület kívül áll a konvencionális,
kivált a klasszikus forma- és normavilágon. Eltéréseik
eleve a modern mûvészettel rokonítják õket.
Ezért a mûvészek a "primitív", az
elmebeteg, a gyerekkorú alkotók és mûveik közé
menve rokonlátogatást tesznek. Ez inspirációs
forrásnak sem utolsó, és az identitásnak is
jót tesz. (Megerõsítheti a mûvész abbéli
önazonosságát, hogy nem "primitív",
nem õrült és nem gyermeteg, mégha olykor nagyon
közel látszik is állni mindezekhez...)
A klasszikus modern óta azonban a "rokonok" fogyatkoznak:
az egykor "primitívek" különbözõségét
felszámolta - a megmaradt keveseket fokozatosan felszámolja
- a globalizációnak nevezett kulturális kolonizáció,
formakincsük a multikulturálisnak mondott máz egzotikus
adalékanyagaként szolgál. A gyerekeket ugyan nem
fenyegeti a teljes feloldódás, a kihalás, de társadalmaink
öregedésével és önzésével
arányban "abszolút számuk, illetve az össznépességen
belüli arányuk folyamatosan csökken". Ezt Vajda
Zsuzsanna pszichológus állapítja meg Elveszett
gyerekkor címû dolgozatában. De nemcsak a számarányok
terén mutatkozik ilyen eltolódás, hanem a gyerekkor
idejében is. Egyre nagyobb hányadát szállja
meg (a piacra való ki)képzés ideológiája:
"az iskoláztatás rák módjára,
visszafelé halad: egyre fiatalabb korban kezdõdik a különleges
képességek elsajátíttatása, a versenyeztetés".
A világunkat vezérlõ istenség, a piacot uraló
Láthatatlan Kéz közremûködésének
köszönhetõen pedig fejüket egyre kisebb korukban
kezdi belepni a hollywoodi kép- és hiedelemvilág.
Úgy tûnik, hogy csak az elmebetegek területén
töretlen az utánpótlás, mi több, garantált
a szolid, tartós növekedés.
A "rokonok" fogyatkozásával a mai mûvészek
számára egyúttal az inspiráció és
a - polgáritól - eltérõ identitás kialakításának,
ill. megõrzésének forrásai is fogyatkoznak.
Aligha független ettõl a mûvészi innováció
lanyhulása, a hasonulási hajlam széles körben
tapasztalható növekedése, a posztmodern szalonmûvészet
elúrhodása. Mindez azonban nemcsak a mûvészetet,
mûvelõiket vagy a mûbarátokat érinti. A mûvészet
- az emberi társulás különösen éles
észlelõberendezéssel kitüntetett közege -
ez esetben is szenzorként szolgál: az egynemûség
és a hasonulás elterjedését jelzi. A tõke
és a technológia logikájának és ideológiájának
hatása ez, ami példátlan hasonulási hajlammal
jár. Nemcsak az arculatok, hanem az agyak is az éppen diadalmaskodó
minták másolására álltak át.
Úgy tûnik, hogy a "hosszabb ideje modern mûvésznek"
számító gyermekek nemcsak a modern mûvészetben,
hanem minden idõben egyedülálló (ellen)példát
képeznek. Mindenkor egyedülállóak abban, hogy
mentesek a mindent elárasztó mintáktól. Errõl
szól az Evangélium is, amikor azt tudatja, hogy mindaddig
nem lesz részünk a Mennyek Országában, míg
olyanokká nem válunk, mint a kisdedek. Ez a gyakran félreértelmezett,
a "gyermeki ártatlansággal" magyarázott
kijelentés nem etikai, hanem esztétikai dimenzióban
abszolút érvényû. A gyermeki "ártatlanság"
ábrándos feltevésnek bizonyult, a gyermeki észlelés
és kreativitás egyedülálló volta viszont
vitathatatlan tény. Az evangéliumi esztétika az elfogulatlan
látást, azaz a világ megkövült konvencióitól
és bevésõdött mintázataitól (másként
mondva: örökletes vétkeitõl) mentes szemléletet
állítja. Ennek elsajátítása persze
felnõttek számára nem éppen könnyû, korántsem
pusztán esztétikai, hanem egzisztenciális természetû
döntések sorozatán át vezet, míg a gyerekek
számára kézenfekvõ: olyan egyszerû, mint a fecskemadár
számára az, hogy beüljön a traktorba.
|